Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Hoşgeldiniz! ODTÜ Kütüphanesi. Genel Tanıtım Okuyucu Hizmetleri (Rezerv) Koleksiyon: Ders kitapları, Ders kitapları, Ders notları, Ders notları, Makaleler,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Hoşgeldiniz! ODTÜ Kütüphanesi. Genel Tanıtım Okuyucu Hizmetleri (Rezerv) Koleksiyon: Ders kitapları, Ders kitapları, Ders notları, Ders notları, Makaleler,"— Sunum transkripti:

1 Hoşgeldiniz! ODTÜ Kütüphanesi

2 Genel Tanıtım

3 Okuyucu Hizmetleri (Rezerv) Koleksiyon: Ders kitapları, Ders kitapları, Ders notları, Ders notları, Makaleler, Makaleler, Gazeteler, Gazeteler, Popüler dergiler, Popüler dergiler, Yer: Zemin kat Koleksiyonun kullanım şekli: Bu birimdeki meteryaller okuyucuya kısa süreli ödünç verilir.

4 Okuyucu Hizmetleri (Referans - Kitap) Koleksiyon: Ansiklopediler, sözlükler, atlaslar, haritalar, istatistikler, standartlar, üniversitemizde yapılan tezler, Ansiklopediler, sözlükler, atlaslar, haritalar, istatistikler, standartlar, üniversitemizde yapılan tezler, Yer: Zemin kat, A Blok Koleksiyon kullanım şekli: Referans kitapları ödünç verilmez. Verilen hizmetler:  Mevcut bilgi kaynaklarına erişim ve kullanımlarında kullanıcıya yardım sağlama.

5 Okuyucu Hizmetleri (Referans - Süreli Yayın) Koleksiyon: Basılı & elektronik güncel dergi, Basılı & elektronik güncel dergi, Ciltli dergi (1990 ve sonrası katta alfabetik düzende, 1989 ve öncesi depodadır.) Ciltli dergi (1990 ve sonrası katta alfabetik düzende, 1989 ve öncesi depodadır.) Yer: 1. Kat, A-B Blok Koleksiyon kullanım şekli: Dergiler ödünç verilmez. Verilen hizmetler:  Kullanıcı eğitimi (grup, birebir),  Mevcut bilgi kaynaklarına erişim ve kullanımında kullanıcıya yardım sağlama.

6 Kitaplar Yer ve Koleksiyon: 2. Kat; Bilim ve Teknoloji, 2. Kat; Bilim ve Teknoloji, 3. Kat; Sosyal ve Beşeri Bilimler. 3. Kat; Sosyal ve Beşeri Bilimler. Verilen hizmetler:  Kitap erişiminde yaşanan problemlerde kullanıcıya yardım kat görevlileri tarafından sağlanır.

7 LC Sınıflama Sistemi

8 Koleksiyonun kütüphane içinde nasıl düzenlendiğini bilmeniz, kütüphaneyi etkili kullanmanızı sağlayacaktır. Kütüphanemizdeki koleksiyon, dünyadaki büyük kütüphanelerin kullandığı LC (Library of Congress) sınıflama sistemine göre düzenlenmiştir. Kütüphanemiz açık raf sistemiyle çalışmaktadır. Kullanıcı, kitapları rafta görebilmekte ve kullanabilmektedir. Koleksiyon Düzeni

9 LC Sınıflama Sistemi (Genel) AGeneral Works BPhilosophy, Psychology, Religion CHistory: Auxiliary Sciences DHistory: General and Old World E-FHistory: Americas GGeography, Anthropology, Recreation & Sports, Physical Education, etc. HSocial Sciences JPolitical Sciences KLaw LEducation MMusic NFine Arts PLanguage and Literature QScience RMedicine (includes nursing and allied health sciences, psychiatry) SAgriculture TTechnology UMilitary Science VNaval Science ZBibliography and Library Science

10 TN153 C TN153 C TN153 D441 TN153 D58 TN153 E371 İlk satırdaki harf(ler) ve rakam(lar) LC Sınıflama Sistemi’nden alınmıştır ve kitabın konusunu temsil eder. Harflerin yanındaki rakamlar bütün olarak algılanmalıdır. İkinci satırdaki harf(ler) ve rakam(lar) yazarı tanımlar. Rakamlar desimal düzendedir. Örneğin; D441 numarası almış kitap, D58 numarası almış kitaptan önce gelir. Kitabın basım yılını gösterir. Sınıf Numaraları

11 Aşağıdaki örnekler, kitapların rafta diziliş düzenini göstermek amacıyla verilmiştir: 1. QA135 A QA135 B37 (1. ve 2. örneklerdeki kitaplardan ikinci alanı A ile başlayan kitap, B ile başlayan kitaptan önce gelir.) 3. QA135 D QA135 D756 (3. ve 4. örneklerdeki kitaplardan ikinci alanı D7 olan kitap, D756 olan kitaptan önce gelir.) 5. QA135 S QA135 S75 (5. ve 6. örneklerdeki kitaplardan ikinci alanı S651 olan kitap, S75 olan kitaptan önce gelir.) 7. QA135.5 A186 (İlk alanında “.” (nokta) işareti olan kitaplar, “.” işareti olmayanlardan sonra gelir. Örneğin; QA135.5 A186 numarası almış bir kitap, QA135 Z5269 numarası almış bir kitaptan sonra gelecektir.) Sınıf Numaraları

12 Koleksiyonda yer alan kitap, dergi, tez gibi kaynakları elektronik katalogdan tarayabilirsiniz. Katalog Taraması

13 Yazar, konu, anahtar kelime gibi taramalar için “Word or Phrase Search” seçilir. Farklı alanlarda birden fazla anahtar kelimeyle tarama yapmak için “Combination Search” seçilir. Katalog Taraması

14 Aranan yazarın soyadı “Word or Phrase” bölümüne yazılır ve “Start” butonuna basılır. Yazar Adına Göre Tarama Yazar taraması yapmak için “Author” seçilir.

