DERSİN ADI:EĞİTİM YÖNETİMİ Doç.Dr. İlyas YAVUZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi
Advertisements

LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
2914 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM PERSONEL KANUNU
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Personel İhtiyacının Belirlenmesi ve Planlanması
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
7. HASTANE YÖNETİM KURULU
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİM KURUMLARI YÖNETİCİLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK Resmî Gazete : /27318 Ek ve Değişiklikler:
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK VE ETİĞİ
ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MÜDÜR ATAMALARINA İLİŞKİN İŞLEMLER
FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Türkiye’de Okul Hibeleri : Ekonomik Krize Yenilikçi bir Cevap Milli Eğitim Bakanlığı Çalıştayı 8 Mart 2010 Maureen McLaughlin Dünya Bankası.
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
Bankalarda Kurumsal Yönetim
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Dünya Çocuk Bilim Derneği
Başarılı Bireysel ve Kurumsal Kariyer Gelişimi Örnekleri 1
DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI EK DERS ÜCRETLERİ
BESYO.
GİRİŞ Hayat Bilgisi Öğretim Programı yoluyla çocuklar, kendilerini tanıyarak değişen toplum yaşamına hazırlanmaktadır. Bu bölümde, Millî Eğitim.
PERSONELİN YÜKSELMESİ. Personelin verimli çalışmasını sağlayacak önemli güdülerden birisi “personelin yükselmesi” (terfi etmesi)’dir. Personelin yükselmesinde.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
FARABİ DEĞİŞİM PROGRAMI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI FARABİ GİDEN - GELEN ÖĞRENCİ VE ANLAŞMA SORUMLUSU BİL. İŞL. GÖKHAN ÖZDEMİR.
ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.

Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI sayılı Kanunun 35 inci Maddesi Uyarınca Geçici Kadro Tahsisi ile Mecburi Hizmet Yükümlülü.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
OKULDA İŞGÖREN HİZMETLERİ
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OKULDA PERSONEL HİZMETLERİ
Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı
REHBERLİK YÖNETMELİK 2014.
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
2018/2019 DÖNEMİ ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘D’
DESTEK EĞİTİM ODALARI.
Görev ve Sorumluluklar
DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ KADROLARINA ATAMALARDA %20 KOTASI
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

DERSİN ADI:EĞİTİM YÖNETİMİ Doç.Dr. İlyas YAVUZ DÜNYADA VE TÜRKİYEDE OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETİŞTİRİLMESİ Şadıman-Ali İhsan ESKİBAĞ

DÜNYADA OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETİŞTİRİLMESİ Türk Milli Eğitim Sisteminde eğitim yöneticiliği hala öğretmenliğin bir boyutu, temel bir işlevi olarak görülmekte bir uzmanlık alanı, profesyonel bir meslek olarak algılanmamaktadır. Oysa gelişmiş ülkelerde eğitim yöneticiliği bir uzmanlık alanı, profesyonel bir meslek olarak algılanmakta, eğitim yöneticisi olabilmek için yönetimin sistemli olarak öğrenilmesi gerekmektedir. Bu öğrenme, bir uzmanlık kazandıracak dört ya da beş yıllık bir öğrenme süresini kapsamaktadır.

DÜNYADA EĞİTİM-OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETİŞTİRİLMESİ Japonya'da seçilen yönetici adayları bölge ve yerel eğitim merkezlerinde hizmet içi eğitim yolu ile eğitilmektedirler. Eğitim yöneticisi olacak adaylarda lisans üstü eğitim programını tamamlamış olmaları şartı aranmaktadır.(Hara,1994). Fransa'da ise bir kariyer planlaması yapılarak çalışanların yükselmeleri somut kriterlere bağlanmıştır. Kariyer yükselmesi ücret artışlarını da beraberinde getirmektedir. Eğitim yöneticileri bu ülkede de hizmetiçi eğitimlerle yetiştirilmektedir.

İngiltere'de 1988'de çıkarılan "Eğitimde Reform Kanunu" eğitim yöneticilerinin yönetim ve öğretim becerilerinin yanında finans yönetimi, vizyon oluşturma, bütçe planlama gibi konularda eğitilmelerini zorunlu kılmıştır. Bu kapsamda eğitim yöneticileri hizmetiçi eğitimlerle yetiştirilmeye başlanmıştır. İngiltere'de son yıllarda okul yöneticilerin yetiştirilmesi üzerine geliştirilen programların çoğu gerçek yaşamın temeline oturtularak hazırlanmakta ve uygulanmaktadır (Day, 2000: 6-8).

Bazı okul yöneticisi yetiştirme programlarında, tecrübeli okul yöneticileri mentor olarak atanmaktadır. Bu programda etkileşim ve paylaşım süreci uzun bir zamana yayılırken mentor da üniversite kadrosu dahilinde çalışan bir kişi konumuna getirilmektedir. (Ivan ve diğerleri, 1992:1) Amerika ve Singapur'da mentorluk, yönetici yetiştirme programının içine entegre edilmiş iken İngiltere'de yöneticinin atanması yapıldıktan sonra hizmetiçi eğitimlerle verilmektedir.

İsveç'te, okul müdürleri ve müdür yardımcıları göreve atandıkları zaman, bir liderlik geliştirme programını tamamlamaları istenmektedir. 20 yıldan beri iş yapmakta olan Okul Liderliği Eğitim Programı (SLEP), okul müdürlerinin ve yardımcılarının, işbirliği ve paylaşımı geliştiren yönde bir yöneticilik bilgi ve becerisi kazanmalarını sağlamaya yönelik eğitim vermektedir.

Avustralya Avustralya’da 20. yüzyılın son çeyreğinde eğitim sisteminde köklü değişikliklere gidilmiş,merkeziyetçilikten uzaklaşılarak eğitimde güç ve yetkinin dağılımında yerelliğe önem verilmiştir. Avustralya’da da ABD örnek alınarak okul liderliği için profesyonel program geliştirme modelleri ve birtakım standartlar geliştirme çabaları gözlenmektedir.

Programın uygulama ya da staj boyutunda yer alan temel alanlar ise didaktik öğretim, simülasyonlar,Diyalog ve sözel iletişim, doğrudan uygulama, doğrudan deneyim, model kurma ve görselleştirme boyutlarından oluşmaktadır. Söz konusu staj çalışmalarını belirleyen faktörler ise gelenekler, öncelikler ve ödüllerden oluşmaktadır. Uygulamalı çalışmalar, dersler ve seminerler, alan etkinlikleri, laboratuar uygulamaları ve Oyunlardan oluşmaktadır.

Almanya'da yerinden yönetim yönündeki isteklerin arttığı görülmektedir Almanya'da yerinden yönetim yönündeki isteklerin arttığı görülmektedir. Almanya'da yeni göreve başlayan okul müdürleri için herhangi bir duruma alıştırma (orientation) programına katılma zorunluluğu yoktur ve okul müdürleri için hizmet içi eğitimin öngörülmemiştir.

Amerikan Eğitim Sisteminde okul müdürlerinin yetiştirilmesi eyaletlerin kontrolündedir ve bu programlar öğretmen olmayanlara kapalıdır.

Amerikan Eğitim Sisteminde Okul müdürü olma koşulları 1. Eğitim Yönetimi alanında yüksek lisans derecesi, 2. Okul müdürü olmak için geçerli bir sertifika. 3. Kamu okullarında belli bir süre deneyim. 4. Adayların niteliklerinin yönetim kurulları tarafından uygun bulunması.

Amerika Birleşik Devletlerinde son zamanlarda hem gelecek vadeden yönetici adaylarının belirlenmesi- tesbit edilmesi hem de halen yöneticilik yapanların gelişmelerinin sağlanması amacıyla bazı eyaletlerde okul yöneticileri derneklerine bağlı değerleme merkezleri (assessment center), bazı eğitim sistemlerinde ise" hedeflenmiş mesleksel gelişme süreci" programları devreye sokulmuş durumdadır ( Pehlivan 1996).

Amerika Birleşik Devletlerinde eğitim yöneticilerini hazırlamada üç yol uygulanmaktadır : (1) Yönetici sertifikası için hizmet öncesi hazırlama programı. (2) Bir yada daha fazla görevde istihdam edilen öğretmen, danışman, bölüm başkanı vb. olarak istihdam edilmiş olma bir çok eyalette yöneticiliğin ön koşuludur. (3) hizmet içi eğitim programları. Bu tür programlar,değerleme merkezlerinde yetiştirme simulasyonları, potansiyel yönetici adayları ile halen yöneticilik yapıyor olanlara da bilgi ve becerilerini geliştirme ve genişletme imkanı sağlamaktadır ( Anderson 1989 Pehlivan 1996'daki alıntı).

Finlandiya eğitim politikalarının ana eksenini yaşam boyu öğrenme ilkesi oluşturmaktadır. Finlandiya’da okul yöneticiliği için öğretmenlik şartı aranmamakta fakat okul yöneticiliği diploması aranmaktadır. Okul liderliği programları baslığı altında yeterlik programı, uzman yeterliği programı, profesyonel gelişim programı ve bunun dışında çeşitli üniversitelerde yer alan ileri düzeydeki çalışmalar ve çeşitli kurslar yer almaktadır.

Kanada’da bulunan eğitim yöneticisi yetiştiren yüksek lisans ve doktora programların neredeyse tamamına yakını aday öğrencilerde en az 2 yıllık öğretmenlik deneyimini şart koşmaktadır. Bu durum ülkemizdeki “Meslekte asıl olan öğretmenliktir” görüşünü desteklemektedir.

Portekiz'de okul yöneticilerini öğretmenler tarafından seçilen beş kişilik bir konsey seçmektedir. İspanya'da bir kimsenin okul konseyi tarafından okul yöneticiliğine adaylığının kabul edilebilmesi için, en az bir yıl öğretmenlik yapma ve üç yıl mesleki deneyime sahip olma koşulu aranır. Yöneticiliğe seçilme, okul konseyi üyelerinin salt çoğunluğunun oylarını almakla gerçekleşir.

Türkiye'de hizmet öncesi ve hizmet içi dönemlerde, gerçek okul yaşamına odaklaşan, sorun çözmeye dayalı, ve süreklilik gösteren etkili yetiştirme programlarına henüz yer verilmemektedir.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİM KURUMLARI YÖNETİCİLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK Resmî Gazete : 13.8.2009/27318 Ek ve Değişiklikler: 1)29.8.2009/27334RG2)10.9.2009/27345RG3)15.5.2010/27582RG4)9.10.2010/27724RG5)09.08.2011/28020RG6)21.07.2012/28360RG

MADDE 5 – (1) Eğitim kurumu yöneticiliklerine atamada esas alınacak temel ilkeler şunlardır; a) Atamalarda kariyer ve liyakat esas alınır,b) Atamalarda norm kadro esasları göz önünde bulundurulur,c) Atamalarda puan üstünlüğü dikkate alınır.

Yönetim kademeleri a) Birinci Kademe: Eğitim kurumu müdür yardımcılığı,b) İkinci Kademe: Eğitim kurumu müdür başyardımcılığı, c) Üçüncü Kademe: C tipi eğitim kurumu müdürlüğü,ç) Dördüncü Kademe: B tipi eğitim kurumu müdürlüğü,d) Beşinci Kademe: A tipi eğitim kurumu müdürlüğü.

Yönetici olarak atanacaklarda aranacak özel şartlar(1) a) Müdür başyardımcılıklarına atanabilmek için en az 1 yıl, b) (C) tipi eğitim kurumu müdürlüklerine atanabilmek için en az 1 yıl c) (B) tipi eğitim kurumu müdürlüklerine atanabilmek için en az 2 yıl,ç) (A) tipi eğitim kurumu müdürlüklerine atanabilmek için en az 3 yıl, eğitim kurumlarında asaleten yöneticilik yapmış olma şartı aranır.

(5) (Ek fıkra : 9.10.2010/27724 RG) Yatılı kız öğrencisi bulunan eğitim kurumlarının müdür yardımcılığı norm kadrosundan en az biri kadın adaylara ayrılarak, kadın adaylar arasından atama yapılır. Söz konusu kadroya başvuruda bulunan kadın aday olmaması durumunda bu kadroya atama yapılmaz.