Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Fen ve Teknoloji’de çağ atladık Fen ve Teknoloji’de çağ atladık.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Fen ve Teknoloji’de çağ atladık Fen ve Teknoloji’de çağ atladık."— Sunum transkripti:

1

2 Fen ve Teknoloji’de çağ atladık Fen ve Teknoloji’de çağ atladık

3 Bugüne kadar Öğrendiğimiz bilgileri bir de bizim Aydın’dan dinleyelim. Bakalım bizim öğrendiklerimizle aynı şeyler miymiş ? Aydın kim mi? Bu yeni teknolojinin adı

4 İlk ünitemizin adı neydi? “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” Bakalım şimdi tekrar edeceğimiz bilgilerimizi kontrol ederek Vücudumuz Bilmecesini çözebilmiş miyiz? Çözmüşsek hatırlayabiliyor muyuz…

5 Bilmecelerimiz başlıyor Besin ögelerinin dışarıdan alınarak vücutta kullanılmasına ne denirdi? Evet şimdi, bu bilmecenin cevabını açıklıyorum, sıkı tutunun BES – LEN – ME….

6 Yeterli ve Dengeli Beslenme neydi, bir de bu bilmeceyi çözelim

7 Vücudun büyümesi, yenilenmesi ve çalışması için besin ögelerinin yeterli miktarda alınmasına “yeterli ve dengeli beslenme” deniyordu.

8 Doğru mu? Doğru mu?

9 Şimdi sizlerle Besin içerikleri ve vücuttaki görevlerine geldik... Besinler Vücuttaki görevlerine göre 3’e ayrılıyordu değil mi? Karbonhidratlar, Proteinler ve Yağlar… Ancak; Vitaminleri, Mineralleri bir de, evet su vardı suyu unutmayalım.

10 Aferin Aferinmiş… Besinler bir kere içeriklerine göre ayrıldıklarında Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar diye 3’e ayrılırlardı…

11 Besinler; Vücuda enerji veren besinler, yani enerji verici besinler. Vücudu düzenleyen besinler, yani düzenleyici besinler. Vücuda yapıcı – onarıcı etki eden besinler, yani yapıcı - onarıcı besinler.

12 Besinlerin vücuttaki görevleri  Karbonhidrat ve yağların vücuttaki öncelikli görevi vücudun enerji ihtiyacını sağlamaları.

13 Besinlerin Vücuttaki görevleri  Proteinlerin vücuttaki öncelikli görevi vücudumuzun gelişmesini sağlaması ve bir yara almamız durumunda vücudumuzun hızlıca iyileşmesi için vücudumuzda onarıcı rol üstlenmesidir.

14 Besinlerin Vücuttaki görevleri  Vitaminlerse: Vücutta düzenleyici rol oynayıp A vitamini sayesinde Göz sağlığımızı korumamız daha kolay oluyordu.

15 Besinlerin vücuttaki görevleri  B ve C vitaminleri vücutta depolanamadıkları için, günlük olarak tüketilmeliydi.  D vitamini kemik sağlığımızın korunmasında rol oynuyordu…  E Vitaminiyse Vücudumuzdaki zararlı molekülleri yok ediyordu.  K Vitamini de Kanın pıhtılaşmasını sağlıyordu.

16 K vitamini  Yaralarımızdan boşalan kan eğer pıhtılaşmazsa, kan kaybından hayatımızı kaybedebiliriz…

17  Su ve Mineraller de vücudumuzda düzenleyici rol oynuyordu ve tüm besinlerde su ve mineral bulunurdu. Bunları unutmuyoruz…

18 Gıdaları satın alırken son kullanma tarihlerine dikkat etmeyi unutmayalım… Gıdaları satın alırken son kullanma tarihlerine dikkat etmeyi unutmayalım… Gıdaları satın alırken, taze olup olmadığını kontrol etmeyi unutmayalım… Gıdaları satın alırken, taze olup olmadığını kontrol etmeyi unutmayalım…

19 SİNDİRİM SİSTEMİ Evet, Vücudumuz Bilmecesini Çözelim ünitesinde Birinci konu olan Besinlerin içerikleri ve Görevleri adlı konuyu bitirdik. Şimdi de besinlerin vücudumuzdaki yolculuğunun nasıl gerçekleştirdiğini konuşacağız…

20 SİNDİRİM SİSTEMİ Örneğin, Uğur, Beslenme teneffüsünde getirdiği bir salatalığı besin olarak tüketecek. Ve o salatalık Uğur’un vücudunun her yerinde dolaşacak… Ayaklarında, Kafasında, gözlerinin arkasında, ellerinde her yerinde dolaşacak…

21 SİNDİRİM SİSTEMİ Ama Uğur korkma salatalık bütün olarak değil, çok çok çok küçük parçalar halinde vücudunda dolaşacak. Bu çok çok çok küçük parçalar halinde dolaşması için bu salatalığın Uğur’un vücudunda sindirilmesi gerekir. Pekiyi nasıl Sindirilecek?

22 Uğur önce Salatalığı dişleriyle küçük parçalara ayıracak, hımmmh, diş dedim de aklıma geldi, diş çeşitleri nelerdi?

23 Diş dedim de aklıma geldi, diş çeşitleri nelerdi? Kesici dişler, Köpek dişleri, Küçük azı dişleri Büyük azı dişleri.

24 Peki siz her gün dişlerinizi fırçalamaya devam ediyor musunuz ?

25 SİNDİRİM SİSTEMİ Nerede kalmıştık,

26 Hım, dişler salatalığı küçük parçalara ayırmıştı, şimdi de salatalığın bir kapıdan geçmesi gerekecekti, o kapının adı Yutak’tı.

27 Yutaktan geçtikten sonra, bizim bu salatalığın canı oyun çekecekti, ve kaydıraktan kaydıktan yani bilimsel adıyla yemek borusundan geçtikten sonra mideye ulaşaçaktı…

28 Evet Uğur asıl iş şimdi başlıyor… Evet Uğur asıl iş şimdi başlıyor…

29 Hani Uğur, salatalığı küçük parçalara dişleriyle ayırmıştı ya. O salatalığı Uğur midesinde karıştırıp duracak, karıştır bakalım, karıştır, karıştır, iyice karıştır

30 SİNDİRİM SİSTEMİ Tamam, yeter Uğur, daha ne kadar karıştıracaksın ki!

31 Bulamaç haline geldi mi şimdi? Şimdi Uğur ne yapacak?

32 Sindirilenler mideden ince bağırsak yoluyla kana, sindirilmeyenlerse mideden kalın bağırsak yoluyla dışarı atılacaklar. Naş naş, yürrrü anca gidersin

33 SİNDİRİM SİSTEMİ Bu besinler sindirildiler ya, yani kana karıştılar ya. Şimdi Uğur’un her tarafında dolaşabilirler…

34 Bakın Uğur’un kafasına! Aaaa!!

35 Salatalığı görüyor musun, bakın şimdi ellerinde. Aaaa ! Salatalık Uğur’un vücudunun her yerinde dolaşıyor…

36 Özleeeeem çok gülme sen de sabah peynir yemişsin herhalde, senin de kafanda peynir gözüküyor

37 Boşaltım Sistemi Düşünsenize, boşaltım sistemi diye bir şey yokmuş Düşünsenize, boşaltım sistemi diye bir şey yokmuş

38 Boşaltım Sistemi Bence,düşünmeyin çocuklar Ama iyi ki varmış; hem de dört türlü boşaltım varmış: Bence,düşünmeyin çocuklar Ama iyi ki varmış; hem de dört türlü boşaltım varmış:

39 Boşaltım Türleri Solunum yoluyla boşaltım… Solunum yoluyla boşaltım… Terleme yoluyla boşaltım. Terleme yoluyla boşaltım. Katı boşaltım. Katı boşaltım. Sıvı Boşaltım. Sıvı Boşaltım.

40 Sıvı Boşaltım Organları

41  Böbrekler.  İdrar borusu ( Üreter )  İdrar kesesi  Üretra

42 Peki şimdi bu organların görevlerini hatırlayalım. Peki şimdi bu organların görevlerini hatırlayalım.

43 1. Ünitemizi başarıyla bitirdik, Vücudumuz bilmecesini çözdük. 2. ünitemiz, Maddenin Değişimi ve Tanınması’ydı…

44 Bu ünitemizde ilk olarak “Doğada Su Döngüsü” adlı konuyu işlemiştik. Bu ünitemizde ilk olarak “Doğada Su Döngüsü” adlı konuyu işlemiştik.

45 Doğada gerçekleşen hava olaylarını düşünelim.Doğada gerçekleşen hava olaylarını düşünelim.

46 Yağmur, Kar, Sis, Dolu. Bu hava olaylarının kaynağı, su’dur. Su yeryüzünde üç farklı halde bulunur. Su, suyun sıvı hali. Buz suyun katı hali. Su buharı da suyun gaz halidir.Yağmur, Kar, Sis, Dolu. Bu hava olaylarının kaynağı, su’dur. Su yeryüzünde üç farklı halde bulunur. Su, suyun sıvı hali. Buz suyun katı hali. Su buharı da suyun gaz halidir.

47 Buharlaşma Su ve diğer sıvılar buharlaşarak gaz haline geçerler.Su ve diğer sıvılar buharlaşarak gaz haline geçerler. BUHARLAŞMA sıvıların ısı alarak gaz haline geçmesidir.BUHARLAŞMA sıvıların ısı alarak gaz haline geçmesidir.

48 YOĞUŞMA Gaz haline geçen su buharı da soğutulunca tekrar ilk hali olan sıvı haline geçer. Bu olaya YOĞUŞMA denir.Gaz haline geçen su buharı da soğutulunca tekrar ilk hali olan sıvı haline geçer. Bu olaya YOĞUŞMA denir.

49 Bulutlar… Bulut nasıl oluşur?Bulut nasıl oluşur?

50 Bulutlar. Yeryüzündeki sular buharlaşır ve yükselirler. Yükseldikçe soğurlar ve çok küçük su tanecikleri haline dönerler. Bu çok küçük su tanecikleri de yeryüzünden bakıldığında bulut adı verilen maddeler oluşur.Yeryüzündeki sular buharlaşır ve yükselirler. Yükseldikçe soğurlar ve çok küçük su tanecikleri haline dönerler. Bu çok küçük su tanecikleri de yeryüzünden bakıldığında bulut adı verilen maddeler oluşur.

51 SİS  Sahi, sis neydi?!?!?

52 SİS  Bulutların yeryüzüne yakın oluşanlarınaysa “sis” adı verilir…

53 Yağmur  O yeryüzünden bakılınca görülen çok küçük su taneciklerinin oluşturduğu bulutlar, öyle bir an gelir ki, hava artık bu su taneciklerini taşıyamaz hale gelirler ve Uğur’u yağmur olup ıslatırlar…

54 Yağmur  Özleeem ne gülüyorsun sanki seni ıslatmıyor mu…

55 YAĞMUR  Bir de yağmur damlaları Uğur’un kafasına düşene kadar birbirine değmezler.

56 KAR  Bir de kar taneleri altı köşelidir ve bütün kar tanelerinin şekilleri birbirinden farklıdır.

57 SU DÖNGÜSÜ

58  Suyun yeryüzü ve gökyüzü arasındaki bu döngüsüne Su Döngüsü diyoruz.  Su döngüsünü gerçekleştiren enerji kaynağının adı “Güneş’tir.”  Yeri gelmişken söyleyelim güneş yeryüzündeki tüm enerjilerin kaynağıdır…

59 YOĞUŞMA ve BUHARLAŞMA  Doğada su yok olmaz, çünkü yoğuşmaya uğrayan su buharından elde edilen su ve buharlaşan su her zaman eşittir.

60 ENERJİ KAYNAĞI GÜNEŞ

61 Güneş Yeryüzüne ışık ışınlarıyla ulaşır. Güneş cisimleri görmemizi sağlayan ışık enerjisinin de kaynağıdır. Güneş pilleri güneşten gelen ışık enerjisini elektrik enerjisine çevirir. Bu sayede Uzaya giden araçlar, enerjisiz kalmaz..

62 ISI ALAN MADDENİN SICAKLIĞI ARTAR.  Maddenin Değişimi ve Tanınması adlı ünitemizde ikinci konusuna geldik.  Ütüyü düşünelim, içindeki mekanizması sayesinde elektrik enerjisini ısı enerjisine çevirir ve ısı enerjisi geldikçe sıcaklığı artar, artar, artar, ve Uğur’un pantolonu yüksek sıcaklıktan yanar

63 ISI ALAN MADDENİN SICAKLIĞI ARTAR.  Bu sefer Merve sen çok gülme senin de pantolonun çok ısı alırsa yanar.

64 ISI ALAN MADDENİN SICAKLIĞI ARTAR.  Isı maddelerin yüksek sıcaklıkta ya da düşük sıcaklıkta olmasını sağlar.

65 Begüm, yerinden kalk bakalım. Begüm, yerinden kalk bakalım. Çocuklar şimdi hangi deneyi yapacağız? Çocuklar şimdi hangi deneyi yapacağız?

66 ISI ALIŞ - VERİŞİ Evvvet, aferin. Isı alış-verişi Begüm’ün eli her zamanki gibi sıcaktı, camsa her zamanki gibi soğuk Evvvet, aferin. Isı alış-verişi Begüm’ün eli her zamanki gibi sıcaktı, camsa her zamanki gibi soğuk  Isı alış-verişi sıcaktan soğuğa doğrudur.Isı alış-verişi sıcaktan soğuğa doğrudur. Begüm elindeki ısıyı verdi ve camın sıcaklığı arttı.Begüm elindeki ısıyı verdi ve camın sıcaklığı arttı.

67 ISI ALIŞ - VERİŞİ Bir maddenin sıcaklının artması demek ısı alması,Bir maddenin sıcaklının artması demek ısı alması, Bir maddenin sıcaklığının düşmesi yani soğuması demek o maddenin ısı vermesi demektir.Bir maddenin sıcaklığının düşmesi yani soğuması demek o maddenin ısı vermesi demektir.

68 ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ Yandığı zaman çevresine ısı enerjisi veren maddelere yakıt denir…

69 ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ Kullandığımız bütün yakıtların kaynağı güneş enerjisidir. Odun Kömür Petrol Doğalgaz. Hepsinin kanağı güneştir.

70 ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ Yeşil bitkiler Güneş enerjisini kullanarak kendi besinlerini üretirler. Bu güneş enerjisinin bir kısmı bitkinin büyüyüp gelişmesi için kullanılırken bir kısmını da gövdesinde depolar. Bitkiler deprem gibi doğal olaylar sonucunda toprağın katman değiştirmesiyle toprağın alt katmanlarına giderler. Bu bitkide depolanmış kalan güneş enerjisi yıllar, yıllar, çooook uzun yıllar toprağın alt katmanlarında kalarak yakıt adı verilen enerji kaynaklarına dönüşür.

71 ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ Isı enerjisi hareket enerjisine dönüşür. Yaptığımız deneyi hatırlıyor musunuz? Hani ısı gelmişti ve kağıt dönmeye başlamıştı… Tıpkı ne gibi?

72 ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ Evet arabalardaki gibi. Aferin Emrecan. Bir de şu derslerde konuşmasan.

73 ISI ENERJİSİ BİRİMİ Uzunluğun birimi vardı, zaman ölçüsünün birimi vardı, Isı enerjisinin de birimi var. Joule ve Kalori… Jolule kısaca “J” ile gösterilir, Kalori de “cal” ile… 4 joule, 1 kaloriye eşittir.

74 ISI ENERJİSİ BİRİMİ Tıpkı 1000m = 1km ya da 1000g = 1kg’da olduğu gibi 1000J = 1kj 1000 cal = 1kcal.

75 ISI MADDELERİ ETKİLER Şimdi de Maddenin Değişimi ve Tanınması adlı ünitede 3. konudayız: “Isı Maddeleri Etkiler.”

76 ISI MADDELERİ ETKİLER Şimdiye kadar ısı enerjisi sayesinde gaz maddelerin yoğuşmaya uğradığını, sıvı maddelerin buharlaştığını, maddelerin yüksek ısıya ulaştıklarını, düşük ısıya ulaştıklarını öğrendik… Şimdi de neyi Öğreneceğiz?!?!

77 ISI MADDELERİ ETKİLER Evet Genleşme. Bir maddenin ısınarak hacminin artmasına genleşme diyoruz. Mesela?

78 GENLEŞME Tren rayları Elektrik telleri, Kavanoz kapakları, Termometrenin içindeki civa gibi. Zeytinyağı şişesinin yazın taşması gibi. Tost makinelerindeki termostatlardaki gibi. Balonlar gibi, Patlamış mısır gibi.

79 BUHARLAŞMA Islak çamaşırların kuruması, elimize döktüğümüz kolonyanın elimizi ıslatmasına rağmen hemencecik elimizdeki ısının etkisiyle buharlaşıp elimizin kuruması gibi.

80 Sıvıların ısı alarak gaz haline geçmesine buharlaşma denir.

81 Dört farklı yere ıslak bez koyarak o bezlerin buharlaşarak kurumasını beklemiştik. Biz o yaptığımız deneyde neyi ispat etmeyi amaçlamıştık?

82 Bezleri farklı yere koyarak buharlaşmanın her sıcaklıkta olabildiğini ispat etmek amaçlı bir deney – gözlem yapmıştık. Amacımıza da ulaşmıştık.

83 Ve şunu da ispat etmiştik, Sıcaklık arttıkça buharlaşma da artmıştı. Hatırlayın buharlaşmanın en çok olduğu yer sıcaklığın en çok olduğu yerdi.

84 ÖZÜR  Sizden özür dilerim  ben de dersime iyi çalışmamışım. Size demiştim ki kaynayan sudan çıkan kabarcıklar “hava kabarcıklarıdır.” Yanlışmış  Kaynayan sudan çıkan kabarcıklar “SU BUHARIDIR…”

85 ÖZÜR Tekrar ediyorum, kaynayan sudan çıkan kabarcıklar “SU BUHARIDIR.”

86 KAYNAMA Bütün Sıvılar aynı sıcaklıkta kaynar…

87 KAYNAMA Aferin… Uğur, sen yaptığımız deneyi yine hatırlamadın galiba!

88 Aseton sıvı bir madde değil mi? Asetonla, suyu kaynatmıştık. Aseton sıvı bir madde değil mi? Aseton kaç derecede kaynamıştı? Su kaç derecede kaynıyordu?

89 KAYNAMA Eee, sen niye hala diyorsun, bütün sıvılar aynı sıcaklıkta kaynar? Her maddenin kaynama sıcaklığı farklıdır Uğur’cuğum. Örneğin 60 C’de kaynayan madde hangisidir?

90 KAYNAMA Aferin beh unutmamışsınız… 100 C’de kayanayan madde hangisidir?

91 KAYNAMA Yuh yani bunu da bilmeyin.

92 SON SÖZ Sizce son sözü kim söylemeli?

93 Son Söz Aferin Fatma! Son sözü tabi ki de Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’e bırakmalıyız!!!

94 Son Söz “Hayatta en hakiki yol gösterici bilimdir.” Unutmayın…. Hepsini unutun; ama bunu unutmayın….

95 Son Söz “Hayatta en hakiki yol gösterici bilimdir.” M. Kemal Atatürk…


"Fen ve Teknoloji’de çağ atladık Fen ve Teknoloji’de çağ atladık." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları