T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI TÜRKİYE İŞ KURUMU İZMİR MÜDÜRLÜĞÜ TAIEX SEMİNERİ “İZMİR’ deki Roman Vatandaşlar” Süleyman BOYACIOĞLU İl Müdürü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Topraktaki Kadın Eli (Toka) Projesi
Advertisements

G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
GÖNÜL KÖPRÜSÜ PROJESİ.
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
Siirt Valiliği Siirt Üniversitesi Siirt Sanayi ve Ticaret Odası Siirt İl Özel İdaresi Dicle Kalkınma Ajansı Siirt Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
İşgücü Piyasası ve Eğitim Bilgi Dağıtım Sistemi
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
SİVAS TİCARET VE SANAYİ ODASI. SİVAS 1901 yılında kurulmuştur. Yaklaşık 4000 aktif üyesi bulunmaktadır. 24 meslek grubundan 62 meclis üyesi ve 20 personeli.
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
SORULARLA MERAK ETTİKLERİMİZ
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
OCAK 2014 OCAK T.C. GÜLYALI KAYMAKAMLIĞI T.C. İLÇE SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI MÜDÜRLÜĞÜ.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Türkiye Yetişkin Öğrenme Projesi Türkiye Yetişkin Öğrenme Profili Araştırması Sonuçları-2013 Yrd. Doç. Dr. Mustafa AKSOY.
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI BARBAROS HAYRETTİN PAŞA ORTAOKULU
Hacettepe Üniversitesi
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
BÜTÜNLEŞİK KIYI YÖNETİMİ
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
“OKULLAR HAYAT OLSUN” PROJESİ KAPSAMINDA
İLKÖĞRETİM TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI TAŞINILAN OKUL /YERLEŞİM BİRİMİ SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI.
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
Üniversite Öğrencilerine Yönelik Faaliyetlerimiz
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
DARICA HALK EĞİTİMİ MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
DEÜ İZİSYÖM İzmir İli Stratejik Planlama Yönetişim, Araştırma ve Uygulama Merkezi İNSAN KAÇAKÇILIĞI VE İNSAN TİCARETİ OLGUSU 18. FARKINDALIK TOPLANTIMIZI.
T.C. MURATLI KAYMAKAMLIĞI HALK EĞİTİMİ MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ YAYGIN EĞİTİMİ GELİŞTİRME PROJESİ
İLKÖĞRETİM TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI TAŞINILAN OKUL /YERLEŞİM BİRİMİ SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI.
Hazırlayan: Uzm. Nazan TORUN
İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
İŞYERİ SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMİ
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17
Zekai EFEOĞLU Program Yönetim Birimi Başkanı
İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKASI İNSAN KAYNAKLARI MÜDÜRLÜĞÜ İnsan Kaynakları Müdürlüğü 1 KARİYER İMKANI ÇALIŞAN BİLGİLERİ STAJ BAŞVURUSU SOSYAL İMKANLAR AÇIK.
KOP BÖLGESİNDE EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ.
U Ş AK İ L M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K B İ R İ M İ.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği 81 İLE 81 AKADEMİK DANIŞMAN PROJESİ 6 EKİM 2015, İZMİR İZMİR YEREL KALKINMA SİNERJİ TOPLANTISI.
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
ULUSLARARASI İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ. MÜDÜRLÜĞÜMÜZ FAALİYETLERİ  Danışmanlık Niteliğindeki Hizmetler  Operasyonel Hizmetler  Maddi Destekler  Yurt Dışı.
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ÖĞRETİM YILI TANITIM YÖNELTME TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ.
ÇEVREMİZDEKİ RESMİ KURUMLAR
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
21 Ocak e-İŞKUR Vatandaşımıza en yakın yerde hizmet sunumunu ilke edinmiş olan Kurumumuz internetin olduğu her yerde. İş Arayanlar İşverenler
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ ÖĞR.GÖR.İBRAHİM GÜLTEKİN 2016.
E Ş ME İ LÇE M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K BÜROSU.
1 SOSYAL DESTEK PROGRAMI (SODES) Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KURUM HİZMETLERİ VE İSTİHDAMA YÖNELİK UYGULAMALARI
HAYVANSAL ÜRÜNLER SEKTÖRÜNDE GENÇ GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
ÖZÜRLÜLERİN SOSYO-EKONOMİK DURUMLARI (Ankara, 2004)
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Cemal Artüz İmam Hatip Ortaokulu
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI
Bilgilendirme Toplantısı
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve TEŞVİK
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
Sunum transkripti:

T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI TÜRKİYE İŞ KURUMU İZMİR MÜDÜRLÜĞÜ TAIEX SEMİNERİ “İZMİR’ deki Roman Vatandaşlar” Süleyman BOYACIOĞLU İl Müdürü

ROMANLARIN İZMİR ANALİZİ

İZMİR’de Yaşayan Romanlar  İzmir’de yaşayan Romanların genel olarak analizini yaptığımızda;  İzmir ilinde yaklaşık civarında Roman yaşamaktadır  Yaşanan mahalleler son derece yoksul ve eğitimsizdir.  Evlerin çoğu bakımsız ve sağlıksızdır. Belki de çoğunda temel ihtiyaçların giderildiği ( Banyo, tuvalet vb. ) bölümler yoktur.  Beslenme son derece sınırlı ve zayıftır.  Bu mahallelerde çocuklar; çok küçük yaşlarda oyun oynamaları, okula gitmeleri gerekirken ne yazık ki aile gelirlerine katkı için çalışmak zorunda kalmaktadırlar.  Çocuklar, hatta bu yüzden sık sık okuldan kaçmakta, kağıt ve hurda toplama gibi işlerle para kazanma derdine düşmektedirler.

İZMİR’de Yaşayan Romanlar -1  Bu mahallelerde suç oranı yüksektir.  Çocuklar çok küçük yaşlarda suçlarla ve ceza evleriyle tanışmaktadır.  Bu mahallelerdeki okulların eğitim seviyelerine bakıldığında, maalesef çok düşük ve başarısız konumdadır.  Mali durumu iyi olanlar yada mali durumunu düzeltenler bu mahalleleri terk ederek daha iyi koşullardaki yerleşim bölgelerine taşınmaktadırlar.  Bu mahallelerde kalanların çoğu, ya sorunlu olanlardır ya da ekonomik yönden başka bir yere gidemeyecek durumda bulunanlardır.

İZMİR’de Yaşayan Romanlar -2  Düzenli bir işleri yoktur. Gelir getirici bir işte çalışanların sayısı yok denecek kadar azdır.  Yaşamak onlar için öncelikli olduğundan, sosyal güvenlikleri hemen hemen hiç yoktur. Bu yüzden buralarda yaşayanların hemen hemen tamamına yakını ” Yeşil Kart ” şemsiyesinde devlete güvenmektedir.  Bu bölgelerde eğitim ve bilinçlendirme yeterli olamadığından, yetişkinler; beceri ve yaratıcılık kazandıracak işlere yönelememekte ve daha basit iş olanaklarını kendi yöntemleri olarak seçmektedirler.

İZMİR’de Yaşayan Romanlar -3  Gençlerin en büyük sorunu işsizlik…Belli bir meslekten yoksun olan ve küçük yaştan itibaren aile sorumluluğunu sırtlanan Roman Gençler, çiçekçi, sepetçi, kağıt toplayıcı, pazarcı ve çalgıcı olarak ekmeklerini kazanmaktalar. Ancak bazıları bu kadar şanslı değil…suç örgütlerinin ağına düşmüş çok sayıda Roman genci mevcut.  Gençlere yönelik eğitim, spor, beceri kazandırıcı merkezler bu mahallelerde bulunmamaktadır ve dolayısıyla bu bölgenin gençleri bu olanaklardan hemen hemen hiç faydalanamamaktadır.  Bu kesimin beklentileri çoktur. Resmi kurumlara girmekte, problemlerini, sorunlarını çözmekte zorlanmaktadırlar. Onun için resmi kurumların kendi mahallelerine gelerek kurumlarını tanıtmaları, yol yöntem ve çözüm arayışlarında kendilerine katkı sunmalarını istemektedirler.

ROMANLARIN DEVLET KURUMLARINDAN BEKLENTİLERİ  Romanların devlet kurumlarından beklentilerine bakıldığında;  ” Kentsel Dönüşüm Projesi ” kapsamında kendileri için düşünülen çok katlı ve pahalı apartman daireleri yerine küçük ama bahçeli evlere dönüşen bir model benimsenmesi,  Mahallerinin alt yapısının yenilenmesi ve yeterli sayıda çocuk parklarının kurulması,  Okul, kreş ve gençler için eğitim merkezlerinin açılması,  Üniversiteye hazırlanan gençlere burs verilmesi,  Kültürlerine uygun mesleki eğitimlerin verilmesi,  Geleneksel uğraş alanlarına destek verilmesi,  Yoksulluk sınırı altında yaşayan Roman ailelerine yardım edilmesi

ROMANLARIN DEVLET KURUMLARINDAN BEKLENTİLERİ-1  Müzik, onların en doğal yeteneği.. Devletin “ Müzik Meslek Okulu ” kurulmasına öncülük etmesi ve destek vermesi. Ayrıca müzisyenlerinin sosyal güvenceye kavuşturulması,  Spor ve etkinlik salonları açılması,  Dezavantajlı konumlarının asla unutulmaması ve buna dönük çareler üretilmesi ( Toplumda hep önyargı ile karşılaşıyorlar. Bunun kurbanı olmamak için çocukların okul sıralarında, çalışanların ise iş ortamlarında kendilerini gizlemek durumunda kalmaları en büyük sorun. )  Sanayi bölgelerinde sosyal sorumluluk projeleri üretilmeli, hedef kitle olarak kendileri teşvik edilmeli ve istihdam olanakları sunulmalı,  Kendilerinin mesleki eğitimlere yönlendirilmesine katkı verilmelidir. İşsiz ve vasıfsız konumda olanlara meslek kazandırıcı kurslar açılmalı ve istihdam olanakları zorlanmalıdır.

ROMANLARIN DEVLET KURUMLARINDAN BEKLENTİLERİ-2  Ulusal İstihdam Stratejisine Romanlarında katılımı sağlanmalı, her işyerine uygulanan kota sisteminde Romanlarda düşünülmelidir. ( Özürlü ve eski hükümlü çalıştırma zorunluluğu gibi. )  Romanlar yıllardan bu yana geleneksel mesleklerle uğraşmışlardır. Ancak gelişen teknoloji ve rekabet ortamı onların bu mesleklerine devam imkanını engellemiştir. Çağın gereklerine uygun, üretime endeksli meslek profillerine geçişlerine katkı sunulmalıdır. ( Danışmanlık vb. )  Tarım alanlarında, geçici tarım işçiliğinden ziyade serbest girişimcilik özendirilmeli, çiçekten tarım ürünlerine kadar üretim, pazarlama ve satış organizasyonunun yeniden planlanmasını sağlayacak, kendi işini ve işyerini yaratacak olanaklar desteklenmelidir. Bunlar için devletin verdiği teşvik ve krediler konusunda kendi Romanlar aydınlatılmalıdır.

ROMANLAR İÇİN GERÇEKLEŞTİRİLECEK EYLEM PLANI

İŞKUR - ROMAN EYLEM PLANI  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımız Sayın Ömer DİNÇER’den İzmir Romanlar Derneği ile iletişim kurularak onların dinlenmesini, sorunların tespitini, İŞKUR olarak onlara sunulabilecek hizmetlerin gözden geçirilerek örnek bir pilot proje uygulanması talimatı alınmıştır.  Dernek Başkanlarıyla yaptığımız ön görüşmede, kendilerine sunabileceğimiz kurumsal hizmetlerimizin neler olabileceği tartışılmış, bu bağlamda İzmir’de yaşayan Romanların yaşayışları, uğraşları, sorunları ve beklentileri masaya yatırılmış ve yapılan ön değerlendirmeler sonucunda da bir eylem planının uygulanmasına karar verilmiştir.

İŞKUR - ROMAN EYLEM PLANI -1  Yapılan bu eylem planı gereğince;  İlk olarak; İzmir’de yaşayan Romanların Dernek Başkanları, bu toplumun Kanaat Önderleri ve yoğun yaşam alanlarındaki mahallelerin muhtarlarının katılımıyla bir bilgilenme ve bilinçlendirme toplantısının yapılmasına,  İkinci olarak; İl düzeyinde önce merkezlerde, daha sonra da ilçeler düzeyinde Romanların yoğun yaşadığımahallelerde en az 3 veya 4 kez halk toplantıları tertip edilmesi, ( Bu toplantılara KOSGEB’inde katılımının sağlanması gerçekleştirilecektir. ) İŞKUR’un ve KOSGEB’in bu kesime sunabileceği hizmetlerin tanıtılması ve onlardan geri bildirimlerin ( sorun ve beklentilerin ) alınması.

İŞKUR - ROMAN EYLEM PLANI -2  Üçüncü olarak; Dernek üst yöneticileri, Romanlar konusunda araştırmaları olan akademisyenlerle birlikte, Bir ve ikinci eylem adımlarında gerçekleştirilen toplantılardaki sonuçları, somut beklenti ve önerileri bir havuzda değerlendirerek, çözüme dönük olarak örnek bir projenin ortaya çıkarılması,

GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR

 Hazırlanan eylem planının birincisini gerçekleştirmiş durumdayız. Dernek başkanlarının, kanaat önderlerinin ve mahalle muhtarlarının katıldığı toplantıda; İŞKUR olarak iş arayan işsizlere sunulan hizmetler ( Kayıt-eşleştirme ), işgücü uyum hizmetlerimiz ( Kurslar, staj programları, girişimcilik eğitimleri ) geniş ve detaylı olarak anlatılmış ve sorulan sorulara net ve anlaşılır cevaplar verilmiştir.  KOSGEB’de yine aynı gruba, ( kendi işini kurmak isteyenlere yönelik sundukları eğitimler ile kredi ve hibe destekleri konularında ) bilgilendirme gerçekleştirmiştir. Açık söylemek gerekirse, Romanların en ilgi duyduğu sunum, kendi işini kurmak isteyenlere sunulan teşvik ve krediler konusu olmuştur.

ROMANLARA YAPILAN ANKET

İZMİR’in Romanları  İzmir’de yaşayan Romanlar üzerine 2005 yılında “ istatistik amaçlı ” önemli bir akademik çalışma gerçekleştirilmiştir.  “İzmir Büyükkent Bütününde Romanlar” adlı bu çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi öncülüğünde, İzmir Büyükşehir Belediyesi, Roman mahallelerinin muhtarları ve İzmir Roman Kültürü Yardımlaşma ve Dayanışma Derneğinin desteği alınarak yapılmıştır.  Romanlarla ilgili yapılan bu çalışmanın editörlüğünü; Prof. Dr. Zerrin TOPRAK, Prof. Dr. Ömür Timurcanday ÖZMEN ve Araştırma Görevlisi Gökhan TENİKLER gerçekleştirmiş ve yayına hazırlanmıştır.

İZMİR’in Romanları  Romanlarla yapılan 253 anket üzerinden yorumlanan veriler, yaşam kalitesi, kamusal yaşama katılım ve örgütlenme, sosyal dışlanma, yoksulluk gibi çeşitli başlıklarda ele alınmıştır.  Anketlerin sonucunda ortaya çıkan tablo, Roman vatandaşlarımızın Romanlıklarıyla, Roman kimlikleriyle ya da Romanların bir etnik grup olarak karakterleriyle ilgili değil de, büyük ölçüde eğitimsizlikle, işsizlikle ve de yoksulluklarıyla ilişkilendiriliyor.

İZMİR’in Romanları  Bu anket, demografik özellikler, mahalle özellikleri, konut özellikleri, siyasi ve yönetsel katılım özellikleri ve sosyo- kültürel özellikler konulardaki sorulardan oluşmaktadır ve sadece istatistik amaçlı toplanmıştır. ( 94 soru )  “İzmir Büyükkent Bütününde Romanlar” adlı bu çalışma, Buca’nın Gediz Mahallesinden 3, Göksu Mahallesinden 6, Bornova’nın Erzene Mahallesinden 12, Gaziemir’in Irmak mahallesinden 7, Karşıyaka’nın Örnekköy mahallesinde 20, Yalı mahallesinden 7, Şemikler Mahallesinden 3, Konak’ın İkiçeşmelik mahallesinden 6, Ege Mahallesinden 56, Güney Mahallesinden 36 ve Yenişehir mahallesinden 97 olmak üzere toplam 253 örneklem uygulanmıştır. (11 ayrı mahalle)

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Cinsiyetiniz: ORAN (%) Erkek71,1 Kadın28,9 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Eğitim durumunuz nedir?: ORAN (%) Okur yazar değil22,5 Okuryazar11,5 İlkokul52,2 Ortaokul8,7 Lise ve dengi2,8 Meslek Lisesi0,8 Ön lisans ( MYO)0,8 Lisans ( Fakülte)0,8 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Çocuğunuz var mı?: ORAN (%) Evet83.0 Hayır17,0 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Aileniz kaç kişiden oluşmaktadır?: KİŞİ SAYISIORAN (%) 14,0 29,9 316,6 428,9 518,2 67,9 74,0 8 ve üzeri10,7 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Mesleğiniz nedir?: MESLEK ADIORAN (%) Ev hanımı15,4 Serbest Meslek11,4 Müzisyen9,1 Emekli6,7 Hurdacı4,8 Esnaf4,3 Ayakkabı boyacısı2,4 Diğer meslekler (46 meslek)45,9 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Son bir ayda gelir getirici bir işte çalıştınız mı?: ORAN (%) Evet31,6 Hayır68,4 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Düzenli ve güzel bir mahallede yaşadığınızı düşünüyor musunuz?: ORAN (%) Evet25,3 Kısmen11,9 Fikrim yok2,4 Hayır60,5 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Kendinizi öncelikle nasıl tanımlarsınız?: ORAN (%) T.C. vatandaşı71,9 Roman9,5 İzmir’li5,1 Çingene0,4 Böyle bir gruplamaya gerek duymuyorum9,5 Fikrim yok2,0 Boş bırakanlar1,6 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Romanların kimliklerini gizlediğini düşünüyor musunuz?: ORAN (%) Evet23,7 Kısmen11,5 Fikrim yok4,0 Hayır55,7 Cevap vermek istemiyorum0,8 Boş bırakanlar4,3 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Hangi sosyal güvenlik kurumundan yararlanıyorsunuz?: ORAN (%) Yararlanmıyor39,9 Emekli Sandığı3,2 SGK25,3 Bağkur3,6 Özel sigorta - Sandık0,4 Yeşilkart22,9 Valilik yardımları1,2 Boş bırakanlar3,6 TOPLAM100,0

ANKET SORULARINA İLİŞKİN TABLOLAR VE ANALİZİ Bir Romanı aşağıdaki mesleklerden hangisiyle özdeşleştiriyorsunuz?: MESLEKORAN (%) Müzisyenlik74,70 Dansözlük30,83 Falcılık17,0 Çiçekçilik43,87 Sepetçilik24,51 Kalaycılık21,34 Atık Toplayıcı32,41 Bohçacılık26,88 Diğer meslekler23,32

TEŞEKKÜRLER