Bireyler Arası İlişkiler ve Haberleşme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Advertisements

İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
İLETİŞİM ÖĞR. GÖR. EDİP KOŞAR
Yönetim ve Organizasyon
Şekil: Temel İletişim Süreci
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İLETİŞİM TEKNİKLERİ EĞİTİMİ
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Zerrin Sarıgül.
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
Hasta Memnuniyeti-İletişim
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Az anlamak, yanlış anlamaktan iyidir. A.France
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KODLAR Temel Kavramlar.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Sözlükte "iletişim" ne demek?
HOŞGELDİNİZ.
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Modülün Amacı:
-İLETİŞİM- SUNUSU.
OKUL YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
HAZIRLAYAN: YILDIZ GÖKALP
Sosyal Bilgiler İletişim
HAZIRLAYAN : EGE KÖMÜRCÜOĞLU SINIFI : 7-C NUMARASI : 333 İLETİŞİM.
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
En uzak mesafe ne Afrika’dır
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
Etkili İletişim Becerileri Hazırlayan =Büşra Kocaman
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
5.3. İLETİŞİM.
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
İKNA SÜRECİ.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Bireyler Arası İlişkiler ve Haberleşme

Haberleşme Nedir? Bireylerarası haberleşme bilgi, fikir ve duyguların bir kimseden diğerine geçme sürecidir. İnsanları birbirine bağlayan ve onların sosyal bir grup halinde ve ahenkli bir şekilde çalışmalarını temin eden bir bağdır.

Haberleşme Sürecinin Özellikleri Gönderici, Göndericinin ve alıcının algılama ve değerlendirme biçimleri, Mesaj, Kanal, Geri besleme, Gürültü.

Gönderici Kendisine ulaşan bilgi,fikir ve duygulara göre mesaj olarak iletilecek düşünceleri zihninde geliştirir ve düşünceleri kelimelere,rakamlara, şekillere yani sembollere dönüştürür.

Göndericinin Mesajı Hazırlarken Dikkat Etmesi Gereken Hususlar Alıcının bilgi ve tecrübe alanına giren semboller kullanılmalı, Soyut ifade ve sembollerden çok somut semboller kullanmalı, Sembolleri alıcının daha önce alışmış olduğu anlamda kullanmalı, Alıcının anlamaması muhtemel olan kelimeleri açıklamalıdır.

Algılama ve Değerleme Algılama ve değerleme olarak nitelenen ve hem gönderici, hem de alıcı için söz konusu olan bu unsur, kişilerin kendilerine çevrelerinden ulaşan bilgi,fikir,duygu ve mesajları algılama ve değerleme biçimleri ile ilgilidir. Algı, duyu organlarından gelen verilerin organize edilmesi ve onlara anlam verilmesi ile ilgili süreci ifade etmektedir. Algılama süreci, kişilerin sahip oldukları değer yargıları, amaç ve hedefleri, ihtiyaçları, içinde yetiştikleri kültürel ortam,bilgileri,hisleri,geçmişteki tecrübeleri ve hatta biyolojik ve fiziksel özelliklerinden etkilenir.

MESAJ Konuşulan kelimeler, yazılı kelimeler, grafik ve çizimler ile jest ve mimikler örneğin yüzün aldığı bir ifade şekli, kolun bir hareketi, kodlanmış ve alıcıya gönderilecek bir mesajı oluşturur.

KANAL Kanal, alıcı ve kaynak arasındaki bağdır.İnsanların beş duyum organı beyine giden haberleşme kanallarıdır.

ALICI Başarılı bir haberleşme alıcı tarafından mesajın alınarak kodun çözüldüğü ve ona bir anlam verildiği zaman meydana gelir. Doğru bir haberleşme hem gönderici kaynağın ve hem de alıcının kullanılan kodlama sistemini ve sembolleri bilmelerini gerekli kılar.

GERİ BESLEME Bir alıcı, almış olduğu mesajı cevaplandırmak üzere gönderici olarak bir mesaj hazırlayıp bunu kanal vasıtasıyla eski göndericiye iletir. Buna, haberleşme mekanizmasında geri besleme denir.

GÜRÜLTÜ Gürültü, haberleşmenin doğruluğunu veya güvenirliğini azaltan herhangi bir unsurdur.Bir gönderici eğer bir şeyi kodlamak veya anlatmaktan yoksun ise gürültü yaratır.

Bireylerarası Haberleşmede Kişisel Sınırlar ve Önemi İnsanlarla ilişkilerimizde,onlara yaklaşıp uzaklaşmamızda,onlardan gelecek bilgi,fikir ve duyguları kabul etmemizde bireysel bir takım sınırlar vardır.Diğer bir ifadeyle iki insanın birbirine yaklaşmasında da tıpkı haberleşme sürecinde olduğu gibi bir mesaj alışverişi ve bu mesajlara karşı etki ve tepkilerin sonuçları ortaya çıkmaktadır. Haberleşmede mesajın içeriğini hazırlarken ve onu bir kanal vasıtasıyla gönderirken mesajı göndereceğimiz bireyin kişiliğini ve bizle olan geçmişteki ilişkilerini önemle dikkate almamız gerekir.

Haberleşmede Kişiliğin Önemi Haberleşmede kişilik yapısı ayrı bir önem taşımaktadır. Her kimsenin din,ahlak ölçüleri,politika,yaşam standartı ve alışkanlıkları ile yaptıkları işe ilişkin olarak geliştirdikleri tutum ve ölçüler vardır. Bireyin geçmişteki o haberleşme konusu hakkında edindiği bilgilerin derecesi ve tecrübeleri de haberleşme sürecini etkiler.

Çevresel ve Sosyokültürel Hususların Haberleşmede Önemi Belirli mevkiler,statüler,prestijler ve görevler insanları belirli sınırlar içinde haberleşmeye zorlamakta,kişisel sınırları ve toleransları belirleyici rol oynamaktadır. Toplumun kültürel değer ve alışkanlıkları,örf ve adetler,kültür düzeyi gibi bazı hususlar da haberleşmede mesajın oluşturulması,iletilmesi,kodun çözülmesi ve kişisel kabul alanları ve toleransların belirlenmesinde oldukça önemli rol oynamaktadır.

Haberleşmede Duygusal İlişkilerin Rolü ve Önemi Bireylerarası ilişkilerde duygularda bir mesaj olarak alınıp verilir.Eğer mesaj alışverişinde bulunan bireyler karşı karşıya yada yüzyüze bulunuyorsa bu kişiler hareket ve jestler, yüz ifadeleri,mimikler ve kullandıkları kelime ve ifadeler ile birbirlerine karşılıklı olarak duygularını iletmektedirler.Ayrıca bu bireyler birbirlerini önceden tanıyorlarsa,devreye birbirleri hakkında önceden edindikleri eski intiba ve duygular da girer. Haberleşmede duygusal etkileşimin bir başka yönü de bazı duyguların bir takım duygu ve davranışları güçlendirdiğidir.

Haberleşmeyi Engelleyen Başlıca Hususlar Kişisel Engeller ve Etkilerin Azaltılması Gönderici mesajını hazırlarken bazı önemli hususları ses tonu ile,mesaj yazılı ise altını çizerek,bazı ifadeleri tekrarlayarak,yada reformülasyon ile alıcıya göndermelidir. Dil Güçlükleri ve Giderilmesi Yanlış anlaşılmasından kuşku duyulan hususlar basit bir şekilde ve herkesçe bilinen kelimelerle tanımlanmalı, kelimeler yanında hazırlanan şemalar,grafikler ve resimlerle yanlış anlaşılmalar önlenebilir.

Haberleşmeyi Engelleyen Başlıca Hususlar Dinleme Yetersizliğinden Doğan Güçlükler ve Giderilmesi İyice dinlemeden konuşmacının sözü kesilmemelidir.Bu hem karşımızdakinin mesajını eksik algılamamıza ve hem de duygularına daha az önem vermemize yol açar. İfade Açıklığının Bulunmamasından Doğan Engeller ve Giderilmesi Fazla ayrıntıya boğulan haberlerde öze inilmez ve ana fikir kaybolur.Bir konu açıklandıktan sonra sonuç olarak, özet olarak, gibi ifadeler kullanıp birkaç cümle ile ana mesaj vurgulanmalıdır.

Haberleşmeyi Engelleyen Başlıca Hususlar Geri Beslemeden Doğan Güçlükler ve Giderilmesi Başkalarını nasıl etkilediği hakkında göndericiye verilen bilgi haberleşme ile istenen hedefe ne ölçüde ulaşıldığını kontrol etmek ve gereken düzeltici önlemlerin alınmasına yardımcı olmak için yapılır. Haberleşmeyi çıkmaza sokmamak için derleyici olmaktan kaçınılmalıdır. Genelleme yapmaktan kaçınılmalıdır. Göndericinin ihtiyaçları ve haberleşmeden bekledikleri yararlar dikkate alınmalıdır. Göndericinin kontrol edebileceği ve düzeltebileceği davranışlarına yöneltilmesine dikkat etmelidir. Zamanında yapılmalıdır.

Haberleşmede Örgüt Yapısı ve Hiyerarşi Arasındaki İlişkiler Hiyerarşiye Olan İhtiyaç ve Hiyerarşinin Doğuşu İnsanlar paralel bilgi-işlem sisteminden çok hemen hemen seri bilgi işlem sistemidir.Yani aynı anda dikkati iki haber kaynağına yöneltemez. Birçok roller,zaman harcayıcı işler ve sorumluluklar yükler.

Haberleşmede Örgüt Yapısı ve Hiyerarşi Arasındaki İlişkiler Hiyerarşi oluşturmanın nedeni tekerlek haberleşme yapılarını kurma isteğidir.Tekerlek yapısının 2 temel özelliği vardır: Birincisi,tekerlekte grubu birleştirmek için gerekli olan kanal sayısı en düşük düzeydedir. İkincisi ise en fazla merkezileşmiş başlıca gruptur. Merkez anlaşmazlıkları çözümleyerek ve her hizmetin karını ve maliyetini dengeleyerek kaynakların dağıtıcısı olarak hareket eder. Yapının sağlamlığı üyelerin birbirine tesir zamanını azaltma ve merkeze daha fazla kontrol izni verme eğilimindedir. Grup büyüdükçe meydana gelen ve birbirlerine bağlanan merkez grupların toplu görünümünden hiyerarşi meydana gelir.

Etkin Bir Haberleşme İçin Dikkat Edilecek Hususlar Mesaj tüm haberleşme unsurları ile desteklenmelidir. Gönderici, daha net konuşmaya çalışmak, kelimeleri dikkatli telaffuz etmek, gerekli olan kavram yada kelimeyi tanımlamak, alıcının aşina olmadığı teknik terimleri kullanmamak gibi hususlara dikkat etmelidir. Gönderici, olaylara alıcı yönünden bakmalı, kendini alıcı yerine koyabilmelidir ( empati ). Alıcı, iyi bir dinleyici olmalıdır.

Etkin Bir Haberleşme İçin Dikkat Edilecek Hususlar Alınan mesajı değerlendirmekten çok onu tanımlamaya çalışmak, mesajın ilgili olduğu konuya ilişkin özel tasvir yapmak, geri beslemede alanın ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak, göndericinin düzeltebileceği veya kontrol edebileceği davranışları hedef almak, kontrol edemeyeceği hususları hatırlatmaktan kaçınmak, geri beslemeyi zamanında yapmak, dikkat edilmesi gereken hususlardır. Geri beslemeyi alan kişi, geri beslemede bulunan kişinin aklında olan şeyle, gönderdiği arasında fark olup olmadığını anlamak için geri beslemeyi başka bir şekilde ifade etmeye çalışmalıdır. Gereksiz eleştirilerden kaçınılarak beşeri hava bozulmamalıdır.