Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
NÖRO LİNGUİSTİK PROGRAMLAMA
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Problem Çözme Süreci.
REHBERLİK.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
MOTİVASYON.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
DİĞER TUTUMLAR.
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
Liderlik.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Kekemelik.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU

DAVRANIM BOZUKLUĞUNUN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ

DB’NİN YAYGINLIĞI Zenci Amerikalı gençler beyaz gençlere kıyasla çok daha yüksek DB oranlarına sahipti (Fabrega, Ulrich, & Mezzich, 1993; Lahey ve ark., 1995). Bu farklılıklar ortamsal olabilir, çünkü zenci çocukların çoğu diğerlerine kıyasla çok daha yüksek suç, yoksulluk ve şiddet oranlarının olduğu mahallelerde yaşıyorlar.

Eş Tanı DEHB, DB ile birlikte ortaya çıkan en yaygın eş zamanlı bozukluktur.

DB’NİN ETİYOLOJİSİ Biyolojik Etmenler GENETİK ETMENLER HORMONAL ETMENLER NÖROTRANSMİTTER DİSFONKSİYONU NÖROLOJİK ETMENLER PRENATAL (DOĞUM ÖNCESİ) TOKSİN MARUZİYETİ

Nöropsikolojik Etmenler YÖNETSEL BECERİLER: Planlama, organize etme, strateji oluşturma, ayrıntılara dikkat etme ve hatırlayabilmeyle alakalı bir dizi yüksek seviye bilişsel kabiliyetlerle ilgilidir. Yönetsel becerileri güçlü olan kişiler sonuçları tahmin edebilir ve değişen durumlara ayak uydurabilirler.

Psiko-Sosyal Etmenler EBEVEYNLİK AKRAN ETKİSİ ÇEVRE VE SOSYO-EKONOMİK ETMENLER

Risk Faktörlerine İlişkin Sonuçlar Risk etmenlerinin sayısı ne kadar çoksa, bir gençte davranım bozukluğu görülme ihtimali de o kadar yüksektir.

DEĞERLENDİRME Mülakatlar Değerlendirme Ölçekleri Doğrudan Gözlem Özet Bazı belirtiler diğer tanılarla örtüşebilir ve tanı sürecini karmaşık hâle getirecek eş zamanlı hastalık olmasının olasılığı da yüksektir. Aldatma semptomatolojinin bir parçasını oluşturduğu için çocuğa göre daha açıkgözlü olan yardımcı bile kandırılabilir.

TEDAVİ STRATEJİLERİ Bilişsel-Davranışsal Tedavi BİLİŞSELDAVRANIŞSAL TEDAVİ VEYA TERAPİ (BDT): Bireye olaylar hakkında farklı şekilde, çoğunlukla başka birinin bakış açısıyla, “düşünmeyi” öğreten ve bunu mümkün kılan yöntemler (ör., bireye belirli bir yöntemi kullanmayı hatırlatmak üzere “DUR” gibi bir akrostiş ya da kısaltma kullanma) sağlayan terapötik yaklaşımı ifade eder.

Aile Odaklı Müdahaleler EBEVEYN YÖNETİM EĞİTİMİ OLUMSALLIK SÖZLEŞMESİ: Uygun davranışı artırmak ve uygun olmayan davranışı azaltmak üzere tasarlanan önceden düzenlenmiş bir sonuçlar (pekiştiriciler ve cezalandırıcılar) sistemini ifade eder. AİLE SİSTEMLERİ TERAPİSİ

Çok Sistemli Tedavi ÇOK SİSTEMLİ TEDAVİ: Birçok duygusal ve davranışsal rahatsızlıklara aile terapisiyle bireysel ve akran odaklı terapileri birleştirerek yaklaşan multisistem bir tedavi yöntemidir. Bu tedavi yöntemi aile ve akran gibi çevrelerin davranış değişikliğine olan etkisinin önemini kabul eder.

Psikofarmakolojik Müdahale RASTGELE SEÇİLMİŞ KONTROLLÜ ÇALIŞMALAR (RSKÇ): Rastgele Seçilmiş Kontrollü Çalışmalar farklı hastalara belli bir seçim yapılmaksızın uygulanan tedavi işlemleridir.

Özet Çocukların önemli bir kısmı iyileşme göstermez. İyileştirmeyi sürdürmek zaman geçtikçe ve ortam değiştikçe zor hâle gelir. DB olan bir çocuğun davranışlarını normal düzeye düşürdüğü nadiren görülür 8 yaşın altındaki çocuklar önemli ölçüde iyileşme göstermişlerdir.

OKUL TEMELLİ MÜDAHALELER Sorunu Değerlendirme ÖNCÜL-DAVRANIŞ- SONUÇ (Ö-D-S) KAYIT FORMU: Uyumsuz davranışların altında yatan amacı değerlendirirken önemli bir bilgi olarak kabul edilen Ö-D-S kayıt formu, öğretmenin hedef (uyumsuz) davranışı tetikleyen olayları, bu olayların devam etmesini sağlayan davranış sonuçlarını tanımlama ve kaydetmede kolay ve etkili bir yol sunar.

ÇEVREDEKİ OLAYLAR: Hedef veya istenmeyen davranışı “tetikleyen” ya da kışkırtan ön olaylar. SÜRDÜRÜLEN SONUÇLAR: Hedef ya da istenmeyen davranışın devam etmesini kolaylaştıran sonuçlar.

Etkili Bir Müdahale Planı Geliştirme Öğretici Yaklaşımlar ÖĞRENMEYE KARŞI MOTİVASYON GÜÇ VE YETENEKLERİ BELİRLEME

DOĞRU STRATEJİLERİ SAĞLAMA GERÇEK-DÜNYA ÖĞRENMESİ SAĞLAMA UYUM, UYMA VE BİÇİMLENDİRME İLETİŞİM BECERİLERİNİ GELİŞTİRME

Bilişsel Davranışsal Yaklaşımlar OLUMLU HAVA YARATMA BÜYÜK BEKLENTİLER YARATMA YAPILANDIRILMIŞ ÖĞRENME ORTAMI İŞBİRLİKÇİ (KUBAŞIK) ÖĞRENME POZİTİF PEKİŞTİREÇ SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ

KOÇLUK: Koçluk, bir öğrenciye, belli bir sosyal beceriyi nasıl yerine getireceğini anlatmak ve performansı hususunda sözlü geri bildirimde bulunmaktır (Elliot & Gresham, 1991).

MODEL OLMA: Model olma, esas itibariyle, gözlemleyen (bu durum için DB olan öğrenciler), modeli (öğretmeni ya da bakıcıyı) gördükçe etkili bir sosyal beceri performansı göstermesi için dolaylı yoldan pekiştirilerek, doğru davranışı öğreneceği bir müdahaleyi tanımlar. DAVRANIŞ PROVASI: Davranış provası yapılandırılmış rol oynamada yeni edinilen sosyal bir beceriyi pratik etmeyi içermektedir.

ÖZET Bu bölüm özel olarak sınıf öğretmenleri, genel olarak da okul çalışanları için mücadele edilmesi gereken durumların ortaya çıkmasına neden olan davranım bozukluğu ve duygusal davranışsal bozuklukla ilgili genel bir bakış vererek başlamaktadır.