Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DULKADİROĞULLARI KURULUŞ : 1337. DULKADİROĞLU BEYLİĞİ Elbistan ve Maras civarinda 1337-1522 yillari arasinda hüküm sürmüs olan bir Türkmen beyligidir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DULKADİROĞULLARI KURULUŞ : 1337. DULKADİROĞLU BEYLİĞİ Elbistan ve Maras civarinda 1337-1522 yillari arasinda hüküm sürmüs olan bir Türkmen beyligidir."— Sunum transkripti:

1 DULKADİROĞULLARI KURULUŞ : 1337

2

3 DULKADİROĞLU BEYLİĞİ Elbistan ve Maras civarinda yillari arasinda hüküm sürmüs olan bir Türkmen beyligidir. Beylige adini vermis olan Dulkadirli Türkmenleri Oguzlar'in Bozok koluna mensupturlar. Dulkadirli halkini teskil eden Bozok Türkmenleri Oguzlarin Bayat, Avsar ve Beydilli boylarindan idiler. Elbistan ve Maras civarinda yillari arasinda hüküm sürmüs olan bir Türkmen beyligidir. Beylige adini vermis olan Dulkadirli Türkmenleri Oguzlar'in Bozok koluna mensupturlar. Dulkadirli halkini teskil eden Bozok Türkmenleri Oguzlarin Bayat, Avsar ve Beydilli boylarindan idiler.

4 DULKADİROĞLU BEYLİĞİ KURULUŞ ve GENİŞLEME HARİTASI HARİTASI

5 DULKADİR kelimesinin anlamı DULKADİR kelimesinin anlamı Dulkadirlilere dair doğrudan doğruya veya dolaylı olarak bilgi veren kaynaklarda bu adın Dulgadır, Dulkadir, Zulgadir, Zulkadir, Zilkadir, Tolgadır gibi çeşitli şekillerde yazıldığı görülmektedir. Bu adın Osmanlı kaynaklarında da bazen Dulkadır, bazen de özellikle muahhar kaynaklarda Zulkadir şeklinde kaydedildiği görülmektedir. Bir kelimenin bazen çeşitli dillerde farklı telafi edildiği bilinen bir gerçektir Dulkadirlilere dair doğrudan doğruya veya dolaylı olarak bilgi veren kaynaklarda bu adın Dulgadır, Dulkadir, Zulgadir, Zulkadir, Zilkadir, Tolgadır gibi çeşitli şekillerde yazıldığı görülmektedir. Bu adın Osmanlı kaynaklarında da bazen Dulkadır, bazen de özellikle muahhar kaynaklarda Zulkadir şeklinde kaydedildiği görülmektedir. Bir kelimenin bazen çeşitli dillerde farklı telafi edildiği bilinen bir gerçektir

6 Dulkadir adının anlamına gelince, bu hususta da tarihçiler ve dilciler arasında görüş ayrılıkları vardır. Dulkadir adının anlamına gelince, bu hususta da tarihçiler ve dilciler arasında görüş ayrılıkları vardır. Dulkadir kelimesi şekil olarak görünüşte bir işaret sıfatı olan ‘(d)zu’ ile ‘kadir’ tamamlayıcısının birleşmesi sonucu ‘GÜÇLÜ’ anlamına gelen, Arapça klasik şeklinde yapmacık olarak değişmiş, bir isim veya ünvanın halk etimolojisi gibi mülahaza edilmelidir. Dulkadir kelimesi şekil olarak görünüşte bir işaret sıfatı olan ‘(d)zu’ ile ‘kadir’ tamamlayıcısının birleşmesi sonucu ‘GÜÇLÜ’ anlamına gelen, Arapça klasik şeklinde yapmacık olarak değişmiş, bir isim veya ünvanın halk etimolojisi gibi mülahaza edilmelidir.

