Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME. Oral E. (2005). BAZI OECD ÜLKELERİNDE PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME UYGULAMALARI, GELİŞİMİ VE TÜRK MALİ SİSTEMİ AÇISINDAN BİR DEĞERLENDİRME,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMASI
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Support to Local Administration Reform 1 Birlik için stratejik yönün tanımlanması.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
1 Mali Politika Denetimi Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu (UDK) Visa Paajanen
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Finansal planlamada temel amaç;
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. Bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Stratejik Yönetim.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP 1 GENEL KURULDA KABUL EDİLEN TAHMİNİ BÜTÇENİN SONRAKİ YILLARA UYARLANMASI.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME

Oral E. (2005). BAZI OECD ÜLKELERİNDE PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME UYGULAMALARI, GELİŞİMİ VE TÜRK MALİ SİSTEMİ AÇISINDAN BİR DEĞERLENDİRME, DEVLET BÜTÇE UZMANLIĞI ARAŞTIRMA RAPORU

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME 1980lerin sonu ve 1990 başında bir çok OECD ülkesinde büyük bütçe açıkları ortaya çıktı. Kamu harcamalarını kontrolü yoluyla büyüyen mali açıkları karşılamak için uygulanan politika tedbirleri, mali durumun kötüleşmesine karşı etkili bir çözüm olmamıştır Kamu maliyesinin kötüleşmesiyle, OECD’ye üye ülkelerin hükümetleri kendi bütçe formülasyon sisteminde reform yapmaya karar verdiler. OECD (2009), INTRODUCTION TO MEDIUM-TERM EXPENDITURE FRAMEWORKS, Brief Note, Sf7.

Y UKARıDAN AŞAĞıYA BÜTÇELEME ( TOP DOWN BUDGETING ) Maliye bakanlığına, ulusal hedefler ve önceliklere göre, toplam limitleri ve harcamacı bakanlıklar için harcama tavanlarına odaklanmasına imkan vermiştir. Ülke deneyimleri, aşağıdan yukarıya doğru bütçe yaklaşımının tamamlayıcı bir unsur olarak gerekli olduğu göstermektedir. Bir çok OECD ülkesindeki uygulama göstermiştir ki, yukarıdan aşağıya doğru bütçeleme ancak orta vadeli harcama çerçevesi ile birlikte anlam kazanır. OECD (2009), INTRODUCTION TO MEDIUM-TERM EXPENDITURE FRAMEWORKS, Brief Note, Sf9

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Temel amaç, kamu yönetiminde mali disiplini sağlamak ve performans esaslı bütçeyi uygulamak.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME S ÜRECINE G EÇILMESININ N EDENLERI - Gelecekle ilgili belirsizlikleri azaltmak, - Orta vadeli ekonomik ve mali istikrarı sağlamak, - Özel sektörün yatırım kararları için gerekli ortamı hazırlamak, - Bütçe-plan ilişkisini güçlendirmek, - Kamu hizmetlerinde etkinliği arttırmak

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Yıllık bütçe uygulandıkları dönem ihtiyaçlarını yansıtır Çok yıllı bütçeleme, çok yıllı gelir ve harcama tahminleri

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Devletin gelecek bir yıl esas olmak üzere bu yılı izleyen birkaç yıla ilişkin gider ve gelir tahminlerinin yer aldığı, gelecek yıla ilişkin gider ve gelirlerinin yürütülüp uygulanması konusunda hükümetin parlamentodan yetki ve izin aldığı bir bütçeleme şeklidir. Yıllık ilkesi geçerliliğini korur

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Çok yıllı bütçeleme süreci içinde ekonomik birimler hükümetin kamu hizmetlerine, ekonomik ve mali hedeflerine ilişkin orta vadeli yaklaşımlarını öğrenerek geleceğe yönelik kararlarını daha gerçekçi bir şekilde belirleyebilmektedirler. Çok yıllı bütçeleme uygulamaları 2-4 yıl arasındadır.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN A ŞAMALARı VE Ö ZELLIKLERI Kamu bütçelerinin çok yıllı(orta vadeli) bir yapıya bürünmesi için belli aşamaların gerçekleşmesi zorunludur. Bu aşamalar; - orta vadeli mali yapı ; orta vadeli mali hedefleri ve projeksiyonları içermektedir - orta vadeli bütçe yapısı ; ulusal amaçlara uygun mali amaçlara ve önceliklere göre kaynak dağılımını yapmayı hedeflemektedir - orta vadeli harcama yapısı ; orta vadeli bütçe yapısına çıktı esaslı bütçeleme mantığının dahil edilmesiyle belirlenmektedir.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN A ŞAMALARı VE Ö ZELLIKLERI Orta vadeli harcama yapısı; karar alıcıların orta vadedeki harcama sınırlarını öngörmelerine yardımcı olan, bu sınırları orta vadedeki harcama politikaları ve maliyetleri ile ilişkilendirmesine imkan veren kamu harcama programlarını geliştirmeye yönelik bir süreç. 3 yıllık makro mali program = 3 yıllık kamu hizmet alanları stratejik planları

T ABLO 5: G ELENEKSEL B ÜTÇE ILE O RTA V ADELI H ARCAMA Y APıSıNıN K ARŞıLAŞTıRıLMASı

Kaynak: OECD (2007). Budget Practices and Procedure Survey Are there multi-year expenditure targets or ceilings? 30 Ülke

How many years do the targets/ceilings cover (including the upcoming budget)?

