Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme Arif TULUK Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

T.C. GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KIRSAL KALKINMA BELGELERİ Avrupa Birliği Yapısal Uyum Yönetim Otoritesi Daire Başkanlığı.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Ansiklopedi (Encyclopedia) Tanım : Bütün konularda kısa ve öz bilgi içeren bir çalışmadır. Belirli bir konu ile sınırlı yada genel kapsamlı olabilir.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu YÜKSEKÖĞRETİM KURULU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Tıp ve Sağlık Kuruluşlarında Bilgi Yönetimi. Giriş Akademik tıp ve sağlık bilimleri kuruluşları, hastaneler, sağlığa ilişkin çeşitli dernek ve kuruluşlar.
Çölleşme İle Mücadele Ulusal Eylem Programının(ÇMUEP) Yenilenmesi ÇEM ÇMUEP Hazırlama Ekibi Çölleşmeyle Mücadele Ulusal Koordinasyon Birimi Toplantısı,
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Bu sorunlar neden çözülmeli?
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA II)
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için Strateji Geliştirilmesi Teknik Yardım Projesi TR2014/AG/10-A1-01/001 Bu proje, Avrupa Birliği ve Türkiye.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Hastane Bilgi Sistemlerinin Teknik Yönleri
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
TKGM KADASTRO DAİRESİ BAŞKANLIĞI “GAYRİMENKUL DEĞERLEME ÇALIŞTAYI”
Sunum transkripti:

Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme Arif TULUK Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü

2 İçerik Giriş Önem Amaç Yöntem Bulgular ve Tartışma Sonuçlar ve Öneriler Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

3 Giriş (1) Ülkelerin kamu düzenine ilişkin birçok faaliyet günümüzde bilgi sistemlerine taşınmaktadır Ulusal kalkınmanın temel dinamizmini ortaya koyan bankacılık, finans, eğitim, ulaştırma, haberleşme, vb. pek çok sektör artık internet teknolojileri sayesinde vatandaşa ve iş dünyasına doğrudan hizmet sağlamaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

4 Giriş (2) Bilgi sistemlerinin risklere ve tehditlere karşı korunmasının önemi daha da anlaşılmaktadır. 1990’lı yılların başından itibaren ABD, Almanya, Japonya gibi bazı ülkeler bu risklerin farkına erken vararak söz konusu risklerle başa çıkmanın yolunu aramışlardır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

5 Bilgi Güvenliği (1) Bilgi güvenliği bilginin korunduğu ve saklandığı bilgi sistemlerinin ve sistemin içerdiği bilginin yetkisiz erişimine, kullanımına, ifşa edilmesine, değiştirilmesine, incelenmesine, hasar verilmesine veya yok edilmesine karşı korunması ve buna ilişkin tedbirlerin bütünü olarak tanımlanabilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

6 Bilgi Güvenliği (2) Kişisel bilgisayarlardan kurumsal ve ulusal çaptaki tüm bilgi sistemlerine ve kritik altyapılara uzanan geniş bir çerçevede bilgi sistemlerini kapsayan bir güvenlik yönetimi anlayışıdır. (Unescap, 2008 ) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

7 Çalışmanın Önemi (1) Ülkemizin gelişmiş ülkelere göre yapılan düzenlemeler ve kurumsallaşmalar bağlamında geri kaldığı, gereksinimlerin karşılanmasına yönelik adımların hızlandırılmasında yarar olacağı değerlendirilmektedir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

8 Çalışmanın Önemi (2) Bilgi güvenliği konusu toplumsal yaşamda çok farklı kesimleri ve ilişkileri etkileyebilmektedir. Çok hızlı hareket edilmesi ve konuyla ilgili düzenlemelerin hızla yapılması gerekmektedir. Bu alandaki uluslararası eğilimlerin ülkemizdeki mevcut durum ile bir arada değerlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

9 Çalışmanın Amacı (1) Bu çalışmada, ulusal ve uluslararası bilgi güvenliği politikaları analiz edilmiştir. Bu kapsamda, ulusal bilgi güvenliği uygulamaları, internet teknolojilerinin getirdiği bilgi güvenliği algısındaki değişimleri de içeren bir kavramsal çerçevede incelenmiştir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

10 Çalışmanın Amacı (2) Gelişmiş ülkelerin geliştirdiği ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve rehber ilkeleri ışığında, Ülkemizin ihtiyaçlarına cevap verecek bir ulusal bilgi güvenliği politikası, stratejisi ve yasasının temel elemanlarının tespit edilmesi, Çözüm önerilerinin sunulması, Hazırlıkları devam eden yasa çalışmasının yeniden ele alınmasına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

11 Araştırma Soruları (1) Ulusal bilgi güvenliğinin stratejik unsurları nelerdir? Ülkemizin ulusal bilgi güvenliği politikası, stratejik yönelimi ve kurumsal yapılanmasının geliştirilmesinde katkıları olabileceği değerlendirilen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejik yönelimleri ve kurumsal yapılanma durumları nasıldır? Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

12 Araştırma Soruları (2) Ülkemizde ulusal bilgi güvenliği alanındaki gelişmeler dikkate alındığında ulusal bilgi güvenliği politikalarının geliştirilmesi üzerine getirilebilecek çözüm önerileri neler olabilir? Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Yöntem

Araştırmanın Yöntemi Veri Toplama Araçları Verilerin Analizi Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme 14

Araştırmanın Yöntemi Bu araştırma genel tarama modeli türünde bir araştırmadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme 15

Veri Toplama Araçları Bu çalışmada ulusal bilgi güvenliği politikaları alanında gerçekleştirilmiş çalışmalar, raporlar ve diğer eserler incelenmiştir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme 16

17 Verilerin Analizi (1) Yapılan alan yazın taramasında, Ulusal bilgi güvenliğinin stratejik unsurları, Ülkemize katkısı olabileceği değerlendirilen Japonya, ABD, Almanya, İngiltere ve Fransa’daki ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejik yönelimleri ve kurumsal yapılanma durumları, Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

18 Verilerin Analizi (2) Ülkemizdeki ulusal bilgi güvenliği politikaları alanındaki gelişmelere ulaşılarak sistemli bir betimsel analiz çalışması yapılmıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Bulgular ve Tartışma

20 Ulusal Bilgi Güvenliğinin Stratejik Unsurları Nelerdir? Yapılan incelemeler ulusal bilgi güvenliğinin stratejik unsurlarının dokuz ana başlık altında incelenebileceğini göstermektedir. (ITU, 2011) Ulusal Bilgi Güvenliği Stratejik Unsurları Siyasi Sahiplenme Kurumsal Yapılanma Suçla Mücadelede Yasal Altyapı Kritik Bilgi Altyapıların Korunması Bilgisayar Olaylarına Müdahale Ekipleri (BOME) Kamu BS Güvenliği Kamu-Özel Sektör Koor. ve İşbirliği Eğitim, Farkındalık ve Ar-Ge Çalışmaları Uluslararası İşbirliği Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Ülkemizin ulusal bilgi güvenliği politikası, stratejik yönelimi ve kurumsal yapılanmasının geliştirilmesinde katkıları olabileceği değerlendirilen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejik yönelimleri ve kurumsal yapılanma durumları nasıldır?

22 Çeşitli Ülkelerin Ulusal Bilgi Güvenliği Politikaları, Stratejik Yönelimleri ve Kurumsal Yapılanma Durumları Japonya, ABD, Almanya, İngiltere ve Fransa’daki ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejik yönelimleri ve kurumsal yapılanma durumları incelenmiştir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

23 Japonya (1) Bilgi Teknolojileri Temel Kanunu Bilgi Güvenliği Politika Konseyi tarafından görevlendirilen iki farklı uzmanlar kurulu “Bilgi Güvenliği Kültürü Uzmanlar Kurulu” “BT Stratejisi Uzmanlar Kurulu” (Japonya Başbakanlığı, Tarihsiz) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

24 Japonya (2) “Ulusal Bilgi Güvenliği Stratejisi” belgesi hazırlanarak yürürlüğe konulmuştur. Stratejinin uygulama süresi ile ilgili olarak 3 yıllık bir plan öngörülmüştür. Bu kapsamda 2009 yılı için yeni bir ulusal bilgi güvenliği strateji belgesi oluşturulmuştur. (National Information Security Policy Council, Japan, 2009) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

25 Japonya (3) Temel stratejik önceliklerin yanı sıra, merkezi ve yerel otoriteler ile kritik altyapılar, iş dünyası ve vatandaşı hedef alan 212 adet eylem hayata geçirilmiştir. (Yamada, Yamagishi & Katsumi, 2010) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

26 Japonya (4) Şekil 1: Japonya Ulusal Bilgi Güvenliği Kurumsal Yapılanması. Kaynak: National Information Security Center, Japan, Bilgi Güvenliği Politika Konseyi (ISPC) BT Strateji Merkezi Kabine Sekreterliği Ulusal Bilgi Güvenliği Merkezi (NISC) ISPC Sekreterliği Kamu ve Özel Sektörden Uzmanlar Kabine Sekreterlik Şefi Başkanlığı MIC, NPA, MOD, METI Bakanları Akademi ve Sektörden Uzmanlar Ulusal Düzeyde Stratejilerin Tespiti Kamu-Özel Sektör Koordinasyonu Kamu Kurum ve Kuruluşları Kamu Kurumları Bilgi Güvenliği Önlemleri Kritik Altyapı İşletmecileri Uluslararası İşbirliği Uluslararası Kuruluşlar Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

27 Amerika Birleşik Devletleri (1) Federal Bilgi Güvenliği Yönetimi Yasası (Federal Information Security Management Act-FISMA) (National Institute of Standards and Technology, 2004) İlk ulusal strateji olarak 2003 yılında “Güvenli Siber Uzay İçin Ulusal Strateji” (National Strategy to Secure Cyberspace) yürürlüğe girmiştir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

28 Amerika Birleşik Devletleri (2) Söz konusu strateji belgesi 2009 yılında gözden geçirilerek güncellenmiş haliyle uygulamadadır. “Kritik Altyapı ve Ana Varlıkların Fiziksel Korunmasına İlişkin Ulusal Strateji” belgesi hazırlanmıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

29 Amerika Birleşik Devletleri (3) Şekil 2: ABD Siber Güvenlik Stratejisi Uygulama Organizasyonu. Kaynak: Ladani ve Berenjkoub, UygulayıcılarKoordinatörler Kamu SektörüÖzel Sektör Bilim ve Tek. Pol. Ofisi Bütçe OfisiAdalet Bakanlığı FBI Güvenlik Bakanlığı CIA Kurumlar İç Güvenlik Bakanlığı Bilgi Paylaşım ve Analiz Merkezleri Ulaştırma Bakanlığı Sağlık Bakanlığı Enerji Bakanlığı Tarım Bakanlığı Savunma Bakanlığı Çevre Koruma Ajansı Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

30 Almanya (1) Merkezi Şifre Ajansı (Zentralstelle für das Chiffrierwesen, ZfCh) “Kurumlar arası BT Güvenliği Komitesi” (ISIT) kurulmuştur. Merkezi Şifre Ajansı, 1989 yılında Bilgi Teknolojileri Güvenliği Merkezi Ajansına (Zentralstelle für Sicherheit in der Informationstechnik, ZSI) dönüştürülmüştür. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

31 Almanya (2) 1989 yılında bilgi güvenliği alanında ilk ulusal politika belgesi yayımlanmıştır. Alman Bilgi Güvenliği Ajansı ZSI (Zentralstelle für die Sicherheit in der Informationstechnik) tarafından “BT Güvenliği Kavramsal Çerçevesi” çıkarılmıştır. ZSI, 1991 yılında BSI’ye dönüşmüştür. (BSI, 1989) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

32 Almanya (3) 2005 yılında Bilgi Güvenliği ve Kritik Altyapıların Korunmasına İlişkin Ulusal Strateji yürürlüğe girmiştir yılında Alman Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi yürürlüğe girerek özellikle siber ortam kaynaklı risk ve tehditler ile mücadele amacına vurgu yapılmıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

33 Almanya (4) Şekil 3: Alman Federal Bilgi Güvenliği Örgüt Şeması. Kaynak: BSI, BAŞKAN Başkan Yardımcısı Başkanlık Ofisi Basın Danışmanı Siber Güvenlik DairesiAğ Güvenliği BirimiProfesyonel Ağ Savunma Birimi Bilgi Güvenliği Danışma ve Yönetişim Dairesi Güvenlik Danışma ve Destek Birimi Kriptoloji DairesiGizlilik Dereceli Belgeler BirimiKriptografik Uygulamalar Birimi Güvenli Elektronik İşlemler Sertifikasyon ve Standardizasyon Dairesi Güvenli Elektronik İşlemler BirimiSertifikasyon ve Standardizasyon Birimi Bilgi Sistemleri Grubu Başkanı (Chief Information Officer) Tedarik Hizmetleri ve Mali İşler İnsan Kaynakları Destek Hizmetleri Hukuk Müşavirliği Gizlilik Dereceli Bilgiler Birimi Koordinasyon ve Yönetişim Birimi Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

34 Fransa (1) Şifre Teknik Daire Başkanlığı (Direction Technique du Chiffre- DTC) Şifre Teknik Merkezi (Central Technique du Chiffre STC-CH) İletişim Güvenliği ve Şifre Hizmetleri Merkezi Birimi (Service Central du Chiffre et Sécurité des Télécommunications) Bilgi Sistemleri Güvenliği Merkezi Birimi (Service Central de la Sécurité des Systèmes D’information-SCSSI) Bilgi Sistemleri Güvenliği Merkezi (Direction Centrale de la Sécurité des Systèmes d’Information -DCSSI) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

35 Fransa (2) Fransız Ulusal Bilgi Güvenliği Ajansı (Agence nationale de la sécurité des systèmes d'Information- ANSSI) kurulmuştur. “Ulusal Bilgi Sistemleri Savunma ve Güvenliği Stratejisi” ile özellikle siber uzaydan gelen risk ve tehditlere karşı bir stratejik çerçeve oluşturma çabaları. (ANNSI, 2011) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

36 Fransa (3) Beyaz Kitap ile toplumun ve ülkenin bilgi sistemlerinin ciddi bir güvenlik riski ile karşı karşıya olduğu belirtilmiş ve Fransa’nın siber ortamda savunma kapasitesinin artırılması gerekliliğine işaret edilmiştir. Fransa’nın önümüzdeki 15 yıl içerisinde karşılaşacağı en önemli milli güvenlik riskinin başında siber saldırıları görmektedir. (Ministère de la Défense, 2008) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

37 Fransa (4) Şekil 4: Fransa’nın Ulusal Bilgi Güvenliği Kurumsal Yapılanması. Kaynak: SSI, (Tarihsiz). Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

38 İngiltere (1) Siber Güvenlik Ofisi (The Office of Cyber Security) Siber Güvenlik ve Bilgi Güvencesi Ofisi (The Office of Cyber Security and Information Assurance-OCSIA) OCSIA faaliyetlerini Birleşik Krallık Kabine Ofisi bünyesinde bir merkezi kamu kurumu olarak sürdürmektedir. (ITU, 2011) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

