KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Dr. Mustafa Aydın BAŞAR
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Toplumlarda var olan eğitim sorunlarını ve bu sorunları doğuran nedenleri, diğer toplumlarda benzer faktörlere değinerek saptayan, yorumlayan bir inceleme ve araştırma alanıdır. Eğitim sorunlarının çözümlemesi için farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini inceleyen bir alandır.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Farklı kültürlerde ve farklı ülkelerde, iki ya da daha fazla eğitim sisteminin kuramsal ve uygulamalı olarak benzerliklerini ve farklılıklarını tanımlamaya yardım eden, benzer görünen olguların anlamını belirten ve insanları toplumsallaştırma ile eğitme yollarına ilişkin yararlı, genel önerilere ulaştıran bir disiplindir.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİMİN AMAÇLARI 1. Eğitim sistemlerine, sorunlarına ve etkinliklerine ilişkin geçerli bilgiler elde etmek. 2. Yerel, ulusal ve uluslararası bir konu olan eğitimde, bir dizi hipotezi, gerekli yöntem ve teknikleri, yorum için gerekli esasları ve sonuçları geliştirmek. 3. Eğitimde etkin olan etmenlerin, çeşitli ülkelerdeki evrimini ve görünümünü inceleyerek, eğitim politikasının saptanmasına yardım edecek görüşleri kazandırmak. 4. Bir ülkenin eğitim sisteminin geliştirilmesi için kuramsal ve uygulamalı olarak katkıda bulunmak.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİMİN AMAÇLARI 5. Uluslar arası anlayışa ve iletişime katkıda bulunmak, uluslararası gerginliği azaltmak. 6. Eğitim bilimlerini bilimsel olarak geliştirmek ve zenginleştirmek. 7. Kültür ufkunu genişletmek.
* Çeşitli eğitim sistemlerinin birbirleriyle karşılaştırılması Karşılaştırmalı Eğitimin Temel Sorusu NE İLE NE KARŞILAŞTIRILACAKTIR? * Bir eğitim sisteminin, bir başka eğitim sistemi ile karşılaştırılması * Çeşitli eğitim sistemlerinin birbirleriyle karşılaştırılması * Eğitim sisteminin bir öğesinin diğer bir sistem ya da sistemlerin öğeleri ile karşılaştırma.
EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI YAKLAŞIMLARI YATAY YAKLAŞIM Eğitim sistemlerinin ayrı ayrı ve birlikte, tüm öğeleriyle incelenmesi DİKEY (Tarihsel) YAKLAŞIM Karşılaştırmalı verilerin yorumlanmasında, Öncelikle tarihsel analize gidilir; daha sonra yatay yaklaşımla bütünleştirilir.
Sistem Olarak Örgüt
SİSTEM Belli bir amaç yönünde düzenlenen ve aralarında anlamlı ilişkiler olan parçalardan oluşmuş bütündür.
Pazar Başatlı – Teknoloji Başatlı Ç E V R E S Ü R E Ç (İŞLEME) GİRDİ ÇIKTI * İşlenen Girdi * İşleyen Girdi * Kullan. Girdi (Dayanıklı-Tükenen) * Teknoloji Yönetim Süreçleri Yönetim İşlevleri Ürün Yaşama Güvencesi Dirik - Duruk Pazar Başatlı – Teknoloji Başatlı DÖNÜT
EĞİTİM ÖRGÜTÜ SİSTEMİ Siyasal Sistemler Toplumsal Sistemler Ekonomik Kültürel Sistemler Teknolojik Sistemler Doğal Sistemler