Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

BİR SOSYAL SİSTEM VE ÖRGÜT OLARAK
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
Tasarım Nedir? İhtiyaç duyulan bir ürünün, hizmetin ya da sürecin imalat için gerekli olan bütün özelliklerini belirleyerek, girdilerin sağlanması, işlenmesi.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Davranış Bilimleri Hafta I.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Özel Öğretim Yöntemleri
Kültür.
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Öğretim Tasarımı
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
SINIF YÖNETİMI Sınıf Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Adnan BOYACI.
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
MODERN YÖNETİM DÜŞÜNCESİ
TC. GÜÇLÜKONAK KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI
Ek:2 İlköğretim Kurumları Standartları Kavramlar-1 Standart Alanı: İlköğretim kurumlarındaki temel hizmet süreçlerine göre, ilişkili ve kategorik standart.
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
GİRİŞ Hayat Bilgisi Öğretim Programı yoluyla çocuklar, kendilerini tanıyarak değişen toplum yaşamına hazırlanmaktadır. Bu bölümde, Millî Eğitim.
ÖRGÜT SOSYOLOJİSİ ÖRGÜTLER.
Probleme Dayalı Öğrenme
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Örgüt Nedir? Neden Vardır?
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM VE UYGULAMA Sosyal Bir Sistem Olarak Okul
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YÖNETİMİN ARACI: ÖRGÜT
YAYGIN EĞİTİM.
DEĞİŞEN TOPLUM, EĞİTİM VE ÖĞRETMEN
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Karşılaştırmalı Eğitim
Karşılaştırmalı Eğitim
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi Sistem kavramı, Eğitim ve Eğitim Sistemi Kavramı, Eğitim Siteminin Diğer Sistemler ile ilişkisi, Eğitim Siteminin Görevleri Türk Eğitim Siteminin Tarihsel Gelişimi Türk Eğitim Siteminin Genel Amaçları, Özel Amaçları, İlkeleri Türk Milli Eğitim Siteminin Örgütsel Yapısı Türk Eğitim Sitemini Düzenleyen Esaslar Türk Eğitim Sitemini Düzenleyen Esaslara Göre Eğitimin İlkeleri Türk Eğitim Siteminin Nicel Durumu EPÖ

Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi Türk Eğitim Siteminin Nitel Durumu Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme Türk Eğitim Siteminde Yönetici, Uzman ve Denetçi Yetiştirme Türk Eğitim Siteminde Fırsat Eşitliği Türk Eğitim Siteminin Finansmanı Avrupa Birliği Sürecinde Türk eğitim Sistemi Genel Değerlendirme EPÖ

001 Hafta Sistem kavramı, Eğitim ve Eğitim Sistemi Kavramı, Eğitim Siteminin Diğer Sistemler ile ilişkisi, Eğitim Siteminin Görevleri EPÖ

Başaran’a (2006) göre, sitemler, Sistem Nedir? Sistem, birbiri ile ilişkili öğelerin, belirli amaçlara yönelik birlikte çalışmalarına dayanan bir bütündür (Şişman, 2014). Sistem, bir amaç için birleşen, birbirine dayanan ve birbirini etkileyen parçaların oluşturduğu bir bütündür (Sarpkaya, 2008). Başaran’a (2006) göre, sitemler, doğal sistemler ve insan yapısı sistemler; açık sistemler ve kapalı sistemler; mekanik sistemler ve biyolojik sistemler gibi değişik biçimlerde sınıflandırılmaktadır. EPÖ

1. Bütünü oluşturan öğelerin bir birlerin bağlı olmaları, Alt sistemler ve üst sistemler gibi ayrımlarda söz konusudur. Alt sistemler bütünü oluşturan parçaları, üst sistemler ise alt sistemlerin bağlı olduğu daha büyük sistemleri ifade eder (Kaya, 1996). Bir bütün sistem olabilmesi dört özelliğe sahip olmalıdır (Duverger, 1982): 1. Bütünü oluşturan öğelerin bir birlerin bağlı olmaları, 2. Bu öğelerin düzenli bir şekilde örgütlenmeleri, 3. Bu öğelerin tamamından oluşan bütünün, öğelerin toplamına indirgenememesi, 4. Bu bütünün, dışarıdan ve kendi iç öğelerinden gelen etkilere, bir bütün halinde tepki göstermesi EPÖ

Sistem kavramına dayalı olarak farklı yaklaşımlar geliştirilmiştir Sistem kavramına dayalı olarak farklı yaklaşımlar geliştirilmiştir. Aşağıda Sosyal sistem ve açık sistem kavramları ile bu sistem yaklaşımların özelliklerine yer verilmiştir:  Sosyal Sistem Kavramı Sosyal Sistemler, insanlardan oluşan sistemler olarak ele alınıp, okul, fabrika, hastaneler gibi formel yapılardır (Şişman, 2014) ve şu özellikler sahiptir (Hoy ve Miskel, 1996): EPÖ

Sosyal Sistem Kavramının özelikleri: 1. İnsanlardan meydana gelir. 2. Belirli amaçları gerçekleştirmeye çalışır. 3. Belirli bir rol yapısı vardır. 4. Normatif (norm koruyucu) olup üyelerine yaptırımlar uygularlar. 5. Bir biri ile ilişkili eylem ve etkinlikler uluşur. 6. Politik olup sistem içerisinde belirli bir güç yapısı vardır. 7. Aynı zamanda açık sistemlerdir EPÖ

Çevresi ile etkileşen sistemler açık sistemlerdir. Açık Sistem Kavramı Çevresi ile etkileşen sistemler açık sistemlerdir. Açık sistemler üyelerce paylaşılan ortak değerlere balı olarak kültürel; sistemin bireylerden rol beklentisi olan yapısal; sistem içerisindeki güce dayalı ilişkilere bağlı olarak politik; sistem içerisinde yer alan bireylerin bilinç yapısına ve motivasyonuna bağlı olarak bireysel öğelerden meydana gelir ve şu özelliklere sahiptir (Hoy ve Miskel, 1996): EPÖ

Açık Sistem Kavramının Özellikleri 1. Dış çevreden aldığı girdileri işleyerek çevrelerine bazı çıktılar sunar. 2. Çevrelerinden aldıkları girdilerin sürekliliğine başlı olarak yaşamlarını sürdürürler. 3. Çevrelerine sundukları ürünün bir kısmını tekrar girdi olarak alırlar. 4. Çevrelerinden gelecek istem ve beklentiler doğrultusunda amaç, süreç ve ürünlerinde gerekli değişiklik ve düzeltmeleri yaparlar. 5. çevreleri başka sistemler (Siyasal, sosyal, kültürel, ekonomik) tarafından kuşatılmıştır. 6. Kendilerini çevreleyen diğer sistemlerden etkilenir ve onları etkiler. EPÖ

Eğitim Sistemi Eğitim sitemi, ulusun tüm üyelerinin haklarını gerçekleştirmek ve devletin eğitimden beklediği yararları sağlamak için devletçe kurulan ve ülke düzeyinde yayılan örgütler ve okullar bütünüdür (Başaran, 2006). Eğitim Sitemi, bir amaç doğrultusunda okulöncesi, ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim ve işgören hizmetleri vb. alt sistemleri aracılığıyla bütünleşmiş bir yapıya sahiptir (Sarpkaya, 2008). İnsanlar tarafından kurulan örgütler birer toplumsal sistem ürünü olduğu için eğitim örgütü de toplumsal bir sistemdir (Kaya, 1993). EPÖ

2. İnsan gücü (Yöneticiler, Öğretmenler, Uzmanlar, Şişaman’a göre (2014), Temel öğesi veya öznesi insan olan eğitim sisteminin başlıca öğeleri: 1. Eğitim Programları 2. İnsan gücü (Yöneticiler, Öğretmenler, Uzmanlar, memurlar, Yardımcı personel vb.) 3. Finansal kaynaklar 4. Teknolojidir. EPÖ

Türk Eğitim Sistemi Türk Eğitim sistemi alt ve üst sistem yaklaşımı açısından ele alındığında aşağıdaki düzeylerden oluşur (Başaran, 2006): Üst Sistemler, En tepede bulunan sistemlerdir. Milli Eğitim Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurumu, Üniversiteler Arası Kurul. Aracı Üst Sistemler, Temel sistem ile en geneli kapsayan sistem arasındaki sistemlerdir. İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri, Yurt dışı eğitim Teşkilatı. Temel Sistemler, Tabanda ürünü üreten sistemlerdir. Okulöncesi eğitim, ilkokul, ortaokul, ortaöğretim ve yükseköğretim; enstitüler, fakülteler)   EPÖ

Eğitim Sisteminin Özellikleri Sistemin, girdi, süreç, çıktı, çevre ve dönüt olmak üzere beş temel öğesi vardır (Akçay, 2006; Gürsel, 2007; Başaran, 2006): 1. Girdi: Okulun işleyişi ile ilgili olan her şey sisteme girdi olarak kabul edilir. Bina, kağıt, öğrenci, öğretmen, yönetici 2. Süreç: Belirlenmiş olan araç gereç ve yöntemler ile okula alınan girdilerin eğitim sistemi içerisinde işlenmesi. 3. Çıktı: Okula giren insan ve madde kaynaklarından belli işlemler sonucunda elde edilen ürün. Mezunlar, bilgi, sosyal etkinlikler. EPÖ

Eğitim Sisteminin Özellikleri 4. Çevre: Okul sosyal bir çevrenin içerisinde yer alır. Çevreden almış olduğu girdileri belli bir takım süreçlerden geçirerek yine topluma gönderir. Bu nedenle çevrenin sahip olduğu koşullar amaçların gerçekleştirilmesinde oldukça önemlidir. 5. Dönüt: Okulların birtakım amaçları gerçekleştirmek için vardır. Bu amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek için dönüt yapılmalıdır. Yani çıktıların belirlenen hedefler doğrultusunda gerçekleştiğini belirlemek gerekir. Girdiler ile çıktılar arasındaki farkın belirlenmesi için değerlendirmelerde bulunulur. Bu değerlendirme sonucunda istenilen amaçlara ulaşılmış ise sorun yoktur. Ama amaçlara ulaşılamamış ile girdiler ve süreci gözden geçirmek gerekir. . EPÖ

HAFTAYA Türk Eğitim Sistemi’nin Tarihsel Gelişimi Görüşmek Üzere…. EPÖ