Öğretmenlik Mesleğinin Etik Kodları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
EĞİTİM ÖĞRETİMDE ETİK.
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
TÜRK TORAKS DERNEĞİ 1.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
Uluslararası İş Etiği.
DEĞERLER VE HEMŞİRELİK EĞİTİMİ
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
Öğretmenlik Mesleği ve Etiği
ETİK NEDİR?.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
Yrd.Doç.Dr. Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
1 DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜNÜN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Proje Tanıtım Kokteyli Doç. Dr. Abdurrahman EKİNCİ Proje Danışmanı Yeşilli Atatürk Ortaokulu.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
ETİK KODLARI RIDVAN SEZER NESİB GORAL.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Bülent Ecevit Üniversitesi
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ETİK Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi 2015.
ETİK SÖZLEŞME.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
EĞİTİMDE ETİK KURALLAR
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Meslekİ etİk.
Öğretmenlik Meslek Etiği
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
Toplam Kalite Yönetimi
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
BALAKGAZİ ORTAOKULU Psk. Dan. Eşref Bolukçu …::: E t i k E ğ i t i m i :::…
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Örgütsel Kariyer Planlaması
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNDE ETİK İLKELER
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
ZEYNEP TOPRAK. KAYNAKLARIN ETKİLİ KULLANIMI Kurumsal ve kamusal kaynakların etkili kullanımı öğretmenlerden beklenen önemli bir etik davranıştır. Kaynakların.
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
  Albany New York Eyalet Universitesi, Birleşmiş Milletler Küresel Sağlık ve Ulusal Hukuk Birliği Merkezi Bu Program Uluslarası Ögrenciler için sunulmuş.
Test 1.
Sunum transkripti:

Öğretmenlik Mesleğinin Etik Kodları

Etik Kodlar Meslek etiği ilkeleri ile aynı işlevi gören mesleki etik kodlar da söz konusudur. Etik kod, çalışanların hangi davranışlarının kabul edilebilir bulunduğuna ilişkin olarak yol gösteren, meslek ya da örgüt tarafından beklenen resmi ifadelerdir (Ferrel ve Fraedrich, 1994,170).

Etik Kodlar Meslek etiği kodlarının genel olarak üç temel işlevi yerine getirmesi beklenir  1. mesleğin ideallerinin toplum ve meslek elemanları arasında paylaşılmasını sağlar. 2.meslekteki etik davranışlara genel bir rehberlik yapar. 3.beklenen standartların altındaki davranışların disipline edilmesi için gereken, kabul edilebilir davranış standartlarının geliştirilmesini sağlar.

Etik Kodlar "Etik Kod", mesleki ya da başka gruplar içerisinde kalabilmek için, ilgili kişilerin uymak zorunda oldukları amaç ve davranışlar bütünüdür. Etik kodlar genellikle yazılı ve resmi bir nitelik taşırlar. Ancak etik kodların bir kısmı yazılı olmayabilir.

Etik Kodlar Etik kodlar, bireylerin etik açıdan doğru davranmalarına yardımcı olmak veya onları bu biçimde davranmaya motive etmek için kullanılabilir. Böylece bir mesleğin ya da bir örgütün içinde etkinlik gösteren bireylerin davranışlarının doğru biçimde yönlendirilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte etik kodlar, bireylerin mutlaka etik davranışlar göstermelerini garanti etmez

Bir örgütün niçin etik kodlara sahip olması gerekir? Örgütte kabul edilmiş veya kabul edilebilir bulunan davranışları tanımlamak. Uygulamalarda standartları yükseltmek. Örgüt çalışanlarının kendi davranışlarını kıyaslamalarını sağlayacak örnekler oluşturmak. Profesyonel davranış ve sorumluluklar için bir çerçeve çizmek. Mesleki kimlik gelişimine bir araç oluşturmak. Mesleki olgunluğun belirtilerini ortaya koymak.

Etik Kodların Özellikleri Etik kodların bütün sorunlara ilişkin yanıtları vermesi gerekmez. Kodlar, eylemin doğru ya da yanlışlığının belirsiz olduğu durumlarda bireylere rehberlik yapmalıdır. Etik kodlar ayrıca, doğru davranışlara teşvik etmek, doğru olmayan davranışlar konusunda ise caydırıcı olmak konusunda bazı parametrelerin oluşturulmasını sağlar.

Etik Kodlar Mesleki etik kodların bilinen en eski örneği tıp alanındaki "Hipokrat Andı"dır. KEBAPÇI YEMİNİ: Halk sağlığını önde tutacağıma, YEMEDİĞİMİ YEDİRMEYECEĞİME '. Bozuk gıda satmayacağıma, Mesleğime saygı duyacağıma, Namusum ve şerefim üzerine And İçerim

Öğretmen Andı 1. Hiçbir öğrencime zarar vermeyeceğim. 2. İnsanlığın ve insanın yücelmesi için eğitim-öğretim yapacağım. 3. Benim gözetimime bırakılmış olan öğrencilerimi koruyacağım. 4. Eğitim-öğretim yaparken öğrencilerimin ihtiyaçlarına öncelik vereceğim. 5. Öğrencilerin iyi eğitilmesi için gereken yatırımın azaltılması çabalarına direneceğim. 6. Öğrencilerimin eğitimi sürecinde mümkün olan en iyi öğrenme kaynaklarından yararlanmalarını sağlamaya çalışacağım.

Öğretmen Andı 7. Öğrencilerimin tümünün güvenli ve sağlıklı bir çevrede bulunması için elimden geleni yapacağım. 8. Bütün öğrencilerime saygılı biçimde, nazik ve içimden gelen bir coşku ile öğretim yapacağım. 9. Bütün öğrencilerimin gereksinmelerinin karşılanmasın için elimden geleni yapacağım. 10. Çevremdeki iyi insanları öğretmen olmaya teşvik edeceğim. 11. Eğer öğretme aşkımı kaybedersem meslekten ayrılacağım.

Öğretmenlik Mesleğinin Etik Kodları

Öğretmenlik Mesleğinin Etik Kodları Öğretmenlerin mesleki etkileşimleri dört temel değere uygun olmalıdır: a) Özerklik: Bireylere sahip oldukları onur ve değere uygun biçimde davranılması hakkını gözetmek b) Adalet: Gücün paylaşılması ve gücün kötüye kullanımının önlenmesi c) Sorumlu ilgi: Başkalarına verilebilecek zararın en aza indirilmesi ve yararın artırılması d) Gerçek : Kendine ve başkalarına dürüst davranmak

Öğretmenin Etik Davranış İlkeleri A- Profesyonel sorumluluk B- Mesleki etik davranışlar C- Mesleki Uygulama ve Performans D- Meslektaşlara karşı etik davranışlar E- Öğrencilere karşı etik davranışlar F- Aile ve topluma Karşı Etik davranışlar

A- Profesyonel sorumluluk: Öğretmenler, her öğrencinin potansiyelinin geliştirmesini sağlayacak bir atmosferin yaratılması için çaba gösterecektirler. Öğretmenler, öğrencilerine, meslektaşlarına, ailelere ve topluma karşı davranışlarında çalışma standartlarına ve etik ilkelere uygun davranacaklardır. Mesleki ilkeler, mesleğin eksiksiz yerine getirilmesini sağlamayı amaçlamaktadır.

B- Mesleki etik davranışlar: Öğretmenler, dürüstlük konusunda örnek olarak, kişisel niteliklerini sergileyerek, yasalara uyarak ve saygı göstererek mesleğin saygınlığını korumaya gayret göstereceklerdir.

B- Mesleki etik davranışlar: 1. Öğretmenler okulun veya eğitim kurumlarının resmi politikalarını kasıtlı olarak yanlış yorumlayamazlar ve bu politikalara kişisel tutum ve kanılarını karıştıramazlar. 2. Öğretmenler, bütün mali kaynakları dürüstlükle kullanacaklar ve finansman işlerinde doğruluk içinde davranacaklardır. 3. Öğretmenler, kurumsal ve mesleki imtiyazlarını kişisel ve partizan amaçlarla çıkar sağlamak amacı ile kullanamazlar. 4. Öğretmenler, mesleki kararlarını bozacak ya da etkileyecek bahşiş, hediye veya ayrıcalıkları kabul edemezler. 5. Öğretmenler, hiç kimseye kendilerine bir avantaj sağlayacak herhangi bir hizmet ya da ayrıcalık sunamazlar. 6. Öğretmenler kayıtlar üzerinde değişiklik yapamazlar ya da başkalarını bu tür davranışlara yöneltemezler.

C- Mesleki Uygulama ve Performans: Öğretmenler, yasa veya düzenlemelere göre mesleki anlamda yeterli bulunduktan sonra, öğretmenlik mesleğinin uygulamalarını ve mesleki performansını yerine getirme sorumluluğunu da üstlenerek, yeterliklerini sürekli geliştirmeye çaba göstereceklerdir.

C- Mesleki Uygulama ve Performans: 1. Öğretmenler bir görev ya da sorumluluğa mesleki profesyonellik temeline göre başvuracaklar, kabul edilecekler ve atanacaklar ayrıca yasal sözleşmeleri ya da atamalarındaki maddelere bağlı kalacaklardır. 2. Öğretmenler, atandıkları görevi yerine getirecek toplumsal sağduyu, bedensel dayanıklılık ve zihinsel sağlığa sahip olmalıdırlar. 3. Öğretmenler, öğrenme ile ilgili amaçları gerçekleştirebilmek için öğretim yapacaklardır. 4. Öğretmenler mesleki açıdan sürekli kendilerini geliştireceklerdir. 5. Öğretmenler yürürlükte olan federal ve eyalet yasalarına ve düzenlemelerine, yerel okul bölgelerinin yazılı politikalarına uygun davranacaklardır.

D- Meslektaşlara karşı etik davranışlar: Öğretmenler , meslektaşları ile olan ilişkilerinde etik açıdan örnek olacaklar, bütün meslek üyelerine eşit ve adil davranacaklardır.

D- Meslektaşlara karşı etik davranışlar: 1. Öğretmenler, meslektaşları ile ilgili gizli bilgileri yasal olarak ya da mesleki amaçlarla gerekli olmadıkça açıklayamazlar. 2. Öğretmenler, iş arkadaşları ve okul sistemi hakkında kasıtlı olarak çarpıtılmış açıklamalar yapamazlar. 3. Öğretmenler, yerel okul kurullarının politika ve yasal statülerine uygun olarak gerçekleşen işten çıkarma, değerlendirme ve işe alma süreçlerini yerine getirmek zorundadırlar. 4. Öğretmenler, iş arkadaşlarının politik ve yurttaşlık hakları ile ilgili uygulamalara ve sorumluluklarına karışamazlar.

D- Meslektaşlara karşı etik davranışlar: 5. Öğretmenler iş arkadaşları arasında ırk, renk, ulusal ve etnik köken, yaş, cinsiyet, engellilik durumu ya da medeni durumuna göre ayrımcılık, taciz ve baskı yapamazlar. 6. Öğretmenler, kasıtlı olarak meslektaşlarının mesleki hak ve ayrıcalıklarını kullanmalarını engelleyemez ya da reddedemez. 7. Öğretmenler, meslektaşlarının mesleki kararlarını etkilemek için özel davranışlarda bulunamazlar ve zorlayıcı araçlar kullanamazlar. 8. Öğretmenler bir mesleki hak olarak öğretimde akademik özgürlüğe sahiptirler ve hiçbir eğitimci federal veya eyalet yasalarının dışında bu hakkın kullanımına müdahale edemez.

E- Öğrencilere karşı etik davranışlar: toplumun gözünde güven duyulan biri olarak öğretmenler, her öğrencinin etkili bir yurttaş olma potansiyelini gerçekleştirmeleri sürecini ölçebilmelidirler.

E- Öğrencilere karşı etik davranışlar: 1. Öğretmenler her öğrenci ile saygılı, düşünceli ve adil bir yaklaşım içinde ilgilenecekler ve disiplin sorunlarına okul kurulu politikaları ve yasalara uygun çözümler arayacaklardır. 2. Öğretmenler kasıtlı olarak öğrencilerin aleyhine davranışlarda bulunamazlar. 3. Yasal ve mesleki gereklilikler nedeniyle açıklama zorunluluğu olmadıkça öğretmenler, öğrencilere ilişkin gizli bilgileri açıklayamazlar. 4. Öğretmenler, öğrencileri bedensel ve zihinsel sağlığına ya da güvenliğine zarar veren öğrenme koşullarından korunmasına gerekli çabayı göstereceklerdir.

E- Öğrencilere karşı etik davranışlar: 5. Öğretmenler gerçekleri çarpıtmadan sunmaya çaba göstereceklerdir. 6. Öğretmenler öğrencilerin bir programa katılmasını adaletsiz bir biçimde engelleyemezler, öğrencinin bazı burs ve diğer kaynaklardan ya da avantajlardan yararlanmalarını ırk, renk, cinsiyet, engellilik, ulusal köken ya da medeni durumu yüzünden engelleyemezler. 7. Öğretmenler makul bir neden olmadıkça, öğretim sürecinde öğrencinin bağımsız eylemlerini kısıtlayamaz ve öğrencilerin farklı bakış açılarını reddedemezler.

F- Aile ve topluma Karşı Etik davranışlar: Öğretmenler, toplumdaki yurttaşlık görevlerini yerine getirirken, aileler ve toplumun okullarını geliştirmeye katkıda bulunan diğer kişilerle işbirliği yaparlar.

F- Aile ve topluma Karşı Etik davranışlar: 1. Öğretmenler, öğrencinin yararına olacak konularda ailelerle işbirliği yapmak ve bilgi almak için gerekli çabayı gösterirler. 2. Öğretmenler, toplum kültürünü ve okuldaki öğrencilerin ev ortamını tanımak ve anlamak için çaba gösterirler. 3. Öğretmenlerin, okul-halk ilişkilerinde olumlu bir rol oynayacakları açıktır.

Sonuç Eğitim ve öğretimin en temel parçası olan öğretmenlerin meslek ilkelerine sıkı sıkıya bağlı kalmaları, öğrencilerin okuldaki öğrenme süreçlerini iyileştireceği gibi öğrencilerin hak ve sorumluluklarını öğrenerek daha iyi, katılımcı ve demokratik yurttaşlar olarak yetişmelerine katkı sağlayacaktır.

Sonuç İdeal bir öğretmen, yalnız kusursuz öğretme yetenekleri ile değil, aynı zamanda yaşama biçimi ile de örnek alınacak ahlaki bir modele dönüşür. Yani bu anlamda toplum öğretmenlerden, öğrettiklerini örnek olarak yaşayan ideal insanlar olmalarını beklemektedir.