1-Hemşirelik Bakımı Organizasyon Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
HAZIRLAYAN VE SUNAN: HAYATİ İBRAHİM GÜVEN. HOŞGELDİNİZ… Konuşmamı ülkemizde misafir ettiğimiz sayın temsilcilere hoş geldiniz diyerek başlamak istiyorum.Ayrıca.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
AFYON KACATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ZELİŞ KESKİN NO:
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
İÇİNDEKİLER GRID COMPUTING NEDİR? NASIL ÇALIŞIR? GRID COMPUTING YAPISI
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
Ömer AKKAYA Nazmi GÖKÇE KATILIMCI LİDERLİK. KATILIMCI L İ DERL İ K (Participative leadership) Katılımcı liderlik, liderin yönetim yetkisini grup üyeleriyle.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
Pazarlama İlkeleri.
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Performans Değerlendirme
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Bugün Günlerden Asistan Hekim;
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
BARALAR.
REHBERLİK SERVİSİ.
Bütünleştirme uygulamaları
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sanal ve Şebeke Örgütleri
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

1-Hemşirelik Bakımı Organizasyon Yöntemleri 2- Çalışanların Bireysel Performansının Değerlendirilmesi 3- Servislerin performanslarının Karşılaştırılması

1-Hemşirelik Bakımı Organizasyon Yöntemleri Bir serviste hemşire insan gücü planlaması ile birlikte iyi bir hasta bakım organizasyonu oluşturulması, hastalara sunulan hemşirelik bakım kalitesini arttırırken, hasta bakım maliyetlerini azaltır.

Hasta bakım servislerinde ihtiyaç duyulan hemşirelik hizmetinin ve hasta bakımının organizasyonunu alt ve orta kademe hemşire yöneticiler belirler. 

Hasta bakım organizasyonunun belirlenmesinde : hastaların bakım gereksinimleri kurum yönetsel kültürü, iş yapma alışkanlıkları, hastanenin hemşirelik hizmeti felsefesi, hasta bakımı için gerekli malzemenin temin edilme durumunun da etkisi vardır. 

AYRICA , Serviste çalışan hemşirelerin sayısı, Bilgi, beceri ve tecrübe durumu, Sevisin hasta profili Hastaların günlük hemşirelik bakım süreleri de dikkate alınmalıdır.

Bir bakım ünitesi düzeyinde en yaygın ve iyi bilinen hemşirelik bakımı sunumu sistemleri şunlardır: * Vaka Yöntemi * Fonksiyonel Yöntem * Modüler Hemşirelik * Grup (takım-ekip) Hemşireliği Yöntemi * Primer Hemşirelik Yöntemi * Vaka Yönetimi

Bugün en çok benimsenen ve kullanılan sistemler, ülkemizde fonksiyonel yöntem ile grup hemşireliği, kalkınmış ülkelerde ise grup hemşireliği, primer hemşirelik ve vaka yönetimi sunum sistemi kullanılmaktadır.

VAKA YÖNTEMİ Bu yöntemde bir hemşire bir veya daha fazla hastanın tüm bakımına görevlendirilir. Hemşire tek hasta ile çalışırsa tüm gereksinimlerini karşılar. Aslında hemşire hasta ile birlikte hastanın evinde veya odasında 24 saat bakım vererek yaşar. Bu yöntem yıllar sonra, “özel hemşirelik” in bir uzmanlık alanı olarak anılmaya ve yapılmaya başlanmıştır.

Bugün, özel hemşirelik ile uzman hemşirelik ayrıdır Bugün, özel hemşirelik ile uzman hemşirelik ayrıdır. Bu yöntem, özel hemşireler, toplum sağlığı alanında, yoğun bakım ünitelerinde ve öğrenci eğitiminde kullanılmaktadır.

AVANTAJLARI Bakım yoğun ve genellikle holistik (bütüncül) tir. Hemşire-hasta ilişkisi iyi gelişir. Hasta ile hemşire sıkı ilişkide olduğu için hastanın gereksinimleri çabuk karşılanır. Diğer yöntemlere göre direkt ve basittir. Sorumluluk sınırlıdır.

