DIŞ POLİTİKAYI BELİRLEYEN ETMENLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Nurcan CİVELEK Yeter ALTUNTAŞ
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HER ŞEY GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE İÇİN
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Siyaset Bilimine Giriş
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
Doğal koşulların insana sunduğu alanlarda, hayatın sürdürülebilmesi için gerçekleştirilen ekonomik faaliyetlere bağlı olarak ortaya çıkan arazi kullanımı.
TÜRKİYE’DE YERLEŞME.
DOĞA VE İNSAN DOĞAL SİSTEMLER
TÜRKİYE EKONOMİSİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
YEREL YÖNETİMLER EYLÜL ALTUN.
Paydaş Yönetimi. Paydaşlar Projenin başarısı ya da başarısızlığı ile ilgilenen herhangi bir şahıs, insan kitleleri, kurumlar veya şirketler (uygulayıcılar,
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
NÜFUS VE YERLEŞME.
Coğrafi Bölgeler.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Siyaset Bilimine Giriş
6.Sınıf Sosyal Bilgiler Ülkemiz ve Dünya
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
Sosyal Bilgiler EĞİTİM VE ÇALIŞMA HAKKI
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
BÖLGEMİZİ TANIYALIM.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Siyaset Bilimine Giriş 10. Hafta
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
Nüfus ve Dağılışını Etkileyen Faktörler
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Uluslararası Örgütler
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
ÜLKEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Yerleşme ve Seyahat Özgürlüğü
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
. DERS.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

DIŞ POLİTİKAYI BELİRLEYEN ETMENLER HATİCE ÇAKAR

DEVLETLERİN DIŞ POLİTİKA AMAÇLARI 1-GÜÇ 2-EKONOMİK ETKENLER 3-COĞRAFİ ETKENLER 4-DEVLETLERİN YÖNETİM ŞEKLİ 5-DIŞ POLİTİKADA KARAR VERİCİLER 6-ULUSLARARASI HUKUK 7-ULUSAL VE DÜNYA KAMUOYU

1-GÜÇ Bir ülkede izlenen dış politika o devletin gücünü gösterir. Şu ana kadar yapılan güç tanımlamalarının ortak noktaları «SAHİP OLMA-ETKİLEME- KONTROL» dür. Güç somut ve soyut unsurlardan oluşur. Somut unsurlar ölçülebilirken soyut unsurlar ölçülemez.

 Bir ülkenin gücü askeri, ekonomik ve toplumsal kaynakların toplamıdır. Öte yandan devletlerin değişken gücü, devletlerin etkileme ve kontrol etme becerisidir. Gücün değişkenliği, devletlerin gücü uygun zaman ve ortamda kullanmasıyla ortaya çıkar.

Somut unsurlar Askeri kaynaklar başta gelir. Askeri kaynaklar: 1- Askeri gücün kapasitesi 2-Silahlı kuvvetlerin sahip olduğu personel 3-Silah donanımı 4-Personelin eğitim düzeyi 5- Askeri harcamalar

Uluslararası sahada «BÜYÜK GÜÇ» olmak askeri ve ekonomik güç olmakla mümkündür.Askeri güç yalnız başına yeterli olmaz. Son yıllarda askeri güç etkisini azaltmış olsa da önemi hala devam etmektedir. Güç, kullanılabilr ve karşı devlette etki uyandırabilir olmalıdır. Ayrıca gücün algılanma şekli de önemlidir.Bir ülkenin var olan güç kapasitesinin ne kadarının kullanılabileceği ve mevcut güç verilerinin ne kadarının doğru olduğu ıyi algılanamadığı durumlarda abartılı algılamalar ortaya çıkabilir.

2-EKONOMİK ETKENLER Ekonomik gücün unsurları: 1-Ülkenin toplam geliri 2-Kişi başına düşen milli gelir Ekonomik güç bazen endüstriyel güçle aynı anlamda kullanılır. Ayrıca nüfus miktarı ve çalışan nüfusun toplam nüfus içindeki payı da büyük önem taşır.

2-EKONOMİK ETKENLER Başlıca ekonomik etkenler: 1-Sanayi 2-Tarım 3-Ulaşım 4-Ticaret 5-Madenler ve enerji kaynakları 6-Turizm

3-COĞRAFİ ETKENLER Ülkeler, bulundukları coğrafi konumun kendilerine sağladığı fiziki avantajların ve sahip oldukları beşeri ve ekonomik potansiyele göre hareket ederler. Coğrafi özellikler, ülkelerin siyasi, askeri ve ekonomik yönden gelişmelerini ve bulundukları coğrafyada etkili olmalarını da sağlamıştır. Verimli tarım alanları, boğazlar, önemli ticaret yolları, su kaynakları, yeraltı zenginlik kaynakları, tarih boyunca ülkelere avantajlar sağlamıştır.

Dış politikayı etkileyen coğrafi etkenlerden fiziki etkenler: 1-Coğrafi Konum 2-Ülkelerin alan , biçim ve sınırları 3-Yerşekilleri ve iklim 4-Sular

COĞRAFİ KONUM 1- Bir ülkenin dünya üzerindeki yeri 2-Yüzölçümü 3-İklimi 4-Denizlere göre konumu 5-Önemli su yolları 6-Arazi yapısı 7-Yeraltı ve yerüstü kaynakları ülkelerin gelişimini ve politikalarını etkilemektedir.

SINIRLAR 1-Doğal su bölümü çizgileri 2-Akarsular 3- Ülkelerin sınır uzunluğu 4-Sınır komşusunun olup olmaması 5-Deniz ve kara sınırları

Yer şekilleri ve İklim 1- Yükselti 2-Dağların uzanışı 3- İklim ve iklim çeşitliliği 4- Bitki Örtüsü gibi unsurlar uluslararası ilişkilerde önemli güç kaynakları arasındadır. Nüfusun miktarı ve gelecekteki seyri de bir ülke için uluslararası arena da karar alma sürecinde önem taşır.

4-DEVLETLERİN YÖNETİM ŞEKLİ  Demokratik sistemlerde yasama, yürütme ve yargı erki birbirinden bağımsız ve birbirini denetleyecek konumdadır. Sistem halkın seçtiği temsilciler tarafından yürütülür. Temel hak ve özgürlüklerin bulunduğu, çok partili, serbest seçimlerin yapıldığı ve halka karşı sorumlu hisseden bir yönetim anlayışı vardır.

Demokratik olmayan sistemlerde askeri ve otoriter rejimler ile geleneksel monarşilerdir. Ülkenin dış politika dahil bütün kararları baskıcı bir kişi ve grup tarafından alınır.Halkın söz hakkı bulunmaz ve genellikle dış politikaya kapalı bir yönetim söz konusudur.

5-DIŞ POLİTİKADA KARAR VERİCİLER A-Hükümet(başbakan, dış işleri bakanı, bakanlar) B-Cumhurbaşkanlığı- devlet başkanlığı C-Meclis(dış ilişkiler komisyonu-meclis başkanlığı) D-Askeri ve sivil bürokrasi(savunma bakanlığı- genel kurmay başkanlığı-dış işleri bakanlığı bürokratları) Dış politikada liderlerin kişilik özellikleri, psikolojik durumları, hayat görüşleri oldukça etkilidir.

6-ULUSLARARASI HUKUK Devletler genellikle karşılıklı bağlayıcılık ilkesi çerçevesinde uluslararası kurallara uyma eğilimindedir.Bu ilke haklara egemenliklere saygı gösterme iç işlerine karışmadan başlamak üzere seyahat özgürlüğü ve ekonomik ilişkilere kadar pek çok alandaki ilişkileri düzenlemektedir. AHDE VEFA: Devletler katıldıkları uluslararası anlaşmalara devletler hukukuna göre uymak zorunda değildir. Gönüllü olarak katılırlar. Buna ahde vefa denir.

7-ULUSAL VE DÜNYA KAMUOYU Kamuoyu bir konu ile ilgili halkın genel düşüncesi ve kabulüdür. Ulusal kamuoyunun, dış politika yapım ve uygulama sürecine etkisi, halkın isteklerinin karar alıcılar tarafından dikkate alınması anlamına gelmektedir. Dış politikada kamuoyu, ancak XX.yy’da ortaya çıkmış, siyasal katılımın artması ve ülkelerin demokratikleşmesi ile gelişmiştir.

7-ULUSAL VE DÜNYA KAMUOYU Ani oluşan olaylarda ise kamuoyunun oluşması zaman alacağından risk karar alıcıların üzerinde olmaktadır. Kamuoyu oluşumunun basamakları: 1- Fikirlerin özgürce açıklanabilmesi 2-Fikirlerin açıklanıp başkalarına iletilmesi 3-Edinilen bilgi ve fikirler algılanır ve yorumlanır.

7-ULUSAL VE DÜNYA KAMUOYU Demokratik ülkelerde halk izlenen yanlış politikalara tepkilerini oylarıyla veya diğer zamanlarda sivil toplum örgütleri vb. yoluyla gösterebilmektedir. Kamuoyunun, demokratik ülkelerde bile dış politikaya ilgisizliğini göz ardı etmemek gerekir. Ancak gündelik hayatı etkileyen uluslararası olaylarda dış politikayla ilgilenme bilgilenme artmakta konunun çeşitli yönleriyle tartışılması gündeme gelmekte, konu irdelenmekte ve çatışmadan işbirliğine yönelmeler olacaktır.

7-ULUSAL VE DÜNYA KAMUOYU Kamuoyu tepkisi dış politikada karar vericileri etkiler. Kamuoyu oluşumunda üç temel grup: 1-Pasif halk 2-Aktif halk 3- Kamuoyu oluşturan halk

1-PASİF HALK(GENEL HALK KİTLESİ) Dış politikaya ilgisi ve bilgisi olmayan halk kişilerden oluşur.

1-AKTİF HALK Bir toplum içinde dış olaylara ilgi duyan kişilerden oluşur. Gelişmiş ülkelerde, belli bir mesleği olan bu kesim, halk içinde küçük bir azınlığı oluştursa da medyayı ve dış olayları takip eder, yorumları ile çevrelerini etkiler. Aktif halk, ülkede kamuoyu oluşturma sürecinde, doğrudan ve dolaylı etkili olduğundan kamuoyu oluşturanlar tarafından önemsenir.

1-KAMUOYU OLUŞTURAN HALK(Seçkinler-ulusal liderler-kamuoyu eliti) Sınırlı sayıdaki insanlardan olmasına rağmen bu kitlenin kamuoyunun oluşturulmasında ve harekete geçirilmesinde önemli rolü bulunmaktadır. Kısacası ulusal kamuoyu, dış politika konularında karar vericileri etkilemektedir. Karar vericileri, sadece kendi halklarından değil diğer ülkelerin halklarından da etkilenir.