KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SİYASAL SÜREÇ ve KAMUSAL SEÇİM
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI
Yenİ Kamu Yönetİmİ Prof. Dr. Turgut Göksu.
İTİBAR ATÖLYESİ ... KAMUDA İTİBAR YÖNETİMİ
Bu çalışma küresel perspektifte ve Avrupa birliği ekseninde bir kavram ve olgu olarak yerelleşmeyi konu almaktadır. Bu çerçevede kamu yönetimi anlayışında.
1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Hukukun Temel Kavramları
ATATÜRK İLKELERİ.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
1 U.A SİYASİ KURULUŞLAR HAFTA 2 TANIM VE SINIFLANDIRMA.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Rabia BORAZANCI.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
BİRLİK.
FEDERASYON NEDİR.
Merkezi-Yerinden Yönetim ve Uzmanlaşma
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Türkiye’de Yönetim Kamu Yönetimin Örgütlenmesi
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
demokrasinin temel ilkeleri
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
Avrupa Birliği Perspektifinden Yerelleşme
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
. DERS.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
Doç. Dr. Erbay Arıkboğa Marmara Üniversite
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEST 1.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

KENTSEL SİYASET-5

Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU

Yerel yönetimlerin genel varlık nedenleri nelerdir? YEREL DEMOKRASİ Araştırma Soruları Yerel yönetimlerin genel varlık nedenleri nelerdir? Yerel yönetimlerin gerekli kılan hukuksal nedenler nelerdir? Yerel yönetimlerin işlevleri nelerdir?

YEREL YÖNETİMLERİN VARLIK NEDENLERİ Yerel yönetimlerin varoluş süreci, araçsal bir nitelik taşır. Yerel yönetimlerin ortaya çıkışları, siyasal ve ekonomik nedenlerden ötürüdür. Siyasal neden; "yerel kendi kendini yönetim" ilkesi. Ekonomik neden; kıt kaynakların optimum etkinlikte kullanılabilmesi.

YEREL YÖNETİMLERİN VARLIK NEDENLERİ Bir ülkede kamu yönetimi örgütlenirken iki zorunluluk göz önünde tutulmalıdır: A. Ülkede yürütülen idari faaliyette asgari bir homojenlik sağlanması (merkezi yön.) B. Ülkenin değişik coğrafya alanlarının özgül beklenti ve farklılıklarının yönetime yansımasıdır (yerinden yön.)

Yerel yönetimin anlamı Yerel yönetimin içerdiği üç anlamı: 1. Yerel yönetimin kendini yöneten topluluk olması diğer bir deyişle özerk olması, 2. Yerel nitelikli gereksinimleri karşılayan bir örgüt olması, 3. Merkezi hükümetin bir alt birimini oluşturması yerel yönetimlerin işlevlerini yerine getirebilmesi için hukuksal düzenlemelerin varlığına gereksinim vardır.

Yerel Yönetimlerin Hukuksal Nedenleri Kamu hizmetlerinin görülebilmesi için devlet örgütlenmesinde iki (karşıt) eğilim: merkezi yönetim, yerinden yönetim Yerinden yönetim; yerel yönetim; ademi merkeziyet; decentralization. YY; yerel nitelik taşıyan kamusal mal ve hizmetleri gören, devlet tüzel kişiliği dışındaki kamu tüzel kişileri ve anlayışı.

Yerel Yönetimlerin Hukuksal Nedenleri «Merkezden yönetim" ve "yerinden yönetim" birbirinin karşıtı olan ve birbirinin güçsüz yanlarını tamamlamaya çalışan yönetim biçimleridir. Her ikisinin de üstün yanları ve güçsüz yanları mevcut. Bir ülkede yerinden yönetimin olabilmesi için o ülkenin yasalarının bu tip bir örgütlenmeye izin veriyor olması gerekir.

Yerel Yönetimlerin Hukuksal Nedenleri Kamu Yönetimi, sosyal koşullara, siyasal görüşlere, coğrafi zorunluluklara, kamu hizmetinin gereklerine ve teknik niteliklere göre zaman içerisinde değişebilir. Bu değişme eğilimi nedeniyle yerel yönetim iki şekilde ele alınır: yetki genişliği yerinden yönetim

yetki genişliği (Deconcentration, Delegation) Merkezdeki kuruluşlar, merkezden uzakta bulunan örgüte, belli işlevleri yerine getirmelerine yetecek yetkileri, -kendi adlarına kullanmak üzere- devretmeleridir. Merkezi kuruluşlar, kimi etkinliklerini taşrada kurdukları örgütler eliyle yürütürler. Merkezden yönetim sonucunda doğan bazı sakıncaları (bürokrasi, kırtasiyecilik, yerel ihtiyaçları tespit edememe, demokratik ilkelere uygun olmama gibi) gidermek amaçlanır.

Yerinden Yönetim: (Devolution) Yasalar gereğince oluşturulmuş yönetim organlarının merkezi yönetimin üstlendiği görevlerden başka işlevleri yerine getirebilmeleri için tüzel, siyasal ve akçal bir takım yetkilerle donatılması. YY’de yürütmeye ilişkin bazı görevler ve yetkiler artık seçimle göreve gelen yerel organlara aittir. Bir ülkede merkezi devletinin olması mutlaka yerel yönetim olması demek değildir. Örn.Osmanlı imparatorluğu ve komünist ülkeler deki gibi.

Yerinden yönetimin türleri 1. Siyasal Yerinden Yönetim: (devletlerin ve siyasal yapılardaki farklılıklar) Üniter devlet: egemenlik ulusal mecliste ve egemenliği siyasi iktidar temsil eder. Federasyon: Uluslararası kişiliği olmayan federe devletlerin oluşturdukları devlet şekli. Konfederasyon: Devletler birliği olup, uygulamada hemen hemen kalmamıştır.

Yerinden yönetimin türleri Üniter rejim; YY, üniter yapıda bir kamu tüzel kişiliğidir. Özerklik verilebilir. Federalizm: YY, federe devletler içinde yer alan yerel yönetimler, geniş ölçüde federe devletlere ya da eyaletlere bağımlıdır. Bağımsız karar alma ve yetkiler sadece belli konular için sağlanmıştır. .

Yerinden yönetimin türleri 2. Yönetsel Yerinden Yönetim: Yyasama ve yargı erkleri merkezde; YY’in sadece yürütmeye ilişkin yetkileri var. Kavram olarak yerel yönetimler, yönetsel yerinden yönetim modelinden kaynaklanmaktadır. Yönetsel yerinden yönetim; yetkileri kullanan birimler açısından hizmet ve yer yönünden yerel yönetim olarak ikiye ayrılabilir.

YEREL YÖNETİMLERİN İŞLEVLERİ Yerel topluluk üyelerinin ortak gereksinimlerini karşılamayı amaçlar. İşleyişinde; açıklık, şeffaflık insan hakları, çoğulcu ve katılımcı demokrasi ilkeleri esastır. Yerelleşme (subsidiarity): Yetkilerin yerel topluluğa en yakın birimlerce kullanıldığı kamu tüzel kişiliğine sahip, özerk ve demokratik yönetim olarak tanımlanmaktadır.

YEREL YÖNETİMLERİN İŞLEVLERİ Yerel yönetimlerin iki temel boyutu ; * Siyasi bir mekanizma olarak demokratiklik ve kendini yönetme birimi, * Bir mal/hizmet üretme/ürettirme ve yönetim işleviyle yerel hizmetlerin sağlanması Yerel yönetimlerin kentsel yaşam kalitesini geliştirme işlevi

Kentsel yaşam kalitesini geliştime işlevi Sürdürülebilir kentleşme olanakları Kent kültürünü/kentlilik niteliklerini oluşturmak ve yaygınlaştırmak, Kırsal kimlik; küçük, homojen yapı, yüksek toplumsal denetim, yüz yüze ve gayriresmi (informel) ilişkiler esas. Kentlilik/kentli kimlik; büyük, farklılaşmış, uzmanlaşmış, heterojen, gayri şahsi ilişkilerin (formel ilişki) esas. Kırsal kimliğin kentsel kimliğe dönüşümü ve kentli kimliğin içselleştirilmesi sürecini kontrol etme işlevine

Kentsel yaşam kalitesi-kentsel siyaset ilişkisi Kentli kimliği, «birey»i yaratır. Kentlilik, kentte yaşayan bireylerin bir yönetim bilincine kavuşması ve böylece kentsel siyaset mekanizmalarının etkin bir şekilde kullanımı için yaşamsal önem taşır. Aksi takdirde kentsel siyaset mekanizmaları ahbap-çavuş ilişkilerine, rant kollamacılığa ve iktisadi çıkarlara göre işleyen bir nitelik kazanır.

TEŞEKKÜR EDERİM Doç.Dr. Ahmet MUTLU