AC İ L DURUM PLANLARI. Afet canlı ve cansız çevreye oldukça büyük zararlar veren, önemli ölçüde can ve mal kaybına neden olan olağan dışı, doğal ve beşeri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLIĞI 1. İş Güvenliği Uzmanı Nasıl Olunur? İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevli iş güvenliği uzmanlarının nitelikleri, eğitimleri.
PHILIP BAYARD CROSBY O Martin Corporation’da Pershing füze projesini yürüttü. ABD’nin Florida eyaletinde Kalite Koleji (Quality College) adıyla bir okul.
OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Amaç Katılımcıların, işyerlerinde acil durumlarda uygulanacak planlar ve bu planlamanın yapılması hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. 2.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
ACİL DURUM Acil durum: İşyerinin tamamında veya bir kısmında meydana gelebilecek yangın, patlama, tehlikeli kimyasal maddelerden kaynaklanan yayılım,
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
AMAÇ  Riskli sanayi tesislerde kaza risklerini değerlendirmek,  İllerde, çevre ve toplumu etkileyebilecek düzeyde büyük kaza riski taşıyan sabit tesislerde.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
DEPREM BİZİMKENT İLKOKULU SİVİL SAVUNMA KULÜBÜ.
T.C MANİSA VALİLİĞİ Potenza - Italy (31 Ekim Kasım2011)
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Gıda Mühendisli ğ i Laboratuvarlarının İ ş Sa ğ lı ğ ı ve Güvenli ğ i Açısından De ğ erlendirilmesi Mehmet Akif Erkan 1, Gizem Yaylı 2, Emine Rabia Karpuzoğlu.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
1. İçerik Su Çerçeve Direktifi’ne göre Çevresel Hedefler ve Önlemler Programı Büyük Menderes Havzası Örneğinde Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi ve Önlemler.
U Ş AK FAT İ H ORTAOKULU MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K KURULU.
ACİL DURUMLAR Your company information. AMAÇ: İşyerlerinde acil durumlarda uygulamaya geçirilecek planlar ve bu planlamanın yapılması hakkında bilgi edinmek.
ACIL DURUM PLANLARı AYTUNÇ ŞIMŞEK ACİL DURUM YANGıN, PATLAMA, TEHLIKELI KIMYASAL MADDELERDEN KAYNAKLANAN YAYıLıM, DOĞAL AFET GIBI ACIL MÜDAHALE,
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TIBBİ ATIK KAZALARI ANKARA’DA HASTANE ÖNÜNDE TIBBİ ATIK TAŞIYAN KAMYONDA PATLAMA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nin.
Ünite 2.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
BİR HASTANE BİNASININ BİNALARIN YANGINDAN KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK (BYKHY)’E GÖRE UYGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ Edip KAYA.
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Olgu Yönetimi Standartları
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ACİL DURUM PLANI.
RİSK YÖNETİMİ, DEĞERLENDİRİLMESİ VE METODOLOJİLERİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanlığı Eğiticisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
YAT VE MARİNA İŞLETMELERİ
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
Sunum transkripti:

AC İ L DURUM PLANLARI

Afet canlı ve cansız çevreye oldukça büyük zararlar veren, önemli ölçüde can ve mal kaybına neden olan olağan dışı, doğal ve beşeri olaylardır. Afet çeşitli doğa olaylarının sebep olduğu yıkım veya kıran şeklinde de ifade edilmektedir. 2 AFETLERİN ETKİLERİ Doğrudan etkiler Dolaylı etkiler İkincil etkiler

DOĞRUDAN ETKİLER Can kaybı Yaralanma Alt yapı hasarları Mal kayıpları Hayvan ve tarım ürünleri kayıpları Kültür mirası ve müzelerdeki kayıplar Kurtarma, ilk yardım ve geçici barınma çalışmaları giderleri Tedavi, beslenme ve giyinme giderleri 3

DOLAYLI ETKİLER İşyerlerinin geçici veya sürekli kapanmaları nedeniyle uğranılan üretim kayıpları Sağlık, eğitim ve diğer kamu hizmetlerinin kesilmesi nedeniyle uğranılan hizmet kayıpları Üretim, turizm, ticaret ve hizmet sektörlerindeki kısa veya uzun süreli işletme kayıpları nedeniyle uğranılan gelir kayıpları Üretim ve hizmet yetersizliği nedeniyle ortaya çıkan fiyat artışları vb. 4

İKİNCİL ETKİLER Üretim veya arz kayıpları sonucu oluşan pazar kayıpları Tüm kaynakların afet bölgesine yoğunlaştırılmasının neden olabileceği aşırı talep ve fiyat artışları Parasal kaynakların azalması ve ödemeler dengesinin bozulması 5

ACİL DURUM Acil durum; önceden tahmin edilemeyen, ani olarak oluşan ve hızlı bir şekilde müdahaleyi gerektiren olaylar bütünüdür. Yönetim literatüründe acil durum, “beklenmeyen ve önceden tahmin edilemeyen durumlar” olarak ifade edilmektedir. 6

ACİL DURUM ÖRNEKLERİ Tıbbi acil durumlar: Büyük salgınlar, kitlesel yemek zehirlenmeleri, acil kan ihtiyaçları vb. Hızlı bir şekilde kontrol altına alınabilen yangınlar Kazalar: Sanayide meydana gelen kazalar, kimya tesislerinde meydana gelen kazalar, büyük zincirleme trafik kazaları Bomba ihbarları 7

ACİL DURUM ÖRNEKLERİ Yangın, Zararlı madde olayları Su baskını ve sel Fırtına Kasırga Deprem Komünikasyon hataları Önemli miktarda müşteri veya tedarikçilerin kaybı Patlama 8

ACİL DURUM YÖNETİMİNİN SAFHALARI 9

 Önleme  Ön Hazırlık  Duruma müdahale  Düzeltme ve onarma İdeal bir dünyada biz sadece ilk iki safhayla ilgilenmek isteriz. Fakat gerçekte diğer safhalarla da ilgilenilmek zorunda kalınır. 10

Önleme/Azaltma Faaliyetleri Önleme programları acil bir durumun etkilerini azaltmak veya önlemek için tasarlanır. Evler su havzalarından uzaklara yapılarak su taşmalarından korunur Mühendislik çalışmaları ile köprüler ve yollar depremlere dayanıklı yapılmalıdır Çeşitli doğal afetlerden mülkleri korumak için etkin bina yönetmelikleri oluşturmak ve uygulanmasını sağlamak Toprak kullanım politikaları geliştirmek Yeni binalarda yanmayı geciktirici malzemeler kullanmak 11

Ön Hazırlık Safhasının Temel Elemanları Acil durum eylem planları geliştirmek Planın içine uygulamalı pratikler yerleştirmek Toplumun eğitimi ve bilinçlendirilmesi 12 Planlama, acil durum aksiyon planı içeren bir iş güvenliği ve sağlığı programının çok önemli bir bileşenidir. Planlama önleme ve ön hazırlıktır.

DURUMA MÜDAHALE Müdahale programları, acil durumlar veya felaketler meydana geldiğinde, acil durumlarla mücadele etmek için tasarlanırlar ve acil durum planlarının uygulanmaları, acil operasyon merkezlerinin aktif hale getirilmesi, kaynakların mobilizasyonunu, ikaz ve yönlendirmelerin yayınlanması, tıbbi ve sosyal hizmet yardımlarının tedariği gibi tedbirleri içermektedir. 13 Müdahaleprogramı, kanunlar çerçevesinde acil durumun deklarasyonunu da kapsar.

DÜZELTME ve ONARMA Düzeltme ve onarma programları, çevreyi ve toplumu acil durum öncesi şartlarına yeniden döndürmek için yapılandırmaya yardım etmek için tasarlanırlar. Düzeltme ve onarma programları, fiziksel düzeltme ve yeniden inşaa, ekonomik etki çalışmaları, danışmanlık, finansal destek programları, geçici yerleşim, sağlık ve güvenlik bilgisi gibi tedbirleri de içermektedir. 14

ACİL DURUM YÖNETİMİ 15

ACİL DURUM YÖNETİMİ Acil durum yönetimi dört ana başlık altında toplanabilir: Planlama prosesindeki 4 adım Acil durum yönetiminde göz önüne alınan faktörler Tehlike ve risk hakkında spesifik bilgi Bilgi kaynakları 16