DEZAVANTAJLARI Çok iyi eğitilmiş uzman, becerikli ve yüksek ücretli hemşireler gerektirir. Aynı hemşire her gün aynı hasta grubuna bakım veremeyeceği için bakımın sürekliliği bozulur. Hemşireler nöbetlerinin dışında sorumluluk sahibi değildirler.

FONKSİYONEL YÖNTEM Bu yöntemde hemşirelik görevler halinde bölünür. Değişik insanlar etkin olduğu işlerde görevler yaparlar. Sorumlu hemşire servisin yönetiminden, diğer hemşireler terapötik girişimlerden (A,N,T, ilaç uygulamaları vb.) sorumludur. Tüm sorumluluk ve otorite tepeden bildirilir.

AVANTAJLARI Etkindir. Birçok iş kısa sürede bitirilir Herkes görevine daha çabuk uyum sağlar ve işlerini daha kolay bitirir. Merkezi olduğundan dolayı kontrol etme ve karar verme kolaylığı vardır. Kadro fakir olduğunda yararlıdır.

DEZAVANTAJLARI Hasta bakımı bölük-pörçük parçalara ayrılmıştır. Bütüncül hasta bakımı sağlanmadığı için çalışanlar doyum sağlamaz. Hasta değişik hemşirelerle karşılaştığından doyumsuzdur. Hemşire hastanın ilaç uygulamalarını yapar fakat kişisel bakım ve iletişim kurmaya vakitleri kalmaz.

MODÜLER HEMŞİRELİK Kapsamlı bakım sağlayacak ve uyumlu çalışacak kadronun hastalara dağılımında coğrafi durum dikkate alınır. Hem grup hemşireliğinin hem de primer hemşireliğin olanaklarını kullanır. Hemşirelik üniteleri fiziki olarak bu sisteme göre projelendirildiğinde ve inşa edildiğinde daha başarılı olur.

AVANTAJLARI Görevliler arasında iletişim ve işbirliği iyidir. Deneyimsiz hemşireler için daha kolaydır. Çünkü onlara destek olacak deneyimli hemşireler vardır. Hastalar arasında yürüyerek kaybedilen zaman azalır.

DEZAVANTAJLARI Primer hemşirelik kadar ileri profesyonel sorumluluk üstlenmemektedir. Hemşire, hasta bakımında 8 saat sorumluluk alır. Hasta odası değiştiğinde hemşiresi de değişir ve hasta doyumu azalır.

GRUP (TAKIM-EKİP) HEMŞİRELİĞİ YÖNTEMİ Bir grup halinde, demokratik şekilde birlikte çalışma grup hemşireliğinin esasıdır. Yönetici hemşireler grup liderini seçer ve grubun sorumluluklarının sınırlarını belirler. Ayrıca yönetici hemşire ünitenin tüm yönetiminden sorumludur.

AVANTAJLARI Grup üyelerinin her birinin yeteneği kullanılır. Grup iyi çalıştığında en uygun, yoğun, holistik hemşirelik bakımını sağlar ve hem hasta hem de hemşire için doyum sağlar. Grup üyelerinin eğitim gereksinimleri belli olur. Grup üyeleri arasında iletişimin artması morali yükseltir.

DEZAVANTAJLARI Grup çalışmasına inanmayan bir hemşire, yetki dağıtmayan bir hemşire grup lideri olursa, tüm sistem bozulur. Grup üyeleri ve lideri iletişime önem vermeyebilir. Grup üyelerini koordine etmede grup lideri çok zaman harcar.

Grup liderliğinin tüm mezun hemşireler tarafından dönüşümlü yapılması karışıklığa neden olur. Ayrıca, hemşireler bazı günler izinli olduğundan, grubun pozisyonu günden güne değişir.

PRİMER HEMŞİRELİK “Benim hemşirem, benim hastam” kavramı vardır. Bir hemşirenin hastanın kabulünden hasta taburcu oluncaya kadar 24 saat hastanın sorumluluğunu ve rehberliğini almasıdır. Her hastanın bir primer hemşiresi vardır. Hemşire hastanın bakımını planlar, uygular, diğer sağlık ekibi üyeleri ile hastanın bakımı hakkında görüşür ve bakım sürekliliğini sağlar.

AVANTAJLARI Hemşireler hastanın tüm bakım ihtiyaçlarını karşılamaktan memnundurlar. Hastalar, daha az kişi bakıma katıldığı için memnundurlar. “Bu benim hemşirem” demekten özellikle mutludurlar. Diğer ekip üyeleri hastayı tam olarak bilen tek bir hemşire ile konsülte etmekten memnuniyet duymaktadır. Mezun, diplomalı hemşireler gerektirir

DEZAVANTAJLARI Bağımsızlık, sorumluluk duygusu ve hasta için bakım planının belirlenmesi konusunda beceri gerektirir. Pahalı bir yöntemdir Yardımcı çalışanlar emir altında çalıştıklarından kendi bakım aktivitelerinin kısıtlandığını düşünürler.

VAK’A YÖNETİMİ Ayrı ayrı uygulayıcılar tarafından verilen hizmetin bir vaka yöneticisi tarafından profesyonel olarak organize edildiği bir sağlık bakım hizmeti sunum sistemidir.

AVANTAJLARI Bütüncül hasta bakımı sağlar Hasta bakım sunumu organize eder. Zamanı ve kaynakların etkin kullanımını sağlar. Bakımın kalitesi artar Hastanın/ailesinin öz bakım gücü artar Maliyetler düşer. Hizmet alan da, veren de doyumludur.

DEZAVANTAJLARI Hemşire artan isteklerle ve hastanın sistem içindeki hareketi ile baskı ile karşı karşıya kalır.

Yönetsel Sorunların Analizi Yeni Mezun Hemşire Betül Hemşire, 3 ay önce bir üniversitenin Hemşirelik Lisans Programı’ndan mezun olmuş ve 2 hafta önce bir Üniversite Hastanesinde göreve başlamıştır. Hastanede gerekli işe alım süreci tamamlandıktan sonra 1 hafta süreyle oryantasyon eğitimlerine katılmış ve sonra çalışması karar verilen Kalp Damar Cerrahi Kliniği’nde çalışmaya başlamıştır. Klinikte ciddi hemşire açığı olması nedeniyle, Betül hemşire 3 gün gündüz vardiyasında çalıştıktan sonra, gece vardiyasına nöbete gelmeye başlamıştır.

Betül Hemşire ilk nöbetini tutacağı için hem çok endişeli hem de heyecanlıdır. Nöbet teslim alındıktan sonra, sıra hasta paylaşımına geldiğinde, nöbetçi olan diğer kıdemli hemşire Aylin Hanım ona “20 hastamız var ve sen bunlardan 6 tanesini takip edeceksin” diyerek hastaların isimlerini açıklamıştır. Betül hemşire “hastaları tek başıma mı takip edeceğim” diyerek endişesini ortaya çıkarmıştır. Diğer nöbetçi hemşire Semra Hanım onun sözünü kesmiş ve “ben de 6 ay önce işe başladım, ikinci günümde nöbet tuttum. Bana da takip etmem için hasta verildi, bunda yakınacağın bir durum yok, zaten sana çok kritik hastalar verilmedi, bence yakınmayı bırak ve işlerine başla, sonra işlerini yetiştiremezsin” diyerek kendi hastaları ile ilgilenmek için oradan ayrılmıştır.

Betül Hemşire hayal kırıklığı içinde hastalarının işlerini yapmaya koyulmuştur. Bu sırada Dr. Ahmet Bey, hemşire deskine gelip hasta Ali T.’nin idrar kateterinin yarın çıkarılacağını, bunun için yarın sabaha kadar mesane jimnastiği yapılmasını istediğini söyler. Ali T.’yi takip eden Betül Hemşire, Semra Hemşire’ye giderek mesane jimnastiğini nasıl yapacağını sorar. Semra Hemşire; “idrar kateterini klempleyip iki saat kapalı tutuyoruz, sonra iki saatte bir klembi 15 dk. açıp mesanenin boşalmasını sağlıyoruz, sonra Dr. sabah hastanın idrar kateterini çekiyor” şeklinde açıkladıktan sonra, “mesane jimnastiğini bilmiyor musun sanki! Benim işlerim çok yoğun, başka sorunun olursa Aylin Hemşire’ye sor, O daha kıdemli ve onun iş yoğunluğu çok değil zaten” diyerek oradan uzaklaşır.

Bu diyaloglardan sonra, Betül Hemşire sabaha kadar tüm işlerini kimseye danışmadan yapma kararı alır. Ve hasta Ali T.’nin mesane jimnastiğini açıklanan şekilde sabah 7’ye kadar uygular. Saat 24 sularında, süpervizör hemşire kliniğe denetime geldiğinde, Betül Hemşire’ye ilk nöbetinin nasıl geçtiğini ve bir sorunu olup olmadığını sorar.

Betül Hemşire de, bir sorunu olmadığını söyler ve süpervizör hemşire klinikten ayrılır. Sabah 08’de, nöbet teslim zamanı sıra Betül Hemşire’ye gelmiştir. Betül Hemşire hasta teslimine başlar ve hasta Ali T.’nin odasına gelirler, Betül Hemşire hastayı anlatmaya başladığı sırada, teslim alan hemşirelerden biri “bu hastayı dün sabah ben takip ettim, bir sorunu yoktu, önemli bir değişiklik yoksa geçelim.

Bugün çok pre-op hasta var, hasta teslimi ile vakit kaybetmeyelim” diyerek Betül Hemşire’yi yönlendirir. Hemşireler hasta ile ilgili hiçbir açıklama yapılmadan, diğer hastalara geçerler. Betül Hemşire, nöbet teslimi bittikten sonra hastaneden ayrılır. İlk nöbetinin yorgunluğu içinde evine gitmişken, servis sorumlu hemşiresi Nazlı Hanım’dan bir telefon gelir. Nazlı Hanım telefonda ona “hasta Ali T.’ye mesane jimnastiği yaptığını söylemeliydin, kateterin kapalı olduğunu bilmediğimiz için, saat13’e kadar kapalı kaldı, Dr’u acil ameliyata gitmişti ve döndüğünde hasta ağrıdan şikayetçiydi, glop gelişmiş, bu yüzden Dr.’la da tartıştık ve Dr. senden şikayetçi” der.

Betül hemşire “sabah hastada önemli bir değişiklik yoksa geçelim denilmişti, bu durumun önemli olduğunu düşünmemiştim, üstelik sabah Dr’un çekeceği söylenmişti bana” diyerek kendini savunmak ister. Nazlı Hanım “Dr. Ahmet Bey, senin hakkında tutanak tuttu, bunun için hastaneye gelmen ve tutanağı okuyup imzalaman gerek, savunmanı da bana değil, yöneticilere yaparsın artık” diyerek konuşmayı bitirir ve telefonu kapatır.

Burada servis sorumlu hemşiresiyle ilgili yönetsel yetersizlikler/ eksiklikler nelerdir?

Hemşirelik hizmetleri müdürüyle ilgili yönetsel yetersizlikler/ eksiklikler nelerdir?

Benzer bir olay yaşanmaması için üst yönetim ne yapmalı Benzer bir olay yaşanmaması için üst yönetim ne yapmalı? Sorunu nasıl çözmeli? Bu hikaye http://www.dilekekici.com/bilgibankasi/yonetsel-sorunlarin- analizi/ adresinden alınmıştır. 02.03.2016.

İYİ DERSLER TEŞEKKÜRLER..