Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ (PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEKLİĞİNDE) Nazif YILMAZ Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ (PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEKLİĞİNDE) Nazif YILMAZ Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürü."— Sunum transkripti:

1 MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ (PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEKLİĞİNDE) Nazif YILMAZ Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürü

2 BEREKETLİ BİR ÖMÜR FIRSATI HAFTALARA VE AYLARA SIĞACAK İŞLERİ GÜN İÇİNDE BİTİRDİLER… BİRDEN ÇOK İŞİ BİR ELDE BAŞARDILAR… VAKİT TÜKETENLERDEN DEĞİL İŞ TÜKETENLERDEN OLDULAR… Sermayesi tükenen adam

3 İŞİ VAKTİNDEN ÇOK OLANLAR Vaktimizi bildiren en büyük saat olan Güneş ile yarışanlar ile Güneşin gölgesinde yatanların KENDİLERİNDEN SONRA BIRAKTIKLARI İZLER VE ESERLER DE BİR DEĞİLDİR.

4 EĞİTİMİN GAYESİ إِنمَّاَ بُعِثْتُ مُعَلِّماً “Ben Ancak, Eğitimci Olarak Gönderildim”

5 DEĞERLERİMİZİ KUŞANMAK EĞİTİM VE ÖĞRETİMDE TEMEL DEĞERİMİZ “GÜZEL AHLAK” “Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” Kariyer merkezli bir eğitim anlayışından karakter merkezli bir anlayışa… Prof. Dr. Sebahattin Zaim Ahlâk güzelliği üzerine kurulu bir eğitim ve eğitimcilik…

6 DEĞERLERİ KUŞANMIŞ EĞİTİM YÖNETİCİSİNİN NİTELİKLERİ

7 Toplum Hizmetinde Liderlik

8 İNSANLARIN VE İNSANLIĞIN HİZMETİNDE  Bir yolculukta görev paylaşımı  Hendekte hendek kazarken  Görevi emanet bilmek  Nöbette olduğunu unutmamak  Kabristanlar vazgeçilmez insanlarla doludur.  Hacerü’l-Esved’i taşımak  İşine vâkıf ve görevinde vakıf insan olmak “İnsanların en hayırlısı insanlığa faydalı olandır.” “Bir topluluğun Efendisi onlara hizmet edendir.”

9 Cesaretli Olmak

10  Tevhid dâvâsında tek başına çıkış yapması ve yılmadan mücâdeleyi devam ettirmesi  Hicretteki cesaret  Huneyn Savaşı  Doğru bildiğinde diklenmeden dik durabilmek  Bir daha müdür olamayacağıma göre… “De ki: Bizim başımıza ancak Allah’ın takdir ettiği ne ise o gelecektir.”

11 Kararlılık Göstermek

12 “Vallâhi, Allâh'ın dînini tebliğden vazgeçmem için güneşi sağ elime, ayı da sol elime verseler, ben yine bu dâvâdan vazgeçmem! Allah Teâlâ, ya onu bütün dünyaya yayar, benim vazîfem biter; ya da bu yolda ölür giderim!” (İbn-i Esîr, el-Kâmil, II, 64) وآتيكم من كل ما سألتموه... Niyet etmek

13 İ kna Etme Gücüne Sahip Olmak

14 “İnsanlara anlayacakları şekilde konuşunuz.”

15 Damarına Çekmiş Bir defasında e ş inin dünyaya getirdi ğ i siyahi bir çocu ğ un kendisinden olmadı ğ ını iddia eden ve çocu ğ u reddeden kimse ile peygamberimiz arasında ş u konu ş ma geçmi ş tir - Benim e ş im siyah bir çocuk do ğ urdu ben bu çocu ğ u reddetmek istiyorum. - Senin develerin var mıdır? - Evet. - O develerin renkleri nasıldır? - Kırmızıdır.

16 - Bunların içinde beyazı siyaha çalan boz deve var mıdır? - Evet elbette boz develer vardır. - Bu boz renkli develerin nereden geldi ğ ini dü ş ünüyorsun ? - Ya Rasûlallah soyundan bir damara çekmi ş tir. - O zaman senin o ğ lunda soyunuzdan birine çekmi ş olamaz mı? (Buhari, İ ’tisam,12) Damarına Çekmiş

17 Kurey ş mü ş rikleri birgün: “Sen bizi ve ilahlarımızı yermeyi bırak! Biz de seni ve ilâhını kendi hâlinize bırakalım” dediklerinde Rasûlullâh Efendimiz ba ş ını kaldırıp semaya bakmı ş ve: “ Ş u güne ş i görüyor musunuz?” diye sormu ş tu. “Evet! Görüyoruz” dediler. Bunun üzerine, Allâh Rasûlü: “Ben sizin bu güne ş in ı ş ıklarından faydalanmanıza mâni olabilir miyim?” cevabını verdi. ( İ bn-i Kesîr, el-Bidâye, III, 92; İ bn-i İ shak, Sîret, s. 136) Güneşin Işıkları

18 Gemiyi Delenler “Allah'ın çizdi ğ i sınırları a ş mayarak orada duranlarla bu sınırları a ş ıp ihlâl edenler, bir gemiye binmek üzere kur'a çeken toplulu ğ a benzerler... (Buhârî, Ş irket, 6; Tirmizî, Fiten, 12)

19 Borcu olsa öder miydin? Bir kadın Peygamber Efendimiz'e gelerek: – Annem hac yapmayı adamı ş tı, ancak buna imkan bulamadan vefat etti. Onun yerine haccedebilir miyim? – Evet, onun yerine hac yap. Söyle bakalım, annenin birine borcu olsaydı onu ödemeyecek miydin?” – Evet. – Allah Teâlâ'nın hakkını îfâ edin. Zira Allah, kendisine verilen ahde vefâ gösterilmesine herkesten daha layıktır (Buhârî, Sayd, 22)

20 SorumlulukBilincindeOlmak

21 “Onlar öyle seçkin kimselerdir ki Allah’ın buyruklarını tebliğ ederler, O’na karşı gelmekten sakınırlar, O’ndan başka kimseden çekinmezler. Hesaba çeken olarak Allah yeter.” (Ahzab Suresi, 39.ayet) Emanet edilen insanlar Emanet edilen zamanlar Hesaba hazırlık اَلَّذ۪ينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللّٰهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ اَحَدًا اِلَّا اللّٰهَ وَكَفٰى بِاللّٰهِ حَس۪يبًا

22 لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ اَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِن۪ينَ لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ اَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِن۪ينَ “Ey Habîbim! İnanmıyorlar diye neredeyse üzüntüden kendini helak edeceksin!” (Şuara Suresi, 3-4. ayet) Bana teslim edilen sınıflar Bana teslim edilen okullar Bana teslim edilen gönüller Bana teslim edilen zihinler

23 Kabiliyetleri Ke ş fedip De ğ erlendirmek

24 İnsanlar Madenler Gibidir “Siz insanları mâdenler (gibi cins cins) bulursunuz. Onların câhiliyye döneminde hayırlı ve değerli olanları, şayet dinî hükümleri iyice hazmederlerse İslâmiyet devrinde de hayırlıdırlar...” (Buhârî, Menâkıb,1) İnsan kazanmak Kaybetmek…

25 HER ÇOCUK/ÖĞRETMEN/İNSAN BİR DÜNYADIR ORKESTRA ŞEFİ OLABİLMEK Farklı zeka türleri. Hiçbir çocuk birbirinin benzeri değildir tıpkı parmak izi ve yüzlerinde olduğu gibi. İç dünyaları ve kabiliyetleri de farklıdır. Olurculardan Olmazcılardan Kelebek ASLAN

26 Mekke fethedilmişti. Peygamberimiz Hazreti Bilal’e Kâbe’nin üzerine çıkıp ezan okumasını emir buyurdular. Ebû Mahzûra Seleme b. Mu’ir, Hazreti Bilal’i taklid edip onu alaya almaya çalışıyordu. Peygamberimiz onu yanına çağırttı, alnını ve göğsünü sıvazladı. Ebû mahzura “Alnım ve göğsüm sıvazlanınca kalbim imanla doldu ve onun gerçekten bir peygamber olduğunu kabul ettim” der. Henüz on altı yaşında olan bu delikanlıya Peygamberimiz ezanın sözlerini tekrarlayarak öğretir. Duyguları ile bütünleşmek Mazhar Hoca…

27 Kedimi dinliyorum ve onu anlıyorum Köpek Tercümanı Ya çocuklarımız, Öğrencilerimiz, İnsanımız… DİLERİ ANLAŞILMADAN SORUNLARI ÇÖZÜLEMEZ

28 “ – Kalk ey Ukbe! İkisi arasında hüküm ver!” buyurdu. Ben: – Yâ Rasûlallâh! Siz buna benden daha layıksınız, dedim. Allah Rasûlü: “ – Öyle olsa da ikisi arasında sen hüküm ver. Bütün çabanı sarfederek doğru karar verdiğinde on sevap, bütün çabanı sarfederek karar verip yanıldığında ise bir sevap vardır.” buyurdu. (İbn-i Hanbel, IV, 205) Yanlış da olsa yüreklendirme Yeni konuşan ya da yürüyen çocuk Üsame b. Zeyd Bazı yetenekler keşfedilmeyi bekler. Timsah…

29 Temiz bir Geçmi ş e Sahip Olmak

30  Çocukluğu  Gençliği  Peygamberlik öncesi  Peygamberlik sonrası  Herkesin üzerinde ittifak ettiği bir temiz hayat  Geçmişe dönüldüğünde temiz bir sayfa bırakmak  Geçmişte temiz izler bırakabilmek…..

31 Dinleme Beceri ve NezâketiniGöstermek

32 “ Cahilken öğretmedin, açken de doyurmadın!” Yargısız infaz! Bir Kahve İçimi Değerlendirme Anketi

33 “Allahım bunun günahlarını bağışla, kalbini temizle ve onu zinadan muhafaza buyur.” (İbn-i Hanbel, V, 256)

34 EmpatideBulunmak

35 Muaviye b. Hakem anlatıyor: Rasûlullah Efendimizin arkasında namaz kılarken cemâatten biri aksırdı. Ben de hemen “yerhamükellah” dedim. Cemaat bana dik dik bakmaya başladı. Bunun üzerine: – Vay başıma gelenler! Yâhu bana niye öyle bakıyorsunuz? deyince de, ellerini uyluklarına vurmaya başladılar. Onların beni susturmaya çalıştıklarını görünce kızdım; ama yine de sustum.

36 “Bu ibadetin ismi namazdır. Namaz kılarken dünya kelâmı konuşulmaz. Çünkü namaz tesbih, tekbir ve Kur'ân okumaktan ibarettir.” buyurdu. (Müslim, Mesâcid, 33) Davranışı hedef almak

37 Muaviye b. Hakem: “Allah’a yemin ederim ki Peygamber Efendimizden daha iyi bir Eğitimci ne ondan önce gördüm ne de ondan sonra. O, kızmadı, dövmedi ve ayıplarımı yüzüme vurmadı.” İstiklal Marşı

38 De ğ er Vermek

39 Umeyr’in kuşu Hz. Enes’in çocukluğu Cüleybib’in hâli

40 Mescidi Temizleyen Sahâbiye’nin kabrini ziyaret Sarhoşun Hürmeti İnsan ve bir can olarak bilmek

41 De ğ i ş ime AçıkOlmak

42  Hendek kazılması  Mesciddeki ışık  Güzel bir çığır açmak  Yeniliklere açık olmak  Mevzuat dışına çıkamamak  Mevzuatı yorumlamak Bir Bankın Hikayesi

43 İ sti ş âre Görüş almak Görüşte bulunmak Zeytin küpü

44 Bedir  Hendek  Ezan  Uhud

45 Strateji Geli ş tirmek

46  Taif Seferi  Habeşistan’a hicret  Panayırlar  Medine Anayasası

47 Ümit Vermek Motive Etmek

48 “ Elbette bir zorluk iki kolaylığa asla galip gelemez” Mekke’deki umut… Hendek’te parlayan ufuk…

49 Mekke’de en zor zamanlarda, Müslümanlar bir çok sıkıntı içindeyken, bir kısmı ağır işkenceler altındayken hallerinden şikayetçi olanlara İslam’ın galip geleceğini, Arabistan’a yayılacağını müjdelemişti. لا تقنطوا İç motivasyon

50 Hendek savaşı esnasında bir kaya parçasını kırarken aç karınlarına Medine’nin etrafına hendek kazmaya çalışan insanlara İslam’ın dünyaya yayılacağının, Yemen, Bizans ve Kisra’nın saraylarının yıkılacağının müjdesini vermiştir.

51 TAKIMINI YÖNLENDİRMEK TAKIMINI YÖNETMEK  Misyon ve Vizyon sahibi olmak  Dertleri dinlemek, yakınlık göstermek  Yüreklendirmek, önünü açmak

52 Muhatabı Tanımak Ve Ona Göre Davranmak

53 o Hükümdarlara gönderilen mektuplar o Sakif Heyeti o Sadakanın en hayırlısı “Halkın seviyesine ininiz”

54 o Muhatabın hâlet-i ruhiyesi, o Karakteri, mizacı, kabiliyetleri o İlim ve kültür seviyesi o İçinde yaşadığı ortam o Başından geçenler o Beklentileri o Yaş ve algılama seviyesi o Bulunduğu yer ve zaman…

55 Ebû Hureyre : “Sadakanın hangisi en fazîletlidir?” “Fakir olanın güç ve kuvvetiyle insanlara yardımda bulunmasıdır.” (Ebû Dâvûd, Zekât, 40) Kabile reisi Sa’d bin Ubâde: “Sadakanın hangisi en fazîletlidir?” “Kuyu kazdırarak su çıkarmaktır.” (Ebû Dâvûd, Zekât, 41) Görev verirken imkan ve şartları gözetmek

56 TEDRİCE RİAYET ETMEK

57  Basitten zora doğru gitmek  Kademelendirmek  Tamamı olmazsa bir kısmı olur

58 İçkinin haram kılınması 1. Verilen Nimetler (Nahl Suresi, 67. ayet)- وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخ۪يلِ 2. Faydalı ve Zararlı (Bakara Suresi, 219.ayet)- يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ 3. İçkili Namaza Yaklaşmayın(Nisa Suresi, 43.ayet)- لَا تَقْرَبُوا الصَّلٰوةَ 4. Şeytan işi pisliktir (Maide, ayet)- رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ

59 FEDÂKAR OLMAK

60 “Size kendi aranızdan öyle bir Peygamber geldi ki zahmete uğramanız ona ağır gelir. Kalbi üstünüze titrer, müminlere karşı pek şefkatli ve merhametlidir.” (Tevbe Suresi, 128. ayet )

61 KOLAYLAŞTIRMAK

62 Mus’ab Eğitimcie tavsiye “Kolaylaştırınız, zorlaştırmayınız. Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz.” (Buhâr, İlim, 11, Edeb, 80)

63 Zorluk yenilecektir اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا Peygamberimiz Buyurdular: “Bir zorluk iki kolaylığa asla galip gelemez” (Hakim, II, 575)

64 Kolaylaştırmak esastır Allâh beni zorlaştırıcı ve şaşırtıcı olarak değil, öğretici ve kolaylaştırıcı olarak gönderdi!”

65 “Gücünüz yettiği kadar…” Peygamberimiz, ashabından bir konuda bey’at alırken “Güçleri yettiği kadar yapmalarını eklerdi” (Buhârî, Ahkâm, 43; Müslim, İmâre, 90)

66 ZAMANA VE MEKANA DİKKAT ETMEK

67 Ebu Zerr’in Müslüman oluşu “Ey Ebû Zerr! Bu işi gizli tut ve memleketine dön. Ortaya çıkıp açık dâvete başladığımızı duyduğun zaman yanıma gel!” (Buhârî, Menâkıb, 6) Tohumun ekim zamanı Tarlanın ekime hazırlanması

68 DİPLOMASİYİ BİLMEK

69 Diplomasiyi bilmek Mekke fethinde Ebu Süfyan’ın evine girenin emniyette olması Yemen Krallarından Vail b. Hucr’un medine’de ağırlanması ve müslüman olması Adaleti koruyarak öğrencinin beklentilerine cevap vermek. Gerektiğinde iltifat etmek

70 Sakîf Heyeti Taiften Sakif heyeti, kendilerinden öşür alınmamasını, cihada çağrılmamalarını ve namazın kendilerine farz kılınmamasını şart koşmuşlardı. Rasûlullah Efendimiz, onların durumunu dikkate alarak: “Sizden öşür alınmasın, cihada da çağrılmayın. Ama rükusuz (namazsız) bir dinde hayır yoktur.” buyurdu. Namaz dışındaki isteklerinde onlara kolaylık gösterdi. Daha sonra Rasûlullah Efendimiz onlar hakkında : “Onlar gerçek manada müslüman olunca, kendiliklerinden zekat da verecekler, cihâda da katılacaklar!” buyurdular. (Ebû Dâvud, Harâc, 25-26) Putları biz kıralım… Hâlet-i rûhiyeleri dikkate almak

71 FIRSATLARI DEĞERLENDİRMEK

72 Cennette fidan Bir gün Hazreti Ebu Hureyre ağaç dikiyordu. Peygamberimizle aralarında şu konuşma geçti: - Ebû Hüreyre ne dikiyorsun? - Kendim için bir fidan dikiyorum, - Sana bundan daha hayırlı bir fidanı haber vereyim mi? - Evet, yâ Rasûlallâh, - SübhânAllâhi ve’l-hamdü lillâhi velâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber, de! Bu sözlerin her birine karşılık cennette sana bir hurma fidanı dikilir. (İbni Mâce, Edeb, 56) Bir davranış üzerinden mesaj

73 Ateşe atar mı? Bir defa Rasûlullah Efendimiz, bir esir grubunda yana yakıla çocuğunu arayan, bulduktan sonra da bağrına basan bir kadını işaret ederek: - Bu kadının çocuğunu ateşe atacağına ihtimal verir misiniz?” buyurdular. Sahabiler: - Aslâ, atmaz! dedi. Peygamberimiz: - İşte Allâh Teâlâ kullarına, bu kadının yavrusuna olan şefkatinden daha merhametlidir” buyurdu. (Buhârî, Edeb, 18; Müslim,Tevbe, 22)

74 YUMUŞAK HUYLU OLMAK

75 Mesciddeki bedevî Bir bedevi Mescid-i Nebevî'nin köşesinde namaz kıldıktan sonra “Yâ Rabbî! Bana ve Muhammed'e merhamet et, ikimizden başka kimseye merhamet etme” dedi. Peygamberimiz bedevînin bu garip duasına güldü. Sonra : “– Allah'ın geniş olan rahmetini daralttın!” buyurdu.

76 Mesciddeki bedevî Peygamber Efendimiz'in yanında biraz oturan bedevî, küçük abdesti gelince Mescid'in bir köşesine giderek abdest bozmaya başladı. Bedevînin bu hiç beklenmedik davranışı karşısında sahâbîler telâşa kapıldılar…. “Siz kolaylık göstermek için gönderildiniz, zorluk çıkarmak için değil!” diyerek Ashâb-ı kirâmı yatıştırdı. (Ebû Dâvûd, Tahâret, 136)

77 Bir zaman sonra… Zamanla diğer sahâbîlerin kıvamına ulaşan bu zât, daha sonra başından geçen söz konusu hâdiseden şöyle bahseder: - Anam babam ona fedâ olsun, Rasûlullah, beni ne azarladı ne de kötü söz söyledi. Beni ancak şöyle uyardı: “- Mescidlere abdest bozulmaz. Buralar Allâh'ı zikretmek ve namaz kılmak için yapılmıştır. ” (İbn-i Mâce, Tahâret, 78)

78 Cennetlikler “Size cennetlikleri bildireyim mi? Onlar hem zayıf oldukları hem de halk tarafından zayıf görüldükleri için kimsenin önemsemediği, fakat şöyle olacak diye yemin etseler, isteklerini Allah'ın gerçekleştireceği kimselerdir.

79 Cehennemlikler Size cehennemliklerin kimler olduğunu söyleyeyim mi? Katı kalpli, kaba, cimri ve kurularak yürüyen kibirli kimselerdir.” (Buhârî, Eymân, 9; Edeb, 61)

80 DENGEYİ KORUMAK VE USANDIRMAMAK

81 Hayatta orta yol, Eğitimde Denge

82 Yönlendirmede Denge Ashabını bıktırmazdı. Ulaşamayacakları hedefi göstermez, altından kalkamayacakları sorumlulukları yüklemezdi. Sahâbe ile yapılan sohbet meclisleri canlı ve aktif geçerdi, yeri gelir şiirler okunur, yeri gelir hatıralar anlatılırdı. Nükteler eksik olmazdı.

83 Ruhlar da yorulur, zihinler de… Abdullah b. Abbas: “Bedenler yorulduğu gibi ruhlar da yorulur” diyerek ders esnasında öğrencilerden şiir okumalarını, latifeler yapmalarını ve hikayeler anlatmalarını isterdi. Sohbetlerinde de insanları usandırmamaya çok dikkat ederdi. Bu konuda peygamberimizi örnek aldığını söylerdi.

84 TAKDİR ETMEK

85 İlmin mübarek olsun Übey İbni Kâ’b radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Ey Ebü’l-Münzir! Allah’ın kitabından ezberinde bulunan âyetlerden hangisinin daha büyük olduğunu biliyor musun?” diye sordu. Ben: –Allâhü lâ ilâhe illâ hüve’l-hayyu’l-kayyûm, dedim. Bu cevabım üzerine elini göğsüme vurdu ve: “İlim sana mübarek olsun, ey Ebü’l-Münzir” buyurdu. ( Müslim, Müsâfirîn, 258)

86 Hamdolsun… Yemen’e gönderirken yapacağı işin ehli olan Muaz b. Cebel’i dinledikten sonra: “Rasûlünün elçisini, Resûlünün hoşnud olduğu şeyde muvaffak kılan Allah’a hamdederim ” (Tirmizi, Ahkam, 68)

87 BEDEN DİLİNİ KULLANMAK

88 Tahıyyat Duası Abdullah bin Mes'ud (r.a.) anlatıyor: “Rasûlullah Aleyhisselam ellerim onun avuçları arasında olduğu halde, Kur'an'dan bir sûre öğretir gibi bana teşehhüdü (Tahiyyat duâsını) öğretti.” (Buhârî, İstîzân, 28) Öğretmen ve öğrencinin elinden tutmak Konuşurken yönelmek

89 “Garip bir yolcu gibi ol!” Abdullah b. Ömer’in omuzuna dokunarak, “Dünyada sanki bir garip veya bir yolcu gibi ol. Kendini kabir ehlinden say!” buyurdu. (Buhari, Rikak, 3)

90 Elini dizine vurarak Bir defasında Peygamberimiz Ebu Zerr’in uyluğu üzerine vurarak namazı vaktinde kılmasını, sonradan bir cemaate rastlarsa kılmış olsa da yine onlarla namaz kılmasını tavsiye etmiş. Ben bu namazı kıldım diyerek kılmamazlık etmemesini tenbih etmiş, İlave de hayır olduğunu bildirmiştir. (Müslim, Mesacid, 15)

91 GÜLERYÜZLÜ OLMAK VE İÇTEN DAVRANMAK

92 “O’ndan çok güleryüzlü olanı görmedim”

93 Küçük görme “Kardeşini güleryüzle karşılamak şeklinde bile olsa, hiçbir iyiliği küçük görme” (Müslim, Birr 144)

94 Cehenneme girmeyecek “Cehenneme kimin girmeyeceğini veya cehennemin kimi yakmayacağını size haber vereyim mi? Cana yakın olan, herkesle iyi geçinen, yumuşak huylu olup insanlara kolaylık gösteren kimseleri cehennem yakmaz.” (Tirmizî, Kıyâmet, 45)

95 ÖNEMLİ HUSUSLARDA İLGİ UYANDIRMAK

96 Alt gün sonra… -Ebû Zerr! Sana altı gün sonra söyleyeceğim şeyleri iyi öğren. “Gizli ve açık bütün işlerinde Allah’tan kork! Bir kötülük yapınca arkasından hemen iyilik yap. Hiç kimseden bir şey isteme. (Binmiş vaziyette iken yere) düşen kamçını yerden alıp sana vermelerini talep bile olsa. Herhangi bir emaneti de yanına alma”. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 5, 181)

97 Niçin güldüm? Hazreti Osman abdest aldı ve güldü. Niçin güldüğünü sormalarını istedi. Aynı minvalde Peygamberimizden rivayet etti ve Şu hadisi nakletti: “- Kul abdest için su isteyip yüzünü yıkadığı zaman Allah Teâlâ yüzü ile işlediği günahları siler. Kollarını yıkadığı zaman da böyle, başını meshettiği zaman da böyle, ayaklarını temizlediği zaman da böyledir.” (Heysemî, I, 229)

98 ALTERNATİF GÖSTERMEK

99 Yere düşenlerden ye! “Bir daha taşlama! Altlarına düşenlerden al, ye!” buyurdu ve başımı sıvazladı. Daha sonra da “Allahım! Onun karnını doyur.” diye bana dua etti. (İbn-i Mâce, Ticârât, 67)

100 Önünden ye! Yemeğin her tarafından yiyen İkraş’a uyarı: - Ey İkrâş! Önünden ye! Çünkü yemeğin her tarafı aynıdır ” Hurmalara gelince: “- Ey İkrâş! Dilediğin yerinden ye! Çünkü (tabağın içindekilerin hepsi) aynı çeşit hurma değil (Tirmizî, Et'ime, 41) Olumlu ve olumsuzu birlikte vermek. Yapılabileceği göstermek

101 Yollara oturmayın! Peygamberimiz yollara oturmayı yasaklamıştı - Biz buna mecbûruz, meselelerimizi orada konuşuyoruz, diye izin istediler. Rasûlullah Efendimiz : – Oturmaktan vazgeçemeyecekseniz o halde yolun hakkını verin!” buyurdu ve harama bakmamalarını, gelip geçenleri incitmemelerini, selâm almalarını, mârufu emredip münkerden nehyetmelerini istedi. (Buhârî, Mezâlim, 22 )

102 MÜSÂMAHAKAR OLUP HATALARI DÜZELTEMEYE İMKAN VERMEK

103 Namazını tekrar kıl! “Namaza durduğun zaman tekbir al. Sonra Kur’an’dan kolayına geldiği kadar ayet oku. Ardından rükûya var. Bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar öylece dur. Sonra başını kaldır, ayakta iyice doğruluncaya kadar dur. Ardından secdeye var. Bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar secdede öylece kal. Sonra başını kaldır bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar otur. Namazların bütün rekatlarında bunu böyle yap.” (Buhâri, Ezan 95)

104 DAVRANIŞLARIYLA ÖRNEK OLMAK

105 Yaşayarak Örnek Olmak Mescidin duvarındaki balgam… Namaz Vakitleri Namazın Kılınışı Koyunun derisini nasıl yüzmeli?

106 Kim Allah’ın kendisinden yüz çevirmesini kim ister? Mescidin Kıble Duvarındaki Balgamın, Temizlenmesi Ve Parfüm Kullanılması. (Müslim, Zühd, 136) İmam Buhari’nin Hassasiyeti Davranışlarımız dikkat çeker Yanlış davranış yıkar… Gözden düşmek

107 Uygulamada Yöntemler  Sözün Üç Defa Tekrarlanması  Uygulayarak Öğretmek  Tevazu; balgamı Kendisi Temizledi  Kötülüğün Dil İle hoş görülmediğinin İfadesi  Gücü Yettiği İçin Kötü Olanın El İle Düzeltilmesi

108 Uygulamadan Yöntemlere  Zararlı Şeylerin Mescidden, İnsanların Toplu Bulundukları Veya Ortak Kullandıkları Yerden Arındırılması. (Hizmet Anlayışının Öğretilmesi)  Kıble Yönüne Hurmet Duygusunun Kazandırılması  (Muaz B. Cebel, “Müslüman Olduktan Sonra Hiç Sağıma Tükürmedim”.  Cüneyd Bağdâdî Ve Kıbleye Tüküren Bir Zât. Emreden değil Birlikte olan ve öğreten Eğitimci

109 Uygulamadan Yöntemlere  Peygamber de Olsa Herkesin Hayrı Çoğaltmaya İhtiyacı Vardır.  Mescidlerin Güzelleştirilmesi ve İlgilenilmesi liderin Dikkat Etmesi Gereken Hususlardandır. Emreden değil Birlikte olan ve öğreten Eğitimci

110 Namazın vakitleri Süleyman b. Bürde, babasından naklediyor: 10. NAMAZ VAKİTLERİNİ ÖĞRENMEK İSTEYEN BİR ADAM GELDİ. PEYGAMBERİMİZ ŞÖYLE BUYURDU: “İKİ GÜN BİZİMLE BİRLİKTE NAMAZ KIL!” BİRİNCİ GÜN VAKTİN EVVELİNDE İKİNCİ GÜN VAKTİN SONUNDA NAMAZ KILINIR. SONRA DA PEYGAMBERİMİZ O ŞAHSI SORAR VE ŞÖYLE BUYURUR: “NAMAZLAR BU VAKİTLER ARASINDA KILINIR” (Müslim, Mesâcid, 176)

111 MÜTEVÂZÎ OLMAK

112 Ashabıyla iç içe Örnek hayatıyla onların içinde birisiydi. Onlarla beraber oturur, yer, içer, kalkar, çalışır ve görüş alışverişinde bulunurdu. Diyebiliriz ki Peygamberimizin liderliğinin en çok ön plana çıkan yönü budur. Ashabıyla birlikte olmak.

113 Ashabıyla iç içe Onlarla birliktelikler için vesileler oluşturmak ve en önemlisi de birlikte projeler hazırlamak ve uygulamaya koymak. Birlikte çalışmak. HENDEK KAZILIRKEN YEMEK HAZIRLANIRKEN

114 ULAŞILABİLİRLİK

115 GARİB’İ DAVET… Peygamberimiz Cuma Hutbesindeydi: Temîm bin Üseyd (r.a.) anlatıyor: Rasûlullah Efendimiz hutbe okurken yanına vardım ve: - Yâ Rasûlallâh! Dinini bilmeyen bir garip geldi. Dinini sorup öğrenmek istiyor, dedim. Rasûlullah (a.s.)bana dönüp baktı. Hutbeyi kesip yanıma geldi. Hemen ona bir sandalye getirdiler. Zannediyorum ayakları demirdendi. Üzerine oturdu ve Allâh Teâlâ’nın kendisine öğrettiği bazı şeyleri bana öğretmeye başladı. Sonra tekrar hutbesine dönerek konuşmasını tamamladı. (Müslim, Cum’a, 60)

116 BAZI DURUMLARDA TARTIŞMAYA ZEMİN HAZIRLAMAK

117 Ukkâşe “Onlar büyü yapmayan, yaptırmayan, uğursuzluğa inanmayan ve Rablerine güvenenlerdir. (Buhârî,Tıb,1)

118 Kur’an’ın üçte biri Sevgili Peygamberimiz buyurdular: “Toplanın size Kur’an’ın üçte birini okuyacağım. Sonra odasına çekildi. Çıktı ihlası okudu. Tekrar çekildi. Sahabe tartışmaya başladı. Efendimiz çıkıp: «İhlas Suresini Kur’anın üçte birine denk olduğunu» ifade etiler.

119 EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMAK

120 İNSAN HAYATI ECEL EMEL  İNSAN BELA VE MUSİBETLER  İNSAN

121 “(Allah Teâlâ buyuruyor) “Şüphesiz bu, benim dosdoğru yolumdur. Bu, dosdoğru olan yoluma uyun. Başka yollara uymayın. Çünkü o yollar sizi Allah'ın yolundan ayırır. İşte kötülüklerden sakınasınız diye Allah, size bunları emretti.” (En’am Sûresi, 153. ayet)

122 GEREKTİĞİNDE HİDDETLENMEK

123  Üsâme b. Zeyd  Kalbini yarıp baktın mı?

124 PROBLEM ÇÖZMEK

125  Kâbe Hakemliği  Hanzala (r.a.)’nın hâli

126 ÇEVRESİNDEKİLERİ YETİŞTİRMEYİ ÖNEMSEMEK VE ÖNCELEMEK

127  Zeyd b. Sâbit  Muaz b. Cebel  Abdullah b. Mes’ud

128 İLERİ GÖRÜŞLÜLÜK (BASÎRET)

129 SEVMEK VE SEVİLMEK

130 REHBERLİK YAPMAK

131 ŞEFKAT VE MERHAMET

132 SÜREKLİ GELİŞİM

133 HIZLI VE İSÂBETLİ KARAR VERMEK

134  Hudeybiye  Uhud-Hamrau’l-Esed

135 GÖNÜLDEN TEŞEKKÜRLER…


"MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ (PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEKLİĞİNDE) Nazif YILMAZ Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları