Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Başarısız Çocuk Yoktur “ Farkı Yaratan Farktır” DOÇ.DR. TURGAY BİÇER İstanbul, 2005.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Başarısız Çocuk Yoktur “ Farkı Yaratan Farktır” DOÇ.DR. TURGAY BİÇER İstanbul, 2005."— Sunum transkripti:

1 Başarısız Çocuk Yoktur “ Farkı Yaratan Farktır” DOÇ.DR. TURGAY BİÇER İstanbul, 2005

2 Bilgeler Diyor Ki  Yeteneğin Seni Buraya Getirdi Karakterinse Burada Tutacak « Doğu Atasözü

3 ÇEVRE Neredeyiz? Nereye Gidiyoruz ? Şimdiki Durum Duygu Düşünce Davranış Arzu edilen durum Düşünce Davranış Duygular

4 BALIK MI HASTA SU MU KİRLİ?

5 PROBLEMİ YARATAN DÜŞÜNCEYLE ÇÖZÜME ULAŞILAMAZ EINSTEIN

6 ÖĞRENMEKTEN KİM SORUMLU? JOHN GRINDER ÖĞRENCİ% ? ÖĞRETMEN %?

7 ÖĞRENCİNİN SAHİP OLDUĞU KAYNAKLARI(Göz- Kulak- Burun- Koku- Tat- Dokunmak-hayal gücü)ETKİLİ KULLANDIRMAYI ÖĞRET VE İŞİ KOLAYLAŞTIR.

8 ÖĞRENMENİN GİZEMİ KONUYU KOLAYLAŞTIR VE SADELEŞTİR ÖĞRENCİYE KENDİNİ İYİ HİSSETTİR ÖĞRENCİYE KONUYU EĞLENCELİ BULSUN ÖĞRENMENİN KOLAY VE EĞLENCELİ OLDUĞUNA İNANDIR. BUNUN İÇİN DE GÖSTER ANLAT HAYAL ETTİR YAPTIR FARKLI BOYUTLARA VE AÇILARA GÖTÜR ÖĞRENCİNİN TAMAMLAMASINI İSTE

9 ÖĞRENMENİN GİZEMİ NEYİN OLACAĞINI YAPTIR, SÖYLE, GÖSTER NEYİN OLMAMASI GEREKTİĞİNİ DEĞİL.

10 ÖĞRENMENİN GİZEMİ ÖĞRENMEYİ ÖĞRET, ÖĞRENMEMEYİ DEĞİL

11 ÖĞRENMENİN GİZEMİ NE KADARINI HATIRLAYABİLİYORSUNUZ ?

12 ÖĞRENMENİN GİZEMİ ’UN KARELERİ ASLINDA

13 ÖĞRENMENİN GİZEMİ ÖĞRENCİYE HER ZAMAN NE OLURSA OLSUN KENDİNİ İYİ HİSSETTİR

14 Direnç doğru yolda olmadığımızı göstermektedir

15 T.O.T.E. Model T : Test - Hedef O : Operate - Eylem T : Test - Kontrol Et E : Exıt - Ç ık

16 Doğal Öğrenme Deneyimleri Yürümeyi, koşmayı bisiklete binmeyi nasıl öğrendiniz ?

17 Metaforik anlatım… Eğitim, okul, öğrenci, hata, kazanmak, kaybetmek, öğretmen,hayat, dostluk,….Benim için ……………………..sanki, …………………………………………… ……………………. Çünkü,……………… …………………………………………… …………………………………………… …………………………………………… …………………………………………… …………………………………………… …………………

18 Öğrenmek; İşe yaramıyorsa, zorlaştırılmışsa, isteği karşılamıyorsa, karışıksa, ilginç değilse, zorlaşıyor

19 Çocuklar, Öğrenme İle Kötü Deneyimler Yaşayınca, Öğrenme Zorlaşıyor

20 Olumsuz Duygular Bireyin İkincil Kazançlarıdır. Ve Güçlü Bir Enerji Kaynağıdır

21 DİRENÇ; Korku Ve Kaygı Demektir

22 Direnç doğru yolda olmadığımızı göstermektedir

23 Öğrenmek… Bir dizi Nörolojik ve davranışsal süreçler durumudur. Öğrenmek doğal bir durum ve olgudur. Öğrenememek, aslında mucize ve ilginçtir

