Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Advertisements

İşbirliğine Dayalı Öğrenme
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
ORGANİZASYONDA GRUPLAR
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İŞLETME TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması. 6. Hafta:Örgütlerde Gruplar. Öğr
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER Prof. Dr. Özcan DEMİREL 27 Kasım – 1 Aralık 2006 Mersin.
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
Etkinlikler ve Örnek Formlar
Bölüm 10 Takımlar.
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
GRUP DİNAMİKLERİ Hazırlayan : Nurcan TOPALOĞLU Tarih : 21 Kasım 2015
GRUP VE İLETİŞİM.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Kişisel Rehberlik.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha fazla.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
ANTRENÖRLÜKTE İLETİŞİM BECERİLERİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Davranış Bilimlerine Giriş
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
KURUM KÜLTÜRÜ.
Sosyal Gruplar
Matriks Organizasyon Yapısı
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
GRUP İLETİŞİMİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS GRUPLAR Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Grup Belli bir süre içinde, belli hedeflere ulaşmak için belli rolleri oynayarak, sosyal ilişkileri devam ettiren birçok kişinin meydana getirdiği topluluğa “GRUP” denir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis GRUP TİPLERİ Biçimsel- Biçimsel Olmayan Birincil – İkincil Başvuru – Üyelik Grupları Bağlı Gruplar Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Biçimsel gruplar: Örgüt belirler Yapılanmıştır Üyeleri arasında bir görev dağılımı vardır. İşler ve ilişkiler açık ve seçik belirtilmiştir. Yasal ve biçimsel yetke altında, belli bir sonuca ulaşmak için verilen görevleri yerine getirmek için kurulur. Üyeler birbirini etkiler, olumlu duygular gelişir. Duygular belli faaliyetlere temel oluşturur.(Öğle yemekleri, nöbet değişimi, diğer gruplara davranışlar) İşleri yaparken kendine özgü yöntemler gelişir. Dayanıklı planlı yapıları vardır. Görev Grubu (geçici) Takımları oluşur. İş dağılımını kendileri yapar. Sorunun çözümü için kurulur, çözünce dağılır. Örgütler, insanlara tayin ettiği biçimsel görevler ve maddi olanaklarla onların tüm ihtiyaçlarını karşılayamaz. Beşeri ilişkiler karşılanmazsa, Biçimsel olmayan gruplar oluşabilir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Biçimsel Olmayan Gruplar Örgüt üyeleri biçimlendirir. Norm ve roller gelişir (sosyal değerler bütünleşir,pekişir.) Değer öncülleri, tutum ve kurallardır. Küçük gruplar “klik” lerdir. Yatay klikler: Aynı düzeyde ve aynı alanda çalışanlar. Dikey klikler: Aynı alan, departmanda değişik düzeydeki kişiler. Rastgele (çapraz) klikler: Çeşitli alan ve departmanlardan kişiler. Grupta kliklerin yasadışı örgütler gibi oluşması, o grup için tehlike oluşturur. Biçimsel grup yoksa oluşmaz Daha az örgütlenmiş, kapalı davranışlar sergilerler. Kişiye takdir, saygı, statü vb. sağlar. Sosyal doyum (tatmin) getirir. Kültürel değerlerin korunması, sürdürülmesi sağlanır. İletişimi kolaylaştırabilir (hızlı,çabuk) Üyelerine rehberlik ederek davranışları öğretir (örgütte aynı okul mezunları grubu) Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Birincil Gruplar Dolaysız (aracısız, yüzyüze) ilişkilerden oluşur. Tanışanlar sık sık görüşürler. Sıkı ilişkiler, dayanışma, candan yakınlık, sürekli görüşebilme Bireyler ortak bir bütünde birleşir. (aile, çocukların oyun grupları, askerlik ve iş arkadaşlığı, dostluklar) Sık sık haberleşebilme imkanı Dayanışma, duygusal destek yanında şiddetli ve bilinçli çatışma ve klikleşmeler olabilir. Aynı bölümde çalışan birbirlerini çok iyi tanıyan, hergün birlikte iş yapan memurlar grubu Bir sendikaya kayıtlı işgören grupları Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis İkincil gruplar Ortak, yüce ülkü ve idealler üzerine kurulur. Üyeleri birbirini yakından görmeyebilir, ilişkiler sınırlıdır Seyrek haberleşme Üyeler arası etkileşme havası var İşverenler, öğrenciler, askerler grubu, parti üyeleri Üyelerden sınırlı hizmetlerde bulunmaları istenir İlişkiler: zihinsel, ussal, sözleşmeli, kişisel değil. Tatmin duygularını, üyelerinin amaçlarına ulaşmaları için gerekli araçları vererek doyururlar (ücret) Üniversiteler. Vatandaşlar, hemşehriler, sendikalar Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Üyelik grupları Kişilerin halen üyesi bulundukları ve içinde faaliyette oldukları gruplardır. (aile, politik, dini, sosyal gruplar, koro) Bireyin kendi statüsünü tanımlaması için geliştirilmiştir. Bir kişi aynı anda birden fazla grubun üyesi olabilir. Bir ailenin ferdi, okulun mezunu veya işletmenin mensubu aktif veya pasif görevleri olabilir Somut ve soyut boyutu vardır Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Danışma (Referans) Grupları Aile = bağlılık hissi, tutum paylaşımı olumlu, sigara, içki yasağı olumsuz danışma grubu ögeleridir. Bireyin tutum ve davranışlarının şekillenmesinde rolü olan sosyal unsurlardan biri. Birey kendisini üye olarak bağdaştırır, Birey kendisini psikolojik olarak bağdaştırmayı arzular. Birey özlemlerini gerçekleştirecek hedef ve standartları edinir; performansını değerler Kişinin çevresini algılamasında şekil verme işlevi görür. Peşin sosyalleşme, kişinin bir gruba ait davranış biçimini uygulamasıdır. Birey psikolojik olarak grupla bağdaşır, kendi kendini grupla ilişkili olarak değerlendirir. Birey henüz üye değildir ama üye olmak istemektedir.(şef – müdür yardımcısı – müdür) Bir şefin terfi etmek istediği ve davranışlarını ona göre ayarladığı müdürler grubu Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Bağlı Gruplar Bir amacı gerçekleştirmek için grup üyelerinin birbirlerine olan bağımlılık dereceleriyle ilgilidir. Karşılıklı Etkileşim Grupları (Interacting): Bir üyenin işini başarması, diğer bir üyeye bağlı ise (montaj hattı çalışanları, basketbol takımı oyuncuları) Bireysel Başarı Grupları (Coacting): Üyeler, görevlerini birbirlerinden habersiz olarak tek başlarına yapıp, tamamlamak ve başarılı olmak durumundaysa (süper marketlerdeki satış elemanları) Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

GRUP KARAR VERME TEKNİKLERİ 1- Komiteler ve Etkileşim Grupları: Yüzyüze, sürekli görüşen üyelerden oluşur. Klasik olarak, örgüt sorunlarının çözümünde kullanılan yöntemlerdendir. Çalışmaları ve doğurduğu sorunlar, eleştirilmiştir. hiçbir şey tam olarak yapılmaz. kararlarda kimse sorumluluk almak istemez. kimse, istediğini tam olarak elde edemez. Her zaman hatalı değillerdir. Grup etkileşiminin geleneksel yapısı (güç bölüşümü, baskıcı tutum ve normlar) etkinliği azaltır. Tartışmalar, sorunları çözmek için değil de,birbirlerinin fikirlerini eleştiren bir kişilik çatışması haline dönüşebilir. Grup liderleri / baskıcı grup üyeleri gereksiz yere konuşup, bağırır ve diğer üyelere katkı imkanı vermeyebilirler. Hızlı ve maliyeti düşüktür Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis 2-Beyin Fırtınası 5-10 üyeden oluşan bir gruba bir konu verilerek, olası fikir ve çözümleri alınır. Üyeler fikir üretmeye teşvik edilir, fikirleri engellenmez, kesilmez, susturulmaz, eleştirilmez. Fikirler, sonra tekrar ele alınmak üzere bir çizelgeye yazılır. Tüm fikirler bittikten sonra, bunlar birleştirilir veya geliştirilir (eleştirilebilir). Benimsenen fikirler bir araya getirilerek yeni görüşler oluşturulur. Zaman kısıtı yoktur; önemli olan sorunun üyelerce iyi bir şekilde anlaşılmasıdır. Grup lideri, sorunu herkesin anlayabileceği bir şekilde yansıtmalıdır. Grupta saldırgan davranışları olan üyeleri ihtar / tembih edebilir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

3-Nominal Grup Tekniği (NGT) 1- Grupla ilgili sorunun takdimi 2- Sessizlik içinde fikirlerin kağıda yazılımı 3- Fikirlerin belirli bir biçimde grup lideri tarafından tahtaya yazılımı ve üyelerin geri bildirimde bulunmaları 4- Grup tartışmaları ile fikirlerin yeniden düzenlenmesi ve kaydı 5- Üyelerin, ortaya atılan fikirleri öncelik sırasına koymaları ve sıralamaları 6- Grubun bu fikirleri puanlaması ve liderin bu puanları işaretlemesi 7- Grup kararının matematiksel olarak belirlenen sonuçlara göre ortaya çıkması ve kabulü Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis 4-Delphi Tekniği 1- Konu seçilip, tanımlanır. Konu ile ilgili soru listeleri, dikkatlice hazırlanır. Uzmanlardan oluşan kurul  problem çözme grubudur. 2- Üyeler, bu formu belli bir sürede, bağımsız olarak doldurur ve bir merkeze yollarlar. 3- Anketler merkezde toplanır, ortalamaları alınarak analiz edilir. 4- Sonuçlar, tekrar üyelere yollanır. Üyeler, bunları inceleyerek başkalarının verdikleri değerleri incelerler. 5- Üyelere tekrar bir anket formu yollanır, birinciye benzer aynısı ya da modifiye olmuş biçimi. Tekrar değerlendirmeleri istenir. Yeni çözüm ve fikirlerini yazarak merkeze yollarlar. 6- Merkezde tekrar istatistiki araştırmalar yapılır.4. ve 5. Aşamalar, üyeler arasında tam bir görüş birliği oluşana kadar tekrar edilir (3-5 kez). Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Etkinlik Kriterleri Komiteler Etkileşim Grubu Beyin Fırtınası Nominal Grup Tekniği Delphi Tekniği Üretilen Fikirlerin Sayısı Düşük Orta Yüksek Üretilen Fikirlerin Kalitesi Sosyal Baskı Zaman-Para Maliyeti Görev Uyuşumu Kişilerarası çatışma Potansiyeli Tamamlama Duygusu (Başarı hissi) Yüksekten düşüğe doğru Çözüme katılım Uygulanamaz Grup Yakınlığının oluşumu Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

TEŞEKKÜRLER...