DEĞERLER EĞİTİMİNE GENEL BAKIŞ DEĞERİN TANIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Advertisements

Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TEMEL İZCİLİK BİLGİLERİ
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İZCİLİK VE TOPLUMA HİZMET. Bilindiği gibi, İzcilik hareketi izciliğin kurucusu Baden Powell tarafından oluşturulmuş ve onun tarafından belirlenen amaç.
DEĞERLER EĞİTİMİ YUSUF SAVAŞ İLKOKULU 2012– 2013 EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
ÇOCUK HAKLARI.
Kültür.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DEĞERLER EĞİTİMİ KUMKALE ORTAOKULU EKİM 2013.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Sevgili Öğrencilerimiz ;
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
DEĞERLER EĞİTİMİ.
AHLAK NEDİR?.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
MEHMET SİNAN DERELİ ORTAOKULU
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof.Dr.Ertuğrul YAMAN
SAMSUN DEĞERLERİYLE BULUŞUYOR
DEĞERLER EĞİTİMİ ERENLER ORTAOKULU.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER ve BİLSEM
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
SAYGI.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Temel Eğitimde Değerler Eğitimi
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Davranış Bilimlerine Giriş
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DİNİ REHBERLİĞİ GEREKLİ KILAN NEDENLER
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
Ahlak Gelişimi.
AİLEDE İLETİŞİM.
“Saygı” bir şeye, bir kimseye karşı çekinme ile birlikte duyulan sevgi, değer duygusu anlamına gelmektedir. Saygı bir değer olarak insan ilişkilerinin.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Sunum transkripti:

DEĞERLER EĞİTİMİNE GENEL BAKIŞ DEĞERİN TANIMI Değerler, kişinin yaşamına yol gösteren ilkelerdir. Lider ve uygar toplumların oluşması için bireyin sahip olması gereken kültürler ve toplumlar üstü tutumların tümüdür. Bireyler, toplumsal kurallar, gelenekler ve görenekler yoluyla “iyi-kötü’yü ve doğru-yanlış’ı” ayırmayı öğrenirler. Aynı zamanda kendi ahlak ilkeleri doğrultusunda bir ölçü edinmeyi de öğrenirler. Edinilen bu ölçü,  DEĞER adı verilen kanaatler ve inançlar bütününü oluşturur.(Beill,2003) Terim olarak DEĞER, bizim fikirleri, durumları, insanları, hareketleri; iyi-kötü, arzu edilen, istenmeyen ve bunun gibi yargılarımızı oluşturan standartlarımızı ve prensiplerimizi ifade eder.(Halstead & Taylor,2000)

DEĞERLER EĞİTİMİ Amerika Birleşik Devletleri’nde ve Kanada’da birçok organizasyon ve birey, gençlerde toplumsal değerleri güçlendirmek ve teşvik etmek amacıyla koalisyon oluşturmuşlardır. Bu koalisyon, “değerler eğitim hareketi” olarak bilinmektedir. Bu hareketin destekçileri, okulların çocukları “iyi insanlar olarak yetiştirme”sinde sorunlar olduğunu düşünmektedirler. Aynı zamanda öğrencilerin gerçek yaşama uyum sağlamak ve toplumun üyesi olmak için gereken becerileri geliştirmelerine eğitim kurumlarının yardımcı olamadıklarına inanmaktadırlar. Birçok ülkede “Değerler Eğitimi” ile ilgili farklı isimlerle eğitim plan ve projeleri oluşturulmuş ve uygulanmış, halen de uygulanmaktadır. IOWA Planı, UNESCO ve Değerler Eğitimi, Bireysel Gelişim için Ahlaki Değerler Eğitimi, Kişilik Eğitim Müfredatı (Character Education İnstitue,1996), Çocuk Gelişimi Projesi, Lions-Quest Programı bunlardan sadece birkaçıdır.

Dünya ve ülkemiz gençliğinin karakteri ve bu karakteri oluşturan değerleri son yıllarda büyük ölçüde değişmiştir. Bugün, gençlerin değer ve fikirlerini oluşturmak için aileyle yarışan birçok güç vardır. Televizyon, gençliğin –iyi ve kötü-eğitmeni olmuştur. Gençlik, çoğu kez evin değerleriyle çatışan geniş sunumlu medya mesajlarına maruz kalmaktadır. Aynı zamanda başvurulan mercii genellikle “arkadaşlar” olmaktadır. Arkadaşların normları, değerleri ve kuralları, onlar için inanılmaz ölçüde değerlidir, neredeyse mutlak doğrulardır. Eğitimciler olarak, öğrencilerimizde duygusal ve sosyal yeterlilik oluşturulmasını temel sorun olarak ele almamız gerekir. Hazırlanan “DEĞERLER EĞİTİMİ PROJESİ” ,sosyal ve duygusal yeterlilikleri sağlamada nasıl bir yol izleyeceğimiz konusunda yol gösterici olabilir.

Değer eğitimi, bireyin kendisine ve topluma yararlı olacak temel değerleri kazandırma eğitimidir. Değer eğitiminde öğrencilerin en iyiyi, en doğruyu ve en güzeli yakalamaları amaçlanır. Değer eğitiminde, değerler, öğrencinin psikolojik, bilişsel ve sosyal yapısına hitap edecek şekilde aktarılır. Değer eğitiminde, öğrencilere kazandığı değerleri davranışla ifade etmeleri yönünde fırsat verilir. Okul, değerlerin uygulandığı yaşam alanıdır. Okulun tüm öğretmenleri değerin modeli olurlar. Değer eğitimi, günlük hayattan ayrı değildir. Hem aile hem de toplumda devam eder.

DEĞER EĞİTİMİNİN HEDEFLERİ Öğrencilerde kültürel çoğulculuk kavramını oluşturmak Kendisini dünya vatandaşı olarak görmesini sağlamak. İyi karakterli bireyler yetiştirmek. Öğrencinin kendini tanımasını ve yeteneklerinin farkına varmasını sağlamak. Öğrencinin yeteneklerini bilgiye dönüştürerek hayata geçirmesini sağlamak. Bilgiyi doğru kullanan liderlerin oluşmasına katkı sağlamak. Temel değerleri pekiştirmek.

NEDEN DEĞERLER EĞİTİMİNE GEREKSİNİM DUYUYORUZ? Tüm insanlık için geçerli olan evrensel değerleri öğrencilerimize benimsetmek, Toplumdaki ahlaki ve sosyal yozlaşma sonucu kaybolan değerlere sahip çıkılmasını sağlamak, Aile kavramının giderek zedelenmesi ile önem kazanan değerleri pekiştirmek, Bilgi toplumunun gereksinimleri doğrultusunda kendisiyle barışık, değerleri olan, tutarlı ve ilkeli bireyler yetişmesine katkıda bulunmak, Kuşak çatışması nedeniyle yıpranan değerleri vurgulamak, Ortak ahlak arayışında, ortak değerler sisteminin oluşmasına katkıda bulunmak.

DEĞERLERİN ÖZELLİKLERİ   Değerlerin ne olduğunu daha iyi anlayabilmek için özelliklerinin bilinmesi gerekir. Değerlerin özellikleri şöyle sıralanabilir: Değerler inançlardır. Ancak tümüyle nesnel, duygulardan arındırılmış fikir niteliği taşımazlar. Etkinlik kazandıklarında duygularla iç içe geçerler. Değerler, bireyin amaçlarıyla (eşitlik gibi) ve bu amaçlara ulaşmada etkili olan davranış biçimleriyle (hak bilirlik, yardımseverlik) ilişkilidirler. Değerler özgül eylem ve durumların üzerindedirler. Örneğin, saygı değeri, evde, işte, okulda ve tanımadığımız kişilerle olan ilişkilerimizin tümünde geçerlidir. Değerler, davranışların, insanların ve olayların seçilmesini ya da değişimini yönlendiren standartlar olarak işlev görürler.

Değerler taşıdıkları öneme göre kendi aralarında sıralanırlar Değerler taşıdıkları öneme göre kendi aralarında sıralanırlar. Bu sıralama değer önceliklerini belirleyen bir sistem oluşturur. Kültürler ve bireyler sergiledikleri değer öncelikleri sistemleriyle betimlenebilirler. Değerler değişime açık yapılardır. Zaman içinde etkileşim ve ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamak için değer önceliklerinde değişiklikler olabilir. Değerler bağlı oldukları kültürlere göre değişir. Hatta ait oldukları kültürlerin içinde dahi ayrılık gösterebilirler. Farklı iki toplum aynı değere sahip olabilir ama o değere verdikleri önem derecesi farklı olabilir.(Örn; Eskimo toplumunda misafirperverlik sadakatten daha önemli bir değerdir.) Sahip olunan değerler kişinin toplum içerisindeki konumunun belirlenmesinde etkili olmaktadır. Bu değerler sayesinde birey, diğer insanlar ile etkili iletişime geçebilir ve sosyal konumunun belirlenmesi için uygun bir zemin hazırlayabilir.

DEĞERLERİN ÖĞRETİLMESİ Tüm dünyada verilmek istenen, değerleri öğrencilerde oluşturmak ve kazandığı değerleri davranış haline getiren bireyler yetiştirmektir. Değerler anlatmakla veya tanımlamakla elde edilemezler. Doğrudan yaşanmalı, içselleştirilmeli ve onlara ilişkin duygularla verilmelidir. Değerler yaşanılarak kimlik- kişilik boyutu haline gelir. Değer eğitiminin ön koşulu ise, çocuğa özgür iradesini kullanacak ortam (hem gerçek, hem yapay) hazırlamaktır. Dayatma, baskı ve koşullandırma ile yapılan eğitim, çocuğun kendinden çok başkalarının isteklerini gerçekleştirme işlevine sahip olur. Dolayısıyla otorite ortadan kalktığında öğrenci, değer içselleştirilmediğinden istenmeyen davranışlar sergileyecektir. Önemli olan değerlerin her koşulda davranışa dönüşmesidir.

Çocukların doğruları öğrenmesi gerekir ve hangi davranışların başka insanlar tarafından kabul edilebilir olduğunu öğrenmekte yardıma ihtiyaçları vardır. İşte bu durumda değerler eğitimi öne çıkmaktadır. Çocuklarda vicdan, iyi ile kötünün ayrımı, başlangıçta anne babaların veya onların yerin tutan kişilerin emir ve yasaklarından ibarettir. Kendi akıllarının ve kalplerinin henüz bir katkısı yoktur. Çocuklar büyüdükçe kendi kalplerinden ve kendi akıllarından emir almaya başlarlar. Anne babalarını, öğretmenlerini diğer yakınlarını üzen veya sevindiren şeyler, onların iyi veya kötü anlayışlarına katılır. Daha sonra kendine veya başkalarına saygı, görev ve sorumluluk, erdem, din gibi düşünceler yavaş yavaş oluşur. Böylece anlayışlarını geliştirir, genişletirler.

Ders kitaplarında yer alan, adil olma, aile birliğine önem verme, bağımsızlık ve özgür düşünebilme barış, iyimserlik, duyarlı olma, dürüstlük, estetik duyguların geliştirilmesi, hoşgörü, misafirperverlik, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik gibi birçok değerin okullarda yapılacak olan etkinlikler ve uygulamalarla hayata geçirilmesi - davranışa dönüştürülmesi toplumumuz için ayrıca önemlidir. Değerler toplum için değerlidir, değerlere uygun davranan insanlar da toplum gözünde değerlidir. Dolayısıyla değerlerin verileceği “Değerler Eğitimi” ni planlamak ve uygulanacak etkinlikleri belirlemek çok önemlidir.