24 Öğrenirken… Önce, Gördünüz, Duydunuz, Hissettiniz, Sonra, İstediniz Ve Denediniz Daha Sonra, Deneyerek, Yanılarak, Düzelterek Tekrarla Öğrendiniz Ve daha sonra, isteseniz de unutamazsınız…

25 B.A.G.E.L MODEL (Dilts) BODY POSTURE ACCESSING CUES GESTURES EYE MOVEMENT LANGUAGE PATTERNS VUCUT DURUŞLARI TEMSİL SİSTEMLERİ JESTLER VE MİMİKLER GÖZ HAREKETLERİ DİL KALIPLARI

26 Çocuklar, Öğrenme Şampiyonlarıdır

27 Öğrenmenin temel olgusu “MERAK”tır

28 Çocukların Kafasının İçinde Ne Yaptıklarını Bilirsek İşler Kolaylaşır

29 Öğrenmek… Yanlış yapamama durumuna gelme durumudur

30 NLP NLP Neuro Linguistic Programming Neuro Beyin, sinir sistemi, duyu organları Linguistic Dil, Anlam, Semboller Programming - - Davranışlar

31 NLP- İLETİŞİM MODELİ İç temsiller Durum Fizyoloji Bilinçli Bilinçsiz Davranış FİLTRELER Genellenir Çarpıtılır / Silinir METAPROGRAMLAR Değerler İnançlar Tecrübeler Kararlar

32 NLP (Neuro Linguistic Programming) NLP bir yüksek performans disiplinidir. İnsanların sahip oldukları ve yarattıkları mükemmellikleri inceleyerek, onların tekrar başkaları tarafından üretilmesine öncülük eden bir Çalışmadır. NLP niçin sorusundan çok nasıl sorusuna odaklanırken farkında olunan süreçlerin yanı sıra farkına varılmayan süreçler doğrultusunda çalışır.

33 NLP Çözüm Getiren, İşe Yarayan Öznel Deneyimleri; Öğrenmeyi Öğrenmekle ilgilenir

34 Lider Eğitmen Uyum - Tutarlık Ne İstediğini Bilmek Duyusal Farkındalık Kazanmak Esneklik

35 Ön Kabuller OHarita Bölge Değildir. ( Tecrübeler Özeldir) OHer Davranışın Altında Olumlu Bir Neden Vardır (Olumsuz Dahi Olsa) Oİnsan Her Zaman Kendisi İçin Doğru Karar Verir (Yanlış Dahi Olsa) Oİletişim Karşındakinin Ne Anladığıdır. OBaşarısızlık Yoktur Yalnızca Deneyimler Vardır.

36 Ön Kabuller OBirisi Yapabiliyorsa Herkes Yapabilir. OEğer Olabiliyorsa Birisi Yapmasa da Mümkündür O Oİlgi Neredeyse Enerji Oradadır. O İnsanlar Yeterli Kaynaklara Sahiptir. Ya da Yaratır. Oİnsan Mükemmel İşleyen Bir Sistemdir OFarklı Şey İstiyorsan Farklı Şey Yap.

37 ÖN KABULLER Herkes Kendisi İçin Doğru Kararları Verir, Yanlış Dahi Olsa Oİnsanları Olduğu Gibi Kabul Et, Olmasını İstediğin Gibi Davran. OAnlamak İstiyorsan Yap

38 Egzersiz : 1.Bir problem durumu düşün. 2.Probleme ön varsayımlar açısından bak. 3.Tüm dikdörtgenleri tek tek dolaş ve arzu edilen duruma ulaş. Ön Varsayımları Çalışması Proble m Harita Bölge Değildir. Olumlu Niyetm İlgi Neredeyse Enerji Oradadır Başarısızlık Yoktur İnsanlar Kendileri İçin Doğru Karar Verirler Birisi İçin Mümkün Olan Herkes İçin Mümkündür

39 ÖRNEK 1.Bir problem düşünün 2.Kendinizi harika hissettiğiniz bir anınızı hayal edin 3.Problemi tekrar düşünün 4.Şimdi daha heyecanlı bir deneyim düşünün 5.Tekrar problemi düşünün 6.Duygularınızı kontrol edin. Şimdi ne hissediyorsunuz

40 Başarı Süreci 1.Ne İstediğine Karar Ver. 2.Harekete Geç 3.Kontrol Et. Neredesin? 4.Esnek Ol. Amacına Ulaşana Kadar Denemeye Devam Et

41 Çocuklar, Öğrenme Ve Okul İle İlgili Güzel Duygular Yaşamalıdır

42 Yaratıcılık Öğrenme Deneyiminin En Önemli Ve Öznel Olgusudur. Yaratıcılık Doğal Hazinedir…

43 EQ (Emotional Intelligence) – DUYGUSAL ZEKA

44 Mayer Ve Salovey’in Yüksek Duygusal Zeka Kavramının Unsurları : 1)Öz Farkındalık : Yaşamınıza Değişik Duygular Girip Çıktıkça Bunları Fark Etme Ve Tanıma Yeteneği, Kendinin Farkında Olmak Yeteneği

45 2) Duygularını Kontrol Etmek Yeteneği : Yaşamlarındaki Duyguların Akışını Kontrol Edemeyenler, Iq’ları Deha Seviyesinde Bile Olsa Yaşamın İniş Çıkışlarında Zor Günler Ve Bunalımlar Geçirirler, Başkalarına Zarar Veren Duygusal Tepkiler Gösterirler

46 3) Kendini Motive Edebilme Yeteneği : Bir İnsanın Zor Görevleri Başarmak Ve Önemli Hedefleri Elde Etmek İçin Yeterli Enerjiyi Ve Gücü Seferber Etmesini Öğrenmesi, Kendisi İçin Uygun Davranışları Üretebilme Ve Tüm Kaynaklarını Kullanabilme İradesini Gösterebilmesi

47 4) Başkalarının Duygularını Anlama Yeteneği : (Empati Kurma Becerisi) İnsan Çevresiyle Bir Bütün Oluşturduğu İçin Uyum Sağlama Ve Olumlu Etkin İletişim Kurabilme Yeteneği Sergilemelidir

48 5) Başkalarının Duygularını Düzenleme Ve Yönetme Yeteneği : Liderlik Ve Karizma Becerilerini İçerir

49 Hedefe Ulaşmanın Sistemi 1. Olumlu ve Gerçekçi Hedef Koy 2. Uygun Mu? 3. Kanıtlarını Kontrol Et 4. Engel Var Mı? 5. Nasıl Yapacağına Karar Ver. Detaylandır. 6. Kaynakların Neler? 7. Nereden Başlayacaksın?

50 Her Problem Bir Çözümdür...(2)  Bu Problemin Benim / Senin / Şirketin vs. İ ç in Anlamı Nedir?  Bu Problem Bana / Sana / Şirkete Ne Demeye Ç alışıyor? (Problemi Kaynak Olarak Kullanmak)  Ne Yaparsak Çö z ü m Buluruz? Sence / Sizce Çö z ü me Ulaşmak İ ç in Ne / Neler Yapmak Gerekir?  Diyelim x, y, k Yaparsak Çö z ü me Ulaşılabilir Mi?  (Eğer Yanıt “ Hayır ” İse), Başka Ne / Neler Yapılabilir?

51 Her Problem Bir Çözümdür...(3)  En Ger ç ek ç i Olarak Ne Zaman Eyleme Ge ç eceksin / Ge ç ilmeli?  Diyelim D ü ş ü ncelerimizi Uygulamaya Başladık, Gelecekte Bir Sorun Ç ıkabilir Mi?  (Yanıt ” Evet ” İse 3 ’ ten Başlayarak Tekrar Sor), Kesin Bir Yanıt Alana Kadar Sormaya Devam Et. Yanıt “ Hayır ” İse, Çö z ü me Ulaşılmış Demektir.  Kolay Gelsin...

52 Her Problem Bir Çözümdür...(4)  Ö nce Eşleş ve G ü ven Sağla.  Sonra Soruları Sormaya Başla.  Karşındaki İnsanı Asla Zorlama.  Sezgilerine G ü ven ve Liderlik Et.  Soruları, Merakla, İlgiyle, Duyarlı ve Empatik Şekilde Sor.  Karşındaki Kişiye Her Zaman Cesaret Vermeyi İlke Edin.

53 Stratejik Sorular  Sizi B ö yle D ü ş ü nmeye İten Şey Nedir?  Bunun Sizin İçin Anlamı Nedir?  Tam Anlamıyla Nasıl?  Kim Diyor?  Kime G ö re, Neye G ö re?  Farklı Yapan Biri Var Mı?  Sizi Engelleyen Şeyler Nedir?  Her Zaman Mı? Asla Mı? Hi ç Mi?  Diyelim Oldu Ne Olur?  Yaparsan / Yapmazsan Ne Olur?  Yani?  “X”in Anlamı “Y” Midir?

54 % 55 Beden Dili % 38 Ses Tonu % 7 Kelimeler Davranışlarımız beden hareketleri ses ve kelimelerden oluşur. Davranışlarımızın kalitesi bu sistemlerin kalitesine bağlıdır.

55 Temsil Sistemleri Görüntüler Sesler Duygular + Tad ve Koku Görsel VısualV İşitsel AuditoryA Dokunsal KınestheticK KokusalOldfactoryO TadsalGustatoryG

56 GÖRSEL TİPLER Görsel Öğreneler ÜGörüntülerle düşünürler. Ü Hızlı konuşurlar. Ü Göğüs nefesi alırlar. Ü Mimikler belirgindir. Ü Yüksek tempoda konuşurlar. Ü Görsel ağırlıklı cümleler + metaforlar kurarlar. Ü Göz hareketleri yukarıdadır. MECAZLAR Şeffaf adam, yüz ruhun aynasıdır, geleceği parlak takım, akla karayı seçmek, gözünde büyütmek, ulaşılmaz adam, yenilmez takım

57 İŞİTSEL TİPLER İşitsel Öğrenenler ÜSözcükler önemlidir. Ü Orta hızda konuşurlar. Ü Göğüsle diyafram arasından nefes alırlar. Ü Şiir gibi konuşurlar. Ü Gözler kulak hizasında gidip gelir. Ü Sözel şeylere tepki verirler. Mecazlar Duymazlıktan gelmek, kulağa hoş gelmek, Bir şey anlatamamak, sesine gıcık olmak, kulak asmamak, leb demeden leblebiyi anlamak.

58 Dokunsal Öğrenenler  Ağır Ve Yavaş Konuşurlar.  Konuşma Araları Uzundur.  Az Ve Öz Konuşmayı Tercih Ederler.  Cümleler Dokunsal (Hissel) Ağırlıklıdır.  Derin Diyafram Nefesi Alırlar.  Monoton Bir Tarzda Konuşurlar.  Gözler Konuşurken Sağ Alta Bakarlar. Mecazlar Konuya Dokunmak – Olayın Üstüne Gitmek – Kanı Isınmak – Konuyu Kavrayamamak – Kontak Kurmak – İlişkiyi Anlayamamak – Gücüne Gitmek – Akıntıya Kürek Çekmek – Ağırlığını Koymak – Soğuk Duş Etkisi Yapmak

59 Vücut Duruşları Görsel Öğrenenler - Geriye yaslanırlar başlar ve omuzlar yukarıdadır kısa ve çabuk nefes alırlar (göğüs nefesi) İşitsel Öğrenenler - Vücut ileri kaykılır baş önde yada yanda omuzlar arkada, kollar kapalıdır orta hızda nefes alıp verirler. Dokunsal Öğrenenler - Omuz ve beden düşüktür. Derin diyafram nefesi alınır.

60 MİMİKLER GÖRSEL -Gözlerine dokunurlar ya da işaret ederler mimikler göz seviyesinin yukarısındadır.  İŞİTSEL -Kulak hizalarında işaret ederler, çenelerine ya da ağızlarına dokunurlar.  DOKUNSAL - Göğüs ya da karınlarına dokunurlar mimikler boynun alt seviyesindedir.

61 Öğrenme Kalıpları : Görmek Duymak Yapmak / Dokunmak Mode Örnek Sayısı Sıklık Yoğunluk

62 Dil Kalıpları Görsel Gör Bak Temiz Karanlık Aydınlık Işık Gösteri karışık İşitsel Duy İşit Ses Ahenk Güçlü Yüksek Gürültü Söyle Tiz/Pes Dokunsal Dokun Kavra Hisset Katı, Ağır Kaba İlişki Hafif Sıcak Soğuk

63 Görsel Tasarlanan GT İşitsel Tasarlanan İT Duygular D Görsel Hatırlanan GH İşitsel Hatırlanan İH İşitsel İç diyalog İid Boş bakmak = Resimlerle düşünmek Göz Hareketleri

64 Strateji Bulmak ANA SİSTEMLER V : Görsel A : İşitsel K : Dokunsal O : Kokusal G : Tatsal ALT SİSTEMLER KONU (İÇERİK) e :dış, I: iç diyalog, t tasarlanan, h:hatırlanan

65 Alt Sistemler (Deneyim ve davranışları oluşturmada zihinsel alt bloklardır. Alt sistemleri değiştirmek tecrübe ve davranışı da değiştirir) Görsel Resimlerin : rengi, Büyüklüğü, uzak- lık Yakınlık, zıt renkler, Resmin yeri Hareketi Niteliği Çerçeveli ya da filmin parlaklığı İşitsel Sesin yüksekliği Tınısı Ritmi Derinliği Uzaklığı Katkısı Ara temposu sürekliliği Dokunsal Duygu ve hislerin Yoğunluğu Dokusu Keskinliği Yeri Büyüklüğü Sıklığı Derinliği

66 Etkili Liderlik… Önce Eşleş Sonra Yönlendir Güven Yaratır İklimi Sıcak Tutar Amaca Yöneltir

67 Robert Dılts ’ in Değişim, İletişim Ve D ü ş ü nce Sistemlerini A ç ıklayan Modeli Öz Çevre Davranış Yeterlilik / Kapasite İnançlar Ve Değerler Kimlik Neurological Levels Mantıksal Düzeyler

68 Öğrenme Seviyeleri Kimlik – Kim İnanç / Değerler –Niçin Beceri / Kapasite – Nasıl Davranış – Ne Çevre – Nerede Ne Zaman

69 Mantıksal Düzeyler Çevre Bu Çevrede Güzel İlişkiler Kurulabilir. Davranış Ben İyi İletişim Kuruyorum. Yetenek Ve Kapasite Herkesle İletişim Kurarım, İletişim Kurmak Benim İçin Çok Kolay. İnanç Özgüvenim iletişim kurmamda en büyük desteğimdir. Kimlik Ben Bir İletişimciyim Ve Kendime Çok Güveniyorum. Öz Ben İletişimci Olarak Doğdum / Konuştuğumda Etrafıma Yaradandan Mesajlar Veriyorum

70 İNANMALISIN... Bu Çevre İstediklerimi Bana Verebilir İstediklerimi Yapabilirim İstediklerimi Yapabilecek Becerileri Öğrenebilir Veya Geliştirebilirim

71 İnanmalısın... İstediklerimi Gerçekleştirebilirim Ben Başarılıyım Başarı İçin Yaratıldım...

72 Öğrenme Seviyeleri Bilinçsiz Yeterlilik ( Cahillik ) Bilinçli Yetersizlik (Çıraklık) Bilinçsiz Yeterlilik ( Ustalık ) Bilinçli Yeterlilik ( Kalfalık )

73 İdeal Öğrenme Durumu Rahattır – Sakindir Keyif alır –Huzurludur Kendine güvenir - Coşkuludur Meraklıdır – Enerji doludur Doğaldır – Almaya hazırdır ( alfa) İyimserdir Kaslar Rahat Duygular olumludur Zihin Berrak

74 A : Ben Kimim Kim ? (Misyon) B : Meraklarım ve değerlerim Niçin ? (Motivasyon) C : Yeteneklerim stratejiler ve durumlar Nasıl ? ( Haritalar / plan ) D : Ne yapıyorum ? Ne yaptım ) Ne ? Spesifik davranışlar, eylemler – tepkiler E : Çevrenin – Dış uyanlar Nerede ? Ne zaman? Engeller fırsatlar Öğrenme Süreçleri…

75 SONUÇLARI OLUŞTURMAK 1)Olumlu ve gerçekçi amaç / hedef belirle 2)Emin ol. Gerçekten istiyor musun? 3)Kontrol et. Değiştirdiğinde / eğitimden sonra neler olacak 4)Nasıl Yapacağına karar ver. 5)Engel var mı? 6)Kaynaklarını belirle 7)Sorumluluk al, harekete geç

76 Sorular Yanıtlardır… Genellemeler İhtimal kipi Seni ne alıkoyuyor ? Gereklilik kipi Yaparsan / ne olur? Evrensel ölçütler Hiç ? Asla ? Her zaman?

77 Sorular Yanıtlardır… Çarpıtmalar Karmaşık Eşitlemeler -- X, Y Midir? Yargı ---- Böyle İnanmana Neden Olan Şey Nedir? Etki –Tepki --- Ne Yapıyorsun Da Böyle Oluyor? Zihin Okuma --- Nereden Biliyorsun?

78 Sorular Yanıtlardır Silmeler / Seçicilik Belirsiz İsimler Kim?Tam Anlamıyla Ne ? Belirsiz Fiiller Tam Anlamıyla Neler Oluyor? Kıyas Neye /Kime Göre ? Hüküm Kim Diyor? İsimleştirmeler Tam Anlamıyla Nasıl Oluyor?

79 STRATEJİK SORULAR  SİZİ BÖYLE DÜŞÜNMEYE İTEN ŞEY NEDİR?  TAM ANLAMIYLA NASIL?  KİM DİYOR?  KİME GÖRE, NEYE GÖRE?  SİZİ ENGELLEYEN ŞEYLER NEDİR?  HER ZAMAN MI? ASLA MI? HİÇ Mİ?  DİYELİM OLDU NE OLUR?  YAPARSAN NE OLUR?  YAPMAZSAN NE OLUR?

80 DEĞİŞİM STRATEJİLERİ Zayıf almak Geç Kalmak Sınıfta Kalmak Heyecanlı olmak Stres etmek Yanlış / HataYapmak Acele etmek Duygusal olmak Matematik zor Yeniden Çerçevelemek : Yeni bir açı sınırları değiştirilebilir.

81 Hedef ve Amaç Belirlemek 1)Olumlu Bir Sonuç Ortaya Koyun. 2)Gerçekten İsteyip İstemediğinizi Kontrol Edin. 3)Sonuçta Ne kazanacağınızı Tespit Edin. 4)İsteklerinizi Spesifik Hale Getirin. 5)Engelleri Ve Kaynaklarınızı Belirleyin 6)Sorumluluk Alın, Harekete Geçin

82 Eğitim OÇocuğu özgürleştirmelidir OKişiye kendi olma şansı tanımalıdır OKişiye özel olmalıdır OYeteneklerini geliştirme imkanı vermelidir OYaşamı sevdirmeli, ilham vermelidir OYaratıcı ve yenilikçi olmalıdır OKeyifli olmalıdır

83 ÇÖZÜM STRATEJİLERİ S.C.O.R.E. MODEL PROBLEM SSYMPTOM NEDEN CCAUSE HEDEF&AMAÇ OOUTCOMEKAYNAKLAR RRESOURCESETKİEEFFECT

84 ÇÖZÜM STRATEJİLERİ S.C.O.R.E. MODEL PROBLEM SSYMPTOM NEDEN CCAUSE HEDEF&AMAÇ OOUTCOMEKAYNAKLAR RRESOURCESETKİEEFFECT

85 Başarısız ( Tembel)öğrenci Yoktur ! Kaynaklarını kullanamayan / Kullandırılmayan Öğrenci vardır


"Başarısız Çocuk Yoktur “ Farkı Yaratan Farktır” DOÇ.DR. TURGAY BİÇER İstanbul, 2005." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları