ÖĞRETİM MODELLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam Öğrenme Modeli Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Benjamin BLOOM ( ).
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
ÖĞRENME ÖĞRETME MODELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğretim Tasarımı
Öğretim Durumlarını Planlama
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
CARROLL’UN OKULDA ÖGRENME MODELİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Bilgisayar Destekli Eğitimin Gelişimi ve Kuramsal Dayanakları
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Öğrenme -Öğretme Modelleri
ÖĞRENCİNİN HAZIRBULUNUŞLUĞU VE OKULDA ÖĞRENME MODELİ HANDE ÖZÇALIŞAN
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
Öğrenme Öğretme Süreci
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
SINIF YÖNETİMİ.
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
MODELLER.
Tam Öğrenme Modeli’nin Ana Değişkenleri
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Programlı Öğretim.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Yapılandırmacı Öğrenme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretimin Planlanması
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM MODELLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ

TAM ÖĞRENME MODELİ Tam öğrenme modeli öğrencilerin aynı konuyu kavrama sürelerinin farklı olduğu gerçeğinden hareketle, yeterli zaman ve destek verildiğinde her öğrencinin öğrenebileceği temeline dayanır.”

Tam öğrenme modeli, Bloom tarafından, Carroll ‘un okulda öğrenme modelinden yararlanılarak geliştirilmiştir.

Bloom’a göre öğrenmenin başlangıcından itibaren tüm öğrenme koşulları ve ortamları tam olarak sağlanmış ise kimsenin öğrenemeyeceği bilgi yoktur. Hızlı öğrenebilen ve öğrenemeyen öğrenci vardır.

Tam Öğrenme Modelinin Öğeleri Öğrenci Nitelikleri Bilişsel Giriş Davranışları Duyuşsal Giriş Özellikleri Öğretim Hizmetinin Niteliği Öğrenme Ünitesi ya da Üniteleri Öğrenme Ürünleri Öğrencinin Başarısı Öğrenme Hızı Duyuşsal Ürünler

Öğrencilerin Başarısı Öğrenci Nitelikleri Öğretim Hizmetinin Niteliği Öğrenme Ürünleri Öğrenme Ünitesi ya da Üniteleri Öğrencilerin Başarısı Öğrenme Hızı Duyuşsal Ürünler Bilişsel Giriş Davranışları Duyuşsal Giriş Özellikleri

Sözlü anlatım yeteneği Okuduğunu anlama becerisi Bilişsel Giriş Davranışları Belli bir öğrenme ünitesinin öğrenilmesi için gerekli olan ön öğrenmelerdir. Bunlar: Sözlü anlatım yeteneği Okuduğunu anlama becerisi Mantıksal düşünme becerisi Öğrenme tarzı

Bilişsel giriş davranışlarının tam olması, dizilerde yer alan diğer ünitelerdeki davranışların öğrenilmesini ya olanaklı duruma getirir ya da kolaylaştırır. Bilişsel giriş davranışları, başarıdaki değişkenliğin % 50 ‘sini açıklama gücündedir.

Duyuşsal Giriş Özellikleri Öğrencinin öğrenme ünitesine karşı ilgisi, tutumu ve akademik benlik kavramını kapsar. Duyuşsal giriş özellikleri, başarıdaki değişkenliğin % 25 ‘ini açıklama gücündedir.

Akademik benlik kavramı, başarıyı belirlemede etkisi çok yüksek bir öğedir. Akademik benlik kavramı, öğrencinin öğrenme özgeçmişine dayalı olarak hedeflerle tutarlı öğrenmeyi başaracağına dair kendine olan güvenidir. Birbiri üzerine biriken başarı ve başarısızlıklar öğrencinin akademik benlik kavramlarının gelişmesinde çok etkilidir.

Öğretim Hizmetinin Niteliği Öğretim hizmetinin niteliğini 4 öğe belirler. İpuçları Öğrenci Katılımı Pekiştirme Dönüt ve Düzeltmeler

İpuçları: Öğretme sürecinde öğrenciye, neyi öğrenebileceğini, bunları öğrenirken ne yapacağını anlatmak için kullanılan mesajların tümü olarak tanımlanır. İpuçlarının öğrenmede etkili olabilmesi için , öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine ve öğrenme yollarına uygun, anlamlı,güçlü olması gerekmektedir.

Öğrenci Katılımı: Öğrencinin istendik davranışı kazanması için kendisine sağlanan ipuçları ile belli bir düzeyde etkileşimde bulunmasıdır. Öğretim niteliğinin en iyi göstergesi öğrenci katılımıdır. Çünkü katılım olmadan öğrenme gerçekleşmez.

Pekiştireç: Bir davranışı izleyen ve verildiğinde organizmayı hoşnut eden ve bu sayede davranışın ortaya çıkmasını sağlayan uyarıcılardır.

Dönüt ve Düzeltmeler: Dönüt ve düzeltme işlemleri, öğrenmenin tam olarak gerçekleştirilmesini amaçlar. Öğrenme işi sonunda yapılan izleme testleriyle elde edilen dönütlerden öğrenciye eksiklerini ve yanlışlarını duyurmak için yararlanılır. Ayrıca bu testler öğretmene öğretme işinin etkililiği hakkında bilgi verir.

Öğrenme Ürünleri Öğrenme ürünleri; Öğrencilerin başarısı, Öğrenme hızı, Öğrencilerin duyuşsal özellikleridir.

Öğrencilerin giriş davranışları öğrenme-öğretim süresinin başında eşitlenmelidir. Her öğrenme ünitesinden sonra öğrencilerin eksiklikleri giderilmelidir. Öğrenciler için nitelikli öğrenme hizmetleri sunulmalıdır. Böyle olursa öğrenciler arasındaki bireysel farklılıklar azalır ve öğrencilerin başarısı artar.

Öğretimin hedefleri/öğrenme görevleri saptanmalıdır. Öğretim Koşulları Öğretim niteliğini ve öğrenci başarısını arttırmak için, belli çevresel koşulların hazırlanması zorunludur. Bir öğrencinin geçmiş yaşantısı ve içinde bulunduğu durum belirlenmelidir. Öğretimin hedefleri/öğrenme görevleri saptanmalıdır. Her öğrencinin neyi nasıl öğreneceği planlanmalıdır. Öğrenmedeki gelişmelere bakarak, her öğrenciye kendi gelişmesi konusunda, devamlı bilgi verilmelidir. Yetersiz gelişmeler için, tamamlayıcı öğretim yapılmalıdır.

Öğrencinin hazır bulunuşluğu sağlanmalıdır. Öğretime Uygulanması Öğretimin hedefleri ve onun göstergesi olan hedef davranışları, aşamalı bir şekilde belirlenmelidir. Öğrencinin hazır bulunuşluğu sağlanmalıdır. Öğretimin planı yapılmalıdır. Ölçme araçları hazırlanmalıdır. Öğrencinin öğretime katılımı sağlanmalıdır. Dönüt ve düzeltmelerden yararlanılmalıdır.

Tam Öğrenme Modelinin Yararları Her öğrenci kesin başarı kazandığı için, öğrencinin kendine güveni ve saygısı artmaktadır. Öğrencinin öğrenme ihtiyacını merkeze alan bireyselleştirilmiş öğrenme yaklaşımıdır. Her öğrenciye ihtiyacı olduğu kadar zaman tanıdığı için, eğitimde fırsat eşitliğinin uygulanmasına yardımcı olmaktadır. Öğrenme görevlerinin/öğretimin hedeflerinin ve uygulamanın ayrıntılı olarak planlanması, öğretmenin ne yapacağını önceden bilmesini sağlar. Bu nedenle de öğretmenin başarısı artar.

Tam Öğrenme Modelinin Sınırlılıkları Çocuklukta kazanılan tecrübenin okuldaki öğrenmeye olan etkisi, içinde bulunduğu koşullardan daha fazladır. Hedeflerin, hedef davranışların ve ölçme araçlarının hazırlanması, uzmanlık gerektir. Uygulama sırasında, her öğrenme biriminin sonunda düzeltme yapılmazsa, tüm sistem felce uğrar. Tüm öğrencilerin aynı düzeye gelmesi amaçlandığı için, öğrenme zaman almaktadır. Sınıflarda öğrenci sayısı fazladır. Öğretmenin zamanı ve enerjisi sayılıdır. Yavaş öğrenen öğrenciler, hızlı öğrenenlerin zamanını alarak, hızlı ilerlemelerini engelleyebilir.

CARROLL’UN OKULDA ÖGRENME MODELİ

Carroll her öğrenciye, ihtiyaç duyduğu zaman ve ek öğrenme olanakları verildiği taktirde tüm öğrencilerin belirlenen öğrenme düzeyine ulaşacakları savunmaktadır. Carroll, modelin öğelerini zaman kavramıyla açıklamıştır.

Carroll’un “okulda öğrenme modeli”nin üç temel dayanağı bulunmaktadır Carroll’un “okulda öğrenme modeli”nin üç temel dayanağı bulunmaktadır. Bloom daha sonra bu dayanakları “Tam Öğrenme Modeli” olarak kullanmıştır.

1- İyi öğrenen ve öğrenemeyen öğrenciler vardır. 2- Hızlı öğrenen ve hızlı öğrenemeyen öğrenciler vardır. 3- Uygun öğrenme koşullarında öğrenme gücü, öğrenme hızı ve öğrenmeye isteklilik bakımından öğrencilerin büyük bir çoğunluğu birbirine benzemektedir.

Öğrenme için harcanan süre Öğrenme derecesi = _________________________ Öğrenme için gerekli süre

Modelin 5 temel öğesi bulunmaktadır.

1. Yetenek 2. Öğretimden yararlanma 3. Sebat 4. Olanak (Fırsat) 5 1.Yetenek 2.Öğretimden yararlanma 3.Sebat 4.Olanak (Fırsat) 5.Öğretimin niteliği

Carroll yeteneği, öğrenilecek bir konunun tam olarak öğrenilmesi için, öğrenen kişinin ihtiyaç duyduğu zaman miktarı olarak tanımlamaktadır.

Öğretimden yararlanma yeteneğidir. Sebat,etkin olarak öğrenmede geçen zaman miktarıdır. . .

Öğretme işlemlerine ait olan fırsat, öğrenme için verilen zaman olarak tanımlanmaktadır. Öğretim niteliğinin temelinde, hızlı öğrenebilen ve öğrenemeyen öğrenciler varıdır görüşü yatmaktadır

KELLER PLANI (BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRETİM) Keller planı ABD’de Fred Keller ve Gilmour shermon tarafından 1963 yılında ortaya konmustur. Keller planında tam öğrenme önemli bir temel tasıdır. Keller planı; tam öğrenmede öğrenciye öğrenme için ihtiyaç duyduğu gerekli olan öğrenme zaman verilmelidir. Bireysel olarak ihtiyaç duyulan zaman bireysel çalısmayı da beraberinde getirir

Keller planında öğrenme açısından homojen grupların olusturulması da esastır. Keller Planının Faydaları • Öğrenci öğrenme sürecinde aktiftir. • Öğrenciler istedikleri zaman sınav olur, bu nedenle sınav esnasında öğrencinin hastalığı, yorgunluğu vb. etkenler ortadan kaldırılarak öğrencinin daha basarılı olmasına katkı sağlar,

• Sınavlarda anında dönüt vardır, bu sebeple hataların anında düzeltilmesi de esastır, • Tam öğrenme esaslı olduğu için bir konu öğrenilmeden diğerine geçilmez, • Her türlü eğitim seviyesinde rahatlıkla kullanılır, • Öğretmen öğretim etkinliklerine daha fazla zaman ayırır.

TEMEL ÖĞRETİM MODELİ (GLASSER) Glaser’in modelinde hem davranısçı hem de bilissel yaklasımın bir sentezi vardır. Glaser öğrencilerin hedef davranıslara ulasma derecesinde, ön kosul öğrenmelerin, uygun öğrenme-öğretme etkinliklerinin ve değerlendirme etkinliklerinin etkisi üzende durmustur.

-Okulda etkili öğretimi gerçeklestirmede dört öğeden olusan (1-hedeflerin saptanması, 2- giris davranıslarının belirlenmesi, 3-öretme-öğrenme ortamının seçilmesi, 4- değerlendirme) öğretim tasarımını ele alan bir modeldir. Glasser, okuldaki etkili öğretimi gerçeklestirmede dört öğeden olusan bir model (temel öğretme modeli) gelistirmistir. Bu modelin dört temel asama;

1.Hedefler saptanır. 2.Gerekli giriş davranışları belirlenir. 3.Öğretme öğrenme ortamı seçilir ve düzenlenir. 4.Değerlendirme yapılır. Bu modele göre öğretme işi öğretmen tarafından yapılır.

TEŞEKKÜRLER