7 DULKADİROĞLU BEYLERİ DULKADİROĞLU BEYLERİ ZEYNEDDİN KARACA BEY ( )

8 HALİL BEY HALİL BEY SEVLİ BEY SEVLİ BEY SADAKA BEY SADAKA BEY NASREDDİN BEY NASREDDİN BEY SÜLEYMAN BEY SÜLEYMAN BEY MELİK ARSLAN BEY MELİK ARSLAN BEY ŞAHBUDAK BEY ŞAHBUDAK BEY ŞAHSUVAR BEY ŞAHSUVAR BEY ALAÜDDEVLE (BOZKURT) BEY ALAÜDDEVLE (BOZKURT) BEY ALİ BEY ALİ BEY

9 KURULUŞ YERİ : KAHRAMANMARAŞ ve ELBİSTAN

10 TARİHİ ESERLERİ : TARİHİ ESERLERİ : KAHRAMANMARAŞ : KAHRAMANMARAŞ : TAŞ MADRESE MESCİDİ TAŞ MADRESE MESCİDİ Kahramanmaraş Ulu Cami yanında bulunan Taş Medrese, Dulkadirli Alâüddevle Beyin kızı adına yaptırılmıştır. Kahramanmaraş Ulu Cami yanında bulunan Taş Medrese, Dulkadirli Alâüddevle Beyin kızı adına yaptırılmıştır.

11 ULU CAMİİ ULU CAMİİ Ekmekçi Mahallesinde bulunan camideki kitabede Sultan Kansu Gavri zamanında Dulkadirli Alâüddevle tarafından kurulduğu yazılıdır. Ahşap çatısı ve ahşap sütunları ile, 11. yy. ahşap cami örneklerinin özelliğini taşımaktadır.

12 ELBİSTAN : ELBİSTAN : ALAÜDDEVLE BEY CAMİİ ALAÜDDEVLE BEY CAMİİ ÜMMET BABA CAMİİ ÜMMET BABA CAMİİ ALİ BEY CAMİİ ve BUK ası ALİ BEY CAMİİ ve BUK ası EKMEKÇİ MESCİDİ EKMEKÇİ MESCİDİ ERGENİ KÖYÜ MESCİDİ ERGENİ KÖYÜ MESCİDİ

13 KIRŞEHİR : KIRŞEHİR : DULKADİRLİ BELDESİ CAMİİ DULKADİRLİ BELDESİ CAMİİ KARA YUSUF İNİ KÖYÜ CAMİİ KARA YUSUF İNİ KÖYÜ CAMİİ İĞDECİK KÖYÜ CAMİİ İĞDECİK KÖYÜ CAMİİ HACILAR KÖYÜ CAMİİ HACILAR KÖYÜ CAMİİ HALİFELÜ KÖYÜ CAMİİ HALİFELÜ KÖYÜ CAMİİ

14 KAYSERİ : KAYSERİ : HATUNİYE MEDRESESİ

15 KAYSERİ : KAYSERİ : SÜLEYMAN BEY MESCİDİ SÜLEYMAN BEY MESCİDİ MELİK GAZİ MESCİDİ MELİK GAZİ MESCİDİ KELAMİN KÖYÜ MESCİDİ KELAMİN KÖYÜ MESCİDİ ŞEHSUVAR BEY CAMİİ ŞEHSUVAR BEY CAMİİ ZAMANTI KALESİ CAMİİ ZAMANTI KALESİ CAMİİ GÜMÜŞ-İN CAMİİ GÜMÜŞ-İN CAMİİ DIRAZ KÖYÜ CAMİİ DIRAZ KÖYÜ CAMİİ

16 AFŞİN : ESHABÜ KEHF CAMİİ AFŞİN : ESHABÜ KEHF CAMİİ GEMEREK : ŞAHRUH BEY MESCİDİ GEMEREK : ŞAHRUH BEY MESCİDİ ÇANDIR : ŞAHRUH BEY MESCİDİ ÇANDIR : ŞAHRUH BEY MESCİDİ BOĞAZ BENDİ KÖYÜ CAMİİ BOĞAZ BENDİ KÖYÜ CAMİİ AKDAĞ : ŞAHRUH BEY MESCİDİ AKDAĞ : ŞAHRUH BEY MESCİDİ BOĞAZLIYAN :ŞAHRUH BEY MESCİDİ BOĞAZLIYAN :ŞAHRUH BEY MESCİDİ KADİRLİ : ALA MESCİD KADİRLİ : ALA MESCİD HARUNİYE : HARUNİYE CAMİİ HARUNİYE : HARUNİYE CAMİİ ANTEP : ALAÜDDEVLE BEY CAMİİ ANTEP : ALAÜDDEVLE BEY CAMİİ

17 BU CAMİİ ve MESCİDLERİN YANINDA : BU CAMİİ ve MESCİDLERİN YANINDA : KAHRAMANMARAŞ’ta : 5 MEDRESE 16 dükkan, 1 pınar, 1 hamam, ayrıca çok sayıda arazi, bağ, köy ve değirmen vakvedilmiştir. 16 dükkan, 1 pınar, 1 hamam, ayrıca çok sayıda arazi, bağ, köy ve değirmen vakvedilmiştir. ANTEP’te : 1 MEDRESE ve buna bağlı olarak; 2 değirmen ve çok sayıda mezra medreseye vakvedilmiştir. ve buna bağlı olarak; 2 değirmen ve çok sayıda mezra medreseye vakvedilmiştir. ELBİSTAN’da : 1 MEDRESE 3 değirmen, çok sayıda mezra ve malikane vakvedilmiştir. 3 değirmen, çok sayıda mezra ve malikane vakvedilmiştir. AFŞİN’de : 1 MEDRESE 8 köy, 7 mezra, 1 çiftlik ve 1 pazarın karı vakvedilmiştir. 8 köy, 7 mezra, 1 çiftlik ve 1 pazarın karı vakvedilmiştir. PAZARÖREN’de : 1 MEDRESE 1 köy vakvedilmiştir. 1 köy vakvedilmiştir. KADİRLİ’de : 1 MEDRESE 1 mezra vakvedilmiştir. 1 mezra vakvedilmiştir. KUDÜS’te : 1 MEDRESE 1 köy vakvedilmiştir. 1 köy vakvedilmiştir.

18 BUNLARA İLAVE OLARAK : BUNLARA İLAVE OLARAK : 1 ad. İMARET, 57 ad. ZAVİYE ve BUNLARA BAĞLI OLARAK ÇOK SAYIDA KÖY, MEZRA, ARAZİ, HAMAM, MAHSÜL, DÜKKAN, DEĞİRMEN, BAĞ ve BAHÇE VAKVEDİLMİŞTİR. 1 ad. İMARET, 57 ad. ZAVİYE ve BUNLARA BAĞLI OLARAK ÇOK SAYIDA KÖY, MEZRA, ARAZİ, HAMAM, MAHSÜL, DÜKKAN, DEĞİRMEN, BAĞ ve BAHÇE VAKVEDİLMİŞTİR.

19 Dulkadiroğlu Siyasi Durumu Dulkadiroğulları’nın siyasî durumları gözden geçirildiğinde, Osmanlı ve Memlûk devletleri arasında bir tampon devlet durumunda oldukları göze çarpar. Bu itibarla iki devlet arasında daima bir uzlaştırıcı durumunda olmuşlardır. Hattâ Osmanoğulları ile içli-dışlı akraba olmuşlar ve padişahların ana tarafından hanedanlarını teşkil etmişlerdir. İki müslüman devlet arasında bulundukları için genişleme imkanı bulamamışlardır. Dulkadiroğulları’nın en geniş zamanlarında şimdiki Kuzey Irak,Kahramanmaraş, Kayseri, Elazığ, Antep, Malatya ve Adıyaman’a yayıldıkları görülmektedir.

20 Dulkadiroğlu-Osmanlı İlişkisi Yıldırım Beyazıt Dulkadiroglu Devlet Hatun ile evlidir. Yıldırım Beyazıt Dulkadiroglu Devlet Hatun ile evlidir. Çelebi mehmet Dulkadiroğlu Süli Bey'in kızı Emine Hatun ile evlidir. (II. Murat’ın annesi) Çelebi mehmet Dulkadiroğlu Süli Bey'in kızı Emine Hatun ile evlidir. (II. Murat’ın annesi) Fatih Sultan Mehmet Dulkadiroğlu Süleyman Bey'in kızı Sitti Hatun ile evlidir. Fatih Sultan Mehmet Dulkadiroğlu Süleyman Bey'in kızı Sitti Hatun ile evlidir. II.Beyazıt Dulkadiroğlu Alaüddevle Bey’in kızı Ayşe Hatun ile evlidir. II.Beyazıt Dulkadiroğlu Alaüddevle Bey’in kızı Ayşe Hatun ile evlidir. BU DÖNEM OSMANLI İÇİN YÜKSELME DÖNEMİ OLMUŞTUR. BU DÖNEM OSMANLI İÇİN YÜKSELME DÖNEMİ OLMUŞTUR.

21 GÖKSUN TURNADAĞ SAVAŞI GÖKSUN TURNADAĞ SAVAŞI Tarih: 12 HAZİRAN 1515 Tarih: 12 HAZİRAN 1515 Taraflar: Yavuz Sultan Selim - Dulkadiroğulları Taraflar: Yavuz Sultan Selim - Dulkadiroğulları Sebep: Yavuz Sultan Selim Çaldıran seferine giderken Dulkadiroğulları kuvvetlerinin yanında yer almasını istemişti. Sebep: Yavuz Sultan Selim Çaldıran seferine giderken Dulkadiroğulları kuvvetlerinin yanında yer almasını istemişti. Dulkadiroğulları bu teklifi diger devletlerle arasındaki dostluğu bozmamak için kabul etmemişti. Dulkadiroğulları bu teklifi diger devletlerle arasındaki dostluğu bozmamak için kabul etmemişti. Bu olay gösteriyor ki karşısındaki kuvvet ne kadar kuvvetli olursa olsun Dulkadiroğulları asla boyun eğmemiştir. Bu olay gösteriyor ki karşısındaki kuvvet ne kadar kuvvetli olursa olsun Dulkadiroğulları asla boyun eğmemiştir. Sonuç olarak; Savaşı kazanan Yavuz Sultan Selim dayıları olan Dulkadiroğulları’nı 1522 yılında Anadolu’nun değişik yerlerine bey olarak gönderdi, böylece son Türk beyliği olan Dulkadiroğulları’da Sonuç olarak; Savaşı kazanan Yavuz Sultan Selim dayıları olan Dulkadiroğulları’nı 1522 yılında Anadolu’nun değişik yerlerine bey olarak gönderdi, böylece son Türk beyliği olan Dulkadiroğulları’da Osmanlılara katılmış oldu. Osmanlılara katılmış oldu.

22 DULKADİROĞULLARI’NIN KIRŞEHİR’E GELİŞİ DULKADİROĞULLARI’NIN KIRŞEHİR’E GELİŞİ yılında Fatih Sultan Mehmet Alauddevle Beyi Kırşehir Beyi Olarak tanıdı. Böylece Kırşehir, Mucur, Ortaköy, Koçaş, Sofular, Kavurgalı, Gazibeyli, Sarıca köyleri, Budak ve Çevre köyleri, Gölhisar, Dereözü, Araplı ve yakın köyleri Dulkadiroğulları’nın egemenliğine verilmiştir yılında Fatih Sultan Mehmet Alauddevle Beyi Kırşehir Beyi Olarak tanıdı. Böylece Kırşehir, Mucur, Ortaköy, Koçaş, Sofular, Kavurgalı, Gazibeyli, Sarıca köyleri, Budak ve Çevre köyleri, Gölhisar, Dereözü, Araplı ve yakın köyleri Dulkadiroğulları’nın egemenliğine verilmiştir.

23 DULKADİROĞULLARI’NIN ŞU ANDA YAŞADIĞI YERLER DULKADİROĞULLARI’NIN ŞU ANDA YAŞADIĞI YERLER

24 DULKADİROĞULLARI 2006


"DULKADİROĞULLARI KURULUŞ : 1337. DULKADİROĞLU BEYLİĞİ Elbistan ve Maras civarinda 1337-1522 yillari arasinda hüküm sürmüs olan bir Türkmen beyligidir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları