Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 İnsanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli ögeleri alıp vücudunda kullanmasıdır. Ayşe BAYSAL, Beslenme, Hatipoğlu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " İnsanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli ögeleri alıp vücudunda kullanmasıdır. Ayşe BAYSAL, Beslenme, Hatipoğlu."— Sunum transkripti:

1  İnsanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli ögeleri alıp vücudunda kullanmasıdır. Ayşe BAYSAL, Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2002, s.487

2

3  Karbonhidratlar  Yağlar  Proteinler  Vitaminler  Madensel maddeler, mineraller  Su

4

5

6

7

8

9

10

11

12 Besin öğelerinden herhangi birinin vücuda yeterince sağlanamaması;  Sağlığın bozulmasına  Büyüme ve gelişme geriliklerine neden olur

13

14

15  Vücudun büyümesi ve gelişmesi, dokuların yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan enerji ve besin ögelerinin her birinin yeterli ve dengeli miktarlarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılmasıdır.

16

17 Her gün her öğünde değişik besinler tüketilmelidir. Her öğün dört besin grubunu içermelidir.

18

19 Öğün atlanmamalıdır. Kahvaltı mutlaka yapılmalıdır. Üç ana öğünün yanı sıra ara öğünlerde de besin tüketimi sağlanmalıdır. Taze sebze-meyve tüketimi artırılmalıdır. Kansızlıktan korunmak için (özellikle kızlar) demir mineralinden zengin yiyecekler tüketmelidir.

20

21 Vücut ağırlığı önerilen düzeyde tutulmalıdır. Günlük fiziksel aktivite yapılmalıdır. Yetişkin bireylerin her gün en az 30 dk. yürümeleri, ergenlerin ise en az 60 dk. süre ile ev dışı aktivitelerde bulunmaları gerekmektedir.

22

23

24 Süt ve ürünlerinin yeterli miktarda tüketimi sağlanmalıdır. Tüketilen yağ miktarı azaltılmalıdır. Kızartılmış besinler tüketilmemelidir. Haşlama, ızgara, buğulama, fırında pişirme yöntemleri, yemek pişirmede tercih edilmelidir.

25 Şeker içeriği düşük besinler seçilmeli; rafine şeker kullanımı ve şekerli besin tüketimi azaltılmalıdır.  Tuz tüketimi azaltılmalı; iyotlu tuz kullanılmalıdır. Salamura besinlerden kaçınılmalıdır. Güvenli, temiz hazırlanmış ve pişirilmiş besin tüketimine özen gösterilmeli, sokakta satılan besinler satın alınmamalıdır.

26

27  Sıvı alımı yeterli olmalıdır. Her gün 1,5-2 litre (8-10 su bardağı) su tüketilmelidir. Alkol, sigara vs. tüketilmemelidir. Çay ve kahve tüketimi sınırlandırılmalıdır. Bitki çayları tercih edilmelidir. Boş enerji kaynağı olan kola ve gazlı içeceklerden uzak durulmalıdır

28  Fiziksel büyüme ve gelişmelerindeki hızlı artış nedeniyle besin ögelerine gereksinimleri fazladır.  Bu dönemde kemik kitlesinde artış fazladır.  Özel durumlarda enerji ve bazı besin ögelerine olan gereksinmenin daha da artmasına neden olmaktadır.

29  Yaşam boyu sürecek davranışlar kazanılır.  Beslenmeye bağlı bazı kronik hastalıkların temeli bu dönemlerde atılmaktadır.  Hastalıkların önlenmesi için yeterli ve dengeli beslenme gereklidir.

30  Fast food besinler; demir, kalsiyum, riboflavin-B2, vitamin A, folat, vitamin C ve posa yönünden yetersiz yağ, doymuş yağ, kolesterol, tuz ve şeker içeriği ise fazladır.

31  Aç olan çocukların okulda yorgunluk, tembellik, dikkatsizlik ve eğitsel uyarıları dinlememe gibi olumsuz davranışlarda bulundukları gözlenmiştir. Bazı durumlarda aşırı hareketlilik ve huzursuzluk da görülebilmektedir. Bu durumlar, çocukların öğrenme yeteneklerini sınırlar.

32  Yetersiz ve dengesiz beslenen çocuklar aynı zamanda dirençsiz olduklarından, sık hastalanırlar ve okula devamsızlıkları artar. Bu durumda çocuğun başarısını olumsuz yönden etkiler.

33  -Yemek öğünlerini atlama (kahvaltı, öğle yemeği)  -Ev dışında daha fazla yemek yeme  -Fast food tüketimi  -Vejeteryan ve sıkı diyet proğramları

34 Yeterli protein, vitamin, mineral ve lif alımı için değişik ve farklı türden gıdaların tüketilmesini sağlamak Diyet dengesizliklerinden kaçınmak (yüksek oranda yağ, doymuş yağ, kolesterol, şeker, tuz; düşük oranda protein, vitamin, mineral ve lif içeren) Kemik dansitesini artırmak için yeterli kalsiyum ve vitamin D alımını sağlamak

35 Sağlıklı kiloyu devam ettirmek, obezite ve yeme bozukluklarını önlemek için uygun ve yeterli enerji alımını sağlamak, fiziksel olarak aktif bir yaşam stili geliştirmek Kusma, aşırı laksatif/diüretik kullanımından kaçınmak Alkol ve sigara vs.kullanımından kaçınmak Doç. Dr. Hulya Demir, Hacettepe Unv. T›p Fak, Cocuk Sağlığı ve Has.ABD, Cocuk Gastroenteroloji, Hepatoloji ve Beslenme Unitesi, Ankara


" İnsanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli ögeleri alıp vücudunda kullanmasıdır. Ayşe BAYSAL, Beslenme, Hatipoğlu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları