7 İnanç Psikolojisi Hakan ZAFER Din Psikolojisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Farabi ve Türk-İslam Sentezi İslamiyetİmanFarabiFelsefeMantık A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research,
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
ITALYA YOGA FESTIVALI HAZIRAN 6-12 Sizleri dünya Sevgi Yoga Festivallerinden biri olan Italya Bakti Yoga Festivaline davet ediyoruz. Bizi şereflendirecek.
AHLAK GELİŞİMİ.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Hristiyanlık Günümüzde Yaşayan Dinleri Tanıyalım
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
DİN FELSEFESİ ÇIKMIŞ SINAV SORULARI MURAT YILMAZ EGE ANADOLU LİSESİ.
I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Aristo ve Francis Bacon
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İslam’da Bilginin Kaynakları
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
4 - Dindarlığın Etkileri
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
Dindarlığı Etkileyen Faktörler
DİN PSİKOLOJİSİ ARA SINAV SORU ÖRNEKLERİ
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
İBADET DUA VE DİNÎ TÖREN
VI. ÜNİTE DİN FELSEFESİ.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
Hacda 7 kez tavafın anlamı nedir  Kâbe etrafında tavaf, tevhid fikrini temsil etmektedir. Bu hareketin ictimaî hayata ait olan mânâsı, birlikten.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
MADANOĞLU ORTAOKULU 1.DÖNEM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PERFORMANS ÖDEVİ Konu:İbadet nedir?,niçin ve kim için yapılır,yaraları nelerdir sorular Öğretmen.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
İSLAM DÜNYASINDA DİN PSİKOLOJİSİ
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU B) TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR C) TANRININ VARLIĞINI KABUL EDEN YAKLAŞIMLARIN İLERİ SÜRDÜKLERİ DELİLLER D) TANRININ.
Ahlak Gelişimi J. Piaget
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
TANRI TASAVVURLARI Din ile Tanrı kavramları arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Ancak yine de dinler Tanrı kavramı ile ilişkileri bakımından önemli ölçüde.
DİN FELSEFESİ.
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

7 İnanç Psikolojisi Hakan ZAFER Din Psikolojisi NOT: Bu slayttabaşka bir resim ister misiniz? Resmi seçin ve silin. Şimdi yer tutucuda Resimler simgesini tıklatarak kendi resminizi ekleyin.

İMAN VE İNANÇ KAVRAMLARI İMAN (Belief): Karşısındakine güven vermek, güven duymak, tasdik etmek ve gönülden benimsemek. İnsanın kendisi ve bütün kainat üzerinde hakimiyetini kabul ettiği, duyular üstü, yüce kudret sahibi bir varlık ve bu varlıkla insan arasındaki ilişkileri düzenleyen bir takım esaslarla ilgili inanca dini inanç (iman) denir. Dinamiktir. İNANÇ (Faith): Şüpheden ayrılmış olarak tam bir kabul ve tasdik. İmandan daha geniş bir anlamda ve bilişsel kesinlik ifade etmektedir. İTİKAD: “Akd” kökünden bağlılık, sağlamlaştırmak, kesin karar vermek, tasdik etmek. İman inanç farkı inanılan objesinin tabiatüstü (ğayb) olmasıdır. İnanç İman

İMAN VE İNANÇ KAVRAMLARI İmam-ı Azam’a göre iman, “kalp ile tasdik, dil ile ikrar”, Selefiyyun’a (mezhep imamlarının ortaya çıkmasından önceki alimler) göre ise, “kalp ile tasdik, dil ile ikrar ve muhtevası ile amel etmektir.” İnanç gelişimsel bir süreç takip eder. Antony Vergote “Dini inanç ifade edildiği eylemler vasıtasıyla hayatta kalan bir eğilimdir ibadetler vasıtasıyla yeniden canlanmadığı takdirde öleceği yok olur.”

DİNLERİN İNANÇ YAPISINDAKİ ORTAK NOKTALAR İNANÇ PSİKOLOJİSİ DİNLERİN İNANÇ YAPISINDAKİ ORTAK NOKTALAR 1. Aşkın “şey” varlığına (Tanrı, Mutlak Gerçeklik, Brahman, Nirvana vs.) veya varoluş amacına inanç. 2. Hayat çıkmazlarından kurtuluş yolu ihtiyacı. 3. İnsanın günah, ölüm, anlamlandıramama gibi çıkmazlarla karşı karşıya kalması. 4. Müteal “şey”in bir şekilde bilinebilir ve yaklaşılabilir olması. 5. Kurtuluşa, özgürleşmeye erişmek için yapılan pratiklerin varlığı (iman, amel).

DİNÎ İNANÇ ve PSİKOLOJİK YAPISI Bilişsel Yapı: Kabul ve Tasdik İradî Yapı: İtaat ve Teslimiyet Duygusal Yapı: Güven, Sevgi ve Fedakârlık Dini inanç, insanın bütün psikolojik yapısını ve işlevlerini kuşatıcı bir tabiata sahiptir.

İMANIN PSİKOLOJİK KAYNAKLARI 1. Biyolojik Temelli: 2. İnsani Gelişimin Sonucu 3. Sonsuzluk Duygusunun Neticesi 4. Sonlunun Anlaşılması Çabası 5. Varlığın İdraki Çabası

JAMES FOWLER’IN İNANÇ GELİŞİMİ KURAMI Kökleri, Niebuhr ve Tillich’in görüşlerine dayanır. Fowler’a göre inanç, insanın temel dinamik güven tecrübesidir. Güven ve bağlılık olmalıdır. İlişki ve bilgi olarak iki türü vardır. Bütün dinleri kapsamayabilir. Geçerliliği kısıtlı olabilir. “İnanç: Paylaşılan güven ve bağlılıklar içinde bizi ötekine, paylaşılan değerlere, anlam ve gücün aşkın çatısına bağlayan ve başkalarıyla ilişkilerimiz içerisinde şekillenen varoluşsal bir yönelimdir.”

JAMES FOWLER’IN İNANÇ GELİŞİMİ İNANÇ AŞAMALARI Aşama Öncesi Dönem veya Temel İnanç (yaklaşık 0–3/4 yaşlar) Temel güven cesaret, sevgi, ümit gibi duygular kazanılır. Narsizm ve ihmal edilmişlik uyumsuzluk duygusu Sezgisel–Yansıtıcı İnanç (yaklaşık 3/4–7/8 yaşlar) Taklit Egosantrik Ahlak Tasavvur 2. Öyküsel–Lafzî İnanç (yaklaşık 6/7–11/12 yaşlar) Somut işlem kapasitesi gelişir. Dinî inanç ve semboller tamamen gerçek olarak kabul edilir. Hikâye İnanç ve uygulamaları kendine mal eder. 3. Yapay–Geleneksel İnanç (yaklaşık 11/12–17/18 yaşlar) İlk ergenlik dönemi Bu dönemde kişinin dindarlığı halk tarafından onaylanan geleneksel bir dindarlıktır. Bu evrede birey, davranışta bulunurken “başkaları ne der” diye düşünür. İnanç ideolojiye dönüşür.

JAMES FOWLER’IN İNANÇ GELİŞİMİ İNANÇ AŞAMALARI 4. Bireysel–Düşünceye Dayalı İnanç (yaklaşık 17/18 yaş ve sonrası) Tecrübe Sorgu Kendine Özgü 5. Birleştirici İnanç (30 yaş sonrası): Öğrendiği ve inandıklarıyla reel olan, yaşanılabilir olan arasındaki çelişkilerden kurtulmaya çalışır. 6. Evrensel İnanç (belirli bir yaş yok, 30 yaş öncesi nadir) Kemal Mekarim-i Ahlak

DİNÎ ŞÜPHE Dinî Şüphe: Apaçıklık ve kesinlik arzusunun önceki inançla ya da sebepleri karşılıklı olan iki inancın birbiriyle çatışması sonucunda ortaya çıkan kararsız, sabit olmayan ruh halidir. Şüphe zihni yüksek yoruma zorlar. Şüphe olmaksızın kişinin inanma ve tasdik kapasitesini tam olarak kullanamaz. Dini şüphe kalıcı olması halinde psikolojik bir probleme yol açabilir. Esas olan “KARARLILIK”tır.

DİNÎ ŞÜPHE ÇEŞİTLERİ Arayış Şüphesi: Hz. İbrahim ve 4 kuş - Bakara 260 Bencillik Şüphesi: Konfor ve şahsî beklenti Sadakat Şüphesi: İhlas şüphesi. Kemale erdirebilir. Bilimsel Şüphe: Akli ispat ihtiyacı Kavramsal Şüphe: Dinin içinden kabullenmemeler İnkârcı Şüphe: Dinin varlığına karşı olma

DİNÎ İLGİSİZLİK, DİNİ İNKÂR VE DİN KARŞITLIĞI SEKÜLERİZM: Din de var dünya da LAİKLİK: Din ferdî olarak var yönetimde yok GNOSTİK: Hristiyanlıkta Tanrısal, mutlak bilgiye bir anlık aydınlanmayla, sezgiyle ulaşılabileceğini ileri süren akım. AGNOSTİK: Bilinmezcilik. Tanrının varlığı bilinemez. DEİZM: Din var ama akılla bilinir. Tabiatüstü yok. “Doğal Din”: Aracısız, sadece akılla. TEİZM: Tanrıcılık. Tanrı ve dinin varlığını kabullenme ATEİZM: Tanrı fikrini kabul etme ŞİRK: Allah’a has olanı paylaştırıcı TEVHİD: Allah’tan gayrısını Allah yerine koymayan

CARL GUSTAV JUNG “Hastalarım arasında otuz beş yaşını aşanların hepsinin problemlerinin kökeninde, hayata ilişkin dinî bir bakış açısı kazanamamış olmaları yatıyordu. Dinlerin bağlılarına verdikleri şeyi kaybettikleri için hastalığa yakalandıklarını ve dinî bakış açısını tekrar kazanmadan gerçekten şifa bulamayacaklarını söylemeliyim.” “Tanrı’ya bağlanmayan bir birey, dünyanın fiziksel ve ahlaki kışkırtıcılığına kendi kaynakları ile direnemez. Bunu yapabilmek için onu kitlelerin içinde boğulmaktan koruyan içsel ve fizikötesi bir deneyimin varlığına ihtiyacı vardır.”