EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dogu Anadolu Kaplanları
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
TÜRKİYE’DE EĞİTİM VE İKTİSADİ BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN VAR MODELİ İLE ANALİZİ Yrd.Doç.Dr. Ceyda ÖZSOY Anadolu Üniversitesi Eskişehir 2007
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
İNSANGÜCÜ PLANLAMASI Dr. Habibe Akşit 15 Mart 2008.
TÜRKİYE’DE İŞSİZLİK VE GÖSTERGELERİ
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
ERK İSG&İK – –
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BÜTÇE AÇIKLARI.
TOPLUMSAL YAPI VE TOPLUMSAL İLİŞKİLER
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makro İktisat İktisadi Analiz
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
19 İKY işlevleri.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Hacettepe Üniversitesi
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Yeni Ekonomi ve Yeni İletişim Teknolojileri Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Eğitimin ve Toplum.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
EĞİTİM PLANLAMASI YÖNTEMLERİ
Türkiye Emek Piyasaları ve İstihdam Politikaları
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Büyüme ve finansal sektör 2017
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
YAYGIN EĞİTİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

TOPLUMSAL BİR KURUM OLARAK EĞİTİM İnsanlık tarihi insanın eğitsel tarihidir. Toplumsal yaşamın ihtiyaçlarını eğitim kurumları sağlar. Kurumlar düzenli ve organize edilmiş, statüler, roller ve normlar bütünüdür. Aile, hukuk, din, politika, ekonomi ve eğitim birer kurumdur. Bu toplumsal kurumlarda yer alan bireylerin her birinin statü, rol ve uyması gereken normlar kalıplaşmıştır.

EĞİTİM VE KALKINMA Kalkınma kavramı, toplumsal, kültürel, siyasal, eğitsel ve ekonomik içeriklidir. Kalkınma bir ülkenin yurttaşlarının daha iyi yaşam koşulları elde etmelerini sağlar. Kalkınma aynı zamanda ulusal gelirin o ülkenin yurttaşları arasında dengeli dağılmasına olanak sağlar.

EĞİTİM VE KALKINMA Kalkınmanın eğitimle ilişkisi 3 boyutludur. Kalkınma için gerekli bilgi ve beceriye sahip insan gücünü yetiştirmek Kalkınma için gerekli düşünsel yapıyı, zihniyeti değiştirmek Bilgi üreterek ,teknolojiyi geliştirmek

BEŞERİ SERMAYE Beşeri sermaye, bireye mal olmuş, bilgi ve becerilerle diğer kazanılmış niteliklerin değeridir. İnsana yapılan yatırımlar, ekonomik büyümeyi etkilemede önemli bir role sahiptir.

EĞİTİM-EKONOMİK GELİŞME İLİŞKİSİ Yapılan araştırmalarda; 98 ülkenin eğitim düzeyleri ile ekonomik büyümeleri arasında pozitif bir ilişki olduğu, uzun vadede eğitim harcamalarının, ekonomik büyüme üzerinde pozitif etkisi olduğu saptanmıştır.

EĞİTİM-GELİR İLİŞKİSİ Ülkenin kalkınması ile gelir dağılımı arasında bir ilişki vardır. Gelir dağılımı insanlık tarihinde hep bir sorun olarak var olmuştur. Bu sorun birkaç yıldan beri varlığını çok daha fazla hissettirmiştir. Eğitim ile gelir ilişkisini en iyi açıklayan yaklaşım insan sermayesi yaklaşımıdır. Bu yaklaşıma göre bireylerin eğitim düzeyleriyle gelirleri arasında bir ilişki vardır.

EĞİTİM-GELİR İLİŞKİSİ Eğitimin hem yatırım hem de tüketim özelliği vardır. Eğitim insanın kendi kendisine yaptığı ve uzun vadede yüksek kazanç sağladığı bir yatırımdır. Bill Gates'e göre de artık dünyanın neresinde olursa olsun iyi eğitimli kişilerin hemen hemen aynı gelir seviyelerinde olmaları mümkün olacaktır. Gelecekte temel gösterge bilgi olacağı için bir kişinin gelir düzeyini öğrenmek için eğitim düzeyinin ne olduğunu sormamız yeterli gelecektir.

EĞİTİM İSTİHDAM İLİŞKİSİ Günümüzde özellikle eğitim istihdam ilişkisi giderek önem kazanmaktadır. Piyasa şartları istihdamın nasıl olması gerektiğine yol göstermektedir. Türkiye’de bilinçli istihdam politikasının başlangıcı olarak planlı kalkınma dönemi gösterilmektedir.

EĞİTİM İSTİHDAM İLİŞKİSİ Türkiye’de istihdam sorununun önemli nedenleri; hızlı nüfus artışı, yetersiz gelir, teknolojik gelişmeler, iç, dış göçler, bölgeler arası gelişme farklılıkları ve eğitim politikasındaki sorunlar yer almaktadır.

EĞİTİM VERİMLİLİK İLİŞKİSİ Eğitim verimlilik üzerinde iki şekilde etkide bulunmaktadır; teknolojik gelişmeye ve verimli kazançlara dönüşen bilimsel bilginin gelişimine olanak sağlaması, çalışanların nitelik ve yeteneklerinin artmasına yardımcı olarak, onların yeni iş süreçlerine uyumunu kolaylaştırmasıdır.

EĞİTİM VERİMLİLİK İLİŞKİSİ Maliyet-yarar analizi: çıktı sabit, maliyetleri düşürme. Maliyet-etkililik analizi: tüketilen kaynaklara göre eğitim çıktılarının miktarının artması.

EĞİTİMDE MALİYET Eğitimin toplam maliyeti, kamusal ve özel eğitim harcamaları ile vazgeçme maliyetinin toplamı olarak tanımlanır. Eğitim nedeniyle hem bireysel olarak hem de toplumsal olarak uğranılan gelir kayıplarının tümüne vazgeçme maliyetinin toplamı olarak tanımlanır. Bir başka ifade ile eğitim alırken ekonomiye katkıda bulunamamadan kaynaklanan maliyettir..

EĞİTİMDE FİNANSMAN Bir toplumda eğitimi finanse etmek için kullanılan finansman modeli üç şekilde değerlendirilmektedir: Eğitim olanaklarının ne ölçüde sunulabildiği, Eğitim için ayrılan kaynakların etkin dağılımı, Eğitim için ayrılan kaynakların eşitlikçi ve hakkaniyete uygun olarak dağıtımıdır.

EĞİTİMİN YATIRIM VE TÜKETİM ÖZELLİĞİ Günümüzde bütün ülkeler; işgücünün verimliliğini arttırmak, sağlık ve beslenmeyi geliştirmek, gelir dağılımını düzeltmek, doğurganlığı azaltmak ve gelecek kuşakların eğitim olanaklarını arttırmak için eğitime yatırım yapmaktadırlar.

EĞİTİMDE SUNUM-İSTEM İLİŞKİSİ Eğitimde sunumun yapılabilmesi fiziksel ve personel eksikliğin giderilmesine bağlıdır. Eğitim hizmetleri içerisinde en önemli öğe öğretmendir. Sağlıklı bir sunumun yapılması nitelikli öğretmen ve diğer personele bağlıdır. Burada önemli olan çağdaş değerlere uygun olarak eğitimde istem oluşmadan sunumun hazırlanmasıdır.

EĞİTİMDE SUNUM-İSTEM İLİŞKİSİ Eğitim hizmetlerine olan istem, kişinin belli bir konu ile ilgili olarak, belli bir seviyede, belli bir eğitim kurumuna devam edebilme olanağı olarak tanımlanabilir. Eğitim sunumunun niteliği eğitim istemini etkilemektedir.

EĞİTİM PLANLAMASI Eğitim planlaması geleceği araştırmaktadır ve hedeflerini ona göre saptamaktadır. Üç yaklaşım vardır: Toplumsal istem yaklaşımı: eğitimin maliyeti değil toplumun istekleri ön plandadır. İnsan gücü yaklaşımı: ekonominin gereksinim duyduğu nitelikli insangücü ile eğitimin hedefleri uzlaşmaktadır. Verim oran yaklaşımı: eğitimi bir yatırım olarak kabul eder.