YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
Tarih okuyana kendi gözünün görme derecesine göre yol gösteren bir kılavuzdur. J. J Rousseau Tarihi tekerrür diye tarif ediyorlar,ibret alınsaydı hiç tekerrür eder miydi? Mehmet Akif Ersoy
Tarih konularının da kapsayan sosyal bilgiler dersi insanı, toplumu ve bunlarla ilişkisi çerçevesinde çevreyi incelemektedir. Öğrencinin insan toplum ilişkileriyle ilgili bilgi ve deneyimlerini geliştirmeye katkı sağlamalıdır.
Yeni Sosyal Bilgiler Programı 21 yy da Türkiye de yapılandırmacı eğitim programı uygulan maktadır.
Bu anlayış doğrultusunda program ; Öğrencilerin öğrenme sürecinde deneyimlerini kullanmasına ve çevreyle iletişim sağlamasına olanak sağlar
Her öğrenciye ulaşa bilmek için öğrenme öğretme yöntem ve tekniklerinde ki çeşitliliği dikkate alır
Periyodik olarak öğrenci çalışma dosyalarına bakılarak öğrenme ve öğretme süreçlerinin akışı içerisinde değerlendirmeyi,1998 programına göre amaç bakımından farklı olarak ilke edinmiştir
Sosyal Bilgiler Öğretmeninde Tarih Tarih geçmişteki olayları ele alan ve geleceğe yön vermeye çalışan bir bilimdir. Bu süreçte insanlar savaş ve barışlar,doğal felaketler,keşif ve buluşlar,zaman içinde değişen korunma,barınma ve yaşam biçimleri oluşturdukları kurumlar,kuruluşlar hakkında bilgi verir.
Eski ve Yeni Barınma
Savaş ve Barış
Doğal Afetler
Tarih Eğitiminin Amaçları Şunlardır: Öğrencinin geçmişi ve bugünü anlamasına yardımcı olmak
Onda bütün insan etkinliklerine karşı bir duygu daşlık uyandırmak böylelikle yetişmesinin ufuklarını genişletmek Kendisini bir zaman boyutunun sürekli bir akışın içinde görmesini sağlamak
İnsan soyunun bir üyesi sıfatıyla geçmişe neler borçlu olduğunu ve geleceğe karşı ödevlerini kavratmak
Olayları neden ve sonuçlarıyla birlikte görüp açıklamaya alıştırmak ve öğretmek ,dolayısıyla düşünce gücünü geliştirmesine yardımcı olmak
Toplum birey ilişkisini doğru örneklerle kavramasına ve adil bir şekilde yetişmesine yarımcı olmak Yüksek insan değerleri benimsemesine yardımcı olmak
Geleceğin teminatı olan genç nesli tarih eğitimi vasıtasıyla kütür mirası aktarılarak mili benlik korun muş,pekiştirilmiş,ahlaki değerler benimsetilmiş ve sosyal gelişme sağlanmış olur
Masalar ,roman ve hikayeler tarihi konular işlenmeli mili ahlakın temel kıymetlerin çocuğa burada olaylar halinde verilmelidir
Tarih bilinci ilk olarak genç insanlarda oluşturulma çünkü sadece tarih insana zaman açısından sosyal meseleleri araştırma fırsatı verir. tarih metodu sonuç çıkarmada eleştirel düşünmeyi gerektir, bu da demokratik bir vatandaşlın sorumluluklarının eğitimi için değerlidir.
Üçüncüsü geçmişi araştırma\çalışma özelikle de Batı medeniyetini inceleme öğrencinin demokratik değerlere bağlılığını artıracaktır
Sosyal Bilgiler bünyesinde birçok disiplini barındırmaktadır
Sosyal Bilgilerde kültür teması ilk sırada yer almak tadır.
Kültürel mirasının aktarımı için sosyal bilgiler öğretimi anlayışı oldukça uyumludur bu durum öğrencilerin geçmişini öğrenmelerini ,kendi kültürlerini ve başka kültürleri tanımalarını, geçmişi ile gelenek ve adetleri ile kıvanç duyması bakımından oldukça önemlidir.
Tarih konularını işlerken aşağıdaki çalışmalar yaptırılabilir. Empati kurma
Kavram haritası oluşturma iletişim İletişim nedir En çok kullanılan iletişim aracı İletişim araçları nelerdir İletişimin kolaylıkları
Slogan Bulma
Drama
Problem çözme
karşılaştırma
Alan ve gezileri müze
Örnek olay analizi simülasyon Öykü tamamlama
Neden bulma-sonuç çıkarma Konuşma-okuma yazma Gerçek hayatla bağ kurma
Fotoğraf okuma ve konuyla ilgili anladığını resimleme
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN, TEŞEKKÜRLER …