39 İngiltere (2) 2010 yılında Stratejik Savunma ve Güvenlik Gözden Geçirmesi ilan edilmiş ve “Belirsizlik Çağında Güçlü Britanya” isimli ulusal güvenlik stratejisi yayımlanmıştır. Terörizm, siber savaş, uluslararası askeri kriz ve doğal afetler gibi geleneksel olmayan yeni tehdit unsurları tanımlanmıştır. Siber güvenlik riskleri ve siber savaş tehdidi en öncelikli tehdit olarak görülmektedir. (Cabinet Office, 2010) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

40 İngiltere (3) Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi yayınlanmıştır. (Cabinet Office, 2011) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Ülkemizde ulusal bilgi güvenliği alanındaki gelişmeler dikkate alındığında ulusal bilgi güvenliği politikalarının geliştirilmesi üzerine getirilebilecek çözüm önerileri neler olabilir?

42 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (1) İlk çalışma, Bilişim ve Ekonomik Modernizasyon Raporu olarak bilinen rapordur. (World Bank, 1993) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

43 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (2) 1996 yılında kurulan Güvenlik Çalışma Grubu çalışmalarını e-Türkiye Girişimi ile koordineli olarak sürdürmüş ve 13 adet taslak eylem planı hazırlanmıştır. Güvenlik Çalışma Grubu’nun çalışması taslak halini almış ancak kanun tasarısına dönüşememiştir. (Başbakanlık, 2002) 1998 yılında Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında kamu kurum ve kuruluşlarının katılımı ile Kamu-Net Üst Kurulu ve Kamu-Net Teknik Kurulu oluşturulmuştur. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

44 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (3) 1999 yılı Temmuz ayında Ulaştırma Bakanlığı tarafından kabul edilen “Türkiye’de Enformasyon Politikası ve Enformasyon Altyapısı Ana planı (TUENA)” ile ülkemizde bilgi toplumuna dönüşümde ilk defa bütünsel bir bakış açısı yakalanmış ve bu kapsamda yapılması gerekenler çeşitli kurum ve kuruluşların katkılarıyla analiz edilmiştir. (Ulaştırma Bakanlığı, 1999) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

45 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (4) “Ulusal Bilgi Güvenliği Kanun Taslağı” çalışmaları 2005 yılına kadar sürdürülmüş ancak taslağın kapsamı ve bilgi güvenliği kavramının anlamı konusunda tam bir mutabakat oluşturulamadığı için kanun tasarısına dönüşememiştir. (Ünver, Canbay & Özkan, 2010) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

46 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (5) e-Dönüşüm Türkiye Projesi 2003 yılında ilan edilmiştir. Projenin başlıca hedefleri; Katılımcı, şeffaf, etkin ve basit iş süreçlerine sahip olmayı ilke edinmiş bir devlet yapısı oluşturacak koşulların hazırlanması, Bilgi ve iletişim teknolojileri politikaları ve mevzuatının öncelikle Avrupa Birliği müktesebatı çerçevesinde gözden geçirilerek yeniden düzenlenmesi, e-Europe+ kapsamında aday ülkeler için öngörülen eylem planının ülkemize uyarlanması. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

47 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (6) DPT Müsteşarlığının koordinatörlüğünde 8 çalışma grubuyla yürütülen çalışmalar sonucu, 2003–2004 yıllarını kapsayan bir Kısa Dönem Eylem Planı hazırlanmıştır. Ulusal Bilgi Güvenliği Kanunu’nun çıkarılması hedeflenmiştir ancak yasalaşma sürecinin başlatılması mümkün olmamıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

48 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (7) Ülkemizde bilgi toplumuna dönüşüm sürecinde üretilen en kapsamlı ulusal politika metni, 2006–2010 dönemini kapsayan Bilgi Toplumu Stratejisi ve Ek’i Eylem Planıdır. “Bilgi Güvenliği İle İlgili Yasal Düzenlemeler” başlıklı 87 numaralı eylem ile “Ulusal Bilgi Sistemleri Güvenlik Programı” adındaki 88 numaralı eylem planlanmıştır. Ancak bilgi güvenliği ile ilgili yasal düzenlemeler konusunda gelişme kaydedilmesine rağmen yasal düzenleme tamamlanamamıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

49 Ülkemizde Ulusal Bilgi Güvenliği Alanındaki Gelişmeler (8) 2012 yılında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesinde bir Siber Güvenlik Kurulu kurulmuştur. Ulusal Bilişim Güvenliği Kanun Taslağı çalışmaları devam etmektedir. Ulusal bilgi güvenliği ile ilgili yasal düzenleme tedbirlerinin ilk olarak yer verildiği kalkınma planı, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( )’dır. (DPT, 2000) Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

50 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (1) Ulusal bilgi güvenliği kavramı, bu çalışmada incelenen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumlarına paralel olarak sadece kamu bilgi sistemlerinin değil, aynı zamanda özel sektöre ait kritik bilgi altyapıları da dâhil olmak üzere daha geniş bir çerçevede ele alınmalıdır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

51 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (2) Bilgi güvenliği kültürünün toplumun tüm kesimlerinde yaygınlaştırılması ve içselleştirilebilmesi için ilköğretimden başlayarak bilgi teknolojileri derslerinde ele alınması gereken bir konu olması gerektiği değerlendirilmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

52 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (3) Siber suçla mücadelede özellikle yeni suç türlerinin ortaya çıkmasının bir sonucu olarak, Suç tasnifi ve tiplerinin yasal çerçeveye alınmasından Bu suçlarla ilgili delil tespiti ve değerlendirmesine uzanan geniş bir yelpazede ceza ve usul kanunlarında bir takım yetersizlikler göze çarpmaktadır. Gerekli düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

53 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (4) Ulusal kalkınma ve yaşam tarzını sürdürülebilir kılmada bilgi sistemlerinin hayati önem taşıdığı hesaba katılmalı, Değişen teknolojiler ve incelenen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumları da dikkate alınarak esnek, güncellenebilir, değişen şartlara uyarlanabilir bir stratejik yaklaşım geliştirilmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

54 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (5) Bilgi güvenliğini hem kamu kurumları hem de özel sektör bir kültür olarak görmeli ve bu alanda gerekli farkındalık artırıcı faaliyetler desteklenmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

55 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (6) Bu çalışma kapsamında ele alınan ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumları dikkatle incelendiğinde ülkemizde de kamu ve özel kesimdeki tüm paydaşları kapsayan bir ulusal bilgi güvenliği stratejisi oluşturulabilir ve hayata geçirilebilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

56 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (7) Bu çalışma kapsamında incelenen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumları göz önünde bulundurularak, Ülkemizin jeopolitik ve jeostratejik koşullarına uygun, güçlü bir yasal altyapı ve yapılanma modeli ile kurgulanması gerekmektedir. Başbakanlıkla ilişkili bir özerk yapının kurulmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

57 Ulusal Bilgi Güvenliği Politikalarının Geliştirilmesi Üzerine Getirilebilecek Çözüm Önerileri (8) Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi, kalkınma hedefleri doğrultusunda tekrar gözden geçirilmelidir. Ulusal bilgi güvenliği politikasındaki stratejik öncelikler tespit edilmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Sonuçlar ve Öneriler

59 Sonuçlar (1) Ülkemizde ulusal bilgi güvenliği alanında ciddi bir takım eksiklikler göze çarpmaktadır. Öncelikle bilgi güvenliğinin kültürü ülkemizde arzu edilen düzeyde gelişmemiştir. Ulusal bilgi güvenliğinin sağlanabilmesi için kurumsal yapılanma ve ilgili mevzuat oldukça sık gündeme gelmesine rağmen kalkınma ile ilişkisinin kurulduğu bir ulusal strateji metni henüz bulunmamaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

60 Sonuçlar (2) “Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi çalışmaları” kapsam açısından daha dar kalmakta ve ulusal kalkınma hedefleri ile ilişki net bir biçimde kurulamamaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

61 Sonuçlar (3) Ulusal Bilişim Güvenliği Kanun Tasarısı Taslağı, Siber Suç Sözleşmesinin Uygun Bulunmasına İlişkin Kanun gibi ulusal bilgi güvenliğini sağlam bir yasal altyapıya kavuşturacak mevzuat çalışmaları henüz tamamlanamamıştır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

62 Sonuçlar (4) Kritik altyapıların korunması ile ilgili, incelenen ülkelerde olduğu gibi, ulusal ölçekte bir strateji ve eylem planı bulunmamaktadır. Bu noktada ülkemizde hem özel sektör tarafından işletilen kritik bilgi altyapılarını hem de kamu bilgi sistemlerini koordine edebilecek yetkiye sahip bir kurum bulunmamaktadır. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

63 Öneriler (1) Ulusal bilgi güvenliği kavramı, bu çalışmada incelenen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumlarına paralel olarak, sadece kamu bilgi sistemlerinin değil, aynı zamanda özel sektöre ait kritik bilgi altyapıları da dâhil olmak üzere daha geniş bir çerçevede ele alınabilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

64 Öneriler (2) Bilgi güvenliği kültürünün toplumun tüm kesimlerinde yaygınlaştırılması ve içselleştirilebilmesi için ilköğretimden başlayarak bilgi teknolojileri derslerinde ele alınması gereken bir konu olması gerektiği değerlendirilmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

65 Öneriler (3) Ulusal kalkınma ve yaşam tarzını sürdürülebilir kılmada bilgi sistemlerinin hayati önem taşıdığı hesaba katılarak, değişen teknolojiler ve incelenen ülkelerin ulusal bilgi güvenliği politikaları, stratejileri ve kurumsal yapılanma durumları da dikkate alınarak esnek, güncellenebilir, değişen şartlara uyarlanabilir bir stratejik yaklaşım geliştirilebilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

66 Öneriler (4) Bilgi güvenliğini hem kamu kurumları hem de özel sektör bir kültür olarak görmeli ve bu alanda gerekli farkındalık artırıcı faaliyetler desteklenmelidir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

67 Öneriler (5) Stratejik yönetim ile kurumsal bilgi güvenliği süreçleri arasında ilişki kurulabilir ve bilgi güvenliği yönetişimi süreçleri kamu kurumlarında zorunlu hale getirilebilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

68 Öneriler (6) Kamu ve özel kesimdeki tüm paydaşları kapsayan bir ulusal bilgi güvenliği stratejisi oluşturulabilir ve hayata geçirilebilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

69 Öneriler (7) Siber Güvenlik Kurulunun yapısı ve işlevi değiştirilebilir, sadece kamu kurumlarının temsilcilerine verilen kararlara katılım yetki ve sorumluluğu, kamu sektöründe ve özel sektörde faaliyet gösteren kritik altyapı işletmecilerine de tanınabilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

70 Öneriler (8) Hazırlık çalışmaları devam etmekte olan Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi, kalkınma hedefleri doğrultusunda tekrar gözden geçirilebilir. Ulusal bilgi güvenliği politikasındaki stratejik öncelikler tespit edilebilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

71 Öneriler (9) Ulusal Bilişim Güvenliği Kanun Tasarısı Taslağı, Siber Suç Sözleşmesinin Uygun Bulunmasına İlişkin Kanun gibi ulusal bilgi güvenliğini sağlam bir yasal altyapıya kavuşturacak mevzuat çalışmaları tamamlanabilir. Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Teşekkürler… Tuluk ve Seferoğlu - Ulusal ve Uluslararası Bilgi Güvenliği Politikalarının Analizi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme 72