How often are the targets/ceilings revised?

Ş EKIL 8: O RTA V ADELI H ARCAMA Y APıSı

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN Ö ZELLIKLERI Tüm mali hedefleri tanımlar ve gelecek bütçeler için gerekli kaynakları hazırlar, Uygulanmasına karar verilen politikaların maliyetlerini tespit eder, Gelecek bütçeler için bugün verilen kararlara uzun dönemli bir anlam kazandırır ve harcamaların gelecekte de arttırılabilmesine imkan verir, Orta vadeli hedeflere daha güvenli şekilde ulaşılmasını sağlar, Toplumsal güveni güçlendirmek amacıyla güvenilir bir mali konsolidasyon (sağlamlaştırma) anlamına gelir

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN T EMEL İ LKELERI Çok yıllı bütçelemenin gelişmesine yönelik olarak Dünya Bankası; - makro disiplinin sağlanması, - stratejik önceliklere göre kamu kaynaklarının dağıtılmasının sağlanması, - söz konusu kaynakların etkin ve verimli kullanılabilmesi amaçları doğrultusunda çok yıllı bütçelemeye dayanan orta vadeli harcama yapısı sistemini geliştirmiştir.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN T EMEL İ LKELERI Disiplin Meşruluk Esneklik Tahmin Edilebilirlik Rekabet Doğruluk Bilgi Açıklık ve Mali Sorumluluk

P OLITIKA, P LANLAMA VE B ÜTÇE S ÜRECI POLİTİKALARIN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ (Bir önceki planlama ve uygulama döneminin gözden geçirilmesi) POLİTİKA BELİRLENMESİ VE PLANLAMA FAALİYETLERİNİN YAPILMASI (Kaynakların tespiti, amaçların, politikaların, stratejilerin ve harcama önceliklerinin ortaya konulması) KAYNAKLARIN HAREKETE GEÇİRİLMESİ VE DAĞITIMI (Bütçenin hazırlanması) PLANLANMIŞ FAALİYETLERİN UYGULANMASI (Gelirlerin toplanması, fonların serbest bırakılması, personelin plana göre kullanımı, faaliyetlerin gerçekleştirilmesi) FAALİYETLERİN KONTROLÜ (Harcamaların muhasebeleştirilmesi) DEĞERLENDİRME VE DENETİM (Politikaların ve faaliyetlerin etkinliği ve gelecek dönem planlarına aktarılacak olanlar)

O RTA V ADELI H ARCAMA Y APıSıNıN A ŞAMALARı Makro-ekonomik Çerçevenin Ortaya Konması Bakanlıkların Hedeflerini Belirlemesi Maliye Bakanlığı ile Bakanlıkların Bir Araya Gelmesi - Müzakereler Detaylı Bir Harcama Çerçevesinin ve Üç Yıllık Bakanlık Bütçe Tavanlarının Belirlenmesi Bakanlar Kurulu Tarafından Bakanlık Bütçe Tavanlarının Onaylanması Bakanlar Kurulunun Belirlemiş Olduğu Bakanlık Bütçe Tavanları Çerçevesinde Bakanlıkların Bütçelerinin Hazırlanması Maliye Bakanlığının Bütçe Tahminlerini Tekrar Gözden Geçirmesi ve Bakanlar Kurulunun Onayı ile Bütçe Tasarısının Parlamentoya Sunulması

ÇEŞİTLİ ÜLKELERDE ÇOK YILLI BÜTÇELEME UYGULAMALARI

ABD’DE Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Federal Hükümet Bütçesi gelecek yıla ek olarak gelecek dört yılı kapsar Eyaletlerde de genelde iki yıllık çok yıllık bütçeleme uygulamaları vardır.

İ NGILTERE ’ DE Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME 1961 yılının başlarındaki çok yıllı kamu harcama programlarıyla çok yıllı bütçelemenin öncüsü olarak kabul edilir. Harcama planları ve gelir tahminleri 3 yıllık olarak hazırlanmaktadır Gider taahhütlerinin çok yıllı etkileri ve hükümetin orta vadeli ekonomik hedeflerini başarması için gerekli tedbirler üzerinde de odaklaşarak bütçe politikalarının orta vadeli bir görünümünü politikacılara sunmaktadır

İ RLANDA ’ DA Ç OK Y ıLLıK B ÜTÇELEME 1980’li yılların başında çalışmalar başlamış 1996 yılında gelecek yılı izleyen iki yıla ilişkin çok yıllı bütçeme sürecine geçilmiştir

İ SVEÇ ’ TE Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME 1994 yılında çok yıllı bütçeleme uygulamalarına geçilmiş Çok yıllı bütçeleme gelecek bütçe dönemi ve onu izleyen iki yıl şeklinde hazırlanmaktadır Çok yıllı bütçeleme sadece bütçe sürecini izleyen iki yılı kapsamasına rağmen, her bakanlık gelecek yıl ve onu izleyen dört yıl bütçesini Şubat ayının başında Maliye Bakanlığı’na sunar

F RANSA ’ DA Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME 1998 yılında “Kamu Maliyesi İçin Çok Yıllı Program” ile çok yıllı bütçelemeye geçilmiştir. Gelecek yıl ve devamındaki üç yılı kapsayacak şekilde toplam 4 yılı kapsayan orta vadeli harcama yapısı hazırlanmaktadır.

A LMANYA ’ DA Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Almanya’da uygulanan çok yıllı bütçeleme yaklaşımı, orta vadeli bir mali planla bütünleşmiştir. Yıllık bütçeye dayalı olarak izleyen 3 yıllık bütçe projeksiyonları oluşturulur. Bütçe görüşme sürecinde, yıllık bütçe talepleri ve çok yıllı harcama projeksiyonları, hükümetin orta vadeli planları ile karşılaştırılır.

İ TALYA ’ DA Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME 1978 yılında gündeme gelmiş ancak bütçe açıkları sürekli artma eğilimi göstermiştir tarihli bütçe reformu ile kaynaklar ile performans arasında bağlantı kurmuş ve kamu kaynaklarının daha etkin kullanımını amaçlamıştır.

Ç EK C UMHURIYETI ’ NDE Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Mevcut sistem içinde var olan sorunlar çok yıllı bütçeleme süreci ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır.

A VUSTRALYA ’ DA Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME “İleriye Yönelik Tahminler Sistemi” ile harcamalar üç yıllık dönemler için belirlenmiştir. Bakanlar tarafından geleceğe yönelik harcama tahminleri yapılmaktadır.

Y ENI Z ELANDA ’ DA Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME Yeni mali yılın başlaması ile birlikte üç yıllık planlama ve bütçeleme ile ilgili strateji çalışmaları başlatılır. Hükümet bu çalışmalardan da faydalanarak mevcut ve öngörülen ekonomik yapı içinde gelecek 3 yıl için bütçe stratejilerini ve amaçlarını karşılaştırmakta ve bunları yazılı bir halde yayınlamaktadır.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN F AYDALARı Bütçe-plan uyumunu güçlendirmesi, Harcamacı kuruluşların performanslarına odaklanması, Orta vadeli amaçların gerçekleştirilmesine yönelik bilgiyi temin etmesi, Hükümetin daha açık ve tutarlı politik amaçlar ve öncelikler tespit etmesine fırsat tanıması

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN F AYDALARı Bütçeleme sürecinin şeffaf, hesap edilebilir ve kaynak tahsisinde etkili olmasını sağlaması, Harcamalarda öncelik ve sorumluluk üzerinde sistematik denetimi sağlaması, Kamu kuruluşları arasında işbirliğini arttırması, Harcamaların kontrol altına alınmasına yardımcı olması olarak sıralanmaktadır. Bu faydaların gerçekleştirilmesi ekonomik ve siyasi istikrara ve harcama reformunun öncelikle yapılmasına bağlıdır.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEMENIN S AKıNCALARı Mali politikalarda katılığa ve atalete yol açması, İleriye yönelik tahminler harcamacı kuruluşlar tarafından kazanılmış hak olarak görülebilir bu durum harcamaların kısılmasını engelleyebilir, Çok yıllı bütçeleme gelecek yıllarda da fiyat artışlarının devam edeceği ve harcamalarda otomatik tahminleme anlamına gelmekte bu durum, kamu finansman dengelerini bozabilir. Geleceğe yönelik ekonomik büyüklüklerin aşırı tahmin edilmesi Ekonomik belirsizliklerin geleceğe yönelik mali politikaları etkinsiz hale getirmesidir.

Ç OK Y ıLLı B ÜTÇELEME U YGULAMALARıNDAN Ç ıKARıLAN S ONUÇLAR Gelişmekte olan ve geçiş ekonomileri için uygun bir maliye politikası ve yönetim aracı olabilir Bu ülkelerin politik hedeflerini, bütçe ile ilgili kurumlarının durumunu, geleneklerini ve idari kapasitelerini yansıtır Geliştirilmesi aşamalı bir süreçtir Bütçe sürecinde bakanlıkların ilgisini olumlu bir biçimde artırabilir Uygulanabilirliği önemli ölçüde doğru ve güvenilir orta vadeli bütçe tahminlerine bağlıdır.