Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ SATRANÇ DERSİ YENİ DERS PROĞRAMI TANITIM SEMİNERİ MERSİN MERSİN / 2007.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ SATRANÇ DERSİ YENİ DERS PROĞRAMI TANITIM SEMİNERİ MERSİN MERSİN / 2007."— Sunum transkripti:

1 SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ SATRANÇ DERSİ YENİ DERS PROĞRAMI TANITIM SEMİNERİ MERSİN MERSİN / 2007

2 ÖĞRETME •Ö•Öğretme, öğrenmeyi sağlayan faaliyetlerin hepsine öğretme denir. •Ö•Öğrencilere istenilen davranışları kazandırma işlemine öğretme denir. •Ö•Öğretme, öğrenmekten daha zordur.

3 •S•Satranç öğretiminin en zor olduğu dersler başlangıç dersleridir. •Ö•Öğretmenleri en fazla zorlayacak dersler ilk dersleridir. Çünkü bu dönemde öğretmenin satrancı öğretmek kadar onu sevdirmek gibi bir görevi daha vardır. •Ö•Öğretmen bu dönemi başarılı bir şekilde atlatırsa bundan sonrası nispeten daha kolaydır.

4 •B•Bu dönemde öğretmen konuların daha iyi anlatabilmek ve satrancı sevdirebilmek için değişik etkinliklerde bulunması ve bunları en iyi bir şekilde uygulaması gerekir. •B•Bunun için öğrencilere ilginç gelecek değişik etkinlikler yapmalıdır. •B•Bu dönem mat konusuna kadar devam eder. •M•Mat konumundan sonra öğretmen etkinliklerini satranç tahtası üzerinde yapabilir.

5 •Ö•Öğretmen bu derse gelinceye kadar öğrencilerde satranca karşı bir sevginin oluşmasını sağlamalıdır. •B•Bu nedenle mat konusu satranç öğretiminde eşik bir konudur. •Ö•Öğretmenin bu barajı başarı ile geçmesi verilen eğitimin başarısı için önemlidir.

6 Öğretme Yöntemleri •İ•İstenilen davranışlar öğrencilere kazandırmak öğretme yöntemleri ile olur. •B•Bu amaç ile kullanılan pek çok öğretme yöntemi vardır. •B•Bunlardan birinin diğerine üstün olduğunu söylemek doğru değildir. •H•Her yöntemin üstün ve zayıf yönleri vardır. •B•Bu nedenle tek bir yöntem yerine değişik yöntemler kullanılmalıdır.

7 Satranç derslerinde kullanabileceğimiz başlıca öğretme yöntemleri: •S•Sunuş yolu ile öğretme •K•Keşif ( Buluş ) yolu ile öğretme •G•Gösterip-yaptırma yolu ile öğretme •S•Soru-cevap yolu ile öğretme •D•Dramatizasyon •K•Karma yöntemler

8 Öğretme yönteminin belirlenmesi Bir davranışın kazandırılmasında hangi yöntemin kullanılacağı belirleyen etkenler: 1-Öğretilecek konuya göre değişir. •B•Başlangıç derslerinde öğretmen merkezli yöntemler daha sık kullanılırken ilerleyen derslerle birlikte öğrenci merkezli yöntemlere daha ağırlık verilir. Örnek: Satrancın yararları anlatılırken sunuş yöntemi daha uygun olurken, vezir matı anlatılırken buluş yolu ile öğretme daha etkin olabilir.

9 2-Öğrencinin yaşına göre değişir. Bir konuyu 8 yaşındaki bir çocuk ile 20 yaşındaki bir gence aynı şekilde anlatamazsınız. •Ö•Örnek: •A•Atın hareketini büyüklere düz anlatım yöntemi ile öğretebilirsiniz. Ancak aynı konuyu çocuklara anlatırken gösterip yaptırma yöntemi daha etkindir.

10 3-Öğretmene göre değişir. •H•Her öğretmenin uzmanlaştığı kendini daha başarılı bulduğu öğretme yöntemleri olabilir. •Ö•Öğretmen bunlardan birini tercih edebilir. •Ö•Örnek: Bazı öğretmenler dramatizasyon yönteminde başarılıdırlar. Hemen her konuyu bu yöntemle anlatma becerisini gösterebilirler.

11 4-Öğrenci sayısına göre değişir. •K•Kalabalık sınıflarda zorunlu olarak sunuş yöntemine daha ağırlık verilir. •S•Sınıf mevcudu azaldıkça soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi daha ağırlık kazanır.

12 Keşfetme (Buluş ) yolu ile öğretme yöntemi •V•Verilen bilgiler yardımı ile daha fazla bilgiye ulaşmayı sağlayan öğretme yöntemidir. •B•Buluş yöntemi ile öğretme, öğrenci merkezlidir. •Ö•Öğretmen rehber görevini üslenir. •Ö•Öğretmen yeni bilgilere ulaşma olanaklarını hazırlar. •A•Ancak bilgiye ulaşma öğrenci tarafından gerçekleştirilir.

13 •B•Buluş yolu ile öğretimin başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için öğrencinin o konu ile ilgili temel kavramları bilmesi gerekir. Örnek: •K•Kale matı, buluş yolu ile öğretmeye uygundur. •A•Ancak öğrencinin bu konu ile ilgili temel olan kalenin hareketi, şahın hareketi, şah çekme, mat ve opozisyon kavramlarının ne olduğunu bilmesi gerekir.

14 •B•Buluş yolu ile öğretim bir tüme varım yoludur. •Ö•Öğrenci burada sağladığı kazanımları diğer alanlarda da gösterebilmelidir. Diğer bir anlatımla öğrenci bu kazanımlarla genelleme yapmalıdır. Örnek : •B•Beyaz kale ile mat yapmasını öğrenen bir çocuk, siyah kale ile veya başka bir konumda da mat yapmasını bilmelidir.

15 •Ö•Öğretmenin yönlendirici rolü başarıda önemlidir. •B•Buluş yolu ile öğretmede öğrenciler örnekleri inceleyerek kavram ve genellemelere ulaşırlar. Öğrencilerin örnek üzerinde gerekli işlemleri yapması sağlanmalıdır. Bu işlemler ile ilgili sorular öğrencilere sorulmalıdır. Örnek: •K•Kale matında hangi hamleyi yaparsınız? •B•Bu hamleyi niçin yaptın gibi sorular sormalıdır.

16 •B•Bu yöntemde öğretmen ipucu hariç açıklamalarda bulunmamalı sadece yol gösterici olmalıdır. Öğretmen konunun başka alanlara kaymasına izin vermemeli; böyle bir durumla karşılaşırsa ‘bizim konumuz o değil ’ uyarısı ile olayı toplamasın bilmelidir. •S•Satranç derslerinin ilk günlerinde sunuş tekniği daha çok kullanılan bir yöntemdir. İlerleyen derslerle birlikte buluş yöntemi kullanımı artar.

17 •Ö•Örnek Vezir matının buluş yolu ile anlatımı Vezir matının bu yöntem ile anlatılabilmesi için öğrencinin bazı temel bilgileri öğrenmiş olması gerekir. Bu nedenle vezir matı ilk ele alınacak konulardan biri olmamalıdır. Vezir matı için gerekli temel bilgiler: 1-Vezirin hareketi 2-Şahın hareketi 3-Şah çekme 4-Mat yapma 5-Vezir matının tahtanın kenarında gerçekleşebileceğini bilmelidir.

18 •V•Vezir matının buluş yolu ile anlatımı ancak bu temel verilerin öğretilmesinden sonra olasıdır. •B•Bu bilgilerin verilmesinden sonra öğretmen konumu panoya yerleştirir. •Ö•Öğrenciler tahta üzerinde konumu oluştururlar. •Ö•Öğretmen vezir ile mat yapmak için nasıl oynaması gerektiği sorar.

19 •Ö•Öğrenciler kendi bilgilerine göre mat yapmaya çalışırlar. Öğretmen birkaç dakika bekledikten sonra hangi hamlenin yapılması gerektiğini, bunun nedenini sorar. •N•Ne yapılması gerektiği konusunda ipucu verebilir. Mat yapmasını başaran öğrenciye pekiştireç verir. •Ö•Öğretmen daha sonra bu matı kendisi yaparak öğrenmeyi daha kalıcı kılar. •B•Bu arada gerekli açıklamaları yapar.

20 •Ö•Öğretmen bu konu ile ilgili alıştırmaları sorar öğrencilerden bunları çözmelerini ister. •A•Alıştırmaların çözümü sırasında öğretmen rehber görevini üslenir. Onları konu ile ilgili sorular ile yönlendirir. •B•Bu yöntemin en iyi yönlerinden biri de öğrencilerin sosyal gelişimine katkıda bulunmasıdır. •B•Bu yöntemde öğrenci soru sormasını, kendini ifade etmesini öğrenir. Öğrenci başarılı olduğunu gördükçe kendine olan güveni artar.

21 •B•Buluş yöntemi ile öğrenme modeli problem çözme becerilerinin geliştirilmesi için uygun bir modeldir. •B•Bu modelde doğuştan var olan merak ve başarma gibi iç motivasyonlardan yararlanılması önerilir. •B•Bu öğretme modelinde iç motivasyon sağlayan bu etkenlerden yararlanılır.

22 •Ö•Öğretmen, öğrenciyi başarma duygusunu tadabileceği problemlere yönetmelidir. Öğrencinin yanlış yola gitmemesi için yönlendirilmelidir. •Ö•Öğrenci çözüme doğru adım adım kendi buluşları ile ulaşmalıdır. •Ö•Öğrencinin, öğrenmeye hazır olmasını sağlamak amacıyla merak ve başarı gibi iç güdüleri kullanılmalıdır.

23 •Ö•Öğrencinin merak duymasını sağlamak üzere sorulan problemler aşırı yükten dolayı bir bezginlik veya aynı şeylerin tekrarından dolayı bir bıkkınlık oluşturmamalıdır. •-•-Verilecek problemler genel hedefe uygun olmalıdır. •-•-Seçilen sorular çocuğun zihinsel gelişimine uygun olmalıdır. •-•-Problemde ne istendiği net bir şekilde belirtilmelidir.

24 •K•Kale matı: •Ö•Öğretmen öğretmeyi düşündüğü konuya uygun konumu panoda oluşturur. •K•Konumun belirlenmesinde kolaydan zora ilkesine uygun olarak başlangıçta olabildiğince kolay bir konum tercih edilmelidir. •Ö•Örnek: Başlangıç olarak tek hamlede mat konumları tercih edilmelidir. Daha sonra daha zor konumlara geçilebilir.

25 Ardından kale ile mat yapmalarını ister. Soru net olmalı, ne istendiği açık olarak belirtilmelidir. Her sorudan sonra uygun bir süre verilmelidir. Öğretmen bu soru ile bir belirsizlik durumu oluşturulur.

26 •B•Belirsizlik insan oğlu için rahatsızlık veren bir durumdur. •İ•İnsan oğlu bu durumu anlamak ve sorunu çözmenin yollarını arar. •B•Bu insan oğlunun doğal bir tepkisidir. •B•Bunu oluşturan merak ve başarma iç güdüleridir. •Ö•Öğrencinin merak ve başarma iç güdülerinden yararlanarak bu problemi çözmesi istenir.

27 Sadece bu problemin çözümü ile kalınmaz aynı zamanda bu çözümün ilkeleri de ortaya konur. Kale ile ancak tahtanın kenarında mat olabileceği Rakip şahı tahtanın kanarına nasıl sürükleme tekniği Kale matı için şahında aktif olarak görev alması gerektiği Gerektiği zaman bekleme hamlesinin yapılması; gibi ilkeler açıklanır. Öğretmen hedefe yöneltici ipuçları verebilir. Sürekli şah çeken bir öğrenciye şahını neden oyuna sokmuyorsun gibi


"SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ SATRANÇ DERSİ YENİ DERS PROĞRAMI TANITIM SEMİNERİ MERSİN MERSİN / 2007." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları