Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTİMDE DEĞİŞİM TEKNOLOJİ VE İNTERNET KULLANIMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTİMDE DEĞİŞİM TEKNOLOJİ VE İNTERNET KULLANIMI."— Sunum transkripti:

1 EĞİTİMDE DEĞİŞİM TEKNOLOJİ VE İNTERNET KULLANIMI

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14 Hedeflenen Beceriler O dönem öğrencilere kazandırılması hedeflenen beceriler ile günümüzde bizlere kazandırılması hedeflenen beceriler arasında birçok fark var.

15 Günümüzde kazanmamız gereken her becerinin en büyük desteği teknolojik öğeler. Bu teknolojik öğelerden biri ise bilgisayar teknolojisi ve internet. Şu anda eğitimin de en büyük destekçisi olan bu öğeler hayatımızı kolaylaştırdığı kadar zorlaştırabiliyor da. Öncelikle bilgisayar teknolojisi ve internet ile ilgili bazı istatistiklere ve bu dünyaya ait terimlere bir göz atalım.

16 İNTERNET NEDİR ? En kısa tanımıyla: "Bilgiye Ulaşım ve Onu Paylaşım, sonrasında da elde edilen bilgiyi kullanım« dır. Aynı zamanda pek çok yararlı bilginin bir tuşa basmak kadar yakın olduğu dev bir kütüphane olduğu da söylenebilir. Kişilerin değişik konularda fikirlerini serbestçe söyleyebilecekleri ortamlar barındıran bir demokrasi platformudur. Sosyal açıdan bilgi değiş-tokuşu yapılabilen ve kendi yazısız kuralları olan büyük bir topluluktur

17 “Sosyal medya” içeriğinin alıcıları tarafından oluşturulup, yine başka alıcıların kullanımına sunulduğu alandır. “Sosyal” kelimesi burada en az ikili bir iletişim ve etkiletişimin tanımıdır. Sosyal medyanın en önemli özelliği paylaşımların özgür ve bir o kadar da kontrolsüz olmasıdır. SOSYAL MEDYA NEDİR?

18 İnternet Kullanıcı Sayısı ÜlkeKişi (milyon)ÜlkeKişi (milyon) 1. ABD Çin Japonya ABD Almanya Japonya İngiltere Brezilya Kanada Almanya Avustalya İngiltere Fransa Rusya Hollanda Fransa Güney Kore Güney Kore İsveç Türkiye25.405

19 TÜRKİYE% e-posta gönderimi 72,8 Facebook, Twitter, Chat, MSN, Skype vb. kullanarak gerçek zamanlı yazışma 64,2 Çevrimiçi haber, gazete veya dergi okuma, haber indirme 58,8 Satınalma amaçlı mal ve hizmetler hakkında bilgi arama 55,7 Oyun, film, müzik, görüntü indirme veya oynatma 51,2 Sağlıkla ilgil bilgi arama 47,3 İnternet üzerinden telefonla/video ile görüşme 47,1 İnternet üzerinden radyo/televizyon izleme 41,1 Öğrenme amacıyla internete başvurma 37,1 İnternet bankacılığı 16,8 İş arama ya da iş başvurusu yapma 10,2 Hehangi bir konuda çevrimiçi eğitim alma 6,3 Kaynak: TUİK Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Anketi SOSYAL ÜLKEMİZDE KULLANIMI

20 20 SOSYAL ÜLKEMİZDE KULLANIMI Toplam Türk internet kullanıcısı olan 18,142,000 Kişinin 79.6%’sı olan 14,443,000 kişi Sosyal Ağlar kategorisinde yerini almış durumda. İnternet kullanıcılarının internette geçirdiği zaman sıralamasında sosyal ağlar, üst sıralarda yerini koruyarak internette geçirdiğimiz zamanın önemli bir kısmını kaplıyor diyebiliriz.

21 EtkinlikHarcanan Zamanın (%) Toplam internet kullanımı100.0% Anlık mesajlaşma (MSN, Gtalk, vb..)25.9% Sosyal Ağlar (Facebook, Friend Feed, Twitter, Forum alanları, vb..) 9.9% Oyun6.9% E-posta4.6% Haber/Bilgi4.1% Multimedya2.7% Arama2.5% Gazete2.3% Diğer41.3% 21 SOSYAL ÜLKEMİZDE KULLANIMI

22 22 İnternet Teknolojisinin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı İnternet Etiği

23 Etik, kişinin davranışlarını temel olan ahlak ilkelerinin tümüdür. Başka bir ifade ile etik, insanlara ‘‘işlerin nasıl yapılması gerektiğini’’ belirlemede yardımcı olan kılavuz (rehber) değerler, ilkeler ve standartlardır. ETİK NEDİR? İnternet Teknolojisinin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı İnternet Etiği

24 Etik davranış ilkeleri ile varılmak veya elde edilmek istenen amaç, toplumda dolandırıcılık ve genel olarak yozlaşmayı önlemek ve dürüstlüğü hâkim kılmaktır. ETİK NEDİR? İnternet Teknolojisinin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı İnternet Etiği

25 İnternetin günümüzde yaygın bir iletişim aracı olarak kullanılması, beraberinde dikkat edilmesi gereken bazı kuralları da birlikte getirmektedir. İnternet üzerinde kabul edilebilir ya da edilemez davranışları tanımlayan kurallar " internet etiği " olarak adlandırılır.

26 İnternet Teknolojisinin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı İnternet Etiği İnternet etiğini, özgür irademizden hareketle pozitif ahlaki değerlere, kişi haklarına, toplumsal kurallara bağlı kalarak, erdemin varlığını da göz ardı etmeden; keyif alma, iyi ilişkiler kurma ve bireylerin iyiliği için internet teknolojilerinin kullanılması olarak tarif edebiliriz.

27 Dünyada ve Türkiye’de internet kullanımının yaygınlaşması siber suçların da her geçen gün artmasına neden olmaktadır. Hırsızlık, dolandırıcılık, soygun, terörizm, sabotaj, şiddet, istismar, taciz ve kaçakçılık gibi pek çok suç, dijital ortama taşınmıştır. BİLİŞİM SUÇU olarak adlandırılmaya başlanmıştır. İnternetin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı ve İnternet Etiği

28 Türkiye’de işlenen bilişim suçları her geçen yıla göre %100 yakın bir artış göstermektedir. Bilgisayar ve internet kullanımının bu kadar artması, nitelikli suçların hızla artmasını neden olmuştur. Yapılan araştırmalara göre siber saldırılar en fazla ABD’de olurken, Türkiye ilk on içinde yer almaktadır. İnternetin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı ve İnternet Etiği

29 BİLİŞİM SUÇLARI ! İşlenen bilişim suçları bulunduğunuz ağ'ın durumuna göre, disiplin cezasından işten çıkarılmaya; hesabın silinmesinden hapse kadar cezalara neden olabilir. (www.bilisimterimleri.com) Bilişim suçları için Türkiye’de adresine ve Cumhuriyet Başsavcılıklarına şikayette bulunularak ihbar İnternetin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı ve İnternet Etiği

30 BİLİŞİM SUÇLARININ İŞLENME NEDENLERİ

31 Sanal Dedektifler web adresinden alınmıştır.

32 Bilişim Suçu Kapsamına Giren Eylemler Nelerdir ?

33 Avrupa Birliği ile Birleşmiş Milletler Komisyonu ortak raporunda Bilişim Suçları 6 ana bölümde incelenmiştir. Bunlar ; a. Bilgisayar Sistemleri ve Servislerine Yetkisiz Erişim ve Dinleme b. Bilgisayar Sabotajı c. Bilgisayar Kullanılarak Dolandırıcılık Bilişim Suçu Kapsamına Giren Eylemler

34 d. Bilgisayar Kullanılarak Sahtecilik e. Kanun Tarafından Korunan Bir Yazılımın İzin Alınmadan Kullanılması f. Diğer Suçlar (Bu başlık altına alınan suçlar) : - Yasaya aykırı yayınlar - Pornografi içeren yayınlar - Hakaret ve Sövme - Vatanın bölünmez bütünlüğüne karşı hazırlanmış web siteleri. Bilişim Suçu Kapsamına Giren Eylemler

35 - Toplum ahlakına aykırı içerikler - Kişi veya kurumlara karşı yapılan sövme ve hakaret içerikli yayınlar - Yasadışı yayınların internet üzerinde veya bilgisayar sistemleri üzerinde, web siteleri, , forum ve benzeri teknolojik iletişimde kullanılan her türlü araç ile topluma iletilmesi suç teşkil etmektedir. Bilişim Suçu Kapsamına Giren Eylemler