Planlama Prosesindeki Dört Adım Adım 1:Bir planlama takımının kurulması Adım 2:Tehlikelerin, imkan ve kabiliyetlerin analizi Adım 3:Bir acil durum eylem planının geliştirilmesi Adım 4:Acil durum eylem planının hayata geçirilmesi 17

Mevcut Durum Analizi a)İçsel planların ve politikaların gözden geçirilmesi b)Dış gruplar ile buluşma c)Kanunların ve yönetmeliklerin tanımlanması d)Kritik ürün, hizmet ve operasyonların tanımlanması e)İçsel kaynakların ve kabiliyetlerin tanımlanması f)Dış kaynakların tanımlanması g)Sigorta yaptırmayı gözden geçirme 18

a) İçsel Planların ve Politikaların Gözden Geçirilmesi Tahliye planı Yangından korunma planı İş güvenliği ve sağlığı programı Çevre politikaları Güvenlik prosedürleri Sigorta programı Finans ve satın alma prosedürleri Tesis kapama politikası Çalışanlar için el kitabı Tehlikeli maddeler için plan Proseslerin emniyet değerlendirmesi Risk yönetim planları Sermaye geliştirme programları 19 Yapılması gerekli olan dokümanlar şunlardır:

b) Dış gruplar ile bulaşma Sivil acil durum yönetim ofisleri Yerel yönetim ofisleri Yerel acil durum planlama komisyonu İtfaiye merkezi Polis departmanı Acil durum tıbbi müdahale organizasyonları Kızılay Devlet Meteoroloji Kurumu Bayındırlık hizmetleri Telefon şirketleri Türkiye elektrik kurumu Komşu iş yerleri 20 Resmi kurumlar, sivil toplum örgütleri ve kamu hizmetleri ile bir araya gelme.

Hasar Görebilirlik Analizi a)Potansiyel acil durumların listelenmesi b)Olasılık tahmini c)Potansiyel insan etkisinin değerlendirilmesi d)Potansiyel mal ve mülk etkisinin değerlendirilmesi e)Potansiyel iş etkisinin değerlendirilmesi f)İçsel ve dışsal kaynakların değerlendirilmesi g)Toplam skorun belirlenmesi 21

Hasar Görebilirlik Analizi Tablosu Acil Durum Tipi Olasılıkİnsan Etkisi Mal olan Etkisi İş olan Etkisi İçsel Kaynaklar Dış Kaynaklar Toplam Skor Ysk Dşk 5 1 Yüksek Etki Düşük Etki 5 1 Zayıf Kaynak Güçlü Kaynak

İKM-02 4-Acil Durumlarda Risk Analizleri Nasıl Yürütülmektedir? Risk Tespiti yapılacak Alan : Kısım Yöneticileri İş Sağlığı ve İş Güvenliği Danışmanı İş Sağlığı ve İş Güvenliği Kurul Üyesi İş Yeri Hekimi ile birlikte gezilerek riskler tesbit edilmektedir. Proje’de ve kendisine bağlı diğer merkezi birimlerin denetimi bu kapsama girmektedir. Risklerin kayıt altına alınması. Sorumlunun belirlenmesi Çözüm önerileri. Risklerin takibi. Risklerin takip edilmesinin temini. (Sürekli takip çok önemli...)

İKM-08 Acil Durum İletişim Rehberi ADI SOYADIBÖLÜMÜBUL.TİMEV ADRESİSEMTTEL 1GÖKHAN KÖKSELPRESHANESİVİL S.EYÜPSULTAN CAD. EKŞİK CAMİ SOK. NO:1SAMANDIRA SÜLEYMAN VAROLEND.DEPOSİVİL S.YUKARI ERİKLİ PINAR MAH VEYSEL KARANİ MAH. FİDE SOK NO 64SAMANDIRA RIDVAN ÖNDERÜRÜN D.SİVİL SFATİH BULVARI ZİYA ÜLHAK CAD. ÖNDER AP. NO 10 D2SULTANBEYLİ FATİH ÇAVDARGÜVENLİKSİVİL S.BATTALGAZİ MAH.KEKLİKSOK. NO 10/3SULTANBEYLİ PINAR OĞUZGÜVENLİKİLK.YARDKIZILAY BULVARI YEŞİLKÖŞK SOK.DOĞRU YOL APT.NO:3 D:1KARTAL TACETTİN İNCEDEREİ.K.MSİVİL S ABDURAHMAN GAZİ MAH KARAMANOĞLU CAD. MURŞİT SOK NO 14SAMANDIRA CEMİL ELMASİ.K.MSİVİL SYAVUZ SELİM MAH.ŞALGAMLI CAD. NO 189SULTANBEYLİ OLCAY UZUNERİ.K.MSİVİL S.GÜMÜŞPINAR MAH. VİŞNELİ SOĞANLIKKARTAL ERCAN BİLENMONTAJSİVİL S.YAVUZ SELİM MAH.SERAPCAD.KINALI SOK.NO 2SULTANBEYLİ MAHİR BAYPRESHANESİVİL SHAMİDİYE MAH. EYYÜBİ CAD.YAŞAR DOĞU SOK NO 22SULTANBEYLİ HASAN ÜNALEND.DEPOYANGINADİL MAH.VAHDET CAD.VAHDET CAD. MÜRŞİT SOK.NO:5SULTANBEYLİ FİKRET ÖZTEKİNPRESHANEYANGINOSMANGAZİ MAH. KAVACIK CAD.SAMANDIRA FATİH YILMAZPRESHANEYANGINBATTALGAZİ MAH. SELÇUKHAN CAD.SIDDIK SOK.NO:12SULTANBEYLİ YAVUZ ÇİMENPRESHANEYANGINVEYSEL KARANİ MAH.YAVUZSELİM CAD.NO:19SAMANDIRA YILMAZ KÖSEOĞLUPRESHANEYANGINBATTALGAZİ MAH.YILDIRIM CAD ÇİLEKEŞ SOK.NO:10SULTANBEYLİ HALİL SEVİNÇÜRÜN D.YANGIN ABDURRAHMAN GAZİ MAH.FATİH BULVARI SANCAK ÇIKMAZI NO:14SULTANBEYLİ  Acil Durum Kurulu üyelerine verilmiştir.  Dahili, Telefonlar, Cep Telefonları ve Ev Telefonları yer almaktadır.  Diğer Yüzünde de Dış Destek numaraları mevcuttur.  Ayrıca Profesyonel Kurtarma Görevlileri için de hazırlanmıştır.

5.-ACİL DURUM KAÇIŞ SİSTEMLERİ Acil Durum Aydınlatma Sistemleri Acil Anons Sistemleri Acil Çıkış Kapıları

ACİL DURUM AYDINLATMA SİSTEMİ Acil Tahliyenin gece olması durumunda veya karanlık kalan bölgelerde; 1.Acil çıkış kapı yollarını 2.Genel mekanları aydınlatan iki sistemden oluşur.

ACİL ANONS SİSTEMİ Acil durumda çalışanların doğru yönlendirilmesini sağlamak amacıyla fabrikanın tüm noktalarından duyulabilecek anonsun yapılmasını sağlar.

ACİL ÇIKIŞ KAPILARI Acil çıkışlarda kullanılması gereken kapılardır. Sadece içeriden açılır. Bu kapılar sadece acil çıkış durumlarında kullanılmalıdır, kesinlikle günlük kullanımlar için değildir.

Acil Çıkış Yönlendirme Tabelaları Acil Durumlarda çıkış yönlerini gösteren ışıklı tabelalardır.

6-ACİL TAHLİYE PLANLARI Ana noktalarda tüm tesisi içeren tahliye planları bulunmaktadır. Tüm birimlerde, kendi bölümleriyle ilgili tahliye planları mevcuttur. Acil tahliye ekipleri oluşturulmalıdır. Acil tahliye gerektiğinde bu planlara göre panik yapmadan, seri bir şekilde “T” toplanma noktasına gidilmelidir.

Acil Durum Organizasyonu Acil Durum Koordinatörü Söndürme Ekibi İlk Yardım Ekibi Koruma Ekibi Kurtarma Ekibi Haberleşme Ekibi Tahliye Ekibi Teknik Kontrol Ekibi Acil Durum Koord. Yrd.

ACİL DURUM YÖNETİM KURULU/KRİZ MASASI Genel Müdür başkanlığında “Acil Durum Yöneticisi”, “Etkilenen Alan Yöneticisi”, “Kalite Yöneticisi”, “İnsan Kaynakları Birim Yöneticisinden” oluşur. Acil durumun tipine ve büyüklüğüne göre kriz masası oluşturulmasına karar verilmesi halinde veya otomatik olarak aşağıda belirtilen toplantı yerlerinden birinde toplanır. Toplantı yeri; Toplantı odası

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından çıkarılan ve tarih ve sayılı Resmi Gazete de yayınlanan “Kimyasal Maddelerle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik” Madde 9 – İşyerlerinde, kaza ve acil durumlarda uyulması gereken hususlar aşağıda belirtilmiştir: a) İşveren, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliğinin 8 inci madde hükmü saklı kalmak kaydı ile işyerindeki tehlikeli kimyasal maddelerden kaynaklanacak kaza, olay ve acil durumlarda yapılacak işleri önceden belirleyen bir acil eylem planı hazırlamak ve planın gerektirdiği düzenlemeleri yapmakla yükümlüdür. İşyerinde belli aralıklarla acil eylem planı ile ilgili uygulamalı eğitim ve tatbikat yapılacak ve uygun ilkyardım imkanları sağlanacaktır. b) İşveren kaza halinde ve acil durumlarda, olayın etkilerini azaltacak tüm önlemleri derhal alacak ve işçileri durumdan haberdar edecektir. 7-İlgili Mevzuat

İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği Madde 8- İlkyardım, yangınla mücadele ve kişilerin tahliyesi, ciddi ve yakın tehlike ile ilgili uyulacak hususlar aşağıda belirtilmiştir: a) İşveren; 1) İşyerinin büyüklüğünü, yapılan işin özelliğini ve işyerinde bulunan işçilerin ve diğer kişilerin sayısını dikkate alarak; ilkyardım, yangınla mücadele ve kişilerin tahliyesi için gerekli tedbirleri alır. 2) Özellikle ilkyardım, acil tıbbi müdahale, kurtarma ve yangınla Mücadele konularında, işyeri dışındaki kuruluşlarla irtibatı sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapar. b) İşveren, (a) bendinde belirtilen ilkyardım, yangınla mücadele ve tahliye işleri için, işyerinin büyüklüğü ve taşıdığı özel tehlikeleri dikkate alarak, bu konuda eğitimli, uygun donanıma sahip yeterli sayıda kişiyi görevlendirir. 34

c) İşveren; 1) Ciddi ve yakın tehlikeye maruz kalan veya kalma riski olan tüm işçileri, tehlikeler ile bunlara karşı alınmış ve alınacak önlemler hakkında mümkün olan en kısa sürede bilgilendirir. 2) Ciddi, yakın ve önlenemeyen tehlike durumunda, işçilerin işi bırakarak derhal çalışma yerlerinden ayrılıp güvenli bir yere gidebilmeleri için gerekli talimatı verir ve gerekeni yapar. 3) Ciddi ve yakın tehlike durumunun devam ettiği çalışma şartlarında, zorunlu kalınması halinde, gerekli donanıma sahip ve özel olarak görevlendirilen kişiler hariç, işçilerden çalışmaya devam etmelerini istemeyecektir. d) Ciddi, yakın ve önlenemeyen tehlike durumunda işyerini veya tehlikeli bölgeyi terk eden işçiler bu hareketleri nedeniyle dezavantajlı duruma düşmeyecek ve herhangi bir zarar görmeyecektir. e) İşveren, işçilerin kendileri veya diğer kişilerin güvenliği için ciddi ve yakın bir tehlike olduğunda ve amirine hemen haber veremedikleri durumlarda, kendi bilgileri doğrultusunda ve mevcut teknik donanımlar ile tehlikenin sonuçlarının engellenmesi için gerekeni yapabilecek durumda olmalarını sağlamak zorundadır. İşçiler, kendi görevlerini yapmakta ihmal veya kusurlu davranışları olmadıkça bu hareketlerinden dolayı dezavantajlı duruma düşürülemezler. 35