 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
©McGraw-Hill Education, 2014
©McGraw-Hill Education, 2014
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama Çevresi.
Bölüm 8: Tedarik Zinciri Yönetimi ve Sanal Pazar Kurumsal Kaynak Planlaması Prof. Mary Sumner Çeviren Sinan Berkdemir Şubat
İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku. İŞ HUKUKU Toplumda bireylerin iş ilişkilerini düzenleyen Uyulması zorunlu kuralların bütünü… *İş sözleşmesi (hizmet akdi)
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTFORDİZM. Fordizmin Krizi Birikim rejiminin krizi Kapitalizmin belirleyici özelli ğ i kendisini yeniden üretebilmesi.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
İŞSİZLİK SORUNU.
Makro İktisat.
10.OLİGOPOL PİYASASI.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
İhracat Genel Müdürlüğü
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Düzgün iş.
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
PAZARLAMADA FİYATLAMA
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
İşsizlik.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ DERNEĞİ
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
İŞSİZLİK SORUNU.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş ve Meslek Sosyolojisi
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna

Giriş  Piyasalarda arz ve talep kuralları çerçevesinde oluşacak fiyatlar, piyasalarda herkesi tatmin edecektir  Oluşan fiyatlar üzerinde satış yapmak isteyen tüm satıcılar satış yapacak, satın almak isteyen herkes de satın alacaktır  Piyasalarda fazla arz veya talep bulunmayacaktır  Emek piyasaları: denge fiyatlarından tam istihdam sağlanacaktır 2

Giriş  Uygulamada ücretler emek piyasalarında arz ve talep kanunları çerçevesinde oluşturulamamıştır  Arz ve talep kanunlarının uygulanması durumunda, işverenlerin işçileri çok düşük ücretlerde ve çok kötü şartlarda çalıştırdığı ortaya çıkmış  Ücretlerin piyasalarda oluşması modelinden vazgeçilmiştir  Kapitalist ekonominin piyasalarla ilgili olarak verdiği ilk taviz  Neden: teorik değil pratiktir 3

Giriş  Günümüzde işçilerin çok düşük ücretlerle, çok kötü şartlarda çalıştırılması “küreselleşme” kapsamı altında sürdürülmektedir  Küresel şirketlerin üretimlerini diledikleri yerlerde yapma ve mallarını diledikleri yerlerde satma imkânı  Bir ülkede işçilik pahalılaşmaya başladığında ücretlerin düşük olduğu başka bir ülkeye kayma imkanı 4

Emek Piyasalarında Ücretlerin Belirlenmesi: Toplu Sözleşme Düzeni  Emek piyasalarında arz ve talebin arkasındaki güçler denk değildir  İşverene karşı işçiler  İşveren kârını arttırabilmek için işçiye ücret empoze edebilmektedir  Toplu Sözleşme: ücretlerin piyasalarda arz ve talep kanunu çerçevesinde değil de, masa başında, pazarlıkla saptanması sistemidir  İşçi ve işverene sendika kurma hakları tanınmaktadır 5

Toplu Sözleşme  Sendikalaşma, işveren ve işçi arasındaki güç dengesini kurmada yeterli görülmemiştir  İşveren sendikasına karşı işçi sendikası  Yalnız karşı tarafı değil, daha geniş bir kitleyi etkileyen ‘’öldürücü silahlar’’: grev ve lokavt 6

Toplu Sözleşme Düzeninin Sorunları  İşçi sendikalarının işçi çıkarlarını değil de sadece üyelerinin çıkarlarını savunması  Toplu sözleşme düzeni, işi olmayan, iş bulamayan işçilerin sorunlarına herhangi bir çözüm getirememektedir  Ek sistemler: Sosyal güvenlik ağı  İşletme ve çalışan arasında kader birliğinin kurulması  İşçinin aldığı, işverenin kaybı değil, kazancı da olabilir 7

Paydaş Kavramı  Paydaşlar şirketle ilişkili olan (şirket faaliyetlerinden etkilenen) tüm çıkar gruplarıdır  Hissedarlar, işçiler, müşteriler, tedarikçiler, bayiler, bankalar, yakın çevrede oturanlar, devlet  Sadece hissedarlara değil, tüm paydaşlara hizmet edilmesi gerektiği anlayışı  Fakat, paydaşlara hizmet bir amaç değil, ortakların kârını yükseltebilmek için bir araçtır  Paydaşlara karşı sorumluluk ile işçi ve işvereni hasım olarak gören toplu sözleşme düzeninin başdaştırılması 8

Diğer Piyasalarda Güç Dengeleri  Mal ve hizmet piyasalarında üreticiler ve tüketiciler arası bir güç dengesinin olduğu varsayılmaktadır  Tam rekabet piyasalarıyla ilgili varsayımlardan biri, bu piyasalarda alıcı ve satıcıların tek başlarına piyasayı etkileyemeyeceğidir  Tekelci piyasalar  Gerçek hayatta şirketler müşteri gözünde mallarını farklılaştırarak tekelci güç elde etme çabası içindedir 9

Fikrî Mülkiyet Haklar  Şirket birleşmeleriyle şirketlerin tekelci konumlarını kuvvetlendirlemeri  Piyasalarda güç dengelerinin korunabilmesi  Şirketlerin tekelci güçlerini arttırmada kullanılan temel araç bu şirketlerin sahip olduğu fikrî mülkiyet haklarıdır  Tasarım, basılı devreler, marka, patent hakları, telif hakları, yöresel belirleyiciler (Paris’in Eyfel kulesi, Mısır’ın piramitleri, Efes’in Meryem Ana’sı)  Bu haklara sebep olan araştırma ve geliştirme faaliyerlerinin çok pahalı olması 10

Sermaye Piyasaları  Manipülasyon: Büyük alıcı ve satıcıların piyasayı etkileyebilmesi ve bu gücü kendi avantajlarına kullanabilmeleridir  Sermaye Piyasası Kurumu  Şirketlerle yakın ilişkisi olanların, başkalarına kıyasla daha fazla bilgiye sahip olması 11