36 Ülkemizde En Çok Karşılaşılan Bilişim Suçları Başkalarının adına web sayfası hazırlamak ve bu web sayfasının tanıtımı amacıyla başkalarına e- mail ve mesaj göndermek ve bu mesajlarda da mağdur olan şahsın telefon numaralarını vermek. Kişisel bilgisayarlar yada kurumsal bilgisayarlara yetkisiz erişim ile bilgilerin çalınması ve karşılığında tehdit ederek maddi menfaat sağlanması

37 Ülkemizde En Çok Karşılaşılan Bilişim Suçları Şirketlere ait web sayfalarının alan adının izinsiz alınması ve bu alan adlarının karşılığında yüklü miktarlarda para talep etmek. Özellikle Pornografik içerikli CD kopyalamak ve satmak. Başkalarının adına göndererek özellikle ticari ve özel ilişkileri zedeleme.

38 Sahte evrak basımı gibi çok farklı konuları içerebilmektedir. Başkalarına ait mail adresi ve sosyal medya sayfalarını ele geçirip şahsi amaçlar için kullanmak Sosyal medya ortamlarında küfür yada hakaret edilmesi, şahısların taciz edilmesi, baskı yapılması Ülkemizde En Çok Karşılaşılan Bilişim Suçları

39 BİLİŞİM SUÇLARI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARIN HUKUKİ DAYANAKLARI Bilgisayar Yoluyla Dolandırıcılık TCK : Dolandırıcılık ve İflas Bilgisayar Yoluyla Sahtecilik TCK : Sahtecilik Suçları Kanunla Korunmuş Bir Yazılımın İzinsiz Kullanımı 5846'nolu Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu (FSEK) Yasadışı Yayınlar TCK : Devletin Şahsiyetine karşı cürümler;

40 BİLİŞİM SUÇLARI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARIN HUKUKİ DAYANAKLARI TCK : Hakaret ve Sövme Cürümleri TCK : Halkın ar ve haya duygularını inciten veya cinsi arzuları tahrik eden ve istismar eder nitelikte genel ahlaka aykırı: ve diğer anlatım araç ve gereçleri. Bilgisayar Sistemlerine ve Servislerine Yetkisiz Erişim ve Dinleme "Bilişim Alanında Suçlar TCK 525a, b, c ve d". Maddeleridir.

41 ÖNERİLER Internet'in tamamen güvenilir olduğunu düşünmeyin. Kredi kartlarının Internet ortamında kullanımına dikkat edin ve güvenmediğiniz bilgisayarlarda(Internet cafe gibi yerlerde) kredi kartı bilgilerini girmeyin. Arkadaş arama sitelerine dikkat edip her siteye kendi resimlerinizi ve kişisel bilgilerinizi vermeyin. Kolay ve herkesin tahmin edebileceği(doğum tarihi gibi) şifre ve gizli soru kullanmayın. Hatta şifrenizi belli aralıklarla değiştirin.

42 ÖNERİLER Her web sitesi yasal olmayabilir. Web sitelerindeki bilgilerin her zaman doğru olacağını düşünmeyin. Tanımadığınız kişilerden gelen e-postalara karşı şüpheci yaklaşın ve hemen açmayın. Parasal vaatlerde bulunan sitelere karşı şüpheci olun. Kişisel bilgi ve resimlerinizi Internet kafe gibi ortamlarda paylaşmayın. Dosya paylaşım programlarını kullanıyorsanız kişisel bilgilerinizin olduğu dosyaları paylaşıma açmayın. Web sitelerinde ve programlarda yazılanları okumadan "ok", "tamam", "next", "ileri" butonlarına tıklamayın.

43 ÖNERİLER Antivirüs programı kullanın ve antivirüs programınızı güncel tutun. Güvenmediğiniz alışveriş sitelerinden alışveriş yapmayın. Internet'ten indirdiğiniz dosyaları mutlaka virüs taramasından geçirin. Güvenliği arttıran güncelleştirmeleri yapın.

44 ÖNERİLER Chat programlarında bilgisayarınıza zarar verecek özellikler bulunabileceğini unutmayın ve chat ortamında tanıştığınız kişilere kişisel bilgilerinizi vermeyin. Güvenilirliğinden emin olmadığınız web sitelerinden, disklerden ve CD'lerden bilgisayarınıza dosya yüklemeyin.

45 Kanun Numarası : 5237 SEKİZİNCİ BÖLÜM Şerefe Karşı Suçlar Hakaret Madde 125- (1) Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden (…) (1) veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır. TÜRK CEZA KANUNU (1)

46 46 DUR, DÜŞÜN, TIKLA BÜYÜYEN TEHLİKE SİBER ZORBALIK !

47 Bir ya da birden çok öğrencinin kendilerinden daha güçsüz öğrencileri kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız etmesi ile sonuçlanan ve kurbanın kendisini koruyamayacak durumda olduğu saldırganlık türü okul zorbalığıdır. Bu saldırganlığın internet aracılığı ile yapılması siber zorbalığı meydana getirmektedir. Okul Zorbalığı

48 SİBER ZORBALIK TÜRLERİ “Şiddet”: Kaba ve kızgın bir dil kullanılarak elektronik mesaj gönderme “Taciz”: Sürekli olarak incitici ve kaba mesajlar gönderme “Siber Gözdağı”: Sürekli olarak zarar verme tehdidi ve ya da onur kırıcı sözler içeren mesajları gönderme. Kişinin kendini güvenlik tehdidi altında hissettiği diğer çevrimiçi etkinliklerde yer alması “İftira”: Bir kişi hakkında arkadaşlıklarını veya saygınlığını zedeleyebilecek asılsız dedikodu ve söylentileri yayma ya da bu tür içerikte mesajlar gönderme (Trolley, Hanel, and Shields,2009)

49 “ Kimlik Değiştirme”: Başka biri gibi davranarak ilgili kişiyi kötü gösteren, saygınlığını zedeleyen ve tehlikeye atan mesajlar gönderme ya da yayınlama “Açığa Vurma”: Kişinin özelini ya da kişi hakkında utandırıcı bilgileri çevrimiçi ortamda yayma “Komplo”: Bir kişi hakkındaki utandırıcı bilgileri hileyle elde etme “Dışlama”: I Kişiyi kasıtlı olarak çevrimiçi bir grup dışına itme (Trolley, Hanel, and Shields,2009) SİBER ZORBALIK TÜRLERİ

50 SİBER ZORBALIK NEDİR?

51 Bir çocuk ya da gencin…:.

52 Teknolojik araçlar kullanılarak WiredKids Inc.

53 Tehdit edilmesi Taciz edilmesi A ş a ğ ılanması Utandırılması

54 Siber zorbalık ciddi bir suçtur. İntihar eden mağdurlar ve hapse giden suçlular sonucunu doğurabilir….

55 Geçtiğimiz yıl içerisinde öğrencilerin %43’ü

56 Gençlerin %81’i eğlenceli olduğu için siberzorbalık yaptıklarını ifade etmişlerdir.

57 Öğrencilerin %30’u kendilerine siber zorbalık yapanlardan intikam almak istemiş

58 Sadece %11’i yaşadıkları siber zorbalık hakkında aileleri ile konuşmuştur.

59 Öğrencilerin %17’si çevrimiçi ortamda kendilerine yalan söyleyenler tarafından siber zorbalığa maruz bırakılmışlardır.

60 Öğrencilerin %70 ‘i en etkili önlemin siberzorbalık yapanların engellenmesi olduğunu ifade etmişlerdir.

61 intikam bir gerçek “Zorbalığa uğradığımda kendimi çok kötü hissediyorum genellikle eve gittiğimde depresyona giriyorum. Bana zorbalık yapandan intikam almak ve tüm nefretimi haykırmak isterdim ama gerçekten bir şeyler yapabilir miyim emin değilim. Bu konuyla ilgili büyüklerin yanında pek boşboğazlık etmem. Her ne kadar bu boşboğazlık değil acı bir gerçek olsa da….”

62 “Zorbalık yapmamın tek bir nedeni var. Bunu yaptığım kişi bir hafta önce bana aynısını yaptı. Biliyorum bu doğru bir şey değil ama kendimi intikam almak zorunda hissettim…”

63 Kendinizi Korumak Sizin Elinizde UNUTMAYIN!!!!

64 KAYNAKLAR tp://www.kemalsener.av.tr/bilisim-suclari/bilisim- suclari-nelerdir.html tp://www.kemalsener.av.tr/bilisim-suclari/bilisim- suclari-nelerdir.html m m medyanin-toplumsal-olaylara-etkisi medyanin-toplumsal-olaylara-etkisi 8. bilisim-sucu-nedir.html#ixzz2Nq3CnsDY bilisim-sucu-nedir.html#ixzz2Nq3CnsDY

65 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… KAYNAKLARI DERLEYEN: JÜLİDE BAĞLAN SUNAN :


"EĞİTİMDE DEĞİŞİM TEKNOLOJİ VE İNTERNET KULLANIMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları