Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 SAĞLIKLI VE DENGELİ BESLENME TEKİRDAĞ TABİP ODASI ÇORLU TOPLUM SAĞLIĞI MERKEZİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 SAĞLIKLI VE DENGELİ BESLENME TEKİRDAĞ TABİP ODASI ÇORLU TOPLUM SAĞLIĞI MERKEZİ."— Sunum transkripti:

1

2 1 SAĞLIKLI VE DENGELİ BESLENME TEKİRDAĞ TABİP ODASI ÇORLU TOPLUM SAĞLIĞI MERKEZİ

3 2 SAĞLIKLI BESLENME Yaşam boyu tüm bireylerin sağlığının korunması, geliştirilmesi, yaşam kalitesinin arttırılması ve sağlıklı yaşam biçimlerinin benimsenmesi ile beslenmeye bağlı kronik hastalıkların (Koroner kalp hastalıkları, hipertansiyon, bazı kanser türleri, diabet, osteoporoz vb.) önlenmesi ve tedavisine yönelik beslenme biçimidir

4 3 Beslenmede amaç; İnsanının yaşına, cinsiyetine, çalışma ve özel durumuna göre ihtiyacı olan enerji ve besin öğelerinin her birini yeterli miktarlarda alabilmektir. Besinlerin uygun seçimi, hazırlanması, pişirilmesi, saklanması ve tüketilmesinde belirli kurallara uyularak sağlık bozucu duruma getirmeme, besleyici değerlerini koruma ve maliyeti en azda tutma, beslenmenin diğer amaçlarıdır.

5 4 Ülkemizde halkın beslenme durumu bölgelere mevsimlere sosyo-ekonomik düzeye, kentsel ve kırsal yerleşime göre önemli farklılıklar göstermektedir   Halkın bilinçsizliği   Hatalı besin seçimi   Yanlış hazırlama,pişirme ve saklama yöntemlerinin uygulanması Beslenme Sorunlarının Boyutlarının Büyümesine Yol Açmaktadır

6 5 Beklenen Yaşam Kalitesine Ulaşmak İçin Tüm toplumda beslenme bilincini arttırarak, sağlıklı beslenmeyi yaşam biçimine dönüştürmek gereklidir

7 6 BESİN ÖĞELERİ BESİN ÖĞELERİ  Karbonhitrat  Protein  Yağ  Vitamin  Minareller  Su

8 7 BESİN GRUPLARI BESİN GRUPLARI  Süt ve süt ürünleri  Et,Tavuk,Balık,Kurubaklagiller  Sebze ve Meyveler  Tahıllar ve tahıl grupları

9 8 Günlük Tüketilmesi Gereken Miktar SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ ; Yetişkin: 2 porsiyon Yetişkin: 2 porsiyon Çocuk, genç, gebe, emzikli ve menapoz sonrası kadın: 3-4 porsiyon Çocuk, genç, gebe, emzikli ve menapoz sonrası kadın: 3-4 porsiyon

10 9 TAZE SEBZE VE MEYVELER ; 3-5 porsiyon 3-5 porsiyon TAHILLAR VE TAHIL ÜRÜNLERİ ; TAHILLAR VE TAHIL ÜRÜNLERİ ; 4-6 porsiyon 4-6 porsiyon

11 10 ET, YUMURTA, BAKLAGİLLER ; Yetişkin,genç,çocuk: 2 porsiyon Yetişkin,genç,çocuk: 2 porsiyon Gebe, emzikli: 3 porsiyon Gebe, emzikli: 3 porsiyon

12 11 BESLENME-SAĞLIK İLİŞKİSİ Doğal ve taze besinleri tercih ediniz  Basit şeker alımını azaltınız  Yeterli ve dengeli besleniniz

13 12 Uygun vücut ağırlığını koruyunuz Şekerli ve yağlı besin tüketiminizi azaltınız Daha az tuz içeren besinler tercih ediniz

14 13   Yemekleri kızartmadan, kavurmadan pişiriniz   Her gün lt. Su içiniz   Fazla miktarlarda katkı maddesi içeren besinlerden kaçınınız Alkol kullanmayınız veya en aza indiriniz

15 14 Sigara içmeyiniz  Her yaş döneminde yeterli miktarda kalsiyum alımına özen gösteriniz  Her gün en az beş porsiyon sebze ve meyve tüketiniz

16 15 Fiziksel aktivitenizi arttırınız Her gün düzenli olarak açık havada yürüyüş yapınız Öğünlerde 4 besin grubundan yemeye çalışınız

17 16 FİZİKSEL AKTİVİTE Oksijen alımı ve kalpten kan akımı hacmini arttırır Belirli oksijen alımında kalp atım hızını arttırır Metabolizmayı hızlandırır Şişmanlığı önler

18 17 Kas gücünü arttırır Osteoporoz oluşumunu önler Kan basıncını azaltır Kalp kasının gücünü arttırır Kalple ilgili hastalık ve ölümleri azaltır

19 18 SIK GÖRÜLEN BESLENME YETERSİZLİĞİ HASTALIKLARI

20 19 KANSIZLIK Besinlerle vücuda alınan demir mineralinin yetersiz alımına bağlı olarak kanda demirin düşük olmasıdır.

21 20 Kansızlık Kimlerde Görülür Kansızlık Kimlerde Görülür  Doğurganlık Çağındaki Kadınlarda  Bebek Ve Çocuklarda KANSIZLIK NEDENLERİ ? Beslenmede demir mineralinin yetersiz alınması Demirin vücutta iyi kullanılamaması Demir ihtiyacının artması Kan kaybı ( kanama, parazitler )

22 21 Kansızlığı önlemek için Demir Yönünden Zengin Kaynaklarla Beslenilmelidir Tavuk Karaciğer Balık Yumurta Kurubaklagiller, Pekmez,tahin Yeşil yapraklı sebzeler Et

23 22 Kurubaklagil ve tahıllı yemekler C vitamini ile birlikte tüketilmelidir C vitamini yönünden zengin beslenilmelidir  Turunçgiller  Yeşil yapraklı sebzeler  Lahana  Patates  Domates  Yeşil biber

24 23 Demirin vücutta kullanılmasını engelleyen çay ve kahve yemeklerle birlikte içilmemelidir ! engelleyen çay ve kahve yemeklerle birlikte içilmemelidir ! * Çay öğün aralarında açık ve limonla birlikte içilmelidir * Kişisel temizlik kurallarına dikkat edilmelidir Demir ilaçları düzenli olarak kullanılmalıdır

25 24 İYOT YETERSİZLİĞİ İyot, yaşam için önem taşıyan bir mineraldir. İYOT ; Besinler Su Deniz ürünleri ile alınır

26 25 İyot neden önemlidir  Normal büyüme ve gelişme,  Beyin ve sinirlerin normal çalışması,  Vücut ısısı ve enerjinin düzenlenmesi,  Tiroid hormonunun yapımı için iyot gereklidir.

27 26 İYOTLU TUZ KULLANMAK   Zeka geriliğini önler   Guatrının oluşmasını ve ilerlemesini önler Guatrı Tedavi Etmez

28 27 İyotlu Tuzu ; Serin, Kuru, Güneş Görmeyen Bir Yerde Saklayın 15

29 28 PROTEİN – ENERJİ YETERSİZLİĞİ PROTEİN – ENERJİ YETERSİZLİĞİ Büyüme ve gelişme için gerekli olan enerji, protein, karbonhidrat, vitamin ve minerallerin yeterince alınmamasına bağlı olarak gelişen bir hastalıktır. Büyüme ve gelişme için gerekli olan enerji, protein, karbonhidrat, vitamin ve minerallerin yeterince alınmamasına bağlı olarak gelişen bir hastalıktır.

30 29 RAŞİTİZM D vitamini yetersizliği sonucu görülür Kemikleşme bozulur Alınan kalsiyumdan yeterince yararlanılmaz En çok bebek ve çocuklarda görülür

31 30 Raşitizmi oluşturan nedenler  Çocuğun yeterli “ D ” vitamini alamaması,  Çocuğun güneşe yeterli çıkarılmaması

32 31  Annenin gebelik döneminde yetersiz beslenmesi  Annenin güneşten yeterli yararlanmaması

33 32 Raşitizmin önlenmesi için ne yapılmalıdır Her gün kalsiyum içeren besinler verilmelidir Çocuk her gün güne ş e çıkartılmalıdır Güne ş lenme cam arkasında olmamalıdır Güneşlenmenin az olduğu mevsimlerde ek “ D ” vitamini verilmelidir

34 33 DİŞ ÇÜRÜKLERİ  Dişler iyi temizlenmezse mikroplar oluşur  Mikroplar dişleri eriten asit oluştururlar  Asitler çürük meydana getirir

35 34 Diş rahatsızlıkları nasıl önlenir  Yeterli ve dengeli beslenin  Süt ve süt ürünlerini yeterli miktarda tüketin  Şeker tüketimini azaltın  Anne sütünü 6 ay tek başına verin Dişlerinizi yemek sonrası florlu diş macunu ile fırçalayın

36 35  Diş etlerinin sağlıklı olması için posalı besinler (elma, havuç vb.)tüketin  Şekersiz cikletleri tercih edin  Dişlerinizi belirli sıklıkla kontrol ettirin  Şekeri ağızda bekleterek (kıtlama) çay içmeyin

37 36 OSTEOPOROZ Kemiklerde kalsiyum kaybının artması sonucu kemiklerin kolayca kırılabilir hale gelmesidir

38 37 Kimlerde Sık Görülür ?  Menapoza girmiş kadınlarda  Yaşlılarda  Fiziksel aktivitesi az olan kişilerde  Yatağa bağımlı olan hastalarda

39 38 Osteoporozun belirtileri nelerdir  Bel ve bacaklarda eğrilikler  Kolaylıkla oluşan kemik kırıkları

40 39 Osteoporozun önlenmesi için ;  Çocukluk çağında kalsiyumdan zengin besinler tüketilmelidir  Spor yapılmalıdır  Güneş ışınlarından düzenli olarak yararlanılmalır  Aşırı çay ve kahve içilmemelidir  Aşırı tuzlu besinler tüketilmemelidir

41 40  Süt ürünleri her gün en az 2 porsiyon tüketilmelidir  Aşırı yağlı ve şekerli besinler tüketilmemelidir  Sigara ve alkol kullanılmamalıdır  Fiziksel aktivite arttırılmalı haftada en az 2-3 kez 45 dakika yürünmelidir  Aşırı zayıflıktan kaçınılmalıdır

42 41 Kalsiyumun en iyi kaynağı Süt ve süt ürünleri Yeşil yapraklı sebzeler Kurubaklagiller Pekmez

43 42 ŞİŞMANLIK   Şişmanlık, harcanandan daha fazla enerji alınması sonucunda, vücudun yağ dokusunun artmasıdır   Toplam sağlık harcamalarının % 7 si) yaklaşık olarak kanserlerin 1/3 nün dengesiz diyetlerle ilişkişi olduğu tahmin edilmektedir

44 43 Şişmanlık,yetişkinlerde %20-30 oranında görülmektedir   Depo yağları; kadınlarda vücut ağırlığının %20-27’si, erkeklerde %12-15 düzeylerindedir SU İÇSEM YARIYOR

45 44   İyi bir diyetle kanserlerin %30-40 nın önlenebileceği araştırmalarla gösterilmektedir  Şişmanlık; kalp hastalıkları,diyabet hipertansiyon, kanser gibi hastalıklara zemin hazırlar ve hareketi sınırlayarak, yaşam kalitesini düşürür

46 45   Diyetle ilişkili hastalıkların tedavisinde harcanan para Almanya’da yaklaşık 113 milyar Mark (Tüm hastalıkların tedavi edilmesinde harcanan paranın % 30 u)dır

47 46 ŞİŞMANLIĞIN NEDENLERİ   Aşırı besin alımı   Fiziksel hareketin yetersiz olması   Kalıtımsal etmenler   Nöro-endokrinoljik etmenler   Cinsiyet

48 47 Uygun vücut ağırlığı nedir? Uygun vücut ağırlığı beden kitle indeksi (BKİ) hesaplanarak bulunur AĞIRLIK (kg) BKİ : BOY (m) ²

49 48   BKİ 18 ve altı ise : ZAYIF   BKİ ise : NORMAL   BKİ 30’un üzerinde ise : ŞİŞMAN

50 49 Nasıl kilo verilir? Yediğiniz besin miktarını azaltın Aralarda atıştırmaktan kaçının Düzenli yiyin, öğün atlamayın Yağ, şeker miktarı yüksek besinlerden kaçının Yemekleri yavaş küçük lokmalarla yiyin yiyin,iyi çiğneyin Aktivitenizi artırın

51 50 Sakıncalı zayıflama yöntemleri  UYGUN OLMAYAN DİYETLER (Tek yönlü beslenme,öğün atlama vb.)  İLAÇ  DİĞER YÖNTEMLER (Cerrahi, Akupuntur vb.) Akupuntur vb.)

52 51 Zayıflama Kontrol Altında Başarılabilecek Bir Durumdur Durumdur  BİR DİYETİSYEN’E DANIŞMADAN UYGULAMAYA GEÇMEYİN

53 52


"1 SAĞLIKLI VE DENGELİ BESLENME TEKİRDAĞ TABİP ODASI ÇORLU TOPLUM SAĞLIĞI MERKEZİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları