Sunuyu indir
1
Forklift Operatör Eğitimi
FİRMA ADI
2
FORKLİFT NEDİR? Forklift kelime olarak ingilizceden türetilmiştir. Fork; çatal Lift; kaldırmak demektir. İki kelimeden oluşmuştur ve türkçe anlamı çatallı kaldırıcı demektir.
3
FORKLİFT NEDİR? Herhangi bir yükü, çatal kolları vasıtası ile, alıp kaldırarak, belirli bir mesafeye taşımaya veya taşıyıp istif etmeye yarayan ulaşma, kaldırma makineleridir.
4
GENEL BİLGİLER Yük kaldırma kapasitesi aracın cinsine göre değişir. (1.5 – 40 ton) Yük kaldırma yükseklikleri genel olarak 3 – 4 metredir. Ancak 14 – 15 metre yüksekliğe kadar kaldıran cinsleri de vardır. Direksiyon sistemi genellikle arka tekerlekleri komuta eder. Lastikleri şişme veya dolgu olabilir.
5
GENEL BİLGİLER Kapalı alanlarda 4 – 8 Km/h, açık alanlarda 10 – 15 Km/h hızla kullanılmaları gerekir. Kaldırma ve istifleme amaçlı oldukları için uzak mesafelere malzeme taşıma amaçlı olarak kullanılmazlar. Elektrikle, akaryakıtla ve LPG ile çalışabilen tipleri vardır.
6
GENEL AMAÇLI FORKLİFTİN ANA GRUPLARI
MOTOR GÖVDE AKTARMA ORGANLARI YÜRÜME VE SÜSPANSİYON SEVK VE İDARE SİSTEMİ DONANIMLAR KAROSER GENEL AMAÇLI FORKLİFİN ANA GRUPLARI
7
GENEL AMAÇLI FORKLİFTİN ANA GRUPLARI
ŞASE KOLTUK – SİPERLİK KARŞI AĞIRLIK ASANSÖR DONANIMI GÖVDE Asansör kızakları Kaldırma pistonları Zincir donanımı Çatallar ve ayna
8
GENEL AMAÇLI FORKLİFTİN ANA GRUPLARI
DEBRİYAJ (KAVRAMA) DİFERANSİYEL MOTOR GÜCÜNÜ TEKERLEKLERE İLETEN AKTARMA ORGANLARI TRANSMİSYON (ŞANZIMAN)
9
GENEL AMAÇLI FORKLİFTİN ANA GRUPLARI
TEKERLEKLER AKSLAR YÜRÜME SIRASINDA SARSINTILARI ÖNLEYEN ve SÜSPANSİYON YAPAN
10
GENEL AMAÇLI FORKLİFTİN ANA GRUPLARI
ISITMA AYDINLATMA CAM SİLECEĞİ GÖSTERGE TABLOSU KUMANDA KOLLARI DİĞER DONANIMLAR SÜRÜŞ ve RAHATLIK İÇİN GEREKEN DONANIMLAR
11
FORKLİFT BİLEŞENLERİ Pompa motoru ve hidrolik pompa 18
2 3 15 14 13 9 12 11 17 8 7 6 5 4 18 16 10 Pompa motoru ve hidrolik pompa 18 Güç silindirli direksiyon 17 Kaldırma silindiri 16 Konsol 15 Yürüyüş motorları 14 Devirme silindiri 13 Çatallar 12 Hidrolik yağ filtresi 11 Hidrolik yağ tankı 10 Akü 9 Döner tablalı direksiyon 8 Çekme kaplini 7 SCR kontrol birimi 6 Operatör koltuğu 5 Park freni kolu 4 Kumanda levyeleri 3 Tepe siperliği 2 Asansör 1
12
FORKLİFT BİLEŞENLERİ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Korna düğmesi 18 Akü fişi 17 Operatör koltuğu 16 Fren pedalı 15 Gaz pedalı 14 Park freni kolu 13 İlave ataşman levyesi 12 11 Devirme levyesi 10 Kaldırma levyesi 9 Göstergeler 8 Direksiyon ayar topuzu 7 Kontak anahtarı 6 Yön düğmesi 5 Yön gösterge düğmesi 4 Korna 3 Direksiyon simidi 2 Yön kolu 1
13
ATAŞMANLAR Forklift aynalarına veya çatallarına değişik özellik ve yapıda düzenekler takılarak çok değişik boyutta ve biçimde malzemelerin kaldırılması, taşınması, istiflenmesi vb. işlemler kolaylıkla yapılabilir.
14
ATAŞMANLAR
15
PALETLER Birçok kutuyu, balyayı veya benzer yükleri aynı anda taşıyabilmek üzere tasarlanmış aparatlardır. Plastikten, ağaçtan veya metalden yapılabilirler. Palet ile yükleri birleştirilmiş yük olarak adlandırılır.
16
YÜKÜN ALINMASI Yüke mutlaka dik açı ile girilmelidir.
Çatalların üst yüzeyi yere paralel oluncaya kadar asansörü öne doğru eğiniz. Çatalları yükün altına girecek şekilde indiriniz.
17
YÜKÜN ALINMASI Forklifti yavaşça ilerleterek, çatalları yükün altına sokunuz. Ayna yüke değinceye kadar ilerleyiniz. Yükün ağırlık merkezinin çatalların ortasına gelmesine dikkat ediniz. Tek çatalla kesinlikle yük kaldırmayınız.
18
YÜKÜN ALINMASI Eğer bir yük üzerinden başka bir yükü kaldırıyorsanız, en az 10 cm yükü kaldırdıktan sonra yavaş yavaş geri gidiniz.
19
YÜKÜN ALINMASI Eğer bir yük üzerinden başka bir yükü kaldırıyorsanız, en az 20 cm. diğer yükten uzaklaştıktan sonra aynayı geri yaslayın. Yükle yer teması kesilinceye kadar aynayı geri yaslayın.
20
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Forkliftler, bir eksende “Destek (Mesnet) Noktası” olarak tanımlanan noktanın iki karşıt tarafındaki yüklerin dengelenmesi esasına göre tasarlanırlar. Ön tekerler “Destek Noktası”dır. Destek Noktası
21
Forklift Dengesi-Stabilitesi
DENGE ve KAPASİTE A B c DENGE İÇİN : A yükü X AC mesafesi = B yükü X BC mesafesi
22
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Eğer yükü ayarlayamazsak; Ağırlık merkezi öne doğru hareket eder ve sürüş ekseninin önünde yer alırsa, forklift öne devrilir ya da arka tekerler havaya kalkar.
23
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Forklift Ağırlık Merkezi Bileşik Ağırlık Merkezi Yük Ağırlık Merkezi Forkliftin ağırlık merkezi, forklifin tüm istikametlerde dengede olduğu tek bir noktadır. Forklif’in taşımakta olduğu yükün de kendi ağırlık merkezi vardır.
24
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Forklift Ağırlık Merkezi Bileşik Ağırlık Merkezi Yük Ağırlık Merkezi Forklift bir yükü kaldırdığında, forklift ve yük artık yeni ve başka bir ağırlık merkezine sahip olur, yani; Forlift + Yükün bileşik ağırlık merkezi.
25
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Forklift Ağırlık Merkezi Bileşik Ağırlık Merkezi Yük Ağırlık Merkezi Forkliftin stabilitesi ağırlık merkezinin lokasyonu tarafından belirlenir. Eğer forklift yüklü ise, yüklü forkliftin dengesi de benzer şekilde yük+forklift’in bileşik ağırlık merkezi lokasyonu tarafından belirlenmiş olur.
26
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Forklift Ağırlık Merkezi Bileşik Ağırlık Merkezi Yük Ağırlık Merkezi B C A Forkliftin dengede olabilmesi için, ağırlık merkezinin, sürüş (tahrik) tekerleri ve direksiyon (yönlendirme) dingil ekseni arasında kalan üçgen şeklindeki alanda olması gerekmektedir. Bu üçgen, “Denge Üçgeni” olarak tanımlanır.
27
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Yönlendirme Dingili Ağırlık Merkezi – Forklift Devrilme Noktası B C A Sürüş Dingili Yük Ağırlık Merkezi Eğer ağırlık merkezi öne doğru hareket ederse, sürüş ekseninin önünde yer alırsa, forklift öne devrilir. Eğer ağırlık merkezi, sürüş tekerleri ve yönetim dingil ekseni arasında çizilen çizgilerin dışına taşarsa, forklift yana devrilir.
28
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Yük Ağırlık Merkezi Yük Ağırlık Merkezi Dikey Denge Çizgisi Bileşik Ağırlık Merkezi Bileşik Ağırlık Merkezi Dikey Denge Çizgisi Forklift Ağırlık Merkezi Forklift Ağırlık Merkezi Forklift Stabil Değil Değrilme İhtimali Var Forklift Stabil
29
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Normal Çatallar, arkaya doğru eğimlendirilerek yükün kararlılığı arttırılır. Çatalların arkaya doğru eğimlendirilmesi, yük merkezini ön tekerlere doğru daraltır.
30
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Daha Az Stabil Çatalları öne doğru yatırmak yük merkezini ön tekerden uzaklaştırır ve genellikle çatallar yükseltildiği zaman kararlı olmayan bir durum oluşturur. Çatalların kendi ağırlıkları hariç çatallar yükseltildiği zaman asla çatalları öne doğru eğimlendirilmemelidir.
31
Forklift Dengesi-Stabilitesi
Yüklü forkliftin ağırlık merkezi, dolayısıyla dengesi aşağıdaki faktörlere bağlıdır: Ebat, boyutlar, Ağırlık, Şekil, biçim, Yükün pozisyonu, Yükün kaldırılacağı yükseklik, İleri ya da geriye itme miktarı, Tekerlek basıncı, Forklift hareket halindeyken ortaya çıkan dinamik kuvvetler.
32
Forklift Operasyonu İlave denge sağlamak amacıyla, her zaman yükü biraz geriye doğru eğerek taşıyın. Forlift hareket halindeyken, yükü asla kaldırmayın veya boşaltmayın. Forliftin çatalını, hareket halindeyken, yere en yakın şekilde tutun. Yokuş Yukarı Yük Önde NOTE: If the grade is in excess of 10%, drive with load upgrade.
33
Forklift Operasyonu Yük, görüşünüze engel oluyorsa, geri geri kullanın. Geri geri gidilecek mesafe uzunsa, daha da dikkatli kullanın. Yokuş yukarı giderken, yükü eğime göre yukarı kaldırın. Yükü yukarı kaldırırken, Boşken yukarıya geri geri gidip yükü aldıktan sonra aşağıya ön ön gidin. Yüklüyken yukarıya ön ön tırmanın, yükü boşaltın ve aşağıya geri geri gelin. Yükseltme ya da alçaltmayı yavaşça yapın. Yokuş Aşağı Yük Arkada
34
Emniyet ve Operasyonel Kontroller
Forklift operatörleri her gün aşağıdaki kontrolleri yapmalıdır: Direksiyon, istikamet Korna, Geri vites ses ve ışık sistemi Frenler Aydınlatma (Far) Sızıntı ve kaçak kontrolleri
35
TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.