15 Ekrana gelen sonuç listesinden, aranan yazarın adı tıklanır. Yazar Adına Göre Tarama

16 Kitabın künye bilgilerine erişmek için sol taraftaki rakamların üzeri tıklanır. Yazara ait, koleksiyonda yer alan kitapların listesi. Yazar Adına Göre Tarama

17 Yer numarası alınarak, ilgili kattan kitaba ulaşılır. Kitabın kolleksiyonda bulunan kopya sayısı. “Status” kitabın durumu hakkında bilgi verir. Available  erişilebilir Due  kitabın iade tarihi Non-Circ.  ödünç alınamaz

18 Aranan eserin başlığı “Word or Phrase” bölümüne yazılır ve “Start” butonuna basılır. Eser Adına Göre Tarama Eser adı taraması için “Search Type” kutucuğundan “Title” seçilir.

19 Aranan eserin künyesine ulaşmak için bu bağlantı seçilir. Eser Adına Göre Tarama

20 Yer numarası alınarak, ilgili katta kitaba ulaşılır. “Status” kitabın durumu hakkında bilgi verir. Available  erişilebilir Due  kitabın iade tarihi Non-Circ.  ödünç alınamaz

21 Kombine tarama yapmak için tıklanır. Kombine Tarama

22 1. Adım: “Word or Phrase” kutucuğuna anahtar kelime yazılır. 3. Adım: AND, OR, NOT bağlaçlarından biri seçilir. 4. Adım: İkinci anahtar kelime yazılır ve “Start” butonuna basılır. AND: “education” ve “psychology” kelimelerinin birlikte geçtiği künyeleri ekrana getirir. OR: “education” veya “psychology” kelimelerinin ayrı ayrı ve bir arada geçtiği künyeleri ekrana getirir. NOT: “psychology” kelimesi dışındaki “education” kelimesinin geçtiği tüm künyeleri ekrana getirir. 2. Adım: “Type” kısmından yazar, konu, başlık veya anahtar kelime seçeneklerinden biri seçilir. Kombine Tarama

23 Kitabın künyesini görüntülemek için tıklanır. Yazarın diğer kitaplarına erişim için tıklanır. Kombine Tarama

24 Yer numarası alınarak, ilgili katta kitaba ulaşılır. “Status” kitabın durumu hakkında bilgi verir. Available  erişilebilir Due  kitabın iade tarihi Non-Circ.  ödünç alınamaz

25 1. Adım: “Search Type” kısmından “Title” seçilir. Dergi Taraması 2. Adım: “Word or Phrase” kısmına derginin AÇIK adı yazılır. “Start” butonuna basılır. NOT: Tarama sonuç listesinde aranan derginin görülmediği durumda, tarama alanına dönülür ve dergi ismi büyük harflerle tekrar yazılıp tarama tekrarlanır.

26 Ekrana gelen sonuç listesinden, aranan derginin adı seçilerek, derginin künyesine erişilir. Dergi Taraması

27 Derginin kütüphaneye gelen son sayıları. Derginin; abonelik başlangıç tarihi, mevcut olan sayıları ve aboneliğin devamı hakkındaki bilgiler. Dergi Taraması Bulunan derginin güncel sayılarına erişim için raf numarası alınır ve 1. kattaki güncel dergi salonundan dergiye erişilir  abonelik başlangıç tarihi. 1976, [11]  1976 yılına ait olan 11. ciltte eksik sayı var. Ciltlenmiş. 1995, (30)  1995 yılına ait olan 30. ciltte eksik sayı var. Ciltlenmemiş , 31-  1996 yılı 31. ciltten itibaren düzenli olarak gelmektedir. Diğer işaretler: [1].  1. cildinin 2. sayısı eksiktir. Dergi ciltlenmiştir. (2).  2. cildin 5. sayısı eksiktir. Dergi ciltlenmemiştir.

28 Main Library: ° Ciltli dergiler  1. kat A blok ° Güncel dergiler  1. kat B blok ° R - Z arasında yer numarası almış kitaplar  2. kat A blok ° Q yer numarası almış kitaplar  2. kat B blok ° A-G,L-P arasında yer numarası almış kitaplar  3. kat A blok ° H - K arasında yer numarası almış kitaplar  3. kat B blok Location Bilgileri “Location” başlığı altında, kitabın hangi binada veya kütüphane binası içinde nerede bulunduğu bilgisi yer almaktadır. Muhan Soysal + Avrupa Dökümantasyon Merkezi  İİBF Yeni Binası Institute of Marine Science (Deniz Bilimleri Enstitüsü)  Erdemli - Mersin Retrospective Collection  Kütüphane Merkez Binası (Depo) Closed  Kütüphane Merkez Binası (Üçüncü kat) Reference + Reserve  Kütüphane Merkez Binası (Giriş katı) Project  Projeden satın alınıp bölümlerde kullanılan yayınlar, kütüphaneye iade edildikten sonra ödünç alınabilir.

29 Kitap Ödünç Alma, Süre Uzatma ve Kitap Ayırtma

30  Uzun süreli ödünç alma.  Kısa süreli ödünç alma. Ödünç Alma Şekilleri

31  Kütüphane Kataloğu’nda, “Location” alanında “MAIN LIBRARY” ibaresi bulunan kitaplar, Ödünç Verme Birimi’nden ödünç alınabilir.  Öğrenciler en fazla 10 adet kitabı, 15 gün süreyle ödünç alabilirler.  Kitabın başka bir okuyucu tarafından ayırtılmamamış olması durumunda, ödünç alma süresi 2 kez uzatılabilir.  İade tarihi geciken kitapların ödünç süresi uzatılmaz.  Ödünç alınan kitaplar Ödünç Verme Birimi’ne iade edilmelidir. Uzun Süreli Ödünç Alma

32  Öğrenciler Rezerv Birimi’nden; kaynağın özelliğine ve belirlenen ödünç verme süresine göre materyal ödünç alabilirler:  “A” tipi kitaplar: 2 saat  “B” tipi kitaplar: 2 saat ve 1 gece  “C” tipi kitaplar: 3 gün  “D” tipi kitaplar: 7 gün süreyle ödünç verilir. Kısa Süreli Ödünç Alma

33 Ödünç Alma Süresini Uzatma ve Kitap Ayırtma “Renew & Hold” seçeneği seçilir.

34 Ödünç Alma Süresi Uzatma Öğrenciler, aldıkları kitapların sürelerini web sayfamızdaki “Renewal form for STUDENTS” linki altındaki formu doldurarak veya Ödünç Verme Birimine gelerek almış oldukları kitapların süresini uzatabilirler.

35 Ödünç Alma Süresi Uzatma Formu doldurarak “Send Request” butonunu tıklayınız.

36  Öğrenciler kitap ayırtma işlemini Ödünç Verme Birimi’nde yaptırabilirler.  Kitap veya kitapları kendi adınıza ayırtmak için, önce katalogdan yer numaralarını almanız ve sonra Ödünç Verme Birimi’ne başvurmanız gerekmektedir. Kitap Ayırtma

37 Ödünç Alınan Kitap Kayıtlarını ve Para Cezalarını İzleme “View Your Account” başlığını seçiniz.

38 Ödünç Alınan Kitap Kayıtlarını İzleme Görmek istediğiniz alanı seçiniz.

39 Ödünç Alınan Kitap Kayıtlarını İzleme Her iki alana; öğrenci numaranızı, başına 2 ve rakamı 10 haneye tamamlayacak kadar 0 getirerek yazınız.

40 Ödünç Alınan Kitap Kayıtlarını İzleme Ödünç almak üzere ayırttığınız kitaplar Ödünç aldığınız kitaplar

41 Ders Kitaplarına Erişim

42 Tıklayınız.

43 Ders Kitaplarına Erişim Öğretim Üyesi adı ya da ders kodu ile tarama yapabilirsiniz.

44 Öğretim Üyesi Adıyla Arama Search Type alanında “Instructor” seçiniz. Öğretim üyesinin soyadı ve adını yazarak “Start” komutu veriniz.

45 Öğretim Üyesi Adıyla Arama Ders kodlarının üzerini tıklayarak, o ders için Rezerv Birimi’ne konulmuş kitapların bilgilerine ulaşabilirsiniz. Rakamların üzerini tıklayarak, öğretim üyesinin o ders için Rezerv Birimi’ne koydurduğu kitapların bilgilerine ulaşabilirsiniz.

46 Öğretim Üyesi Adıyla Arama Yer numarasını görmek için tıklayınız.

47 Öğretim Üyesi Adıyla Arama Kitabı bu numarayla, Rezerv Birimi personelinden isteyebilirsiniz.

48 Ders Koduyla Arama Search Type alanında “Course” seçiniz. Ders kodunu, harflerle rakamlar arasında 1 karakter boşluk kalacak şekilde yazarak “Start” komutu veriniz.

49 Ders Koduyla Arama Öğretim üyelerinin Rezerv Birimi’ne koydurdukları tüm kitapları, isimlerin üzerini tıklayarak görebilirsiniz. Bu ders için Rezerv Birimi’nde yer alan kitapları, rakamların üzerini tıklayarak görebilirsiniz.

50 ODTÜ Kütüphanesi Dergi Koleksiyonunda Yer Almayan Dergilere Erişim (OBES)

51 OBES Kataloğu ULAKBİM, ODTÜ, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi’nin basılı dergi koleksiyonlarını içeren toplu katalogdur.

52 OBES Katalog Taraması “Interlibrary Loan” başlığı seçilir.

53 OBES Katalog Taraması Bağlantıyı tıklayınız.

54 OBES Katalog Taraması Dergi adını yazarak “Tara” butonunu tıklayınız.

55 OBES Katalog Taraması Dergi adı, yer aldığı kütüphanenin adı, mevcut sayılar ve eksik sayılar.

56 Araştırma Nasıl Yapılır?

57 Araştırmaya nasıl ve nereden başlanır? Araştırmaya nasıl ve nereden başlanır? Anahtar kelime nasıl seçilir? Anahtar kelime nasıl seçilir? Doğru kaynak nasıl seçilir? Doğru kaynak nasıl seçilir? Kaynağın yeri nasıl belirlenir? Kaynağın yeri nasıl belirlenir? Tarama alanları ve tarama stratejileri nasıl belirlenir? Tarama alanları ve tarama stratejileri nasıl belirlenir? Sonuçlar nasıl değerlendirilir? Sonuçlar nasıl değerlendirilir? Kaynak formatları nelerdir? Kaynak formatları nelerdir? Nasıl saklanır? Nasıl saklanır? Araştırma Öncesi Sorulması Gereken Sorular

