Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OKUL ÇA Ğ I ÇOCUKLARINDA SA Ğ LIKLI BESLENMEN İ N ÖNEM İ CANAN TANRIÖVER DİYETİSYEN İL HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OKUL ÇA Ğ I ÇOCUKLARINDA SA Ğ LIKLI BESLENMEN İ N ÖNEM İ CANAN TANRIÖVER DİYETİSYEN İL HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ."— Sunum transkripti:

1 OKUL ÇA Ğ I ÇOCUKLARINDA SA Ğ LIKLI BESLENMEN İ N ÖNEM İ CANAN TANRIÖVER DİYETİSYEN İL HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ

2 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA SAĞLIKLI BESLENMENİN ÖNEMİ NEDİR? YAŞAM BOYU SÜRECEK BESLENME ALIŞKANLIKLARI BU DÖNEMDE KAZANILIR Kazanılan alışkanlıklar yetişkinlik döneminde kalıcı alışkanlıklara temel oluşturur BESLENMEYE BA Ğ LI BAZI KRON İ K HASTALIKLARIN TEMEL İ BU DÖNEMLERDE ATILMAKTADIR (Şişmanlık, kalp-damar hastalıkları,bazı kanser türleri,şeker hastalı ğ ı, gut ve artrit gibi ) BU DÖNEMDE BÜYÜME HIZLIDIR. Büyüme süreci; enerji ve yeni dokuların yapımı için daha fazla miktarda protein, mineraller ve vitaminleri gerektirir

3 Beyin gelişimi büyük oranda yaşamın ilk yıllarında, özellikle de anne karnında ve doğumdan sonraki ilk beş yılda hızlı olmakla birlikte, geç ergenlik dönemi sonuna değin devam etmektedir. Bu gelişimi etkileyen ana bileşenler, beslenme, çevre ve eğitimdir

4  Planlama,  Strateji üretme,  Problem çözme,  Dikkat,  Hafıza gibi fonksiyonları düzenleyen frontal lobun gelişimi ergenlik döneminde de devam eder. İyot, Demir, Çinko, Çoklu doymamış yağ asitleri ve B vitaminlerinin uzun süreli yetersiz alınmasının bilişsel performans ve beyin gelişimine zararlı etkileri vardır.

5 DEM İ R EKS İ KL İĞİ Beynin çeşitli bölgeleri demir yetersizliğine karşı çok hassastır. Demir, sinir hücreleri arasında veya bir sinir hücresi ile başka bir tür hücre arasında iletişimi sağlayan kimyasalların sentezinde yardımcı maddedir. Demir, hemoglobin sentezi için gereklidir. Demir yetersizliği oksijen taşıma kapasitesinin azalmasına ve bağışıklık ile büyüme ve gelişmenin etkilenmesine neden olur. 0-5 yaş grubu çocuklarda ortalama % 50 Okul çağı çocuklarında % 30

6 Ç İ NKO EKS İ KL İĞİ  Çinko eksikli ğ i; dikkat, aktivite, davranış ve motor gelişimi etkileyebilir Çinko, merkezi sinir sistemi gelişimi ve fonksiyonları üzerinde etkilidir.

7 B V İ TAM İ NLER İ B vitaminlerinden Folik asit, B12 ve B6 vitaminleri eksikliğinde çocukluk döneminde bilişsel gelişim, yetişkinlerde de bellek performansı olumsuz etkilenir. Folik asit yetersizliği, Demir yetersizliğinden sonra en sık anemi nedenidir.

8 Özellikle ergenlik döneminde uzama ata ğ ı yaşandı ğ ı için potansiyel boy uzunlu ğ unun gerçekleşebilmesi için gerekli olan kalsiyum ve D vitamininin karşılanması gereklidir

9 OBEZ İ TE (Ş İ ŞMANLIK)?  Besinlerle alınan enerjinin harcanandan fazla olması durumunda vücutta ya ğ dokusunun artması olarak özetlenebilir ENERJİ ALIMI ENERJİ HARCAMASI

10 Kalp-damar hastalıkları, Tip 2 Diyabet, Ortopedik problemler, Zihinsel bozukluklar, Okul başarısında düşme, Kendine güvensizlik, Psikolojik sorunlar Bu nedenle, çocukluk çağı obezitesi ile mücadele etmek önemli ve önceliği olan bir husustur. ÇOCUKLUK ÇAĞI OBEZİTESİ;

11 ÇOCUK VE ADÖLESANLARDA OBEZİTEYE YOL AÇAN FAKTÖRLER: Ayaküstü beslenme, Tatlandırılmış içeceklerin tüketimi, Okullarda enerji yoğunluğu fazla olan atıştırmalık besinlerin ve ayaküstü besinlerin varlığı, Evde ve okulda hareketsiz yaşam

12 DO Ğ U MARMARA ( BURSA, SAKARYA) BEDEN KÜTLE INDEKS İ ÇOK ZAYIF: %0,7 ZAYIF:%8,5 NORMAL: %70,4 HAF İ F ŞİŞ MAN: %14,0 ŞİŞ MAN: %6,5 TOÇBİ PROJESİ

13 DO Ğ U MARMARA ( BURSA, SAKARYA) BOY UZUNLU Ğ U ÇOK KISA: %3,9 KISA:%16,5 NORMAL: %67,6 UZUN: %9,9 ÇOK UZUN: %2,1 TOÇBİ PROJESİ

14 İ ZLEY İ N !  AŞIRI ZAYIFLIK VE Ş İ ŞMANLIK DURUMLARINI ÇOK GEÇ OLMADAN ÖNLEMEK İ Ç İ N ÇOCUKLARDA BÜYÜMEN İ N İ ZLENMES İ GEREKL İ D İ R Yaşamın erken dönemindeki büyüme duraksamasının (bodurluğun) en azından 8 yada 9 yaşına kadar ve hatta 15 yaşına kadar süren IQ skorları, okul başarısı ve konuşma testleri üzerinde kalıcı etkileri olduğunu ortaya koymuştur.

15 5-19 yaş için BK İ standartları tablosu

16

17

18 Günde 2 bardak sağlıklı süt  Organizmanın büyüme ve gelişimi için gerekli olan besin ö ğ elerinin tamamına yakınını içerir  Çocuklukta ve gençlikte özellikle kemiklerin güçlü olması için gerekli bir besindir.  Yapısında bulunan ya ğ asitleriyle çocu ğ un beyin gelişimi için gereklidir.

19 Süt, peynir, yumurta, taze meyve suyu, kuru ve taze meyveler domates, salatalık, havuç, tahin- pekmez, tam tahıl ekmeği Gece uzun süre aç kalan vücudun özellikle sabahları uygun şekilde beslenmesi gerekmektedir. Kahvaltı alışkanlı ğ ı kazanan çocuklarda, okul başarısında gelişme oldu ğ u, uzun dönemde ise çocukların beslenme durumunda gelişme oldu ğ u, mikrobesin ögesi yetersizliklerinin düzeldi ğ i ve çocu ğ un bilişsel olarak da etkilendi ğ i saptanmıştır. Her Sabah Mutlaka Kahvaltı

20  Vitamin ve minerallerden zengin dirler Günde 5 porsiyon sebze-meyve  Birçok antioksidan ve sa ğ lı ğ a yararlı besin ö ğ esi içerirler  Sindirim sistemi için son derece önemli posadan zengin dirler

21  Esas bileşimleri karbonhidrat ve proteindir. Posa içerikleri yüksektir.  B12 dışındaki B vitaminlerinden, kalsiyum, Çinko, Magnezyum ve Demir yönünden de zengindir. Haftada 2 gün Kurubaklagil  Protein miktarı yüksek olmasına karşın kalitesi orta derecededir.

22  Sardalya, somon, ton ve uskumru gibi balıklar omega-3 yağ asitlerinden zengindir.  Omega-3 yağ asitleri hücre zarının bütünlüğü ve beyin gelişimi için önemlidir.  Kendi yağını ve suyunu kaybetmeden fırında veya buğulama yöntemi ile pişirilmesi omega-3 yağ asitlerinden daha iyi faydalanılmasını sağlar. Haftada 2 Gün Balık

23 B grubu vitaminleri, mineraller, yağ ve proteinden zengindirler Her gün 1 Avuç Ceviz,Fındık,Badem  Yağlı tohumlar; doymamış yağ, Evitamini ve flavanoidler içerdiğinden koroner kalp hastalığı ve kanser riskini azaltırlar.

24 Şeker Yerine Sütlü Tatlı ve Kuru- Taze Meyveler Çok tatlıyım, sana sadece enerji veririm! Sağlığın için gerekli başka hiçbir şey yok bende! Ben de tatlıyım. Hem enerji veririm hem de sağlığın için gerekli vitamin, mineral ve posadan zenginim!

25  Özellikle salam, sosis, sucuk gibi işlenmiş et ürünleri koruyucu katkı maddeleri, yüksek oranda doymuş yağ ve tuz içerirler.  Hazır çorbalar, soslar ve cipsler lezzet verici aroma maddeleri, y üksek oranda tuz, katkı maddesi ve ya ğ içerirler. İşlenmiş Ürünler Yerine Doğal ve Sade Olanlar

26 Beyaz yerine Tam Buğday Ekmeği  Kabuk ve ruşeym kısmı ayrılmadan üretilen undan yapılan tam buğday ekmeği vitamin, mineral ve posadan zengindir.  Beyaz ekmeğe göre daha çabuk doymayı sağlar ve uzun süre tok tutar.

27 Her öğünde tek yönlü değil, çok yönlü beslenmek  Her öğünde 4 besin grubunun en az 3’ünden besin olmasına dikkat edelim.

28

29


"OKUL ÇA Ğ I ÇOCUKLARINDA SA Ğ LIKLI BESLENMEN İ N ÖNEM İ CANAN TANRIÖVER DİYETİSYEN İL HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları