Sporda Grup Dinamiği ve Liderlik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

STK’LARDA GÖNÜLLÜLER İLE İŞBİRLİĞİ
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
STRES YÖNETİMİ.
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
TAKIMLARIN OLUŞTURULMASI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
LİDERLİK.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Güçlü Kişilik Özellikleri Üstün Yönetsel Beceriler
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
ROL OYNAMA.
GRUBA YÖNELİK MÜDAHALE
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÖĞRENEN ORGANİZASYONLAR
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
İNOVASYON.
TAKIM RUHU ve EKİP ÇALIŞMASI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Bölüm 10 Takımlar.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Mentör Öğretmenlik.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
TEMEL BECERİLER-3.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Toplam Kalite Yönetimi
Kişisel Rehberlik.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha fazla.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KARİYER YÖNETİMİ DERSİ EGZERSİZLERİ Prof. Dr. Serkan Bayraktaroğlu
Liderlik.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.
2) NEO KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM
REHBERLİK DERSİ III.
TAKIM SARGINLIĞI.
GRUP İLETİŞİMİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.
Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.
Sunum transkripti:

Sporda Grup Dinamiği ve Liderlik

Grup nedir? Ortak bir amaçla bir araya gelmiş insan topluluğu. Bir araya gelmiş bireylerin birbirleriyle etkileşim kurmaları. Görev bağlılığı, ve çekiciliğin bir arada olduğu insan topluluğu. - Ortak görev, kriz ya da başarı anında hep bir gayretle mücadele eden topluluk.

- Serbestçe konuşabilme Grubun Özellikleri: Herhangi bir nedenle bir araya gelmiş kişileri birbirinden ayıran 10 Özellik olduğu öne sürülmektedir. - Serbestçe konuşabilme - Bir bütün olarak topluluğun iyiliği ile ilgilenmek - Üyelerin birbirlerine yardımcı olduğu ile ilgili bir duygu - Üyelerin birbirlerine yardım etmeye çalışması - Kendi grubunu “biz”,diğer grupları“onlar” şeklinde sunma - Grup etkinliklerine severek katılma - Temelde bireysel başarılarla ilgilenmeme - Gruptaki diğer üyelerin etkinlikleriyle ilgilenme - Grubun diğer üyelerini rakip olarak görmeme - Grupta sık sık bulunmamazlık yapmama.

Grup Çalışması Karmaşık problemler çözülür, Daha iyi kararlar alınır, Daha yaratıcı fikirler ortaya çıkar, Grup üyeleri tarafından daha çok benimsenme olur, Beceriler kazanılır.

Gruplarda gözlenmesi gereken hususlar -    İletişim ve katılım, -    Karar verme şekli, -    Liderlik, -    Amaçlar ve roller, -   Grup kuralları, -  Problem çözme şekli, - Grubun havası ve ses tonları.

Grup olmada geçirilmesi gereken dört aşama: Keşfetme, teşhis etme ya da biçimlenme safhası Grup üyelerinin birbirlerini tanımaları Liderlerini tanımaları Koçun ve grubun diğer üyelerinin kişiliğini değerlendirme Yetenekleri ve becerileri değerlendirme Atmosferin, iklimin belirginleşmesi - Kişiler arası ilişkiler oluşturulması ve sınanması.

2. Geçiş, fırtına ya da norm oluşturma safhası: Grup içindeki çatışmaların görülmesi Liderin grup içerisindeki rolleri belirlemesi Lidere karşı baş kaldırış ve dedikodu Çalışmalara katılmama Sporcuların zayıf ve kuvvetli yönlerinin belirlenmesi ve bu sayede belirsizliklerin ortadan kaldırılması - Sporcularının kaygısının azalması

3.Uygulama, çalışma ya da eylem safhası: Dayanışma ve işbirliği Çatışmaları doğuran sebepler üzerine tartışmalar Bireyler arasında ilgi artması ve dayanışma Amacın, takım başarısı olduğu düşüncesi - Grup üyelerinde birliktelik.

4. Sonlanma ya da bitim safhası: Belirlenen hedef ve amaçlara ne kadar ulaşıldığının açıklanması Grubun gelişimi ile ilgili gözlemler Üyelerde birbirlerine ilişkin geri bildirimin paylaşılması Liderin grubu sonlandırması

Grup dinamiğinin konularını şu başlıklar altında sıralayabiliriz: Grubun oluşumu Grup bağlılığı Grubun görevleri Grup motivasyonu Grup gelişimi Grup liderliği Grup kompozisyonu Grup uyumu Grup büyüklüğü Grupta karar verme

Steiner’in Grup verimliliği kuramı Gerçek verimlilik = Potansiyel verimlilik – Süreç Kayıpları En iyi performans Potansiyel verimlilik En yetenekli sporcu Koordinasyon kayıpları Süreç kayıpları Motivasyonel kayıplar

Grup ortamı Grup yapısı Grup bağlılığı Grup süreçleri Bireysel verim Üyelerin nitelikleri Grup ortamı Grup yapısı Grup bağlılığı Grup süreçleri Grup verimi Bireysel verim

Grubun Büyüklüğü Grup büyüdükçe grup verimliliği azalmaktadır. Grubun büyüklüğüne katılan yeni bireyler verimliliği azaltır. Aynı işi yapabilecek eleman verimi azaltır. İletişim ve etkileşimde güçlükler yaşanır. Grup üyelerini koordine etmek ve plan yapmak güçleşir. - Karar verme ve motivasyon azalmaktadır.

Toplumsal Kaytarıcılığın Nedenleri Yerini belirleme stratejisi 2. Olabildiğince çabayı azaltma stratejisi 3. Serbest binici stratejisi 4.Emici etki stratejisi

Toplumsal kaytarıcılık için lider ne yapabilir? - Bireysel katkının önemi üzerinde durmak Tanınabilirliği arttırmak - İyi bir etkileşim ve tartışma ortamı yaratmak

Grup bağlılığı -Grupta kalması için bireyler üzerine etkiyen güçlerin tamamı, -Grup çekiciliği, -Fırsatları kontrol, -Grubun bozucu etkilere karşı direnci, -Ortak amaçları başarmak için dinamik süreç

Grup bağlılığı Durumsal ( çevresel ) faktörler Kişisel faktörler Carron’un grup bağlılığının gelişimine katkıda bulunan 4 faktör Durumsal ( çevresel ) faktörler Kişisel faktörler Liderlik faktörleri Takım faktörleri

ÇEVRESEL FAKRÖRLER Sözleşme ile ilgili sorunlar Organizasyonel yönelim LİDERLİK FAKTÖRLERİ Liderlik davranışı Lider tipi Koç-sporcu ilişkisi Koç- takım ilişkisi KİŞİSEL FAKTÖRLER Bireysel yönelim Haz Bireysel farklılıklar TAKIM FAKTÖRLERİ Grup görevi Grup başarısını isteme Grup yönelimi Grup verimliliği normu Takımın yeteneği Takımın istikrarı BAĞLILIK Görev bağlılığı Toplumsal bağlılık BİREYSEL SONUÇLAR Davranışsal sonuçlar Mutlak performans etkinliği Göreli performans etkinliği Haz GRUP SONUÇLARI Takımın istikrarı Mutlak performans etkinliği Göreli preformans etkinliği

BAĞLILIĞIN NEDEN OLDUĞU PERFORMANS BAŞARISI 1. ZAMAN DİLİMİ 2. ZAMAN DİLİMİ Sezon öncesi bağlılık 1.Zaman Sezon içi bağlılık 2. Zaman Sezon sonu bağlılık 3. Zaman Sezon öncesi takım Performans ( 1. zaman) Sezon içi takım Performansı (2. zaman) Sezon sonu takım Performansı (3. zaman)

liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Lider, takımda hedeflerin belirlenmesi bu hedeflere nasıl ulaşılabileceğinin gösterilmesi takımdaki herkesin sorumluluklarının ve rollerinin belirlenmesidir

LİDERLİK Grup sürecinin fonksiyonudur Kişiliktir Önder olmaya ikna edilendir İnandırmanın bir şeklidir Eylemlerin ya da davranışların bir oluşumudur Güçlü bir ilişkidir Başarıya ulaşmak için bir araçtır Etkileşimin etkisidir Ayırt edici rol üstlenmiştir.

Liderliğe Kuramsal Yaklaşım Treyt Yaklaşımı Bu kurama göre, kişilik kişinin sahip olduğu özelliklerin belirlediği bir yapıdır. Kişinin temel özellikleri bilinirse, kişiliği de öğrenilebilir. Bu özelliklere sevimlilik, dürüstlük, çekingenlik örnek verilebilir. Bu kuram niceliksel ve uygulamalıdır. Kişiliğin, belli psikolojik özelliklere göre ölçülmesine önem verir.

Davranışsal Yaklaşımı Bu yaklaşım lider olmayı isteyen bir bireyin etkin lider davranışını öğrenerek lider olabileceğini öne sürer. Yaklaşıma göre lider yaratılır, doğmaz. Bu yaklaşıma göre liderler, otoriter, demokrat ve liberal olarak sınıflandırılır.

Bu yaklaşımda lider , grup üyelerine; ne yapacakları Otokratik Liderlik Yaklaşımı : Bu yaklaşımda lider , grup üyelerine; ne yapacakları nasıl yapacakları, nerede yapacakları ve ne zaman yapacakları grup lideri tarafından söylenir. Grubun performansının en üst düzeye çıkarmayı amaçlarlar. Otokratik liderlik modelinin en önemli sakıncası, liderin aşırı ölçüde bencil davranması, örgüt üyelerinin inanç ve duygularını hiç dikkate almamasıdır. Bu durum zamanla yönetime karşı nefret, moral bozukluğu, grup içi çatışma ve anlaşmazlığı gündeme getirir; yaratıcılık ve yenilik faaliyetleri azalır. Liderin doğal otoritesi zamanla kaybolur.

Demokratik Liderlik Yaklaşımı: Üyeleri dinlemek, çabalarını takdir etmek ve birbirleri ile ilişkilerinin yönlendirilmesi üzerinde duruldu. Grubun performansını en üst düzeye çıkarabilmek için grup üyelerinin morallerinin en üst düzeye çıkarılması gerektiğine inanılır. Astlarına danışarak karar alır. Kriz dönem-leri hariç, örgüt amaçları grubun kararlarına göre yönlenir. Astların planlama, karar alma ve örgütleme faaliyetlerine katılmalarını teşvik eder. Astlar kendi inisiyatiflerinin riskini taşırlar. Kararlar daha sağlıklı olur. Elemanlara daha nazik muamelede bulunur ve onlara değer verir. Cezadan daha çok, ödül sistemi uygulanmaktadır.

Liberal Liderlik Yaklaşımı: grup üyelerini tamamen serbest bırakan bir liderlik modelidir. Güçten kaçınır. Liderin rolü diğer grup üyelerinki gibidir. Lider sadece örgüt dışından bilgi ve kaynak sağlamak bakımından katkıda bulu-nur. Tamamen otokontrol sistemi hakimdir. Bu model çok kullanılan liderlik modelidir. Üyeler birbirine karşı farklı nitelikte amaçlar geliştirebilir. Bu durum özellikle kriz dönemlerinde örgütün dağılmasına neden olabilir.

Etkileşimsel yaklaşım Kişilik özelliklerinin yapısı başarılı bir liderliği sağlamaz. Araştırmalar büyük liderlerin, liderlik rollerine uygun genel kişilik özelliklerine sahip olduklarını göstermektedir. Etkin liderlik özel durumlara uymaktır. Etkin bir liderlik yapamadığı için atılan koçlar, başka takımlara gittiğinde başarılı olmaktadır. bu koçlar liderlik tiplerinin değiştirmemektedir. Aslında yeni ortam onların liderlik tipleri ve davranışlarına uymaktadır. Liderlik şekil ya da tip değiştirebilir. Gerçektende koçlar ya da diğer liderler davranışlarını durumun özelliklerine göre değiştirebilmektedirler.

Liderin Uygulamaları   1-     Lider grubun amacı ve görevini tam olarak bilmeli, 2-     Bu amaç ve göreve göre grubun gelişim aşamalarından hangisinde olduğunu doğru teşhis edebilmeli, 3-     Grubun içinde bulunduğu gelişim aşamasına en uygun liderlik yaklaşımının hangisi olacağına doğru karar verebilmeli,  

- Bir liderin grupla çalışırken geliştirmesi gereken yetenekleri; Grup liderlerinin, grubun gelişimine yardımcı olacağı görevler: -     Bir liderin grupla çalışırken geliştirmesi gereken yetenekleri;   -     Grubun hangi gelişim aşamasında olduğunu teşhis etmek, -     Liderlik yaklaşımını bu aşamalara göre değiştirmek, - Grubu başkana bağımlılıktan kurtarıp kendi kendini kontrol etmeye yönlendirmektir.  

Spor liderliğinin çok boyutlu modeli Chelladurrai’nin spor liderliğine ilişkin çok boyutlu modeli temel bir yapı olarak ele alınmıştır. Bunun 3 nedeni vardır: Chelladurrai’nin modeli spor ortamı için geliştirilmiştir. Chelladurrai’nin modelinin bir çok yönü spor ortamında test edilmiştir ve lider etkinliğini test etmede yaralıdır. - Karşılaştırmalı bir yöntemdir.

Chelladurai’nin Modeli Önceller Lider davranışı Sonuçlar Durumsal özellikler 4. Zorunlu davranış 2. Lider özellikleri 5. Gerçek davranış 7. Performans + haz 3. Üyelerin özellikleri 6. Tercih edilen davranış

Lider davranışları Zorunlu lider davranışı: liderin üstlendiği görev gereği yerine getirmesi gereken davranışlardır. Tercih edilen lider davranışı:. Sporcuların liderden bekledikleri davranış şeklidir Gerçek lider davranışı: Liderin sahip olduğu davranışları anlatır. Performans ve haz:daha iyi performans daha fazla haz, daha fazla haz daha fazla performansı sağlar. Dairesel bir döngüdür.

sorular