1. 2  Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İNŞAAT SEKTÖRÜ: MAKRO BAKIŞ
Advertisements

İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
İşletmelerde Finans Faaliyetleri 9
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MENKUL KIYMETLER ÜNİTE 7
TEB KAMU BULUŞMALARI İZMİR Mayıs FARKLI ve İNOVATİF HİZMETLER KOBİ’lere Değer Katmak İçin Yola Çıktık... KREDİLER NAKİT YÖNETİMİ DIŞ TİCARET Bu.
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makroekonomik İstikrar ve Kur İkâmesi Zor Zamanlarda İktisat II H.Ü. İ.İ.B.F Mayıs 2011 Ankara.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Bankaların Faaliyet Konuları
Finansal Piyasalar Genel Bakış
ÖZKAYNAĞIN İŞLEVİ EKONOMİK VE FİNANSAL KRİZ DÖNEMLERİNDE BANKANIN SÜREKİLİĞİNİ SAĞLAMAK FAALİYET ZARARLARININ KARŞILANMASI GÜVEN VERME KURULUŞ DÖNEMİNDE.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Merkez Bankasının Rolü
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME FİNANSININ ( FİNANSAL YÖNETİMİN) KAPSAMI
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
2011.  BÖLÜM Lİ YILLAR,11 EYLÜL, ABD VATANDAŞLARININ REFAH VE MUTLULUKLARI, PARA VE MALİYE POLİTİKASI, ZAYIF DENETİMLER,AKLA ZİYAN FİNANSAL.
Duran Varlıklar Rasyosu
Bankacılığın Arka Planı
Türkiye Bankalar Birliği 47. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Ders 1 Hüseyin İlker Erçen
Tasarruflar, Yatırım Harcamaları ve Finansal Sistem
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
TASARRUF, YATIRIM VE FİNANSAL SİSTEM
Finans Sistemine Genel Bakış
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
DENETİM VE GÖZETİM
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
Bankacılık Sistemi.
HILLSIDE NATIONAL BANK
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
FİNANSAL SİSTEM.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
ULUSLARARASI BANKACILIK
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Finansal Kriz Yönetiminde Katılım Bankalarının Etkinliği
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
Uluslararası Sermaye Hareketleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

1

2

 Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında yaşanan kriz. Bu durum İspanya’nın durumunu diğer Avrupa ülkelerinden ayırmaktadır.

4

 2002 Yılında Avro’nun dolaşıma çıkması ile birlikte kur riskinin ortadan kalkması ülkede en çok emlak sektörünü canlandırmıştır.  Avrupa Birliği ülkelerinden İspanya’ya gerçekleşen göçtür. Nitekim 2000 yılında 40 milyon olan nüfus 2012 yılında 46 milyona ulaşmıştır  GSYH içindeki sektör payını %15’e çıkarmıştır. 5

 İnşaat ve kredi sektöründe eş zamanlı ciddi bir büyüme gerçekleştiren İspanya’da;  Bankacılık düzenleme ve denetlemelerinin yetersiz oluşu,  Kredi ödeme kayıtlarının tutulmaması,  Teminatların bankacılık otoritesine bildirilmesi zorunluluğu olmaması  Sistemin şeffaflıktan uzak olduğunu ve sağlam bir zeminde yükselmediğini göstermektedir. 6

 İspanya bankacılık sisteminin işleyiş yapısına baktığımız zaman bölgesel tasarruf ve kredi bankalarının ağırlıkta olduğunu görmekteyiz. İspanya’da krizin etkilerini göstermeye başladığı 2009 yılında toplam mortgage kredilerinin %56’sı bu bankalar tarafından verilmişti.  2010 yılına gelindiğinde ise ülkede riskli kredilerinin tutarı 180,8 milyar Avro tutarına ulaşmıştı. 7

 Kredilerini ödemeye çalışan kesim ise tasarruf ve harcama kalemlerinde kısıntıya giderek ülkede durgunluğun ve daralmanın yaşanmasına sebebiyet vermiştir yılı itibariyle İspanya GSYH’sı değişim oranı 8

 Durgunluğu ve daralmayı bertaraf edebilmek için hükümet harcamalarını arttırdı ki bu da gevşek maliye politikaları ile bütçe açıklarının artmasına neden oldu. 9

10

 Yerel hükümetlerin borçları toplam bütçe açığının 1/3’ünü oluşturmaktadır. Madrid Hükümeti, özerk olan bu hükümetlerin bütçe açıklarını kapatmak için 18 milyar Avro tutarında bir fon oluşturmaya karar vererek bir bakıma borçları üstlenmiştir. 11

 Buna göre Almanya ve Fransa’nın da bütçe açığında AB standartlarını aştığı durumlarda bu ülkelere herhangi bir yaptırım uygulanmaması diğer ülkelere de kötü örnek olmuştur. Dolayısıyla Birlik’te maliye politikalarının para politikaları kadar önemsenmediği görülmüştür. Özellikle her ülkenin kendi vergi politikasının bulunması,,AMB ile ülkeler arasında koordinasyon sıkıntısı yaratmıştır. 12

 Gerek ülkeye gerçekleşen Portföy yatırımları Gerekse İspanya yerleşiklerin mevduatları ülkeden çıkmaya başlamıştır.  İspanya bu sıcak para çıkışını finanse edebilmek için 434 milyar Avro borç almıştır. Bu tutar 2012 İspanya GSYH’nın yaklaşık %30’una denk gelmektedir 13

 Avrupa Merkez Bankasının müdahalede gecikmesi  İspanya bankalarının Avrupa Kurtarma Fonlarına dayanarak bilançolarında İspanyol devlet tahvillerine ağırlık vermeleri  Sonuç olarak İspanyol bankalarında sorunlu varlıkların stoklarında birikmiş olması bu bankaların piyasada sağlıklı olarak devam edeceklerine dair endişeleri güçlendirmiş ve finans piyasalarına karşı güveni zedelemiştir. 14

 Makro veriler 1970’den bu yana en düşük seviyesinde.  İspanya krize ilişkin en ciddi tedbirleri 2012 yılında almaya başlamıştır. 15

 Bu tedbirlerden en önemlisi hükümet harcamalarının kısılmasıdır.  Bakanlık harcamalarında bir önceki yıla göre %17 oranında kesinti yapılması,  Göçmen entegrasyonu için ayrılan destek bütçesinin kesilmesi,  Sağlık harcamalarının azaltılması,  Sosyal hizmetlerde bütçe kesintisine gidilmesi  Memurların maaşlarınım azaltılması yer almaktadır. 16

 23 Temmuz 2012’de İspanya hisse senetlerinde açığa satış yasaklandı.  İspanya hisse senetleri regülatörü CNMV aşırı volatil ortamda 3 aylık süre ile açığa satışı yasakladı.  Tezgâh üstü piyasalar ve türev araçları da bu yasağa dahil edildi. Ancak piyasa yapıcıların işlemleri istisna tutuldu. 17

 İspanya, Avrupa Finansal İstikrar Fonu ile Temmuz 2012’de imzaladığı finans sektörüne ilişkin mutabakatta İspanya’da finansal istikrarı güçlendirmek için özel önlemler alınması kararlaştırılmıştır. 18

İmzalanan mutabakata göre alınması gereken 3 önlem şart koşulmuştur. Bunlar;  Bireysel bankacılığın sermaye ihtiyacının belirlenmesi ve bankacılık sektörünün aktif yapısının incelenmesi ve bankalara yapılacak stres testi aracılığı ile aktif kalitesinin ihtiyaçlarının belirlenmesi  Sermayesi zayıf bankaların plan dahilinde sermayelerinin güçlendirilmesi, stres testinde ortaya çıkan eksiklerinin giderilmesi  Kamu desteği alan bankaların değer düşüklüğüne uğrayan varlıklarının Varlık Yönetim Şirketine devredilmesi. 19

 Şart koşulan maddelerden varlık yönetim şirketi olarak kurulan ve İspanya’nın kötü bankası olarak anılan SAREB  Sareb’ bilançosunun %70’ini ise Banco Santader, Banco Popular Espanol, Caixabank, Banco Sabadell’in enjekte edeceği 1,7 milyar Avro oluşturacaktır  Faaliyet süresi 15 yıl  İlk beş yıllık dönemde bankanın hedefi 45 bin konut satarak bankayı %44 küçültmek 20

**Satılık İspanya 21

22

23