58 Konu Seçimi  Konuyla ilgili öğretim görevlisiyle, sınıf arkadaşlarıyla veya referans kütüphanecisiyle konuşabilirsiniz.  Güncel dergilerdeki makalelerin özetçelerinden yararlanabilirsiniz.  Kitap raflarına göz atabilirsiniz.  Konu ansiklopedileri, sözlükler, elkitapları, almanak, dergi veya ders kitaplarına bakabilirsiniz.  Makale veya kitap sonlarındaki kaynakçalara göz atabilirsiniz. Araştırmaya Nasıl ve Nereden Başlanır?

59 Aşağıdaki soruları cevaplayarak başlayabilirsiniz. Bir makale mi, ödev mi, tez mi hazırlayacaksınız? Bir makale mi, ödev mi, tez mi hazırlayacaksınız? Ne kadar bilgiye ihtiyacınız var? Ne kadar bilgiye ihtiyacınız var? Ne kadar eski bilgiye ihtiyacınız var? Ne kadar eski bilgiye ihtiyacınız var? Ne tür kaynaktaki bilgilere ihtiyacınız var? (Gazete yazıları, popüler magazin yazıları, hakemli yayınlar, kitaplar, günlükler, kritikler v.b.) Ne tür kaynaktaki bilgilere ihtiyacınız var? (Gazete yazıları, popüler magazin yazıları, hakemli yayınlar, kitaplar, günlükler, kritikler v.b.) Hangi formattaki bilgilere ihtiyacınız var? (Görsel materyaller, elektronik materyaller veya basılı kaynaklar gibi.) Hangi formattaki bilgilere ihtiyacınız var? (Görsel materyaller, elektronik materyaller veya basılı kaynaklar gibi.) Ne kadar süreniz var? Ne kadar süreniz var? Araştırmaya Nasıl ve Nereden Başlanır?

60 Konunuzu cümle şeklinde yazınız ve bu cümle içindeki temel kelimelerin altını çiziniz. Konunuzu cümle şeklinde yazınız ve bu cümle içindeki temel kelimelerin altını çiziniz.Örneğin: Anahtar Kelime: Türkiyede Hayvan Hakları konusunda çıkarılan yasalar; Altını çizdiğiniz temel kelimelerin alternatiflerini listeleyiniz. Altını çizdiğiniz temel kelimelerin alternatiflerini listeleyiniz. Alternatif Anahtar Kelimeler: “Hayvan Hakları”, “Hayvanları Koruma”, “Hayvan Araştırmaları”, “Hukuk”, “Kanun”, “Yasa”, v.b. Altını çizdiğiniz anahtar kelimeleri kapsayan daha dar ve daha geniş terimleri de alternatif anahtar kelimeler listesine ekleyin. Altını çizdiğiniz anahtar kelimeleri kapsayan daha dar ve daha geniş terimleri de alternatif anahtar kelimeler listesine ekleyin.Örneğin: Anahtar Kelime:”Lisans Öğrencileri” Daraltılmış Terim: “Birinci sınıf lisans öğrencisi” Genişletilmiş Terim: “Üniversite Öğrencisi” Anahtar Kelime Nasıl Seçilir?

61 Araştırma çümlenizi “Nasıl”, “Niçin”, “Neden” gibi soru kelimelerini kullanarak soru cümlesine dönüştürüp, bu soruları yanıtlayacak şekilde araştırmanıza devam ediniz. Araştırma çümlenizi “Nasıl”, “Niçin”, “Neden” gibi soru kelimelerini kullanarak soru cümlesine dönüştürüp, bu soruları yanıtlayacak şekilde araştırmanıza devam ediniz. Örneğin: Modern binaların duvarlarında cam tuğla kullanımı bina aydınlatmasında “nasıl” etkili olmuştur? Anahtar kelime olarak kullanılamayacak terimleri seçmeyiniz. Anahtar kelime olarak kullanılamayacak terimleri seçmeyiniz. Örneğin; you, an, for, a, the, of, v.b. Anahtar kelimenizi ve ilişkili kelimeleri tesaurus veya sözlük gibi bir kaynaktan doğrulayınız. Anahtar kelimenizi ve ilişkili kelimeleri tesaurus veya sözlük gibi bir kaynaktan doğrulayınız. Library of Congress Subject Heading (LCSH) i kullanabilirsiniz. Library of Congress Subject Heading (LCSH) i kullanabilirsiniz. Konunun uzmanından yardım alabilirsiniz. Konunun uzmanından yardım alabilirsiniz. Anahtar Kelime Nasıl Seçilir?

62 Kaynak Değerlendirmesi ve Seçimi

63 Popüler magazinBilimsel dergilerPopüler kitapAraştırma kitaplarıGazetelerWeb Genel Bakış Çok renkli, resimli, reklamlı v.b. Bilimsel içerikli makaleler, grafikler ve tablolar Çok renkli, resimli ve reklam içerikli Ciddi yazıların, fotoğrafların ve grafiklerin bulunduğu Ciddi yazılar, resimler, reklamlar ve ilanlar Değişken KullanıcısıHerkes Akademikler ve öğrenciler Herkes Akademikler, öğrenciler veya konuyla ilgilenen kişiler Herkes YazarlarMagazin yazarları O alandaki akademik kişiler Herkes O alandaki akademik kişiler ve araştırmacılar Muhabirler, köşe yazarları gibi Herkes Alıntılar Alıntının nereden yapıldığı pek belirtilmez. Alıntıyı yaptığı kaynağı dipnotta veya kaynakçada verir. Çok az alıntının nereden olduğunu belirtir. Alıntıyı, yaptığı kaynağı dipnotta veya kaynakçada verilir. Genelde alıntılar gösterilmez. Genelde alıntılar gösterilir. Amacı Konu hakkında genel bilgi verir. Konu hakkında araştırma sonucunu yazar veya raporlar. Konu hakkında popüler ve güncel bilgi verir. Bir veya birden fazla konu hakkında ayrıntılı bilgi verir. Yurt içi ve yurt dışında olan güncel ve çeşitli konulardaki haberlere yer verilir. Çok ayrıntılı veya çok genel bilgileri içerir. Zaman Dilimindeki Yeri Haftalık veya aylık Ayda bir, iki ayda bir, üç ayda bir vb. Degismekle birlikte genelde yıllık Yıllık Günlük veya haftalık Değişken Kaynak Değerlendirmesi

64 Kaynak Seçimi Araştırmanızla ilgili doğru kaynak seçimini yapabilmeniz için önce kaynakları tanımanız gerekir.  Bilimsel, bilimsel olmayan veya herhangi bir konu içerir,  Bir konu üzerinde ayrıntılı bilgi verir,  Konunun tarihçesiyle ilgili bilgiye erişilir,  Bir araştırmayı destekleyen diğer çalışmaların özetine erişilir,  Araştırmayla ilgili diğer kaynakçalara erişilir. Kitaplar  Konunun uzmanı veya akademik kişiler tarafından yazılmış yazıları içerir,  Belli bir konuda yapılmış araştırmaya dayalı bilgileri içerir,  Bilimsel nitelikli araştırma yapmak için yaralanılır,  Araştırmayla ilgili diğer kaynakçalara erişilir,  Belli bir konuda yapılmış güncel araştırmalara erişilir. Dergiler

65 Kaynak Seçimi  Kütüphane sayfasından erişilir,  Bazıları makalenin tam metnini, bazıları da makaleyle ilgili özet (bibliografik) bilgi içerir,  Konunuzla ilgili veritabanını seçmeniz önemlidir. Doğru veritabanı seçimi için konu listesi kullanılabilir,  Çoğunlukla dergi, magazin, gazete, konferans gibi kaynaklarda yer alan makalelere erişilir. Veritabanları İnternet  “Tarayıcı” yoluyla www üzerindeki bilgilere erişilir,  Güncel bilgiye erişilir,  Bir bilgiden diğerine, bağlantılar yoluyla geçiş yapılır.

66 Kaynak Seçimi  Kütüphanede mevcut kaynakların yerini gösterir,  Kütüphane kataloğu; kitap, basılı dergi, magazin, tez gibi kaynakları içerir. Not: Makale araştırması katalogdan yapılamaz. Makale araştırması için veritabanları kullanılır. Katalog Ansiklopedi  Çeşitli konularda bilimsel araştırmaları içerir,  Genel bilgi edinmek için kullanılır,  Anahtar kelime bulmak, önemli tarihler, kavramlar ve olaylar hakkında bilgi edinmek için kullanılır,  ‘Genel’ ve ‘konu ansiklopedisi’ olmak üzere ikiye ayrılır,

67 Kaynak Seçimi  Güncel ve popüler ilgi alanlarında makaleler içerir,  Güncel konularda son gelişmeleri verir,  Konuyla ilgili terminolojileri içeren temel bilgi edinmek için kullanılır. Magazin Gazete  Yerel, ulusal ve uluslararası güncel olaylar hakkındaki makaleleri, haberleri ve yorumları içerir.

68 Kütüphane Kataloğu  Kitap, tez, raporlar, danışma kaynakları ve elektronik dergilere ait künyeler. Kütüphane Kataloğu  Kitap, tez, raporlar, danışma kaynakları ve elektronik dergilere ait künyeler. Veritabanları  Abone olunan akademik dergiler, popüler dergiler, magazinler, e-kitaplar, gazeteler v.b. Veritabanları  Abone olunan akademik dergiler, popüler dergiler, magazinler, e-kitaplar, gazeteler v.b. Tarama Motorları  Genel kullanıma açık elektronik kaynaklar. Tarama Motorları  Genel kullanıma açık elektronik kaynaklar. Kaynağın Yerinin Belirlenmesi

69 Bibliyografik Künye ve Okuma Listesini Anlama

70 Bibliyografik Künye ve Okuma Listesi Elinizde okuma listesi, tarama sonuç listesi yada bir kaynakça mı var? Elinizde okuma listesi, tarama sonuç listesi yada bir kaynakça mı var? Nereden başlayacağınızı bilemiyor musunuz? Nereden başlayacağınızı bilemiyor musunuz?

71 Makale Künyesi Balci Z, Akbulut U, Toppare L, et al “Immobilization of yeast cells in several conducting polymer matrices”, JOURNAL OF MACROMOLECULAR SCIENCE-PURE AND APPLIED CHEMISTRY, 39 (3): “Immobilization of yeast cells in several conducting polymer matrices”,“Immobilization of yeast cells in several conducting polymer matrices”, Yazar(ların) adı Makalenin başlığı Derginin adı Cilt (Sayı) Sayfa(lar) Yıl

72 Elektronik Makale Künyesi Hien, D., & Honeyman, T. (2000). A closer look at the drug abuse- maternal aggression link. Journal of Interpersonal Violence, 15, Retrieved May 20, 2000, from ProQuest database. Yazar(ların) adı Makalenin başlığı Derginin adı Cilt (Sayı) Sayfa(lar) Yıl Makalenin indirildiği tarih Veritabanı ismi

73 Kitap Künyesi Ligon, M., Carpenter, K., Brown, W., & Milsop, A. (1983). Computers in the world of business communications. Hartford, CT: Capital Press. Yazar(ların) adı Kitabın başlığı Yayın yeri Yayıncı Yıl

74 Kitap Künyesi (Bölüm) Yazar(ların) adı Bölüm başlığı Bölüm sayfaları Kitabın başlığı Yıl Shea, J. D. (1992). Religion and sexual adjustment. In J. F. Schumaker (Ed.), Religion and mental health (pp ). New York: Oxford University Press. Shea, J. D. (1992). Religion and sexual adjustment. In J. F. Schumaker (Ed.), Religion and mental health (pp ). New York: Oxford University Press. Kitabın editörü Yayın yeri Yayınevi

75 Veritabanlarını Tarama Alanları ve Stratejileri

76 Tarama çeşitleri: Basit tarama: Bir veya birkaç anahtar kelime tek bir alana yazılır. Basit tarama: Bir veya birkaç anahtar kelime tek bir alana yazılır. Gelişmiş tarama: Birden fazla anahtar kelime farklı alanlara yazılarak (yazar, konu, başlık, anahtar kelime, v.b.) ve “AND”, “OR”, “NOT” operatörleri kullanılarak tarama yapılır. Gelişmiş tarama: Birden fazla anahtar kelime farklı alanlara yazılarak (yazar, konu, başlık, anahtar kelime, v.b.) ve “AND”, “OR”, “NOT” operatörleri kullanılarak tarama yapılır. Veritabanında Tarama Çeşitleri

77 Doğru veritabanının seçimi: Kütüphanenin web sitesinde, “Veritabanları & İndeksler” sayfasında yer alan “Konu Listesi”ni inceleyiniz. Doğru veritabanının seçimi: Kütüphanenin web sitesinde, “Veritabanları & İndeksler” sayfasında yer alan “Konu Listesi”ni inceleyiniz. Basit tarama ile başlama: Veritabanı ile yeni tanışan bir kullanıcı iseniz, bu alanı kullanınız. Basit tarama ile başlama: Veritabanı ile yeni tanışan bir kullanıcı iseniz, bu alanı kullanınız. Gelişmiş tarama ile başlama: Veritabanını daha önce kullandıysanız ya da kompleks tarama yapmak istiyorsanız bu alanı kullanınız. Gelişmiş tarama ile başlama: Veritabanını daha önce kullandıysanız ya da kompleks tarama yapmak istiyorsanız bu alanı kullanınız. Tarama operatörleri (AND, OR, NOT): Tarama sonuçlarını sınırlamak veya genişletmek için kullanınız. Tarama operatörleri (AND, OR, NOT): Tarama sonuçlarını sınırlamak veya genişletmek için kullanınız. Veritabanında Tarama İpucları

78 Dökümanın türüne göre sınırlandırma; makale, eleştiri, rapor, konferans metni v.b. Dökümanın türüne göre sınırlandırma; makale, eleştiri, rapor, konferans metni v.b. Dil sınırlaması; bir veya birden fazla dil seçilebilir. Dil sınırlaması; bir veya birden fazla dil seçilebilir. Yıl sınırlaması; tek bir dil veya yıl aralığı seçilebilir. Yıl sınırlaması; tek bir dil veya yıl aralığı seçilebilir. Anahtar kelimenin taranmasını istediğiniz alanın sınırlandırılması; başlık, özetçe veya metnin tamamı gibi. Anahtar kelimenin taranmasını istediğiniz alanın sınırlandırılması; başlık, özetçe veya metnin tamamı gibi. Taramanın Sınırlandırılması

79 Tarama operatörleri (Boolean Operatörleri) Tarama operatörleri (Boolean Operatörleri) İmleçler (Wildcards, Truncation) İmleçler (Wildcards, Truncation) Sözcük grubu, deyim (Phrase) Sözcük grubu, deyim (Phrase) Veritabanlarında Tarama Stratejileri

80 Tarama Operatörleri

81 Tarama sonuç listesi çok uzun ise ve ilgisiz sonuçları da içeriyorsa: İki terim arasına “AND” bağlacını koyunuz. Tarama sonuç listesi çok uzun ise ve ilgisiz sonuçları da içeriyorsa: İki terim arasına “AND” bağlacını koyunuz. Tarama dışında bırakmak istediğiniz terim varsa: Tarama dışında bırakmak istediğiniz kelimenin önüne “NOT” bağlacını koyunuz. Tarama dışında bırakmak istediğiniz terim varsa: Tarama dışında bırakmak istediğiniz kelimenin önüne “NOT” bağlacını koyunuz. Tarama sonuç listesi çok kısaysa: Terimleriniz arasına “OR” bağlacını ekleyiniz. Tarama sonuç listesi çok kısaysa: Terimleriniz arasına “OR” bağlacını ekleyiniz. Tarama Operatörleri

82 *  Örneğin: educat* yazıldığında, educate, educating, education, educational, educator, educators, vb gibi kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. *  Örneğin: educat* yazıldığında, educate, educating, education, educational, educator, educators, vb gibi kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. $  Örneğin; work$ yazıldığında, work, worker, workforce, workplace gibi kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. $  Örneğin; work$ yazıldığında, work, worker, workforce, workplace gibi kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. ?  Örneği: wom?n yazıldığında, woman ve women kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. ?  Örneği: wom?n yazıldığında, woman ve women kelimelerin geçtiği sonuçlar gelir. “ ” veya ( )  İki kelimenin yan yana geçtiği sonuçları getirir. Örneğin: “teenage abortions" veya (teenage abortions) “ ” veya ( )  İki kelimenin yan yana geçtiği sonuçları getirir. Örneğin: “teenage abortions" veya (teenage abortions) Not: Bir veritabanında kullanılan imleç diğer bir veritabanında kullanılamayabilir. Veritabanında hangi imleçlerin kullanıldığını, veritabanı sayfasında “help” başlığı altında bulabilirsiniz. Not: Taranmasını istediğimiz kelimeleri, bir imleç kullanarak taratırsak farklı sonuçlar elde edebiliriz. İmleçler

83 Sonuçların Değerlendirilmesi

84 Çok fazla sonuç mu buldunuz? Anahtar kelimelerinizi kontrol ediniz veya değiştiriniz. Anahtar kelimelerinizi kontrol ediniz veya değiştiriniz. AND ve NOT tarama operatörlerini kullanınız. AND ve NOT tarama operatörlerini kullanınız. Veritabanında sınırlandırma alanındaki seçenekleri kullanınız. (Dil, yıl, doküman türü v.b.) Veritabanında sınırlandırma alanındaki seçenekleri kullanınız. (Dil, yıl, doküman türü v.b.) Anahtar kelimelerinizi “” veya ( ) imleçlerini kullanarak taratınız. Anahtar kelimelerinizi “” veya ( ) imleçlerini kullanarak taratınız. Bir uzmandan yardım alınız. Bir uzmandan yardım alınız. Sonuçların Değerlendirilmesi

85 Çok az sonuç mu buldunuz? Anahtar kelimenizin doğru yazılıp yazılmadığını kontrol ediniz. Anahtar kelimenizin doğru yazılıp yazılmadığını kontrol ediniz. Anahtar kelimenizin eş anlamlılarını veya daha geniş kavramlı terimleri kullanınız. Anahtar kelimenizin eş anlamlılarını veya daha geniş kavramlı terimleri kullanınız. OR tarama operatörünü kullanınız. OR tarama operatörünü kullanınız. Farklı veritabanları kullanınız. Farklı veritabanları kullanınız. Bir uzmandan yardım alınız. Bir uzmandan yardım alınız. Sonuçların Değerlendirilmesi

86 Kaynak Formatları

87 Tarama sonucunda kaynağa değişik formatlarda erişebilirsiniz. PDF formatı (Portable Document Format): Adobe tarafından geliştirilen çeşitli platformlarda ve bilgisayar ortamında kolayca okunabilen basılı yayınların bilgisayar ortamına aktarılma formatıdır. PDF formatı (Portable Document Format): Adobe tarafından geliştirilen çeşitli platformlarda ve bilgisayar ortamında kolayca okunabilen basılı yayınların bilgisayar ortamına aktarılma formatıdır. NOT: Makalenin ya da kitabın basılı ve elektronik formatları aynıdır. HTML formatı (Hyper Text Markup Language): World Wide Web üzerinde dokümanların okunabilmesi için geliştirilmiş bir format veya dildir. HTML formatı (Hyper Text Markup Language): World Wide Web üzerinde dokümanların okunabilmesi için geliştirilmiş bir format veya dildir. Kaynağın Formatı

88 Sonuçların Saklanması

89 Tarama sonuçlarını saklama teknikleri; Disket Disket CD-ROM CD-ROM E-posta E-posta Tarama sonuçlarını saklamadan önce: Dosyanızı kopyalarken yeni bir dosya adı veriniz ve kopyalanacak yeri belirleyiniz. Dosyanızı kopyalarken yeni bir dosya adı veriniz ve kopyalanacak yeri belirleyiniz. PDF dosyaları, ekrandaki disket simgesi seçilerek kopyalanır. PDF dosyaları, ekrandaki disket simgesi seçilerek kopyalanır. Not: Dosyanın formatına dikkat ediniz. Saklama prosedürü dosyanın formatına göre değişmektedir. Sonuçların Saklanması

90 Internet’te Araştırma Yapmak

91 MICROSOFT EXPLORER MOZILLA FIREFOX MOZILLA FIREFOX Tarayıcılar, Internet’te yer alan siteleri incelemek ve bu sitelerde gezinti yapmak için kullanılan programlardır. Tarayıcılar (Browsers)

92 search.aol.com/ search.aol.com/ search.msn.com search.msn.com dmoz.org/ dmoz.org/ Arama motorları, Internet’te aranan bilgiye en hızlı ve doğru bir şekilde ulaşmak için gerekli taramanın yapılmasında kullanılan programlardır. Arama Motorları (Genel)

93 REFERANS KAYNAKLARI ARAMA MOTORLARI HABER ARAMA MOTORLARI Arama Motorları (Özel)

94 BİLİMSEL YAYIN ARAMA MOTORLARI KİŞİ ARAMA MOTORLARI Arama Motorları (Özel)

95 Metasearcher/metacrawler’lar, diğer arama motorlarını tarayarak daha ayrıntılı bilgi toplamak için kullanılan programlardır. Meta Arama Motorları (Metasearchers / Crawlers)

96 Değerlendirme Kriterleri Internet üzerindeki bilginin değerlendirilmesi: 1.Internet üzerindeki birçok bilgi, basılı kaynaklarda olduğu gibi değerlendirme ve onaydan geçmemektedir. 2.İnternet’ten aldığınız bilgiyi kendi araştırmanızda kullanmadan önce aşağıdaki kriterler doğrultusunda değerlendiriniz: Doğruluk ve güvenilirlik Doğruluk ve güvenilirlik Otorite Otorite Tarafsızlık Tarafsızlık Güncellik Güncellik İçerik İçerik

97 Değerlendirme Kriterleri Doğruluk ve Güvenilirlik: Bilgiyi kontrol eden bir editör ya da benzeri bir kişi var mı? Bilgiyi kontrol eden bir editör ya da benzeri bir kişi var mı? Doküman içinde kaynakça, dipnot, alıntı belirtilmiş mi? Doküman içinde kaynakça, dipnot, alıntı belirtilmiş mi? Bilgi diğer kaynaklar tarafından doğrulanmış mı? Bilgi diğer kaynaklar tarafından doğrulanmış mı? Konu uzmanları sonuçlar konusunda hemfikir mi? Konu uzmanları sonuçlar konusunda hemfikir mi? Kaynağın içinde yukarıdaki soruları doğrulayacak cevapları bulamıyorsanız; Yeniden araştırma yapın. Yeniden araştırma yapın. Bilginin diğer kaynaklarda doğrulanıp doğrulanmadığına bakın. Bilginin diğer kaynaklarda doğrulanıp doğrulanmadığına bakın.

98 Değerlendirme Kriterleri Otorite: Yazarın nitelikleri nelerdir? Araştırmacı mı? Alanında uzman mı? Halktan biri mi? Yazarın nitelikleri nelerdir? Araştırmacı mı? Alanında uzman mı? Halktan biri mi? Bilgiye nereden eriştiniz? Diğer çalışmaların indekslerinden ya da kaynakçalarından mı? Bilgiye nereden eriştiniz? Diğer çalışmaların indekslerinden ya da kaynakçalarından mı? Ne tip bir kaynak? Bilimsel mi? Popüler mi? Ne tip bir kaynak? Bilimsel mi? Popüler mi? Yayıncısı tanınıyor mu? Yayıncısı tanınıyor mu? Kaynağın içinde yukarıdaki soruları doğrulayacak cevapları bulamıyorsanız; Yayının güvenilirliğini garantilemek için yayıncının tanınmışlığını kontrol edin. Yayının güvenilirliğini garantilemek için yayıncının tanınmışlığını kontrol edin. Eğer yayının sorumluluğu bir şahıs tarafından alınmamışsa kim tarafında alınmış? Kontrol edin. Eğer yayının sorumluluğu bir şahıs tarafından alınmamışsa kim tarafında alınmış? Kontrol edin. Eğer web sayfasında yazar belirtilmemişse sayfanın sponsoru tanınıyor mu? Kontrol edin. Eğer web sayfasında yazar belirtilmemişse sayfanın sponsoru tanınıyor mu? Kontrol edin.

99 Değerlendirme Kriterleri Tarafsızlık: Bilginin amacı ne? Bilgilendirme mi? Reklam mı? Açıklama mı? Bilginin amacı ne? Bilgilendirme mi? Reklam mı? Açıklama mı? Kültürel ve politik önyargıları içeriyor mu? Kültürel ve politik önyargıları içeriyor mu? Yukarıdaki sorulara dayanarak kaynağın tarafsızlığını belirleyemiyorsanız; Diğer kaynakları kontrol edin. Diğer kaynakları kontrol edin. Daha fazla kaynağı tarayın. Daha fazla kaynağı tarayın.

100 Değerlendirme Kriterleri Güncellik: Bilgi güncel mi? Web sitesi en son ne zaman güncellenmiş? Bilgi güncel mi? Web sitesi en son ne zaman güncellenmiş? Bilginin yayın tarihi belli mi? Bilginin yayın tarihi belli mi?

101 Değerlendirme Kriterleri İçerik: Kimlere hitap ediyor? Çocuklara mı? Yetişkinlere mi? Profesyonellere mi? Kimlere hitap ediyor? Çocuklara mı? Yetişkinlere mi? Profesyonellere mi? Sizin anlama düzeyinize uygun mu? Çok mu kolay? Çok mu zor? Sizin anlama düzeyinize uygun mu? Çok mu kolay? Çok mu zor? İhtiyaç duyduğunuz bilgiyi içeriyor mu? İhtiyaç duyduğunuz bilgiyi içeriyor mu?

102 Kaynakça 1.http://inflite.ulib.iupui.edu 2.http://www.Bournemounth.ac.uk 3.http://www.lincoln.ac.uk/lr/library 4.http://webster.commnet.edu 5.http://www.departments.dsu.edu 6.http://www.petech.ac.za/library 7.http://panther.indstate.edu 8.http://www.pgcc.edu 9.http://libcat.infopeople.org 10.http://www.library.cornell.edu 11.http://www.iuk.edu/library 12.http://www.lib.duke.edu/libguide 13.http://www.wmich.edu/library 14.http://ww2.lib.metu.edu.tr


"Hoşgeldiniz! ODTÜ Kütüphanesi. Genel Tanıtım Okuyucu Hizmetleri (Rezerv) Koleksiyon: Ders kitapları, Ders kitapları, Ders notları, Ders notları, Makaleler," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları