Örgütsel Çatışma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES YÖNETİMİ.
Advertisements

STRES YÖNETİMİ.
Örgütsel Güven ve Adalet
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
ORGANİZASYONDA GRUPLAR
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
 Ülgen & Mirze 2004.
Doç.Dr. İnayet Pehlivan AYDIN
İŞ YERİNDE STRES ve ETKİLERİ
STRES VE STRES YÖNETİMİ
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA VE ÇATIŞMANIN ÇÖZÜMLENMESİ
STRES.
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Çatışma ve Çatışma Çözme
STRES & STRESLE BAŞA ÇIKMA
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
Psikolog Şenel KARAMAN Bedeninizin yaşam tarzına cevap veriş şeklidir. Büyük ölçüde fiziksel kaynaklıdır. Hepimiz stresle birlikte.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ
Yönetim Fonksiyonları
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
İLETİŞİM MODELLERİ.
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
ÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA VE YÖNETİMİ
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Konu; Psikososyal Risk Etmenleri 1.SORU 44 2.SORU 45 1.SORU 44 2.SORU 45.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ. Amaç; İşyerindeki sağlığa zararlı psikososyal risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmak.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Performans Değerlendirme Hataları
İŞ YERİNDE STRES ve ETKİLERİ
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
İLETİŞİM TÜRLERİ.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
6.2. Personel Sağlığı ve İş Güvenliği
ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM “Örgütler ekonomik, sosyal ve teknolojik sistemlerdir. Bu nedenle bir örgütün değişimini ya da örgütsel değişimi disiplinler arası bir.
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
ÖRGÜTSEL SESSİZLİK VE STRES
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
KURUM KÜLTÜRÜ.
Matriks Organizasyon Yapısı
ÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA VE YÖNETİMİ Erkan TEMEL. Giriş ÖRGÜTSEL DAVRANIŞÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA VE YÖNETİMİ2  Çatışma kavramı yöneticilerin zamanını alan ve mutlaka.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
GRUP İLETİŞİMİ.
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
STRES. İçerik I. Stres Kavramı II. Yöneticilerde Stres III. Çalışma Yaşamında Stres Kaynakları V. Stresin Belirtileri ve Etkileri VI. Stresle Başa Çıkma.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Örgütsel Çatışma

Çatışma Nedir ? Çatışmanın sözlükteki anlamları, aynı anda ortaya çıkan birbirine karşıt ya da eşit derecede çekici dilek ve isteklerin bireyde yarattığı ruhsal durum. Birbirleriyle uyuşmayan dilek ya da isteklerin yarışmasından ortaya çıkan üzücü ya da kıvanç vermekten uzak bilinç durumu. Görüş ve kanıların aykırılığından doğan karşıtlık olarak tanımlanmaktadır.

Çatışma, iki veya daha fazla kişi veya grup arasındaki çeşitli kaynaklardan doğan anlaşmazlık olarak tanımlanabilir. Anlaşmazlık, zıtlaşma, uyumsuzluk, birbirine ters düşme, çatışmanın temel unsurlarıdır

En kısa ve basit sekli ile çatışma; kişinin içinde bulunduğu sosyal ortam ve zaman diliminde istemediği koşullarla karsı karsıya kalması ve bir sonuç için zorlanması durumunda, gerçekleştirdiği davranış, ulaştığı duygusal yapı olarak tanımlanabilir.

Çatışmaya Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar Geleneksel Yaklaşım Davranışsal Yaklaşım Modern Yaklaşım (Etkileşimci Yaklaşım)

Geleneksel Yaklaşım Zarar Şiddet Yıkım Maliyet Artışı Stres İş Tatminsizliği Uygun yönetim taktikleri ile bunların ortadan kaldırılmaya çalışılıp çatışmadan kurtulup daha olumlu performansa ulaşılmalıdır

Davranışsal Yaklaşım Yıkıcı Etkiler Yapıcı etkiler Sorun Varlığı Sağlıklı Çözümler Harekete Geçirme

Modern (Etkileşimci) Yaklaşım Davranışsal Yaklaşım Teşvik Modern Yaklaşım Çatışmasız örgüt ilgisizliğin ve monotonluğun belirtileri olup örgüt üyelerinin değişime ve yeniliğe kapalı bir yapıda olduğu fikrini savunur.

Çatışma Süreci

Çatışma Türleri Çatışmaya taraf olanlar açısından Örgüt içindeki yerlerine göre Örgüt işleyişine etkisine göre Ortaya çıkma şekillerine göre Diğer çatışmalar

Çatışmaya Taraf Olanlar Açısından Çatışma Türleri İçsel Çatışma Kişinin iç çatışmasının temelinde yatan gerçekleştirmek istediği ve gerçekleştirdiği davranışlar arasındaki farklılıklardır.

B. Kişilerarası Çatışma

C. Kişiler Ve Gruplararası Çatışma

D. Gruplararası Çatışma

E. Örgütlerarası Çatışma

2. Örgüt İçindeki Yerlerine Göre Çatışmalar Yatay Çatışma  DİKEY ÇATIŞMA Emir Komuta- Kurmay Çatışması

3. Çatışmanın Örgüt İşleyişine Etkisine Göre Çatışma Türleri Fonksiyonel Çatışma 2. Fonksiyonel Olmayan Çatışma

4. Ortaya Çıkma Şekilleri Bakımından Örgütsel Çatışmalar 1. Potansiyel Çatışmalar 2. Algılanan Çatışmalar  3. Hissedilen Çatışmalar 4. Açık Çatışmalar

5. Diğer Çatışmalar Amaç Çatışması Örgütün amaçları ile kişilerin veya grupların amaçlarının farklı olması durumunda ortaya çıkan çatışma türüdür.

B. Rol Çatışması Belirli konumda bulunan bireyden grup üyelerinin gerçekleştirmesini istedikleri görevler “beklenen rol”, her bireyin kendisinden ne beklendiğine ilişkin algılayışı “algılanan rol”, bireylerin kendilerinden beklenenleri gerçekleştirme gayreti ise “oynanan rol” olarak adlandırılmaktadır. Bu roller arasındaki uyumsuzluklar rol çatışmalarının ortaya çıkmasına neden olur.

3. Kurumsallaşmış Çatışma Çatışmayı doğurabilecek koşulların, çatışmanın şiddet ve derecesi ile çatışma çözüm yollarının toplumsal sistem tarafından belirlendiği, tarafların bir çatışma halinde nasıl davranacaklarının, hangi yöntemleri izleyeceklerini, nasıl bir çözüm yöntemi geliştireceklerinin, ayrıntılı olarak belirlendiği çatışma türü kurumlaşmış veya kurumsallaşmış çatışma olarak ifade edilir.

4. Beliren Çatışma Bu çatışmalar özellikle emir-komuta konumuyla kurmay konumda çalışan yöneticiler arasında ortaya çıkan çatışmalarla ilgilidir. Bu türden çatışmaların en önemli nedenleri arasında iş dışı sosyal ve bireysel faktörler gösterilebilir.

Çatışmaya Neden Olan Faktörler Bireysel Faktörler Örgütsel Faktörler İş İle İlgili Faktörler İletişim Problemleri

1. Bireysel Faktörler Kişisel Farklılıklar Amaç ve Değer Farklılıkları Engellenme Statü ve Güç

2. Örgütsel Faktörler Örgütsel Büyüklük Karara Katılma Ödül Sistemlerindeki Farklılık Denetim Biçimi Değişim Ve Belirsizlik Yöneticilik Tarzlarındaki Farklılık

3. İş İle İlgili Faktörler İş Bölümünden Kaynaklanan Sorunlar Kaynakların Sınırlı Olması: Yetki Ve Sorumluluklardaki Belirsizlik: Fonksiyonel Bağımlılık

4. İletişim Problemleri Anlama Ve Algılama Güçlükleri Yetersiz Bilgi Alışverişi İletişim Kaynaklarının Bozukluğu

Örgüt Açısından Çatışmanın Sonuçları Çatışmanın Olumlu Sonuçları Çatışmanın Olumsuz Sonuçları

Çatışmanın Olumlu Sonuçları 1. Çatışma ile farklı görüşler ortaya çıkar ve bununla birlikte bireylerin zihinsel çabalarını artırarak yaratıcılık özelliklerinin güçlendirilmesinde etki eder. 2. Çatışma ile eski amaçlar yerini daha iyi ve geniş amaçlara bırakır. 3. Çatışma ile bireyler kendilerini daha iyi ifade etme imkanı bulurlar. Bu şekilde çatışma ile oluşan anlaşmazlık durumu ortadan kalkar ve taraflar arası yakınlaşma doğmasını sağlar. Bireyler arası ilişkileri güçlendirir. 4. Bireyler çabalarını daha iyi sonuç elde edebilecekleri alanlara yoğunlaştırarak işlerinin verimliliği ve etkinliğini artıracaktır. 5. Çatışma örgütsel değişimi bütünleştirici bir niteliktedir.Çatışmaya yol açan kararsızlık ve uyuşmazlıklar ortadan kaldırıldığında örgütü bütünleştirebilir.

6. Çatışma sonucundaki biçimsek yapıdaki eski liderlik tarzının yetersizliği açığa çıkarak, sisteme yeni bir liderlik biçimi gelebilir. 7. Çatışma iş görenleri güdüleyerek örgütteki tembelliği ortadan kaldırabilir. 8. Örgüt kaynaklarının daha dengeli dağıtımlarına yol açabilir. 9. Çatışma çağın gerisinde kalmış işlemlerin, görevlerin, yapıların ve amaçların sorgulanması ve değiştirilmesi için gerekli ortam oluşturulmasına destek sağlar. 10. Çatışma örgüt hedeflerini işlevselleştirmeye yönlendirebilir. 11. Çatışma örgüt sorunlarının su yüzüne çıkmasına böylece ilgililerin gözlerini sorunlara çevirmelerine yol açar. 12. Örgütte iş görenler arasındaki iletişim kanallarının açılmasına bilgi akışının hızlanmasına yardım edebilir.

Çatışmanın Olumsuz Sonuçları 1. Çatışma örgütsel amaçların sapmasına yol açabilir. 2. Tarafları yoran bir mücadele; işyerinde zaman, emek ve paranın boşa harcanmasına yol açabilir. 3. Stres ve işten bıkkınlığa neden olur. 4. Örgütte iletişimin azalmasına ve iletişimde bozukluklara neden olur. 5. Çatışma, çatışma içindeki birey ya da grupların amaçlarını, örgütün genel amacının üstünde görmelerine yol açabilir. 6. Örgütte güvensizlik ve şüpheciliğin hakim olduğu bir havanın oluşmasına neden olur.

7. Çatışma işgörenin morali ve İş doyumunu olumsuz yönde etkileyerek iş doyumu ve performansının düşmesine neden olur. 8. Örgüte bağlılık ve adanmışlığın azalmasına neden olur. 9. Çalışanlar, aralarında oluşan iletişimin anlamını kendi gereksinmelerine göre çarpıtabilir. 10. Bölümler ya da takımlar, üstünlük karmaşasını yaşamaya eğilim gösterebilirler; yaptıklarını hep doğru, karşı bölümün ya da takımın yaptıklarını hep yanlış görebilirler, güçlerini ve başarılarını abartabilirler, çalışanlarının düşünmelerini kısıtlayabilirler.

Çatışmanın Doğa Eğitimi ile İlişkilendirilmesi

TEŞEKKÜRLER