Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz? HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Neden Yardım Ederiz? Ne Zaman Yardım Ederiz? Kimler Yardım Eder? Yardımlaşmayı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Arkadaşlarıma.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
GÖNÜL KÖPRÜSÜ PROJESİ.
AVRUPA BİRLİĞİ SEVGİ BİLDİRİCİ Doç. Dr. CENGİZ HAKAN AYDIN SPOR YÖNETİCİLİĞİ.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
Örgütsel Güven ve Adalet
Buna inanmıyor olabilirsiniz ancak verdiği öğüt harika
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
VERGİ (devam).
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sosyal Bilgiler EĞİTİM VE ÇALIŞMA HAKKI
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
RUSLAR DÜNYAYI KURTARMANIN DERDİNE DÜŞTÜ. KORKUYORUZ Çünkü çeşitli zaman aralıklarla farklı asteroitler dünyayı teğet geçiyor.
EĞİTİM –ÖĞRETİM YILI PİLOT BİNBAŞI ALİ TEKİN İLKOKULU MART-NİSAN AYI DEĞERİMİZ YARDIMLAŞMA PAYLAŞMA.
Sosyal Pazarlamanın Yeni Aracı: Kitle Fonlaması
SORUYA DÖN Hey kır çiçekleri! Çıkarma işlemi ile ilgili küçük bir oyuna var mısınız? Öyleyse; TIKLA.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
KONUNUN ADI. Amaç ve Yöntem Etik alandaki bireysel gelişmişliğin toplumsal gelişmişliği de etkilediği düşünüldü.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Oyunun Özellikleri ve Önemi
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Çalışma Yaprağı.
Mühendislik Ekonomisi
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Bilimsel düşünme becerileri
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Arkadaşlığa Ve Çekime Neler Yol Açar?Aşk Nedir? Yakın İlişkiler Kurulmasına Olanak Sağlayan Faktörler Nelerdir? İlişkiler Nasıl Biter? HANGİ ANA BAŞLIKLARI.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Görgü Tanığı İfadesi Ne Kadar Güvenilirdir? Jüri Üyelerinin Kararlarını Etkileyen Diğer Faktörler Nelerdir? Bireysel Jüri Üyesini Neler Etkiler?Grup.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
BİREY-GRUP ETKİLEŞİMİ SOSYAL ETKİ HAZIRLAYAN NERİMAN ARICI.
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
OKULDE BİREYLER SAA.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
ATIF (YÜKLEME) KURAMI Başkalarının o anki duygu durumları ve heyecanları hakkında doğru bilgiler elde edebilmeye ve niçin öyle davrandıklarını anlamaya.
ALGILAMA İLETİŞİM.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz? HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Neden Yardım Ederiz? Ne Zaman Yardım Ederiz? Kimler Yardım Eder? Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz?

Sosyal psikologlar, yardım etme eylemini inceleyebilmek için insanların yardımlaşacağı durumları saptarlar. Deney bulgularına bakmadan önce yardımlaşmayı nelerin motive edebileceğini düşünelim.

Yardım etme davranışını üç kuram açıklar : Sosyal değiş-tokuş kuramı, yardım etmeyi, diğer sosyal davranışlar gibi (içsel ya da dışsal) ödülleri maksimuma çıkarma isteğinin motive ettiğini varsayar.

Üzgün insanlar da yardımsever olmaya meyillidir. Son olarak, dikkat çekici bir etki de iyi hisset-iyilik yap etkisidir: Mutlu insanlar yardımsever insanlardır.

Sosyal Değiş-tokuş Kuramı İnsan etkileşimlerinin kişinin ödülleri en üst düzeye çıkarmayı ve maliyetlerini en aza indirmeyi hedeflediği işlemler olduğunu öne süren kuram.

Bencillik (Egoism) Tüm davranışların altında yattığı varsayılan, kişinin kendi refahını artırma güdüsü. Başkalarının refahını artırmayı hedefleyen özgeciliğin tersi.

Sosyal bir ağ tarafından sağlanan karşılıklı destek ve işbirliği. Karşılıklılık Normu İnsanların kendilerine yardım eden insanlara yardım edeceği, onlara zarar vermeyeceği beklentisi. Sosyal Sermaye Sosyal bir ağ tarafından sağlanan karşılıklı destek ve işbirliği.

Toplumsal Sorumluluk Normu İnsanların yardıma ihtiyacı olanlara yardım edeceği beklentisi.

Akraba Seçimi Evrimin, yakın akrabalar arasında yardımlaşmayı artırarak ortak genlerin hayatta kalması ihtimalini artırdığı fikri. Duygudaşlık (Empati) Diğerlerinin duygularının dolaylı olarak deneyimlenmesi; kendini onun yerine koyma.

Hangi durumlar insanları yardım etmeye iter ya da etmemelerine neden olur? Yardım etme diğer seyircilerin sayısı ve davranışından ya da duygu durumundan, kişilik özelliklerinden ve değerlerden nasıl ve neden etkilenir?

İnsanların yardım etme ihtimali ne zaman yüksek düzeydedir İnsanların yardım etme ihtimali ne zaman yüksek düzeydedir? Durumlardan biri, başkasının yardım ettiğini gördükleri zaman. Yardım etmeyi artıran diğer durum ise en azından biraz boş zamanın olmasıdır; acelesi olanların yardım etme ihtimali daha azdır.

Kendimize benzettiğimiz kişilere yardım etme eğilimimiz vardır.

Kendimize benzettiğimiz kişilere de yardım etme eğilimimiz vardır. İzleyici Etkisi Bir kişinin ortamda başkaları varken yardım etme olasılığının daha az olduğuna dair bulgu. Kendimize benzettiğimiz kişilere de yardım etme eğilimimiz vardır.

Yardım etme kararını almada iç etkileri (suçluluk ve ruh hâli gibi) ve dış etkileri (sosyal kurallar, seyirci sayısı, zaman baskısı ve benzerlik gibi) değerlendirdik.

Bunların yanı sıra yardım edenlerin eğilimlerini de (örneğin kişilik özelliklerini ve dinî değerlerini) hesaba katmalıyız.

Kişiliğin ya da cinsiyetin etkisi duruma bağlı olarak değişebilir Kişiliğin ya da cinsiyetin etkisi duruma bağlı olarak değişebilir. Örneğin erkekler daha tehlikeli durumlarda yardım ederken, kadınlarınsa gönüllü olarak yardım ettiği gözlendi.

Dinî inanç, gönüllülük ve hayırsever katkılar olarak kendini gösteren uzun vadeli özgeciliği öngörür.

Yardımlaşmayı artırmak için, yardım etmeyi engelleyen faktörleri tersine çevirebilir miyiz? Ya da insanlara yardım etmenin ilkelerini öğretebilir ve yardımseverliği insanların kendilerini yardımsever olarak görebilecekleri şekilde toplumsal hâle getirebilir miyiz?

Kapıyı Yüzüne Çarpma Tekniği Bir taviz alma stratejisi. Büyük bir talep geri çevrildikten sonra (yüze kapı çarpma) aynı kişi daha makul bir talep sunar.

Manevi Dışlama Bir kişinin ahlaki değerlerini ve adalet kurallarını uyguladığı alanın sınırlarının dışında olarak algıladığı kişiler veya gruplar. Ahlaki dışlama, kişinin diğerlerini ahlaki çemberinin dışında görmesidir.

Fazladan (Aşırı) Gerekçelendirme Etkisi İnsanlara hâlihazırda yapmaktan hoşlandıkları bir şeyi yapmaları için rüşvet verilmesi; insanlar zamanla eylemlerini içsel istekleri yerine dışsal gerekçelere bağlamaya başlarlar.