SAĞLIK İLETİŞİMİ ve SAĞLIK HABERCİLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
MTO HALKLA İLİŞKİLERİN BASINLA İLİŞKİSİ
İLAÇ ADVERS ETKİ TAKİBİ VE BİLDİRİMİ Prof. Dr.Cenk CAN
REKLAMCILIK Hafta 2.
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
REKLAMCILIK Hafta 2.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
6 Hafta 6Yazılı İletişim IIBLUES. 6 2 Faaliyet Raporu Nedir? Faaliyet raporu kuruluşun mevcut ve potansiyel iş ortaklarını ve menfaat sahiplerini bilgilendirmek.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
HALKLA İLİŞKİLER Yrd. Doç. Dr. Hakan KİRACI.
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Prof. Dr. Bülent Yılmaz Hacettepe Üniversitesi
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İLAÇ ADVERS ETKİ TAKİBİ VE BİLDİRİMİ Prof. Dr.Cenk CAN
IV. DERS: Medyanın Toplumsal Konumu ve Medya ile İlişkiler HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. RECEP YILMAZ.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
Reklâm BBY 401, 1 Kasım 2007 Reklâm UmutAl Umut Al H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Ortaklık Kurma Kütüphan-e Türkiye Tanıtım Çalışma Grubu Ankara, Ağustos 2015.
EĞITIM VE KÜLTÜR. Bireylerin toplum için hazırlanmasında şüphesiz kültür aktarımının önemli bir yeri bulunmaktadır.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazarlama İletişimi Araçları
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Dünya Çocuk Bilim Derneği
Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler:
Tatlı – Tuzlu Yiyecek Kategorisi
SINIF YÖNETİMİ.
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
KUŞ GRİBİ VE İNSANA TESİR EDEN SALGINA HAZIRLIK VE MÜCADELE PROJESİ Hayvan Sağlığı Bileşeni İnsan Sağlığı Bileşeni Kamuoyu Bilinçlendirme ve Koordinasyon.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
GÖZ HASTALIKLARINDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI VIII.Zonguldak Oftalmoloji Kursu.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
GÖZ HASTALIKLARINDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
Temel Bilgi Teknolojileri
Prof.Dr.Gülgün ERDOĞAN TOSUN Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi
MEDYA VE ÇOCUK
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Sağlık iletişimi ve Kuramları
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler
Sunum transkripti:

SAĞLIK İLETİŞİMİ ve SAĞLIK HABERCİLİĞİ DOÇ.DR.İNCİ ÇINARLI GALATASARAY ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Sağlık İletişimi Disiplini “İletişimin sağlık ve sağlıklı olmanın, hastalık ve rahatsızlığın tanımlanmasında, ayrıca bu sağlık sorunları ile başa çıkma yolları ile ilgili stratejilerin geliştirilmesinde oynadığı rol dikkate alınarak, iletişimin sağlık ve sağlık hizmetleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir”. -Lederman-

Bir diğer tanımlama… “Sağlığı geliştirmek, kişilerin ve toplumun sağlıkla ilgili kararları üzerinde etkili olmak ve bilgilendirmek için iletişim stratejilerinin incelenmesi ve kullanılmasıdır”. -Centers for Disease Control and Prevention (CDC)-

Sağlık iletişiminde çok disiplinlilik ve disiplinlerarasılık esastır: Sağlık iletişimi; tıp ve sağlık alanında yaşanan gelişmelerin iletişim, sosyoloji, psikoloji, antropoloji, ekonomi, istatistik, sağlık eğitimi, sağlığın geliştirilmesi, işletme, siyaset bilimi, enformasyon teknolojileri ve tabii ki kamu sağlığını içine alarak ele alındığı bir süreçtir.

Sağlık İletişimi Hangi Alanlarda Kullanılır? Sağlık personeli-hasta ilişkileri ve sağlık personelinin kendi aralarındaki iletişimi (kişiler arası düzeyde sağlık iletişimi). Tüketicilerin ve sağlık personelinin kamu sağlığı hizmetlerine nasıl ulaşacaklarına ve kullanacaklarına yönelik eğitimi (sağlık okuryazarlığı). Kişilerin klinik tavsiyeleri yerine getirmeleri (sağlık okur yazarlığı).

Bireysel ve toplumsal sağlık riski ile ilgili enformasyonların yayılması (risk iletişimi). Kitle iletişiminde sağlık ile ilgili mesajların iletimi (geleneksel ve yeni medyada sağlık haberciliği, enformasyon iletimi).

Kamu sağlığına yönelik mesajların oluşturulması (kampanya tasarımı). Sağlıkla ilgili enformasyon sistemleri (tele-sağlık, tele-tıp).

Sağlık İletişimi Yöntemleri Sosyal Pazarlama Medyada Savunuculuk Halkla İlişkiler

Sosyal Pazarlama Reklam ve pazarlama ilkelerinin olumlu sağlık davranışı sağlamak için kullanılmasıdır. İletişim ve sosyal psikoloji kuramlarını, uygulamalı pazarlama teknikleriyle birleştirir, bunu sağlık iletişimi kampanyalarında ortaya koyar. Hastalık nedeni olarak bireysel davranışlar üzerinde durulur ve dikkat, zararlı ürünler ve çevreden uzağa çekilir. Bireyleri gereksiz yere tüketime de yöneltebildiği için eleştirilmektedir.

Medyada Savunuculuk (Media Advocacy) Medyanın sosyal ve kamu politikası inisiyatifini geliştirmek üzere stratejik kullanımıdır. Bireysel davranışları değiştirmeyi değil, sosyal değişimi amaçlar. Gruplara (topluluklara) medyada görünürlük, meşruluk ve aynı zamanda da hikâyelerini kendi ağızlarından anlatabilme olanağı tanıması sayesinde güç sağlayabilir. Gündem yaratma, yaratıcı epidemiyoloji, ünlü kullanımı ve çerçeveleme gibi teknikleri kullanır.

Halkla İlişkiler “Bireysel karar almada kültürü ve çevreyi değiştirme tekniği” olarak da tanımlanabilen halkla ilişkiler; sağlıkla ilgili doğru ve güvenilir enformasyonun yayılmasında, sağlıklı davranışa ikna etmede ve sağlık okuryazarlığını (health literacy) oluşturmada/geliştirmede kullanılabilir.

Sağlık Haberciliği ve Sağlık İletişimi Disiplini Arasındaki İlgi Kamu sağlığı ve sağlık iletişiminin gerek bireysel davranışları değiştirme çabası, gerekse sosyal değişime gittikçe artan oranda eğilme ihtiyacı karşısında medya genellikle status quo’yu sürdürme taraftarıdır. Öncelikle kamu sağlığı ve medyanın “çatışan önceliklerine” odaklanalım:

Sistemde kökten yapısal değişikliğe gitmek yerine var olan sosyal yapıyı korumak isteyen medya; enformasyon iletmek, eğlendirmek, ikna etmek, çıkar sağlamak, bireysel konulara eğilmek ve reklam girdilerini koruyarak varlığını sürdürmek amaçlarını taşımaktadır.

Öte yandan kamu sağlığı ise eğitmek, kamu sağlığını iyileştirmek ve toplumu değiştirmek gibi amaçlara sahiptir. Dolayısıyla önceliklerin böylesine çatıştığı bir ortamda medyaya yönelik sağlık iletişimi mesajları bu çatışma dikkate alınarak, stratejik olarak tasarlanmalıdır.

Medya hem olumlu ve hem de olumsuz sağlık davranışına yönelten mesajlar gönderir. Olumlu mesajlar (sağlık iletişimi kampanyaları, sosyal reklamlar, belgeseller, sağlık programları…) Olumsuz mesajlar (reklamlar, haberler, diziler, TV filmleri…)

Medyada yer alan sağlıkla ilgili haberler çoğunlukla “sağlığın Tıbbi Modeli’nden” hareket eder. Tıbbi Model’de: Hasta değilsek sağlıklıyızdır… Sağlığın tanımlanmasında biyolojik ve tıbbi parametreler esastır. Sağlığın ekonomik, politik ve sosyal belirleyicileri göz ardı edilir.

Bu gibi nedenlerden dolayı, hedef kitleleri olumlu sağlık davranışına yöneltecek mesajları tasarlayacak olanlar; medya sisteminin nasıl çalıştığını (örn. eşik bekçilerinin kriterlerini, medya organının yayın politikasını, reklam ilişkilerini, neyin haber değeri taşıdığını) bilmek durumundalar…

Bilim ve Sağlık Haberciliği “Primum non nocere!” (Öncelikle zarar verme!) -Galen- Yanıltıcı, eksik, hatalı bilim ve sağlık enformasyonunun hedef kitleler üzerinde ne gibi etkileri olur? Tıp etiği, halkla ilişkiler etiği, medya etiği... Her üç alanın da birbirlerinin etik ilkelerini bilip, uygulama aşamasında sorumluluğa sahip olmaları gerekli.

Bilim ve Sağlık Haberciliğinde İşlevler/Sorumluluklar Bilgilendirmek. Bilimsel alandaki yeni gelişmeleri kamuya duyurmak. Tıp ve sağlıkla ilgili konularda kamuya doğru, ulaşılabilir ve kullanılabilir enformasyon iletmek. Kamunun sağlık eğitimine katkıda bulunmak.

Sağlık Haberciliğinde Sorunlar Nicelik olarak bol, ancak nitelik olarak düşük kaliteli enformasyonlar Bilgilendirmekten uzak, duygusal boyutu ağır basan haberler Bireyselleştirilmiş haberler, sağlık ile ilgili haberlerin 3.sayfa haberi olarak yer bulması (sağlığın sosyal boyutları da göz ardı edilmiş olur) Sansasyonel haberler Araştırmalar henüz sonuçlanmadan ön verilerin aktarıldığı haberler “Mucize”, “büyük buluş” haberleri

Baskı ve çıkar gruplarının manipülasyonları ile dikte ettirilen haberler. “Gerçek yaşam göstergelerini” (Funkhouser) yansıtmayan haberler. Batılı ülkelerin sağlık haberlerinin tercüme edilmesi sonucu oluşturulan haberler.

Yaşam biçimi söylemlerinin yer aldığı haberler (anti-aging, detoks vs Talep yaratmaya yönelik haberler (belirli bir tedavi, sağlık kuruluşu veya doktor). Etik açıdan sorunlu haberler (hasta mahremiyeti ihlâli gibi).

Sağlık kurumu ya da ürün/hizmet ile ilgili haberde “yeni”, “tek”, “eşsiz”, “en iyi”, “müthiş” gibi nitelemeler. Ve sonuç olarak: Haberciliğin bilgilendirme, tarafsızlık ve nesnellik ilkelerinden uzak habercilik anlayışı sağlık iletişiminin önündeki en önemli engeldir…

European Health Communication Network (EHCN) Sağlık Muhabirleri İçin Rehber (Moskova Rehberi) 1. Öncelikle zarar vermemeye çalış. İnsan Hakları ve kamu yararının üstünlüğü esas olmalıdır. 2. Doğruları bulun. Haberi yetiştirmeniz riske girse bile verilerinizi ve kaynaklarınızı doğrulayın. 3. Sahte umutlar vermeyin. Özellikle de ‘mucizevi tedavi’ ya da ‘potansiyel korku’lara yönelik iddiaları aktarırken dikkatli olun. 4. Kimin çıkarına hizmet ettiğinize dikkat edin. Kendinize ‘bu haberden en çok kimler yararlanabilir?’ diye sorun. 5. Özel teşvikleri reddedin. Eğer elde ettiğiniz materyal bir sponsorluk sonucunda yayınlandıysa bunu her zaman açıkça ortaya koyun.

6. Gizlilik şartıyla sizinle paylaşılmış enformasyonun kaynağını asla ifşa etmeyin. 7. Hastanın, engellinin ve onların ailelerinin mahremiyetine her zaman saygı gösterin. 8. Haberinizin sonuçlarına dikkat edin. Hasta ya da engelli bireylerin-özellikle de çocukların-medya ilgisini kaybettikten sonra yaşayacak uzun bir hayatlarının olduğunu hatırlayın. 9. İnsanların acılarının ‘davetsiz misafiri’ olmayın. Yoksunluk içinde olanların duygularına saygı gösterin, özellikle de afetler sırasında. Kurbanların ve ailelerin yakın-plan fotoğrafları veya televizyon görüntülerinin verilmesinden mümkün olduğu sürece kaçınılmalıdır. 10. Kararsızsanız, haberi yapmayın. (WHO EHCN, 2000).

ÖNERİLER… Bilim ve sağlık haberciliğinde uzmanlaşma ihtiyacına yönelik eğitimler düzenlenmeli Akademi (Tıp/Kamu Sağlığı ve İletişim)/Sağlık Bakanlığı ve ilgili diğer Bakanlıklar/STK/Medya işbirliği Hem geleneksel medya için hem de sosyal medya için sağlık enformasyonu iletiminde ortak ilkeleri benimsemek için bir “Medya Rehberi” oluşturulması ESAM gibi kuruluşların etkinleştirilmesi

Risk ve kriz zamanlarında farklı ihtiyaçlar olduğu (risk ve kriz iletişimi) göz önünde bulundurulması İlgili enformasyon kaynakları arasında bir “ağ” kurulması (MİGA örneği) Kaynağın ve alıcının “aynı dili” konuşmaları sağlanması Kaynağın da medyanın kriterlerini anlaması…

KAYNAKÇA WHO, European Health Communication Network, Moscow Guide, 2000. Renata Schiavo, Health Communication: From Theory to Practice, CA: John Wiley&Sons, 2007. İnci Çınarlı, Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayınevi, 2008. Kevin B.Wright, Lisa Sparks ve H.Dan O’Hair, Health Communication in the 21st. Century, MA: Blackwell Publishing, 2008.