TÜRK İ YE’N İ N DI Ş BORÇLARI. Dıs ̧ Borcun Tanımı Devletin dıs ̧ borc ̧ lanması ise, yabancı kaynaklardan sag ̆ lanan, alındıkları ya da geri o ̈ demeleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Advertisements

Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
İnsan Kaynakları İnsan kaynakları yönetimi pek çok stratejik misyon ve vizyonu temsil etmekle birlikte, klasik personel yönetiminin dar kalan idari fonksiyonlarının.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
DI Ş T İ CARET VE ÖDEMELER DENGES İ BY MUSTAFA KAHRAMAN.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
Uluslararası faktör hareketleri
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
ENFLASYON.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
BANKACILIKTA PORTFÖY YÖNETİMİ. portföy ad 1. kâğıt paraların vb. konulduğu cüzdan. 2. ECO. banka, aracı kuruluş ya da kişinin elinde bulundurduğu, üzerinde.
PARA VE BANKACILIK.
KÜRESELLEŞME’NİN KAMUYA ETKİLERİ
Makro İktisat.
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
1980’den Günümüze A) Dönemi: 24 Ocak Kararları
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
KPSS.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
İŞLETME FİNANSI.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ULUSLARARASI FİNANS Dış Ödemeler Dengesi.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Denetimden geçmiş mali tabloların bankacılık sistemindeki önemi
Finansal sektöre bakış 2018
S.1. Aşağıdakilerden hangisi klasik makro okul için söylenemez
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Türkiye’de Küçük ve Orta Boy İşletmeler
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası Sermaye Hareketleri
Ödemeler Dengesi Dr.Dilek Seymen.
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
İÇİNDEKİLER Kısa – Orta – Uzun Vadeli Borç Kaynakları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası Sermaye Hareketleri
Uluslararası Sermaye Hareketleri
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Sunum transkripti:

TÜRK İ YE’N İ N DI Ş BORÇLARI

Dıs ̧ Borcun Tanımı Devletin dıs ̧ borc ̧ lanması ise, yabancı kaynaklardan sag ̆ lanan, alındıkları ya da geri o ̈ demeleri sırasında ulusal gelir u ̈ zerine artırıcı veya azaltıcı etkide bulunan ve uluslararası ilis ̧ kiler sonucu dog ̆ an transfer akımlarıdır1. Devletin dıs ̧ borc ̧ lanması ise, yabancı kaynaklardan sag ̆ lanan, alındıkları ya da geri o ̈ demeleri sırasında ulusal gelir u ̈ zerine artırıcı veya azaltıcı etkide bulunan ve uluslararası ilis ̧ kiler sonucu dog ̆ an transfer akımlarıdır1.

Dıs ̧ Borc ̧ lanmanın Sebepleri Gelis ̧ mekte olan u ̈ lkelerde, c ̧ es ̧ itli nedenlerden dolayı dıs ̧ kaynak ihtiyacı dog ̆ abilmektedir. Gelis ̧ mekte olan u ̈ lkelerde, c ̧ es ̧ itli nedenlerden dolayı dıs ̧ kaynak ihtiyacı dog ̆ abilmektedir. a) Kaynak ve tasarruf ac ̧ ıg ̆ ı, b) Dıs ̧ ticaret ve o ̈ demeler dengesi ac ̧ ıg ̆ ı, c) Bu ̈ tc ̧ e ac ̧ ıklarının giderilmesi, a) Kaynak ve tasarruf ac ̧ ıg ̆ ı, b) Dıs ̧ ticaret ve o ̈ demeler dengesi ac ̧ ıg ̆ ı, c) Bu ̈ tc ̧ e ac ̧ ıklarının giderilmesi, d) Savunma giderleri ic ̧ in finansman sag ̆ lanması, e) Ekonomik dengeyi sag ̆ layıcı ve koruyucu etkiler, f) Bu ̈ yu ̈ k yatırım ve reformların finanse edilmesi, g) Kaynak dag ̆ ılımı ve kullanımında etkinlik sag ̆ layıcı etkiler yaratılması, h) Tasarrufların belirli yatırımlara kanalize edilmesinin amac ̧ lanması, i) Vadesi gelmis ̧ borc ̧ lara finansman sag ̆ lanması, j) Olag ̆ anu ̈ stu ̈ harcamaların (dog ̆ al afetler, savas ̧ vb.) kars ̧ ılanması, k) Devletin milli paranın deg ̆ erini korumak ic ̧ in gerekli rezerv ihtiyacı d) Savunma giderleri ic ̧ in finansman sag ̆ lanması, e) Ekonomik dengeyi sag ̆ layıcı ve koruyucu etkiler, f) Bu ̈ yu ̈ k yatırım ve reformların finanse edilmesi, g) Kaynak dag ̆ ılımı ve kullanımında etkinlik sag ̆ layıcı etkiler yaratılması, h) Tasarrufların belirli yatırımlara kanalize edilmesinin amac ̧ lanması, i) Vadesi gelmis ̧ borc ̧ lara finansman sag ̆ lanması, j) Olag ̆ anu ̈ stu ̈ harcamaların (dog ̆ al afetler, savas ̧ vb.) kars ̧ ılanması, k) Devletin milli paranın deg ̆ erini korumak ic ̧ in gerekli rezerv ihtiyacı ic ̧ inde olması,

Dıs ̧ Borc ̧ Tu ̈ rleri Dıs ̧ borc ̧ lar; kaynaklarına, vadelerine, borc ̧ lanmanın yapısının ne tu ̈ r bir borc ̧ oldug ̆ una, o ̈ denme arac ̧ larına go ̈ re sınıflandırılabilirler. Dolayısıyla da bunları kendi aralarında gruplandırarak dıs ̧ borc ̧ sınıflandırması yapmak daha uygun olacaktır. Dıs ̧ borc ̧ lar; kaynaklarına, vadelerine, borc ̧ lanmanın yapısının ne tu ̈ r bir borc ̧ oldug ̆ una, o ̈ denme arac ̧ larına go ̈ re sınıflandırılabilirler. Dolayısıyla da bunları kendi aralarında gruplandırarak dıs ̧ borc ̧ sınıflandırması yapmak daha uygun olacaktır.

. Kaynakları Ac ̧ ısından Dıs ̧ Borc ̧ lar Dıs ̧ finansman ihtiyacı bas ̧ lıca iki kaynaktan kars ̧ ılanmaktadır. Bunlar- dan birincisi uluslararası kurulus ̧ lardan transfer edilen yabancı sermayedir. Dig ̆ eri ise o ̈ zel ve resmi kaynaklardan sag ̆ lanan dıs ̧ kredi borc ̧ larıdır. Maddi kaynak sag ̆ layan Uluslararası kurulus ̧ lar ise; IMF (Uluslar arası Para Fonu), Uluslararası Kalkınma Tes ̧ kilatı (AID), Uluslararası I ̇ mar ve Kalkınma Ban- kası (Du ̈ nya Bankası) (IBRD), Uluslararası Finans Kurumu (IFC), I ̇ hracat ve I ̇ thalat Bankası (EXIMBANK), Uluslararası Kalkınma Birlig ̆ i (IDA), Avrupa Yatırım Bankası (EIB) gibi kurulus ̧ lardır. Resmi kaynaklı borc ̧ lar c ̧ ok yanlı ve iki taraflı olabilir. O ̈ zel kaynaklı borc ̧ lar ise ticari bankalardan sag ̆ lanan borc ̧ lar, tahvil ihrac ̧ ları ve dig ̆ er borc ̧ lar s ̧ eklinde ayrıma tabi tutulabilir. Dıs ̧ finansman ihtiyacı bas ̧ lıca iki kaynaktan kars ̧ ılanmaktadır. Bunlar- dan birincisi uluslararası kurulus ̧ lardan transfer edilen yabancı sermayedir. Dig ̆ eri ise o ̈ zel ve resmi kaynaklardan sag ̆ lanan dıs ̧ kredi borc ̧ larıdır. Maddi kaynak sag ̆ layan Uluslararası kurulus ̧ lar ise; IMF (Uluslar arası Para Fonu), Uluslararası Kalkınma Tes ̧ kilatı (AID), Uluslararası I ̇ mar ve Kalkınma Ban- kası (Du ̈ nya Bankası) (IBRD), Uluslararası Finans Kurumu (IFC), I ̇ hracat ve I ̇ thalat Bankası (EXIMBANK), Uluslararası Kalkınma Birlig ̆ i (IDA), Avrupa Yatırım Bankası (EIB) gibi kurulus ̧ lardır. Resmi kaynaklı borc ̧ lar c ̧ ok yanlı ve iki taraflı olabilir. O ̈ zel kaynaklı borc ̧ lar ise ticari bankalardan sag ̆ lanan borc ̧ lar, tahvil ihrac ̧ ları ve dig ̆ er borc ̧ lar s ̧ eklinde ayrıma tabi tutulabilir.

Vadeleri Bakımından Dıs ̧ Borc ̧ lar Vadesi bir yıl ve daha kısa su ̈ reli dıs ̧ borc ̧ lar vadeleri ac ̧ ısından kısa vadeli borc ̧ lar olarak tanımlanır ve genelde uluslararası ticarette, o ̈ deme sorunlarının ortadan kaldırılması ve uluslararası likidite yaratılması amacıyla kullanılır. Vadesi bir yıldan daha uzun olan borc ̧ lara uzun vadeli borc ̧ lar denilir. Uzun vadeli borc ̧ ların faizi daha yu ̈ ksek olmakla birlikte, likidite sıkıs ̧ ıklıg ̆ ı gibi durumlarda, kısa vadeli borc ̧ ların faizlerinin, uzun vadeli borc ̧ faizlerini gec ̧ tig ̆ i go ̈ ru ̈ lmektedir. Vadesi bir yıl ve daha kısa su ̈ reli dıs ̧ borc ̧ lar vadeleri ac ̧ ısından kısa vadeli borc ̧ lar olarak tanımlanır ve genelde uluslararası ticarette, o ̈ deme sorunlarının ortadan kaldırılması ve uluslararası likidite yaratılması amacıyla kullanılır. Vadesi bir yıldan daha uzun olan borc ̧ lara uzun vadeli borc ̧ lar denilir. Uzun vadeli borc ̧ ların faizi daha yu ̈ ksek olmakla birlikte, likidite sıkıs ̧ ıklıg ̆ ı gibi durumlarda, kısa vadeli borc ̧ ların faizlerinin, uzun vadeli borc ̧ faizlerini gec ̧ tig ̆ i go ̈ ru ̈ lmektedir.

Kullanım S ̧ ekli Ac ̧ ısından Dıs ̧ Borc ̧ lar Orta ve uzun vadeli krediler eg ̆ er vadesi gelmis ̧ bir borcun ro ̈ finansmanında kullanılmayacaklarsa proje ya da program kredisi s ̧ eklinde ya belirli projelerin finansmanı ic ̧ in duyulan kaynak ihtiyacında ya da belirli bir programın desteklenmesi ic ̧ in program kredisi s ̧ eklinde kullanılırlar. Orta ve uzun vadeli krediler eg ̆ er vadesi gelmis ̧ bir borcun ro ̈ finansmanında kullanılmayacaklarsa proje ya da program kredisi s ̧ eklinde ya belirli projelerin finansmanı ic ̧ in duyulan kaynak ihtiyacında ya da belirli bir programın desteklenmesi ic ̧ in program kredisi s ̧ eklinde kullanılırlar.

1980’den Gu ̈ nu ̈ mu ̈ ze Tu ̈ rkiye’nin Dıs ̧ Borc ̧ lanması Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti, kurulus ̧ unu takip eden yıllarda korumacı politikaları benimsemis ̧ tir. Ancak zaman ic ̧ erisinde du ̈ nyadaki konjonktu ̈ rden de etkilenerek daha serbest, du ̈ nya ile entegrasyon sag ̆ lamaya yo ̈ nelik ekonomi politikalarına yo ̈ nelmis ̧ tir Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti, kurulus ̧ unu takip eden yıllarda korumacı politikaları benimsemis ̧ tir. Ancak zaman ic ̧ erisinde du ̈ nyadaki konjonktu ̈ rden de etkilenerek daha serbest, du ̈ nya ile entegrasyon sag ̆ lamaya yo ̈ nelik ekonomi politikalarına yo ̈ nelmis ̧ tir Bu ac ̧ ıdan bakıldıg ̆ ında 24 Ocak 1980 kararları, Tu ̈ rkiye’nin dıs ̧ a ac ̧ ılmasında bir do ̈ nu ̈ m noktası olmus ̧ tur. 24 Ocak 1980 kararlarıyla birlikte Tu ̈ rkiye ekonomisinde meydana gelen deg ̆ is ̧ imler o ̈ nceki do ̈ nemlerden oldukc ̧ a farklılık go ̈ stermektedir. Bu kararlarla Tu ̈ rkiye ithal ikamesine yo ̈ nelik sanayiles ̧ me stratejisini terk ederek ihracata yo ̈ nelik sanayiles ̧ me stratejisini benimsemis ̧ tir. Strateji deg ̆ is ̧ iklig ̆ i ile bas ̧ layan do ̈ nemde Tu ̈ rkiye gerek ekonomik gerekse siyasi konjonktu ̈ rde ko ̈ klu ̈ deg ̆ is ̧ imlere sahne olmus ̧ ; dıs ̧ ticaret, sermaye ve do ̈ viz piyasalarında tam serbestlik sag ̆ lanmıs ̧ ve dıs ̧ du ̈ nyaya ac ̧ ılma gerc ̧ ekles ̧ mis ̧ tir Bu ac ̧ ıdan bakıldıg ̆ ında 24 Ocak 1980 kararları, Tu ̈ rkiye’nin dıs ̧ a ac ̧ ılmasında bir do ̈ nu ̈ m noktası olmus ̧ tur. 24 Ocak 1980 kararlarıyla birlikte Tu ̈ rkiye ekonomisinde meydana gelen deg ̆ is ̧ imler o ̈ nceki do ̈ nemlerden oldukc ̧ a farklılık go ̈ stermektedir. Bu kararlarla Tu ̈ rkiye ithal ikamesine yo ̈ nelik sanayiles ̧ me stratejisini terk ederek ihracata yo ̈ nelik sanayiles ̧ me stratejisini benimsemis ̧ tir. Strateji deg ̆ is ̧ iklig ̆ i ile bas ̧ layan do ̈ nemde Tu ̈ rkiye gerek ekonomik gerekse siyasi konjonktu ̈ rde ko ̈ klu ̈ deg ̆ is ̧ imlere sahne olmus ̧ ; dıs ̧ ticaret, sermaye ve do ̈ viz piyasalarında tam serbestlik sag ̆ lanmıs ̧ ve dıs ̧ du ̈ nyaya ac ̧ ılma gerc ̧ ekles ̧ mis ̧ tir

Do ̈ nemi Tu ̈ rkiye’nin Dıs ̧ Borc ̧ lanması 1970’li yılların ikinci yarısından itibaren Tu ̈ rkiye’nin dıs ̧ borc ̧ larında hızlı bir artıs ̧ yas ̧ anmaya bas ̧ lamıs ̧ tır. O ̈ zellikle 1974 yılındaki Kıbrıs Barıs ̧ Harekatı ve yine aynı yıl uluslararası petrol fiyatlarında ortaya c ̧ ıkan hızlı yu ̈ kselis ̧, u ̈ lkenin do ̈ viz stoklarının hızla erimesine ve do ̈ viz darbog ̆ azına girmesine neden olmus ̧ ; u ̈ lkeyi bir dıs ̧ borc ̧ bunalımına sokmus ̧ tur. 1970’li yılların ikinci yarısından itibaren Tu ̈ rkiye’nin dıs ̧ borc ̧ larında hızlı bir artıs ̧ yas ̧ anmaya bas ̧ lamıs ̧ tır. O ̈ zellikle 1974 yılındaki Kıbrıs Barıs ̧ Harekatı ve yine aynı yıl uluslararası petrol fiyatlarında ortaya c ̧ ıkan hızlı yu ̈ kselis ̧, u ̈ lkenin do ̈ viz stoklarının hızla erimesine ve do ̈ viz darbog ̆ azına girmesine neden olmus ̧ ; u ̈ lkeyi bir dıs ̧ borc ̧ bunalımına sokmus ̧ tur.

24 Ocak 1980 kararlarıyla birlikte, ekonominin dıs ̧ a ac ̧ ılması do ̈ viz darbog ̆ azının as ̧ ılması ve dıs ̧ borc ̧ ların o ̈ denmesi konusunda o ̈ nemli gelis ̧ meler kaydedilmis ̧ tir. I ̇ hracatın tes ̧ vik edilmesi, is ̧ c ̧ i do ̈ vizlerinin u ̈ lkeye giris ̧ inde artıs ̧ sag ̆ lanması ve turizm sekto ̈ ru ̈ aracılıg ̆ ı ile sag ̆ lanan do ̈ viz gelirleriyle dıs ̧ borc ̧ o ̈ demeleri kolaylıkla yapılmıs ̧ ve uluslararası piyasalardaki borc ̧ lanma kredibilitesi artmıs ̧ tır 24 Ocak 1980 kararlarıyla birlikte, ekonominin dıs ̧ a ac ̧ ılması do ̈ viz darbog ̆ azının as ̧ ılması ve dıs ̧ borc ̧ ların o ̈ denmesi konusunda o ̈ nemli gelis ̧ meler kaydedilmis ̧ tir. I ̇ hracatın tes ̧ vik edilmesi, is ̧ c ̧ i do ̈ vizlerinin u ̈ lkeye giris ̧ inde artıs ̧ sag ̆ lanması ve turizm sekto ̈ ru ̈ aracılıg ̆ ı ile sag ̆ lanan do ̈ viz gelirleriyle dıs ̧ borc ̧ o ̈ demeleri kolaylıkla yapılmıs ̧ ve uluslararası piyasalardaki borc ̧ lanma kredibilitesi artmıs ̧ tır

1980 o ̈ ncesi do ̈ neme go ̈ re 1980’den itibaren dıs ̧ borc ̧ yapısında da deg ̆ is ̧ iklikler olmus ̧ tur. Serbestles ̧ me do ̈ nemiyle birlikte hu ̈ ku ̈ met kredileri ve uluslararası kurulus ̧ lardan alınan krediler yerini ticari banka kredilerine bırakırken, dıs ̧ borc ̧ lanmada bas ̧ latılan deg ̆ is ̧ ken faiz uygulaması da do ̈ neminde dıs ̧ borc ̧ miktarının daha da artmasına sebep olmus ̧ tur 1980 o ̈ ncesi do ̈ neme go ̈ re 1980’den itibaren dıs ̧ borc ̧ yapısında da deg ̆ is ̧ iklikler olmus ̧ tur. Serbestles ̧ me do ̈ nemiyle birlikte hu ̈ ku ̈ met kredileri ve uluslararası kurulus ̧ lardan alınan krediler yerini ticari banka kredilerine bırakırken, dıs ̧ borc ̧ lanmada bas ̧ latılan deg ̆ is ̧ ken faiz uygulaması da do ̈ neminde dıs ̧ borc ̧ miktarının daha da artmasına sebep olmus ̧ tur 1980 yılında 19.1 milyar Dolar olan dıs ̧ borc ̧ stoku do ̈ nemin sonunda 1989 yılında 41.6 milyar Dolar’a c ̧ ıkmıs ̧ tır 1980 yılında 19.1 milyar Dolar olan dıs ̧ borc ̧ stoku do ̈ nemin sonunda 1989 yılında 41.6 milyar Dolar’a c ̧ ıkmıs ̧ tır 1980’li yılların sonunda yurtic ̧ i tasarruflar c ̧ ok du ̈ s ̧ u ̈ k olmakla birlikte, ekonomide yapısal do ̈ nu ̈ s ̧ u ̈ mu ̈ n gerc ̧ ekles ̧ tirilmeye c ̧ alıs ̧ ıldıg ̆ ı yılları arasında hızlı bir artıs ̧ trendine girmis ̧ tir 1980’li yılların sonunda yurtic ̧ i tasarruflar c ̧ ok du ̈ s ̧ u ̈ k olmakla birlikte, ekonomide yapısal do ̈ nu ̈ s ̧ u ̈ mu ̈ n gerc ̧ ekles ̧ tirilmeye c ̧ alıs ̧ ıldıg ̆ ı yılları arasında hızlı bir artıs ̧ trendine girmis ̧ tir

1984 yılından itibaren Tu ̈ rkiye ekonomisinde, kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n o ̈ ncu ̈ lu ̈ g ̆ u ̈ nde kalkınma hedeflenmis ̧ ve kamu yatırımları artarken, hızlı bir bu ̈ yu ̈ me su ̈ recine girilmis ̧ tir. Bu gelis ̧ meye paralel olarak kamunun yatırımlar ic ̧ in dıs ̧ borc ̧ lanmaya bas ̧ vurması dıs ̧ borc ̧ stoklarında ciddi artıs ̧ ları da beraberinde getirmis ̧ tir yılından itibaren Tu ̈ rkiye ekonomisinde, kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n o ̈ ncu ̈ lu ̈ g ̆ u ̈ nde kalkınma hedeflenmis ̧ ve kamu yatırımları artarken, hızlı bir bu ̈ yu ̈ me su ̈ recine girilmis ̧ tir. Bu gelis ̧ meye paralel olarak kamunun yatırımlar ic ̧ in dıs ̧ borc ̧ lanmaya bas ̧ vurması dıs ̧ borc ̧ stoklarında ciddi artıs ̧ ları da beraberinde getirmis ̧ tir. 24 Ocak 1980 kararları ile bas ̧ layan ve 1989 yılına kadar gec ̧ en do ̈ nemde do ̈ viz kurları gu ̈ nlu ̈ k olarak ilan edilmis ̧ ve bilinc ̧ li olarak eksik deg ̆ erlendirilmis ̧ do ̈ viz kuru politikası uygulanmıs ̧ tır. Bu politikanın en o ̈ nemli nedeni ise ihracatın arttırılması olmus ̧ tur 24 Ocak 1980 kararları ile bas ̧ layan ve 1989 yılına kadar gec ̧ en do ̈ nemde do ̈ viz kurları gu ̈ nlu ̈ k olarak ilan edilmis ̧ ve bilinc ̧ li olarak eksik deg ̆ erlendirilmis ̧ do ̈ viz kuru politikası uygulanmıs ̧ tır. Bu politikanın en o ̈ nemli nedeni ise ihracatın arttırılması olmus ̧ tur Ayrıca bu do ̈ nemde gerc ̧ ekles ̧ en bir dig ̆ er o ̈ nemli gelis ̧ me de, 1989 yılında 32 sayılı karar ile vatandas ̧ ların bankalarda do ̈ viz tevdiat hesabı ac ̧ abilmeleri imkanı tanınmasıdır. Bu kararla, kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n dıs ̧ borc ̧ lanması yanında o ̈ zel sekto ̈ ru ̈ n de dıs ̧ kaynaklardan borc ̧ lanabilmesinin o ̈ nu ̈ ac ̧ ılmıs ̧ tır. Ayrıca bu do ̈ nemde gerc ̧ ekles ̧ en bir dig ̆ er o ̈ nemli gelis ̧ me de, 1989 yılında 32 sayılı karar ile vatandas ̧ ların bankalarda do ̈ viz tevdiat hesabı ac ̧ abilmeleri imkanı tanınmasıdır. Bu kararla, kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n dıs ̧ borc ̧ lanması yanında o ̈ zel sekto ̈ ru ̈ n de dıs ̧ kaynaklardan borc ̧ lanabilmesinin o ̈ nu ̈ ac ̧ ılmıs ̧ tır.

Do ̈ nemi Tu ̈ rkiye’nin Dıs ̧ Borc ̧ lanması 1990’lı yıllar Tu ̈ rkiye ekonomisinde dıs ̧ borc ̧ lanma ac ̧ ısından son derece o ̈ nemli ve yog ̆ un gec ̧ en bir do ̈ nem olarak kabul edilmektedir. Uygulanan ekonomi politikalarının da etkisiyle kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n yanı sıra o ̈ zel sekto ̈ r borc ̧ larında da bu do ̈ nemde hızlı ve kalıcı artıs ̧ lar yas ̧ anmıs ̧ tır. 1990’lı yıllar Tu ̈ rkiye ekonomisinde dıs ̧ borc ̧ lanma ac ̧ ısından son derece o ̈ nemli ve yog ̆ un gec ̧ en bir do ̈ nem olarak kabul edilmektedir. Uygulanan ekonomi politikalarının da etkisiyle kamu sekto ̈ ru ̈ nu ̈ n yanı sıra o ̈ zel sekto ̈ r borc ̧ larında da bu do ̈ nemde hızlı ve kalıcı artıs ̧ lar yas ̧ anmıs ̧ tır. 1990’lı yıllarda dıs ̧ borc ̧ artıs ̧ ı, esas olarak yurtic ̧ i tasarrufların yetersiz olmasından kaynaklanmıs ̧ tır. Dig ̆ er yandan uluslararası finansal piyasalardan ucuz fon bulma imkanı da dıs ̧ borc ̧ o ̈ demelerini kolaylas ̧ tırmıs ̧ tır. Bo ̈ ylece bir yandan dıs ̧ borc ̧ lar artarken dig ̆ er yandan da borcun borc ̧ la o ̈ dendig ̆ i bir su ̈ rec ̧ bas ̧ lamıs ̧ tır. 1990’lı yıllarda dıs ̧ borc ̧ artıs ̧ ı, esas olarak yurtic ̧ i tasarrufların yetersiz olmasından kaynaklanmıs ̧ tır. Dig ̆ er yandan uluslararası finansal piyasalardan ucuz fon bulma imkanı da dıs ̧ borc ̧ o ̈ demelerini kolaylas ̧ tırmıs ̧ tır. Bo ̈ ylece bir yandan dıs ̧ borc ̧ lar artarken dig ̆ er yandan da borcun borc ̧ la o ̈ dendig ̆ i bir su ̈ rec ̧ bas ̧ lamıs ̧ tır.

1994 krizinin etkilerini hafifletebilmek ve ekonomiyi yeniden canlandırmak ic ̧ in 5 Nisan 1994 tarihinde bir istikrar programı uygulamaya konulmus ̧ tur. Alınan tedbirlerle dıs ̧ borc ̧ stoku artıs ̧ hızı yavas ̧ lamıs ̧ tır. Bu yavas ̧ lamadaki bir dig ̆ er neden ise, dıs ̧ borc ̧ geri o ̈ demelerinin bu ̈ tc ̧ e u ̈ zerinde ag ̆ ır bir yu ̈ k yaratması nedeniyle dıs ̧ borc ̧ lanmaya daha az bas ̧ vurulması olmus ̧ tur 1994 krizinin etkilerini hafifletebilmek ve ekonomiyi yeniden canlandırmak ic ̧ in 5 Nisan 1994 tarihinde bir istikrar programı uygulamaya konulmus ̧ tur. Alınan tedbirlerle dıs ̧ borc ̧ stoku artıs ̧ hızı yavas ̧ lamıs ̧ tır. Bu yavas ̧ lamadaki bir dig ̆ er neden ise, dıs ̧ borc ̧ geri o ̈ demelerinin bu ̈ tc ̧ e u ̈ zerinde ag ̆ ır bir yu ̈ k yaratması nedeniyle dıs ̧ borc ̧ lanmaya daha az bas ̧ vurulması olmus ̧ tur yılları arasında du ̈ nyada yas ̧ anan ekonomik krizlerin etkisiyle, Tu ̈ rkiye’nin ihracat yapma imkanı azalmıs ̧ tır. Bu durum bir yandan ekonomik bu ̈ yu ̈ menin devamı, dig ̆ er yandan o ̈ demeler bilanc ̧ osundaki ac ̧ ıkların kapatılabilmesi ic ̧ in dıs ̧ borc ̧ larda artıs ̧ ı zorunlu hale getirmis ̧ tir yılları arasında du ̈ nyada yas ̧ anan ekonomik krizlerin etkisiyle, Tu ̈ rkiye’nin ihracat yapma imkanı azalmıs ̧ tır. Bu durum bir yandan ekonomik bu ̈ yu ̈ menin devamı, dig ̆ er yandan o ̈ demeler bilanc ̧ osundaki ac ̧ ıkların kapatılabilmesi ic ̧ in dıs ̧ borc ̧ larda artıs ̧ ı zorunlu hale getirmis ̧ tir.

2000 Sonrası Do ̈ nem Tu ̈ rkiye’nin Dıs ̧ Borc ̧ lanması Tu ̈ rkiye ekonomisi 2000’li yılların bas ̧ ında, 1980’le bas ̧ layan dıs ̧ a ac ̧ ılma su ̈ recinin beraberinde getirdig ̆ i liberal ekonomi politikaları, yabancı sermayenin tes ̧ viki ve o ̈ zel sekto ̈ ru ̈ n ekonomideki payının arttırılması hususunda uyguladıg ̆ ı politikalarla c ̧ ıkmaza girmis ̧ tir Tu ̈ rkiye ekonomisi 2000’li yılların bas ̧ ında, 1980’le bas ̧ layan dıs ̧ a ac ̧ ılma su ̈ recinin beraberinde getirdig ̆ i liberal ekonomi politikaları, yabancı sermayenin tes ̧ viki ve o ̈ zel sekto ̈ ru ̈ n ekonomideki payının arttırılması hususunda uyguladıg ̆ ı politikalarla c ̧ ıkmaza girmis ̧ tir Kronik ve yu ̈ ksek du ̈ zeyde seyreden enflasyon sorunu c ̧ o ̈ zu ̈ lememis ̧, borc ̧ stoku bu ̈ yu ̈ mu ̈ s ̧, bankacılık sekto ̈ ru ̈ ndeki zayıf ve kırılgan yapı da u ̈ lkeyi 2000 Kasım ve 2001 S ̧ ubat krizleriyle kars ̧ ı kars ̧ ıya bırakmıs ̧ tır (Erkan,vd., ). Ekonomide yas ̧ anan olumsuz gelis ̧ meler sonucunda 1999 yılı sonunda uygulamaya konulan IMF destekli “Enflasyonla Mu ̈ cadele Programı” terk edilerek, yerine IMF ile yeni bir stand-by anlas ̧ ması imzalanmıs ̧ tır. Bu bag ̆ lamda hu ̈ ku ̈ met 2001 yılında “Gu ̈ c ̧ lu ̈ Ekonomiye Gec ̧ is ̧ Programını” uygulamaya koymus ̧ tur.

2008 yılında A.B.D de ortaya c ̧ ıkan ve tu ̈ m du ̈ nyaya yayılmıs ̧ olan Ku ̈ resel Finansal Kriz ile birlikte do ̈ viz kurlarında yas ̧ anan hareketlilik, Tu ̈ rkiye’de o ̈ zellikle yıllarında ekonomide daralmayı beraberinde getirirken yurt ic ̧ i tasarruflarda da ciddi bir azalma yaratmıs ̧ tır. Toplam dıs ̧ borc ̧ miktarında ise, krizi takip eden 2009 yılında bir du ̈ s ̧ u ̈ s ̧ yas ̧ ansa da, dıs ̧ borc ̧ lanmadaki artıs ̧ trendi yıllar itibarıyla devam etmis ̧ tir yılında milyar Dolar olan dıs ̧ borc ̧ miktarı, 2008 yılında 289 milyar Dolar’a, 2012 yılında ise milyar Dolar’a ulas ̧ mıs ̧ tır. Dıs ̧ borc ̧ lardaki artıs ̧ ın esasen o ̈ zel sekto ̈ ru ̈ n kısa vadeli borc ̧ larındaki artıs ̧ tan kaynaklandıg ̆ ı go ̈ ru ̈ lmektedir.

Dıs ̧ Borc ̧ lanmanın Ekonomimiz U ̈ zerindeki Etki ve Sonuc ̧ ları Yıllardan beri su ̈ regelen ve su ̈ rekli artmakta olan dıs ̧ borc ̧ larımız ekonomimiz u ̈ zerinde dolaylı- dolaysız pek c ̧ ok etkide bulunmaktadır. Bu etkiler, ekonominin ic ̧ inde bulundug ̆ u s ̧ artlara go ̈ re deg ̆ is ̧ tig ̆ i gibi, dıs ̧ borc ̧ ların hangi s ̧ artlar altında alındıg ̆ ına go ̈ re de deg ̆ is ̧ im go ̈ stermektedir. Yıllardan beri su ̈ regelen ve su ̈ rekli artmakta olan dıs ̧ borc ̧ larımız ekonomimiz u ̈ zerinde dolaylı- dolaysız pek c ̧ ok etkide bulunmaktadır. Bu etkiler, ekonominin ic ̧ inde bulundug ̆ u s ̧ artlara go ̈ re deg ̆ is ̧ tig ̆ i gibi, dıs ̧ borc ̧ ların hangi s ̧ artlar altında alındıg ̆ ına go ̈ re de deg ̆ is ̧ im go ̈ stermektedir.

Dıs ̧ Borc ̧ lanmanın Ekonomik Denge U ̈ zerindeki Etkileri Dıs ̧ borc ̧ lanmanın ekonomik denge u ̈ zerinde birtakım etkilerinin olabilmesi ic ̧ in, u ̈ retim ve tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerinde c ̧ es ̧ itli etkilerinin olması gerekmektedir. Dıs ̧ borc ̧ lanmanın tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerindeki etkisi s ̧ u s ̧ ekilde olmaktadır. Devletin borc ̧ lanmaya gitmesi vergilerin bir alternatifi olarak du ̈ s ̧ u ̈ nu ̈ ldu ̈ g ̆ u ̈ nden devlet vatandas ̧ larından vergi almayarak borc ̧ lanmaya gittig ̆ inde bireyin harcama olanakları arttırılmıs ̧ olmakta ve bu durum genel ekonomide tu ̈ ketim eg ̆ ilimini arttırıcı yo ̈ nde etkide bulunmaktadır. Eg ̆ er devlet borc ̧ lanmaya gitmeyip ihtiyac ̧ duydug ̆ u finansmanı vergi yoluyla sag ̆ lasaydı, bireylerin servetleri ve gelirleri daha alt du ̈ zeyde kalacak, bu da tu ̈ ketimi kısıtlayacaktı.7 Ancak borc ̧ alındıg ̆ ında, bu durum so ̈ z konusu olmamaktadır. Eg ̆ er alınan borc ̧ lar verimli yatırımlarda kullanılmazsa borcun daha sonra o ̈ denmesi as ̧ amasında, ya tekrar borc ̧ alınarak eski borc ̧ o ̈ denecek veyahut da bu borc ̧ yu ̈ ku ̈ vergiler yoluyla bireylere yu ̈ klenecektir ki bu da yine tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerinde daraltıcı bir etkide bulunarak, bireylerin tu ̈ ketim du ̈ zeylerini azaltacaktır. Dıs ̧ borc ̧ lanmanın ekonomik denge u ̈ zerinde birtakım etkilerinin olabilmesi ic ̧ in, u ̈ retim ve tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerinde c ̧ es ̧ itli etkilerinin olması gerekmektedir. Dıs ̧ borc ̧ lanmanın tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerindeki etkisi s ̧ u s ̧ ekilde olmaktadır. Devletin borc ̧ lanmaya gitmesi vergilerin bir alternatifi olarak du ̈ s ̧ u ̈ nu ̈ ldu ̈ g ̆ u ̈ nden devlet vatandas ̧ larından vergi almayarak borc ̧ lanmaya gittig ̆ inde bireyin harcama olanakları arttırılmıs ̧ olmakta ve bu durum genel ekonomide tu ̈ ketim eg ̆ ilimini arttırıcı yo ̈ nde etkide bulunmaktadır. Eg ̆ er devlet borc ̧ lanmaya gitmeyip ihtiyac ̧ duydug ̆ u finansmanı vergi yoluyla sag ̆ lasaydı, bireylerin servetleri ve gelirleri daha alt du ̈ zeyde kalacak, bu da tu ̈ ketimi kısıtlayacaktı.7 Ancak borc ̧ alındıg ̆ ında, bu durum so ̈ z konusu olmamaktadır. Eg ̆ er alınan borc ̧ lar verimli yatırımlarda kullanılmazsa borcun daha sonra o ̈ denmesi as ̧ amasında, ya tekrar borc ̧ alınarak eski borc ̧ o ̈ denecek veyahut da bu borc ̧ yu ̈ ku ̈ vergiler yoluyla bireylere yu ̈ klenecektir ki bu da yine tu ̈ ketim du ̈ zeyi u ̈ zerinde daraltıcı bir etkide bulunarak, bireylerin tu ̈ ketim du ̈ zeylerini azaltacaktır.

Dıs ̧ Borc ̧ lanmanın Ekonomik Bu ̈ yu ̈ me U ̈ zerindeki Etkisi Gelis ̧ mekte olan u ̈ lkeler, istedikleri ekonomik bu ̈ yu ̈ meyi gerc ̧ ekles ̧ tirebilmek ic ̧ in dıs ̧ ekonomilerden borc ̧ lanmak zorundadır. C ̧ u ̈ nku ̈ bu u ̈ lke ekonomilerinin sag ̆ lıklı bir bu ̈ yu ̈ me yoluna girmesinde bas ̧ lıca u ̈ c ̧ engel vardır. Bu engeller: Gelis ̧ mekte olan u ̈ lkeler, istedikleri ekonomik bu ̈ yu ̈ meyi gerc ̧ ekles ̧ tirebilmek ic ̧ in dıs ̧ ekonomilerden borc ̧ lanmak zorundadır. C ̧ u ̈ nku ̈ bu u ̈ lke ekonomilerinin sag ̆ lıklı bir bu ̈ yu ̈ me yoluna girmesinde bas ̧ lıca u ̈ c ̧ engel vardır. Bu engeller: 1) Bilgi ve teknolojik beceri yetersizlig ̆ i, 2) Yurtic ̧ i tasarrufların az olması, 3) I ̇ hracatın ithalata oranla az olarak gerc ̧ ekles ̧ mesidir. Az gelis ̧ mis ̧ u ̈ lkeler hızlı bir ekonomik bu ̈ yu ̈ me c ̧ abasına giris ̧ tikleri zaman, bas ̧ lıca iki tu ̈ r ac ̧ ık ile kars ̧ ılas ̧ ırlar. Bunların birincisi "tasarruf ac ̧ ıg ̆ ı", dig ̆ eri ise "dıs ̧ ticaret ac ̧ ıg ̆ ı"dır. Tasarruf ac ̧ ıg ̆ ı denildig ̆ inde, ic ̧ tasarruflarla ic ̧ yatırımlar arasındaki fark, dıs ̧ ticaret ac ̧ ıg ̆ ı=do ̈ viz ac ̧ ıg ̆ ı deyiminden ise ithala ̂ t ile ihracat arasındaki fark anlatılmak istenmektedir

Dıs ̧ Borc ̧ lanmanın Gelir Dag ̆ ılımı U ̈ zerindeki Etkisi Borc ̧ lanmanın gelir dag ̆ ılımı u ̈ zerindeki etkisi genel olarak faiz o ̈ demelerinde ve anapara geri o ̈ demelerinde ortaya c ̧ ıkar. C ̧ u ̈ nku ̈ borc ̧ lanma yapıldıg ̆ ı do ̈ nemde bir gelir tes ̧ kil etmesine kars ̧ ılık, daha sonraki yıllarda, daha dog ̆ rusu anapara ve faiz o ̈ demeleri sırasında, ekonomi ic ̧ in bir yu ̈ k tes ̧ kil etmektedir. Alınan borc ̧ ların anapara ve faiz o ̈ demeleri, sonuc ̧ ta vergi gelirleriyle kars ̧ ılanacaktır. Devlet borc ̧ lanmasının “gelecekte alınacak vergilerin bugu ̈ nden alınması” olarak tanımlanmasının nedeni de budur. Bir bas ̧ ka so ̈ yleyis ̧ le, devlet borc ̧ ları vergi yu ̈ ku ̈ mlu ̈ leri tarafından o ̈ denecektir. Borc ̧ lanmanın gelir dag ̆ ılımı u ̈ zerindeki etkisi genel olarak faiz o ̈ demelerinde ve anapara geri o ̈ demelerinde ortaya c ̧ ıkar. C ̧ u ̈ nku ̈ borc ̧ lanma yapıldıg ̆ ı do ̈ nemde bir gelir tes ̧ kil etmesine kars ̧ ılık, daha sonraki yıllarda, daha dog ̆ rusu anapara ve faiz o ̈ demeleri sırasında, ekonomi ic ̧ in bir yu ̈ k tes ̧ kil etmektedir. Alınan borc ̧ ların anapara ve faiz o ̈ demeleri, sonuc ̧ ta vergi gelirleriyle kars ̧ ılanacaktır. Devlet borc ̧ lanmasının “gelecekte alınacak vergilerin bugu ̈ nden alınması” olarak tanımlanmasının nedeni de budur. Bir bas ̧ ka so ̈ yleyis ̧ le, devlet borc ̧ ları vergi yu ̈ ku ̈ mlu ̈ leri tarafından o ̈ denecektir.

Dı ş borçlanmanın sebepleri nelerdir? Di ş borçlanmanın ekonomik büyüme üzerindeki etkisini açıklayınız. Di ş borçlanmanın ekonomik büyüme üzerindeki etkisini açıklayınız. İ thal ikamesi nedir ? İ thalikamesi ile hedeflenen nedir? İ thal ikamesi nedir ? İ thalikamesi ile hedeflenen nedir?