BTO720 – UZAKTAN EĞİTİMDE DERS TASARIMI Öğrenci: Zehra SAYIN N ANKARA – 2015 GÜZ DÖNEMI Öğretmen: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN
GİRİŞ Bu sunuda A Designer’s Log Case Studies in Instructional Desgin adlı kitabın 10 bölümü Güz 2015 döneminde BTÖ720 – Uzaktan E ğ itimde Ders Tasarımı Dersi kapsamında özetlenmiştir. 2
CASE STUDY 10 Integrating Technology 3
VAKA KARAKTERİSTİĞİ 4 CinsiyetAkademik derecesi Tasarım sürecine katılım nedeni Teslim zamanı DurumuOturum sayısı Ö ğ retim tasarım bilgisi Uzaktan e ğ itim bilgi düzeyleri Genel amaçlar ve özel hedefler gelişmişlik düzeyi: KadınÖ ğ retim üyesi Kişisel3= En fazla 4 ayda başlayan 2= 16 ve 30 saat arası 71 = acemi düzeyde 1 = UE hakkında bilgisi yok 3 = genel hedefler ve özel hedefler (limitli özel hedefler) üç veya daha fazla UE dersinde
GIRIŞ Profesör; kariyerinin ortasında ve kursun tasarımını sürecine kişisel nedenlerle katılıyor, kendini online bir kursta ö ğ retim yapmaya hazır hissetmiyor, kurs tasarımı hakkında çok az şey biliyor, ö ğ retim tasarım sürecine katıldı ğ ı kursta daha önce e ğ itim yapmamış, di ğ er katılımcılardan daha fazla genel ve özel hedefler geliştirmiştir, 4 aylık bir sürede haftalık 1-2 saatini tasarım sürecine ayırabilece ğ ini söylemiştir, 5
GIRIŞ Uzman; Tasarım öncesi kurs içeri ğ ini profesör uzmana göndermiştir, Profesör ilk kez böyle bir çalışma yapaca ğ ı için uzman tarafından akış şeması, etkinlik örnekleri, her birinin ne kadar zaman aldı ğ ı, sırası ve her etkinlikten ne beklendi ğ i ile ilgili örnekler sunmuştur. Uzman profesörün kendisini tehdide u ğ ramış hissetmemişine özen göstermiştir. 6
GIRIŞ Çalışılan profesörler için dikkat edilmesi gereken bir husus: Uzmana önceki kurslarda çalışılan bir profesörün üretim yapılmadan geçilen bir dönemden sonra yapılacak daha çok işin oldu ğ u söylemiştir. Bu durum profların e ğ itsel materyalleri kolayca üretememelerinden kaynaklanmakta. Tasarımın çerçevesini çizmeden önce hedeflerin tanımlanması, aktivitelerin tasarlanması gerekmektedir. Bu durum profların kendilerini baskı altında hissetmelerine neden olmakta. Bir an önce ne yapılaca ğ ını kesin olarak bilmek istemektedirler. Normalde prof bir projeyi tamamlama sürecindeyken tasarımcının yeni bir projeye başlamış olması gerekir. Bu durum tasarım sürecinin sürekli yanlış anlaşılmasından kaynaklanmaktadır. 7
1. OTURUM Uzman; İ lk önce kendisini ve süreçteki rolünü tanıtmıştır, Proftan kursunu ve kursun programdaki yerini tanımlamasını istemiştir, Çalışma boyunca ılımlı bir ortam sa ğ lamak için güven duygusu oluşturmaya çalışılmıştır, Çalışmaya karşı aidiyet duygusu oluşturmaya çalışmıştır, Profun konunun uzmanı oldu ğ unu tasarımcının ise teknik açıdan uzman oldu ğ unu belirtmiştir. Bu açıklamanın aradaki güvensizli ğ i ve olası anlaşmazlıkları, yanlış anlamaları ortadan kaldırarak daha verimli ve üretken bir çalışma gerçekleştirece ğ ini düşünmektedir. 8
1. OTURUM Prof; bu kursu 10 yıldır vermektedir ve di ğ er kurslar için bir temel oluşturdu ğ unu, mezunların katıldı ğ ı ilk kurslardan biri oldu ğ unu kullandı ğ ı e ğ itsel kaynakların da bu süre içinde de ğ işti ğ ini söylemiştir. İ çerikte; Haftalık aktivitelere ve detaylara baktı ğ ımız zaman içeri ğ in di ğ erlerininkine göre daha iyi yapılandırılmıştır, Fakat spesifik hedefleri yoktur ve planın daha genel bir teması vardır Prof planın genel olmasının onu daha kolay şekillendirmesine yardımcı oldu ğ unu, spesifik bir planın çok katı olmasından dolayı farklı durumlarda uygulanmasının zor oldu ğ unu söylemiştir. Bu durum uzmana ö ğ renci aktivitelerini planlama konusunda esneklik sa ğ layan yapılandırmacı pedagojiyi hatırlatmıştır. 9
1. OTURUM Oturum sonunda; Prof bu oturumdan memnun kaldı ğ ını ifade etse de oturum sonunda biraz endişeli görünmüştür. Çünkü prof pedagojik yaklaşımı üzerinde tartışılmasından dolayı kendini hazırlıksız yakalanmış hissetmiştir. Her ne kadar alanında deneyimli ve ö ğ renciler tarafından benimsenmiş bir prof olsa da uzman tarafından ona daha ilk baştan yöntemini de ğ iştirmesinin önerilmiş olması bu duruma sebep oldu ğ u belirtilmiştir. 10
2. OTURUM Profun içeri ğ i uzmanla beraber incelenmiştir ve bileşenleri HCP’ ye transfer edilmiştir. Prof genel hedeflerin tamamını henüz tasarlamadı ğ ı için zamanın büyük bir bölümünü bu hedefleri tasarlamak için kullanacaktır. Proflar genel olarak kursların genel hedeflerini belirlemeye gerek duymamaktadırlar. Proflar ya detaya inmeden taslak olarak hazırlamaya e ğ ilimlilerdir ya da genel ve özel hedefleri birbirinden ayıramamaktadırlar. Özel hedeflerin hangi aktiviteler için yazıldı ğ ının belirlenmesi önemlidir. 11
2. OTURUM Kurs süresi 15 haftadır. Sürenin başından final sınavına kadar hangi hedeflerin tanımlanması gerekti ğ i, hangi etkinliklerin planlanması gerekti ğ i belirlenmelidir. Genel hedeflerin belirlenmesi ve 2. haftadan 14. haftaya kadar 12 haftalık bir süre için dikey olarak da ğ ıtılmıştır. Daha sonra özel hedeflere geçilmiştir. 1. ve 2. haftalar arasındaki ö ğ rencilerin tamamlaması istenen aktiviteler belirlenmişitr. 12
2. OTURUM 3 ve 4. haftaya kadar aktiviteler belirlenmedi ğ i ve yalnızca okumaların bitirilmesi istendi ğ i için ö ğ rencilerin; okudukları parçaların anahtar kavramlarını belirlemelerini, kavramları mantıksal olarak sıralamalarını, kavramlar arası ba ğ lantıları açıklamalarını istenmesi tavsiye edilmiştir. 13
3. OTURUM Kurs içeri ğ ine göre planlama yapmak çok zaman alaca ğ ı için prof bir an önce multimedya sunumlar yapmayı istemiştir. Uzman ise öncelikle hedeflerin tasarımının en önemli iş oldu ğ unu söylemiştir. Çünkü bu di ğ er tüm işlerin temelini oluşturmaktadır. Prof öneriyi kabul etmiştir fakat yapılacakların daha somut olmasını istemiştir. prof kursun bir bölümünde ö ğ rencilerin bilgisayar yazılım ile yapılabilecek bir etkinlik seçmiştir böylece çalışma daha somut hale gelmiştir. Ö ğ rencilerin temel düzeyde beceriler kazanabilmeleri için internetten yazılımlar araştırılmış ve biri seçilmiştir. Bu yazılıma odaklanıp kursun tamamının göz ardı edilmemesi için ö ğ rencilerin beli kazanımları edinip belli bölümleri tamamladıktan sonra yazılımı kullanmalarına izin verilmiştir. 14
4. OTURUM Yazılım yani teknolojinin kurs içeri ğ ine entegre edilmesi bu oturumun konusu olmuştur. İ lk önce ö ğ rencileri yazılımın kullanımı ile ilgili yönergeler verilecektir. Kursun ilk 5 haftasını kapsayan mevcut içerik ve plandaki yapılması gereken etkinlikler, genel ve özel hedefler bu yazılım ile gerçekleştirilmeye çalışılacaktır. 15
5 – 6 – 7. OTURUMLAR Haftalık etkinlikler üzerinde çalışılmaya devam edilmiştir. Profun ders notlarının haftalık olarak bireysel ve grup görevleri olarak planlı ve düzenli bir şekilde uzaktan e ğ itim ortamına aktarımına devam edilmiştir. Prof bu haftalar boyunca grup etkinlikleri geliştirmeye yönelik hala şüphe sahibidir. 16
8. OTURUM HCS tamamlanmıştır. Hedefler tasarlanmıştır. E ğ itsel materyaller toplanmıştır, Bireysel ve grup etkinliklerinin tasarımı bitmiştir, Haftalık oturumların planlanmasına ve dikkatlice hazırlanmasına başlanılmıştır. Prof ö ğ rencilerinin kurstaki motivasyonlarına odaklanmaya karar vermiştir ve bunun için e ğ itsel online oyun kullanmak istemiştiştir. 17
9 VE 10. OTURUMLAR Haftaların ve aktivitelerin genel olarak planlamasına devam edilmiştir. Planlı bir yaklaşım izlenmiştir. Her haftanın görevleri (bireysel ve grup) gözden geçirilmiştir. Bu esnada ana problemler dikkate alınmıştır. Bireysel ve grup sorunları cevaplanarak bir sonraki haftaya geçilmiştir. 18
GÖRÜŞME NOTLARı Görüşme üzerine profun görüşleri şu başlıklar altında ayrıca özetlenmiştir: 19 Takım ve bireysel de ğ erlendirmeler Uzmanın kendi dokümanlarının webte yayınlanması Pedagojik yöntemin de ğ işimi Zaman kısıtı Gelecek üzerine Yüz yüze e ğ itim Uzaktan e ğ itimi keşfetmek için motivasyon Uzmanın kurs izlencesinin analizi Hedeflerin yazılması Yatay ders izlencesi Kurs nasıl organize ediliyor Takım ve bireysel çalışmalar
KAYNAKÇA Power, M. (2009). Case Study 10: Integrating Technology. In A designer's log case studies in instructional design. Edmonton: AU Press. 20
TEŞEKKÜRLER 21