Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir."— Sunum transkripti:

1

2 Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.

3 MOTOR TİPLERİ

4 YAKITLARINA GÖRE BENZİNLİLPG Lİ DİZEL MOTORİN

5

6

7 ZAMANLARINA İKİ ZAMANLI DÖRT ZAMANLI

8

9

10

11

12

13

14

15 HAVA SOĞUTMALI Hava soğutmalı motorlarda motorun soğuması hava kanatçıkları tarafından sağlanır.

16 SU SOĞUTMALI Su soğutmalı motorlarda silindirlerin etrafındaki kanallarda su dolaştırılarak ısının suya geçmesi sağlanır.

17 Hava soğutmalı motoru su soğutmalı motordan ayıran en önemli özellik Devirdaim (su pompası) Su hortumları Radyatörün olmaması

18 SIRALI (İ) TİPİ MOTOR

19 V TİPİ MOTOR

20 YILDIZ TİPİ MOTOR

21 WANKEL TİPİ MOTOR

22 BOKSÖR MOTOR

23 MOTORUN VE ARACIN SİSTEMLERİ ATEŞLEME SİSTEMİ YAKIT SİSTEMİ YAĞLAMA SİSTEMİ SOĞUTMA SİSTEMİ MARŞ SİSTEMİ ŞARJ SİSTEMİ AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ GÜÇ AKTARMA ORGANLARI LASTİKLER FRENLER ÖN DÜZEN SİSTEMİ SÜSPANSİYON SİSTEMİ ATEŞLEME SİSTEMİYAKIT SİSTEMİYAĞLAMA SİSTEMİSOĞUTMA SİSTEMİMARŞ SİSTEMİŞARJ SİSTEMİAYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİGÜÇ AKTARMA ORGANLARILASTİKLERFRENLERÖN DÜZEN SİSTEMİSÜSPANSİYON SİSTEMİ

24 ŞASE Şase arabanın iskelet sistemidir. Şase arabanın tüm parçalarının monte edildiği en büyük bölümüdür. Şase bir arabanın güvenliğinin baş unsurudur. Şase, araba şirketlerinin milyonlarca dolar para döktüğü en önemli güvenlik bölümüdür. Kaza anında çarpma şiddetini göğüsleyen, gerekli kırılma noktalarından kırılarak, kaza şiddetini en aza indiren bölümdür

25 Karoseri(KAPORTA) Otomobillerde, motor, makine, tekerlek ve şasi gibi kısımların dışında kalan doğrama, döşeme

26 SİSTEMLERİN GÖREVLERİ ATEŞLEME SİSTEMİNİN GÖREVLERİ Akümülatörün 12 voltluk enerjisini 15000-35000 volta yükseltip sırası gelen bujiye dağıtan sistemdir. YAKIT SİSTEMİNİN GÖREVİ Motorun ihtiyacı olan yakıtı depolar ve depodaki yakıtın hava ile birleştirilerek yanma odalarına 1/15 yakıt +hava karışımı olarak gitmesini sağlayan sistemdir. DİZEL MOTORLARDA YAKIT SİSTEMİ Sıkıştırılmış hava üzerine enjektörle yakıt püskürtülerek yanma gerçekleştirilir YAĞLAMA SİSTEMİNİN GÖREVLERİ Motordaki aşınmaları önler Motorun soğutulmasına yardımcı olur Motorun temizlenmesini sağlar Motorun sarsıntısız ve sessiz çalışmasını sağlar SOĞUTMA SİSTEMİNİN GÖREVİ Yanma sonucunda ısınan motor parçalarının yüksek ısıdan zarar görmesini Önlemek amacıyla motorun soğutulmasını sağlar

27 MARŞ SİSTEMİNİN GÖREVİ Motora ilk hareketi vererek aracın çalışmasını sağlayan sistemdir ŞARJ SİSTEMİNİN GÖREVİ Motor çalışırken akümülatörü sürekli şarj eden sistemdir Hareket enerjisini elektrik enerjisine çevirir AYDINLATMA SİSTEMİNİN GÖREVİ Aracın emniyetli seyrini sağlamak için kullanılan ışıklandırmalardır İKAZ SİSTEMİNİN GÖREVİ Sürücülerin yayalar ve diğer sürücüleri uyarmak amacıyla kullandıkları ışıklandırma ve sesli cihazlardır

28

29 12 VOLTLUK AKÜ DEN ALDIĞI ELEKTRİĞİ 15 BİN İLE 35 BİN VOLTA ÇIKARIP SIRASI GELEN BUJİYE ELEKTRİK AKIMINI GÖNDEREN BİR SİSTEMDİR..

30 YAKIT SİSTEMİ

31 YAKIT FİLİTRESİ

32 1- YAKIT DEPOSU 2-YAKIT BORULARI 3-YAKIT POMPASI 4- YAKIT GÖSTERGESİ 5-KARBÜRATÖR 6-HAVA FİLİTRESİ 7- JİKLE 8- EMME MANİNİFOLDU

33 DİZEL MOTORLARDA YAKIT SİSTEMİ SIKIŞTIRILMIŞ HAVA ÜZERİNE BASINÇLI OLARAK YAKIT GÖNDEREN BİR SİSTEMDİR…

34

35 1- YAKIT DEPOSU 2-BESLEME POMPASI ( MAZOT OTAMATİĞİ ) 3-YAKIT ENJEKSİYON POMPASI 4 BORULAR 5-ENJEKTÖRLER 6-ISITMA BUJİLERİ 7- YAKIT GÖSTERGESİ 8- YAKIT VE HAVA FİLİTRESİ

36 BESLEME POMPASI: DEPODAN EMDİĞİ YAKITI FİLİTREDEN GEÇİREREK ENJEKSİYON POMPASINA GÖNDERİR… YAKIT(ENJEKSİYON)POMPASI: GELEN YAKITI BASINÇLI BİR ŞEKİLDE ENJEKTÖRLERE GÖNDERİR… ENJEKTÖR: GELEN BASINÇLI YAKITI SIKIŞTIRILMIŞ OLAN HAVA NIN ÜZERİNE PÜSKÜRTÜR… ISITMA BUJİLERİ: SOĞUK HAVALARDA MOTORUMUZUN KOLAY ÇALIŞMASINI SAĞLAR…

37

38

39 MOTORUMUZDAKİ HAREKETLİ PARÇALARININ HAREKETLERİNİ KOLAYLAŞTIRMAK TEMİZLİĞİNİ SAĞLAMAK SOĞUTULMASINA YARDIMCI OLMAK AŞINMALARINI ÖNLEMEKİÇİN KARTERDEKİ YAĞI YAĞ POMPASI İLE HAREKETLİ PARÇALARA BASINÇLI OLARAK GÖNDEREN BİR SİSTEMDİR… YAĞLAMA SİSTEMİ

40

41

42 KARTER YAĞ POMPASI YAĞ FİLİTRESİ YAĞ ÇUBUĞU YAĞ BASINÇ GÖSTERGESİ YAĞ MÜŞÜRÜ

43

44

45 GÖREVİ: MOTORUN BELLİ SICAKLIKTA TUTULMASINI SAĞLAMAK…

46 SİSTEMİN ÇALIŞMASI: RADYATÖRDEKİ SOĞUTMA SUYUNU SU KANALLARINA SU POMPASI İLE GÖNDERMEK DEVİR EDEN SUYU RADYATÖRDE SOĞUTMAKTIR..

47 BAŞLICA PARÇALARI RADYATÖR VANTİLATÖR VANTİLATÖR KAYIŞI TERMOSTAT ISI (HARARET) GÖSTERGESİ FAN (OTAMATİK) KALORİFER HORTUMLARI TAKVİYE SU KABI

48 MARŞ SİSTEMİ MOTORUN ÇALIŞMASI İÇİN İLK HAREKETİ VERMEKTİR…

49

50 BAŞLICA PARÇALARI: 1- MARŞ MOTORU 2- MARŞ DİŞLİSİ 3- AKÜMÜLATÖR 4- KONTAK ANAHTARI

51 AKÜMÜLATÖR : Marş motoru için gerekli ilk enerjiyi temin parçadır. KONTAK ANAHTARI : Marş konumunu açar ve marşa basma süresi 10-15 saniye olmalıdır. MARŞ MOTORU : Elektrik enerjisini mekanik enerjiye çeviren motor elemanıdır.

52

53

54 ŞARJ SİSTEMİNİN DURUMUNU GÖSTERİR

55

56

57

58 GÖSTERGELER SİSTEMİ….

59 ŞARJ GÖSTERGESİ YAKIT GÖSTERGESİ YAĞ GÖSTERGESİ HARARET GÖSTERGESİ

60

61 SİNYAL GÖSTERGESİ DÖRTLÜ FLAŞÖR UZUN FARLAR PARK VEKISA FARLAR

62 MOTORDAN ÜRETİLEN GÜCÜ ÇEKİCİ TEKERLEKLERE KADAR ULAŞTIRAN BİR SİSTEMDİR..

63 MOTOR KAVRAMA (DEBRİYAJ) VİTES KUTUSU ŞAFT (KARDAN MİLİ) DİFERANSİYEL AKSLAR TEKERLEKLER

64 LASTİKLER

65

66 LASTİKLERİN BAKIM VE BASİT ARIZALARI **Lastik hava değeri tavsiye edilen değerden az ise ; lastikler kenar kısımlarından aşınma gösterir,aracın enerji kaybı artar ve araçta yakıt sarfiyatı oluşur. **Lastik hava değeri tavsiye edilen değerden fazla ise ; lastikler orta kısmından aşınır ve direksiyonda titreşimler oluşur. **Lastiklerde balanssızlık (dengesizlik) var ise ; **Lastikler titreşim yapar, direksiyonda belirli kilometrelerde titreşim oluşur, direksiyon hakimiyeti zorlaşır, bağlantı somun ve civataları gevşer, ön takım ayarları çabuk bozulur, lastikler dengesiz aşınır.

67 **Isıdan dolayı şişen lastiklerin hava değeri indirilmemeli, olduğu basınçta bırakılmalıdır. ** Lastik hava değerleri her araca binerken kontrol edilmelidir. ** Kontrol esnasında lastiklerin soğuk olmasına dikkat edilmelidir. ** Araç üzerinde bulunan lastiklerin hepsi eşit değerde olmalıdır. ** Kar zincirleri çekici lastiklere takılmalıdır. **Tekerlekler üzerinde bulunan bijonlar sıkma işlemi yapılmadan önce mutlaka kuru bir bezle silinmelidir.

68

69 FREN SİSTEMİ  Fren Sistemi: Hareket halindeki aracı önce yavaşlatıp sonra durduran sistemdir. Frene basıldığı zaman 4 tekerlek birden durur.  Çalışma Prensibi: Fren pedalına basıldığında hidrolik rekorlarda ilerleyerek balataları dışa açarak kampanayı sıkıştırır ve frenleme gerçekleşir.

70 PARÇALARı GÖREVLERI  Parçaların isimleri:  Fren balatası  Kampana  Westing hause  Fren Boruları  El freni Rekorlar Kampana

71 FREN SİSTEMİ  Fren Sistemi Arızaları: 1.El freni çekik unutulursa balatalar ısınır, yanar ve bir müddet sonra frenler tutmaz, araç rahat harekete geçemez. 2.Sistem hava yaparsa fren tutmaz (fren pedalı yumuşar). 3.Fren ayarları yanlış yapıldıysa araç çekme yapar, sıkıysa balatalar aşınır, fazla yakıt sarf eder. 4.Soğuk havalarda el freni çekilirse balatalar donarak yapışır.

72 FREN SİSTEMİ *Önemli Dipnotlar* 1.Hidrolik yağın bakımı günlük yapılmalıdır. 2.Westing haus’lu araçlarda motor stop edilirse fren tutmaz. 3.Havalı tip frenlerde kompresör dolmuyorsa hava rekorlarında kaçak vardır. 4.Vakum hortumu çıktığında fren pedalı sertleşir. 5.Frenin patlaması, rekorlardan hidroliğin akması anlamına gelir. 6.Diskli fren sisteminin avantajı balata ve disk yüzeyinin daha kolay soğumasını sağlamasıdır.

73 HİDROLİK FREN EGZOZ FRENİ MOTOR FRENİ HAVALI FREN ABS FREN EL FRENİ

74 ÖN DÜZEN VE DİREKSİYON SİSTEMİ  Parçaların isimleri:  Rot ve rot başları  Direksiyon kutusu  Direksiyon mili  Direksiyon simidi 1.Direksiyon sistemindeki arızalar genellikle direksiyon kutusundaki arızalardan meydana gelir. 2.Direksiyon kutusuna dişli yağı konulur. 3.Direksiyonda boşluk varsa rot başlarına bakılır. 4.Ön düzen ayarları bozuk ise lastikler içten ve dıştan aşınır.

75

76 SÜSPANSİYON SİSTEMİ  Yayların salınımını kontrol altına alan parça amortisördür.  Amortisör patlamışsa engebeli yolda şasiden ses gelir.

77 SÜSPANSİYON SİSTEMİ  Süspansiyon Sistemi: Araç hareket halinde iken yerden gelebilecek sarsıntı ve darbeleri üzerine alarak şasiye iletilmesini engelleyen sistemdir.  Parçaların isimleri:  Yaylar (helezon yaylar)  Amortisör  Makaslar

78 SÜSPANSİYON SİSTEMİ

79 ARACA BİNMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKEN KONTROLLER  LASTİKLERİN VE LASTİK HAVALARININ KONTROLÜ  YAKIT VE YAĞ KONTROLÜ  RADYATÖR VE SU SEVİYESİ KONTROLÜ  AKÜ KONTROLÜ  TAKIM VE AVADANLIK KONTROLÜ

80 ARACA BİNİLDİĞİNDE YAPILMASI GEREKEN HUSUSLAR Araca binen sürücü, motoru çalıştırmadan önce, şu hususları yerine getirmelidir : Sürücü Koltuğu : Sürücü, koltuğunu aracı rahatça kullanabilecek şekilde kendine uygun biçimde ayarlamalıdır. İç ve Dış Aynaların Durumu : Aracın iç ve dış aynalarını, trafiği rahat bir biçimde görecek şekilde ayarlamalıdır. Emniyet Kemerinin Kontrolü : Emniyet kemeri sürücüye en uygun biçimde ayarlanarak takılmalı ve yanında bulunan yolcuya da taktırmalıdır. Sürücü Mahalli Kontrolü : Sürücü kullanacağı aydınlatma sisteminin anahtarını, alıcıları (çakmak, radyo, teyp) vitesin konumunu, el freninin yerini kontrol etmelidir

81 ARACA DOĞRU OTURMA POZİSYONU NASIL OLMALIDIR.?

82 Koltuğumuzun sırt ayarı yaklaşık 90 derecelik bir açıda olmalı Koltuk mesafesi oturma esnasında bileklerimizin iç kısmı direksiyon simidinin üst noktasına gelecek şekilde ayarlanmalıdır. Direksiyon iki elle ve 09:15 veya 10:10pozisyonunda tutulmalıdır.

83 Aynalar ve görüş açıları Taşıtlarımızda önümüzü görmek kadar arkamızı görmek de önemlidir. Önümüze çıkacak tehlikeler kadar arkamızdan gelecek tehlikelere de hazır olabilmek açısından aynalarımıza gereken ilgiyi göstermeliyiz.

84 Peki bu ilgiyi gösterirken nelere dikkat etmeliyiz. Aynalara bakış yönümüz, açımız, süratimiz yoldaki şeritteki konumumuz göstereceğimiz dikkatin ana unsurlarıdır. Aynalar, arkadan gelen araçların hızına göre kendi hızımızı, geçiş rotamızı, duruş sırasındaki güvenliğimizi kontrol etmemiz için hayati önem taşırlar. Tüm aynalarda bakış açımızla odaklama ve görüş açısı aynı olmadığından dolayı görüşte farklılık ortaya çıkar. Bu farklılık halk dilinde kör nokta olarak adlandırılmaktadır.

85 Kör nokta nedir ? Aynaların en uç noktasında olan gösterme açısının azaldığı ve son bulduğu noktadır. Şerit değiştirmelerde aynaya baktığınızda arkanızı boş gibi görebilirsiniz ancak hemen yanınızda bir araç olabilir. Bu aracı görememenizin sebebi aracın kör noktanızda olmasıdır. Peki bunu nasıl önleyebiliriz ?

86 Otomobilde bunun tek şansı direksiyona doğru biraz daha eğilerek aynaya bakış açısını genişletmektir. Ayna ve kör nokta kontrolü yaparken gözümüzü asla yoldan ayırmamalıyız. Bu sebeple aynaları karenajda olan sürücüler aynaları gidonda olanlara nazaran gözlerini yoldan ayırmadan kafayı kaldırmadan daha rahat ayna kontrolü yapabilirler. Unutmayalım. Doğru pozisyonda ayarlanmamış ayna hiçbir işe yaramaz.

87 ARACIN ÇALIŞTIRILMASI

88 Aracın şoför koltuğuna oturun ve emniyet kemerinizi takın. Koltuğu rahat edeceğiniz şekilde ayarlayın. Rahat bir sürüş için koltuğu, direksiyonun üst kısmını tutarken arkanıza yaslanabileceğiniz şekilde ayarlayabilirsiniz.

89 Aynaları kendinize göre ayarlayın. Sağ ve sol aynalarda ise aracın arkasını hafiften görebilecek şekilde ayarlamanız gerekir. Dikiz aynasını ayarlarken ise arka camı ortalayabilirsiniz. Vitesin boşta olduğuna emin olun. Vites kolunu sağa sola hareket ettirin. Sağa ve sola rahat hareket ediyorsa vites boştadır

90 Kontak anahtarını direksiyonun sağında bulunan anahtar girişine takın ve ileri doğru çevirin. İlk çevirişinizde bazı elektronik aksamı ve aydınlatmaları devreye sokarsınız, çevirmeye devam ederek ikinci kademeye getirdiğinizde ise göstergeler çalışacaktır. Göstergelerin birçoğu birkaç saniye içinde söner. Bu göstergelerin sönmesinin ardından kontak anahtarını ileri doğru tekrar çevirin (marş motorunun sesini duyacaksınız) ve araba çalışıncaya kadar elinizi bırakmayın. Yaklaşık 1-2 saniye içerisinde araba çalışır. Eğer aracın çalışması 5-10 saniyeden uzun sürüyorsa bir arıza olabilir.

91 Ayağınızın altında üç adet pedal vardır. Bunlar soldan sağa doğru debriyaj, fren ve gaz pedallarıdır. Sol ayağınızı debriyaj pedalına, sağ ayağınızı ise fren ve gaz pedallarına basmak için kullanacaksınız. Bu aşamada sol ayağınızı sonuna kadar debriyaja, sağ ayağınızı da frene basın. Aslında pedallara aracı çalıştırmadan önce basmanız sizin için bir tedbir niteliğinde olacaktır

92 İki koltuğun arasında bulunan el freni kolunu aşağıya indirin. Bunu yaparken üzerindeki düğmeye basarak önce çok az yukarı çekmeniz ve ardından tamamen aşağı indirmeniz gerekecektir. Bunu yaptığınızda göstergeler arasındaki “el freni ışığı” sönecektir. Aracı birinci vitese alın. Sol ayağınızı yavaşça debriyajdan çekerken sağ ayağınızı frenden kaldırın ve hafifçe gaz pedalına basın. Araba hareket edecektir.

93 GÖSTERGELER…!! 1-SÖNMÜŞ İSE :ARIZALI HERHANGİ BİR SİSTEMİMİZ YOK DEMEKTİR 2-KIRMISI İSE :O SİSTEM ARIZALI DEMEKTİR.SERVİSE GİDİLMELİ ARAÇ O HALDE SÜRÜLMEMELİDİR. 3-SARI İSE:UYARI IŞIĞIDIR.ACİL DEĞİLSE EN KISA ZAMANDA SERVİSE GİDİLMESİ GEREKTİĞİNİ BİLDİRİR.

94 — Kısa farların yandığını bildiren g ö stergedir. Ara ç ta kısa farlar 25 metreyi aydınlatır. Kısa farlar yakıldığında g ö sterge panelinde yeşil renk lamba yanar.

95 Uzun farların yandığını bildiren g ö stergedir. Ara ç ta uzun farlar 100 metreyi aydınlatır. Uzun farlar yakıldığında g ö sterge panelinde mavi renk lamba yanar

96 ** FARLARDA YAPILAN AYARLARA : FAR AYARI DENİR ** KISA FARLAR 25M UZUN FARLAR 100MT GÖSTERİR. **KISA FARLAR YEŞİL UZUN FARLAR MAVİ RENKLE GÖSTERİR **SİNYAL LAMBASI SIK YANIP SÖNÜYORSA LAMBALARIN BİRİ YANMIYORDUR.. **SİGORTA ATTIĞI ZAMAN MUTLAKA AYNI AMPER SİGORTA İLE DEĞİŞMELİDİR….!!!!!!!

97 Aracın arkasındaki kırmızı lambaların yanması diğer sürücülere araçta frenleme yapıldığını bildirir. Fren pedalına basıldığında fren lambalarından biri yanmıyorsa yanmayan lambanın ampulü arızalanmıştır. Fren müşirinin arızalı olması fren lambalarının yanmamasına sebep olabilir. FREN LAMBASI

98 GERİ VİTES LAMBASI Aracın arkasında yanmakta olan beyaz lambalar diğer sürücülere öndeki aracın geri vitese takıldığını bildirir. Geri vites lambalarından biri parlak diğeri sönük yanıyorsa lamba bağlantısında paslanma vardır.

99 ARACIMIZA RÖMORK TAKTIĞIMIZ ZAMAN ELEKTRİK SİSTEMİNİ PRİZE TAKMAK LAZIM DIR SİNYAL LAMBALARI,STOP,PARK LAMBALARIÇALIŞTIRMAK ZORUNLUDUR. RÖMORKU BAĞLADIĞIMIZ ÇEKİ DEMİRİNE:GRES YAĞI SÜRÜLÜR.

100 MOTOR ARIZA LAMBASI

101 Fren balatalarının aşınmış olduğunu bildiren g ö stergedir.

102 Kızdırma (Isıtma) Bujisi: Soğuk havalarda silindir i ç indeki havayı ısıtarak motorun kolay ç alışmasını sağlar. Dizel motorlu ara ç larda marşa basmadan ö nce g ö sterge panelinde kızdırma bujisi lambasının s ö nmesi beklenir.

103 AKTİF VE PASİF GÜVENLİK SİSTEMLERİ

104

105

106

107

108

109

110

111 KARLI GÜNLER İÇİN ÖNLEMLER Radyatör suyuna mutlaka antifriz koydurun ya da var olan antifrizin değerini ölçtürüp ilave yaptırın. Meteorolojiden alınan hava tahmin raporlarını kış aylarında daha çok dikkate alın. Don tehlikesi veya kar yağma ihtimali varsa silecek suyuna donmayı önleyici kimyasal maddelerden ilave edin. Böylece silecek suyu depolandığı yerin dışında borularda da donmaz. Silecekleri yukarı kaldırarak cama yapışmasını önleyin. Mümkünse aracınızı kapalı garaja alın.Yoğun kar yağışı veya don ihtimali varsa patinaj zincirini alın. GSM telefonunuzun araç şarj cihazını yanınıza almayı ihmal etmeyin. Ya da yedek bataryanız varsa yanınıza alın.

112 KARLI VE BUZLU YOLLARDA YAPMANIZ GEREKENLER Mecbur kalmadıkça aracınızla bu tür hava şartlarında yola çıkmayın. Siz ne kadar tedbir alırsanız alın, sizden başka sürücüler aynı duyarlılığı göstermeyebilir. Eğer aracınızla çıkmanız şartsa geceden uygun bir yere park edin. Aracınızın camlarını ve dış dikiz aynalarını mutlaka kardan ve buzdan arındırın. Kar ve buz görüşünüzü engelleyeceği gibi özellikle ön camda sileceğin hareketlerini engeller ve dikkatinizin dağılmasına neden olur. Motoru çalıştırdıktan sonra tam olarak ısınmasını bekleyin. Kış şartlarında soğuk motor problem yaratabilir. Aracın kaloriferini açarak iç mekanın ısınmasını sağlayın. Aracın iç ısısı uygun sıcaklığa gelince aracınızı hareket ettirin. Yeterli sıcaklık sağlanmadan yola çıktığınızda mont, manto benzeri kalın giysilerinizi çıkartmak istemeyebilirsiniz. Kalın kıyafetler manevra kabiliyetinizi azaltacağından, tehlike yaratabilir. Camları da kalorifer yardımı ile ısıtarak buğu yapmasını engelleyin.

113 Otomobil kullanan herkes, patlamış bir lastiğin nasıl değiştirileceğini bilmelidir. Şehir içinde, patlak bir lastik için çeşitli çözümler bulunabilir fakat şehirler arası bir yolda, lastiğinizi tek başınıza değiştirmek zorunda kalabilirsiniz. LASTİK DEĞİŞİMİ

114 1. Adım Reflektörü yerleştirin 2. Adım Gerekli malzemeleri bagajdan çıkarın. Kriko ve bijon anahtarı genellikle yedek lastiğin ortasındaki boşlukta bulunur. İPUCU:Lastik değiştirirken eldiven kullanarak, ellerinizin hem kirlenmesini hem de zarar görmesini önleyebilirsiniz

115 3. Adım Yedek lastiği çıkarın ve inik olup olmadığını kontrol edin. 4. Adım Bijon anahtarını kullanarak vidaları gevşetin. Vidalar el ile gevşetilemeyecek kadar sıkı ise bijon anahtarına ayağınız ile bastırın.

116 5. Adım Krikoyu arabanın patlak lastik tarafına yerleştirin ve kolunu çevirerek, tekerleği çıkarabileceğiniz kadar yükseltin. UYARI Bu durumdayken arabaya yaslanmayın veya arabayı sallayacak bir hareket yapmayın. 6. Adım Tüm vidaları sökün ve tekerleği yerinden çıkarın

117 7. Adım Önce yedek lastiği sonra da vidaları yerlerine yerleştirin. Vidaları, üzerlerinden bir kaç tur geçerek sırayla çevirin. 8. Adım Krikoyu indirip yerinden çıkarın ve vidaları son bir kez kuvvetlice sıkın.

118 9. Adım Tüm malzemeleri düzenli bir şekilde yerlerine kaldırın. 10. Adım Lastiğinizin her an tekrar patlayabileceğini düşünerek, patlak lastiği bir an önce tamir ettirin. Daha sonra, lastiklerin yerini tekrar değiştirin

119 1 - Çekişin olduğu lastiğin arkasından zinciri yere doğru yatırın. 2 - Esnek çelik halatın kırmızı olan bölümünü jant hizasında kilitleyin. 3 - Sarı renkli halatın ucunu sarı fosfor boyalı kilide takın. 4 - Çelik halatı geriye iterek zinciri lastiğe tam olarak oturtun. 5 - Yeşil renkli gergi zincirinin yeşil fosfor boyalı U kilitleme geçirerek kilitleyin. 6 - Yeşil gergi zincirinin yeşil fosfor boyalı plastik kılavuz yuvasından geçirerek gerdiğiniz ve ucundaki lastik kancayı çevre zincirine takın. 7 - 100 m sonra zinciri tekrar gerin. KAR ZİNCİRİ NASIL TAKILIR

120 Değiştirme İşlemi Sırasında; Far ampulünün fişi çekilir. Far ampulünün lastiği çıkarılır. Yanan ampul çıkarılır. Aracınızda bulunan yedek ampulle değiştirilir. Ampulü taktıktan sonra yine sırasıyla lastik ve fiş takılır. AMPUL DEĞİŞİMİ

121 ARACIN DURDURULMASI VE KONTROL EDİLMESİ GEREKEN HALLER MOTOR YAĞI KONTROLÜ -Aracımızı düz bir zemine park edip 5dk yağın süzülmesini beklemeliyiz. -Kaputu kaldırıp motor yağ çubuğunu çıkararak temiz bir bezle silmeliyiz. -Çubuğu tekrar yerine yerleştirip biraz bekledikten sonra tekrar çıkarmalıyız

122 Yağ seviyesi çubuğun uç kısmındaki “Min” ve “Max” çizgileri arasında ise yağ sorununuz yok demektir. -Eğer seviye “Min” çizgisine çok yakın veya altındaysa kullandığınız motor yağından biraz ekleme yapabilirsiniz. -Kesinlikle “Max” çizgisini geçmeyiniz. -Her 2000 kilometrede Periyodik yağ kontrolünü yapmanız önerilir.

123 YAKIT EKONOMİSİ  Motor yağının kontrolü  Gerekmedikçe klima açık tutulmamalı  Lastiklerin hava basıncı düzenli olarak kontrol edilmeli  Araç makul bir hızda kullanılmalı; ani fren ve hızlanmadan kaçınılmalı  Araçta gereksiz yük-eşya bulundurulmamalı  Özellikle yüksek hızda seyredilirken aracın camları kapalı tutulmalı  Çok yoğun ve ilerlemeyen trafikte aracın motoru durdurulmalı  Araçta mutlaka önerilen tipte motor yağı kullanılmalı  Vites, araç hız kazanmaya başladığı anda yükseltilmeli  Otoyolda araç sabit bir hızda kullanılmalı

124 HAZIRLAYAN HARUN DEMİREL @ 2013


"Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları