Öğretim İlke ve Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
(Instructional Design Instructional System Design)
Advertisements

Buluş Yoluyla Öğrenme.
ÖRNEK OLAY.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretimde Kullanılan Yöntemler
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
MERHABA.
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
MERHABA.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Buluş Yoluyla Öğrenme.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
SINIF YÖNETİMİ.
Probleme Dayalı Öğrenme
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretim Stratejileri

Öğretim Stratejileri Öğretim stratejisi, öğrenme hedeflerine ulaşmak üzere belirlenen konunun sunulması için izlenen en genel yoldur. Bir başka ifadeyle öğretim stratejisi, “nasıl öğretirim” sorusuna yanıt aramak için uygun yöntem ve tekniklerin seçilmesine öncülük etmektedir. Öğretim stratejilerini belirlemede kaynaklık eden öğe öğretim hedefleridir.

Öğretim Stratejileri Üç temel öğretim stratejisi bulunmaktadır; Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisi Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Açıklayıcı, yorumlayıcı bir yaklaşımla kavram ve genellemelerin öğretildiği bir yoldur, Etkinliklerin merkezinde öğretmen yer almaktadır, Öğretmen bilgiyi sağlayan, ilke, genelleme ve kavramları sunan, açıklayıcı örnekler veren kişidir.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisindeki temel amaç; öğrencinin bilgiyi olduğu gibi hatırlaması, yani mekanik öğrenme değil, kendisine gelen bilgileri etkin biçimde daha önce öğrendiği bilgilerle bağ kurarak (örgütleme) yeniden organize ettikten sonra belleğine kaydederek anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesidir.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisin dört temel özelliği bulunmaktadır; Öğretmen ve öğrenci arasında yoğun etkileşim, Bol örnek verilmesi ve grafik, şema, resim gibi görsel uyarıcıların (örgütleyicilerin) kullanılması, Bilgilerin genelden özele doğru (tümdengelim) düzenli bir biçimde sunulması, Öğretimin adım adım ilerlemesi.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisin üstünlükleri; Uygulaması kolaydır, Açıklama gerektiren her konu ve durumda kullanılabilir, İlke ve kavramlarla ilgili açıklamalar yapıldığı için öğrencilerin yanlış anlamaları önlenebilir, Zaman açısından ekonomiktir, Konuyla ilgili kavram ve kavramlar arası karmaşık ilişkiler söz konusu olduğunda öğrenme sürecini kolaylaştırır. Bilişsel alanın alt düzeyindeki hedefleri (bilgi, kavrama) kazandırmada etkilidir.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisin sınırlılıkları; Çeşitli yöntem ve tekniklerle zenginleştirilmezse öğrenme ortamı sıkıcı hale gelir, Öğretmen etkinliklerin merkezindedir, Öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılımı sağlanamadığı durumlarda etkili değildir, Öğrencinin etkin katılımını sağlamak için sınıfta yoğun iletişim ortamı oluşturmak gereklidir, Bol örneklerle desteklenmediği durumlarda etkili değildir.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisin uygulama aşamaları; Ön örgütleyiciler sunulur (hedeften haberdar etme, tanımlama, açıklama, örnek verme, şekille gösterme, kavram haritası sunma vb.) Kavram, ilke ya da bilgi birikimi açıklanır, ön öğrenmelerle ilişkilendirilir, Öğrencilerin aktif katılımı sağlanarak öğrenciler örnekler üretir ve farklı düşünceler ortaya konur.

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Daha çok öğrenci etkinliğine dayanan ve öğrenmeye güdülemede etkili bir stratejidir, Öğrenci bilgiyi merakına dayalı olarak keşfederek öğrenmelidir, Öğrenci çevresiyle etkileşerek düşünme yapısını geliştirmelidir, Öğretmenin görevi ise öğrencilerin kendi kendine keşifler yapmasını özendirmektir.

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisinde özelden genele (tümevarım) yöntemi kullanılmaktadır, Öğretmen önce örnekleri sunar, öğrenci konu yapısını, fikirler arasındaki temel ilişkileri, ilkeleri ve özellikleri keşfedinceye kadar örneklerle çalışır. Öğretmenin görevi önceden hazırlanmış bilgiyi öğrenciye sunmak değil, öğrencinin kendi kendine öğrenebileceği ortamı oluşturmaktır.

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisin üstünlükleri; Öğrenmeyi öğrenmede etkilidir, Sorun çözme becerisi geliştirir, Öğrenme sürecinde öğrenci aktiftir, Öğrenci etkinliğine dayalı olduğu için öğrenmenin kalıcılığı fazladır, Üst düzey bilişsel hedeflerin (uygulama, analiz, sentez vb.) kazanılmasında etkilidir, Sınıf içi etkileşimi artırmada etkilidir.

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisin sınırlılıkları; Her konunun öğretimine uygun değildir, Öğretmenin ders öncesi kapsamlı bir hazırlığını gerektirir, Zaman alıcıdır, Sürecin sonunda öğrenciler istenen buluşa ulaşamayabilirler, Kavram ve ilkelerin öğrenilmesinde uygundur ancak olguların öğrenilmesinde uygun değildir.

Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisin uygulama aşamaları; Öğretmen örnekleri sunar, Öğrenci örnekleri betimler, Öğretmen ek örnekleri sunar, Öğrenci ek örnekleri betimler ve öncekilerle karşılaştırır, Öğretmen zıt örnekleri sunar, Öğrenci örnekleri karşılaştırır, farklılıkları bulur, Öğretmen öğrencilerin ilişkileri keşfetmesine yardımcı olur, Öğrenci örnek ve örnek olmayan durumlar arasında ilişki kurar, Öğrenci bilgiye/ilkeye ulaşır, istenen tanımı yapar, Öğretmen örnek ister, öğrenci ek örnek verir.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Öğrencilere araştırma etkinliklerini problem çözme yoluyla öğretmeyi hedeflemektedir. Amaç öğrencinin sadece var olan problemi çözmesi değil, ileride karşılaşacağı problemlerin çözümünü de öğrenmesidir. Bu yaklaşımda öğrenci bir problemle karşılaştığında problemi nasıl çözeceğini öğrenir, Öğretmen yol gösterici, yönlendirici rehber konumundadır. Öğrenciler her adıma aktif olarak katılırlar.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Öğrenci bir problem durumuyla karşı karşıya getirilir, Öğrenci önce problemi fark eder, önemini kavrar, Problemin çözümü için geçici çözüm yolları (hipotezler) üretilir, Üretilen hipotezlerle ilgili veriler toplanır (literatür taraması, mülakat/görüşme, istatistiki belge inceleme vb.) Toplanan veriler hipotezlerle karşılaştırılarak veriler analiz edilir ve bir sonuca ulaşılır.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Araştırma ve inceleme yoluyla öğretimde problem çözme basamakları; Problemi hissetme, fark etme, Problemi tanımlama ve sınıflandırma, Hipotez kurma, Veri toplama, Verilerin analizi ve hipotezlerin sınanması, Çözüme ulaşma, uygulama ve sonuçlandırma.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisin üstünlükleri; Problem çözme becerisi kazandırır, Öğrenci etkinliklerine dayalıdır, Öğrenme sürecinde öğrenci aktiftir, Bilimsel düşünme alışkanlığı kazandırır, Yaparak yaşayarak öğrenme olanağı sağlar, Bilişsel alanın üst basamaklarındaki (uygulama, analiz, sentez, değerlendirme) davranışları kazandırır, Neden sonuç ilişkilerini belirleme becerisi kazandırır.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisin sınırlılıkları; Her konunun öğretilmesinde uygun olmayabilir, Her yaş düzeyi için uygun olmayabilir, Zaman alıcıdır.

Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisin uygulama aşamaları; İlk adımda problem verilir, Problemler tahtaya yazılır ya da yansıtılır, Öğrencilere problem hakkında düşünmeleri için süre verilir, Hipotezler formüle edilir, Hipotezleri test etmek için veri toplanır, Veriler analiz edilir, hipotezler test edilir, Hipotezler destekleniyorsa etkinliklerin özeti yapılır, sonuçlar yazılır. Hipotezler desteklenmiyorsa, hipotezler yeniden düzenlenir.

KPSS-2010 Öğrencilerin önceki deneyimleri öğrenme-öğretme sürecinde temel alınır. Öğretmen, öğrencilerin olaylara farklı yönlerden bakmalarını sağlamak için onlara rehberlik eder. Öğrenci örneklerden genellemeleri kendisi yapar. Öğrenilenler farklı durumlara uygulanabilir. Sıralanan bu özellikler aşağıdaki öğretim yöntem, teknik ya da stratejilerinin hangisinden ortaya çıkar? Sunuş yoluyla öğretim Buluş yoluyla öğretim İş birliğine dayalı öğretim Tam öğrenmeye dayalı öğretim Programlı öğretim

KPSS-2011 Çağan Öğretmen, sosyal bilgiler dersine başlarken öğrencilerin “Yaşadığımız bölgede görülen doğal afetleri nasıl önleyebiliriz?” problemini tanımlamalarını sağlar. Öğrencilere, problemin geçici çözümünü bulmaları için sorular sorar, yönlendirmelerle hangi verileri nasıl toplayacaklarını buldurur. Öğrencileri beşerli gruplara ayırır ve verileri farklı şekilde toplamalarını ister. Elde edilen veriler karşılaştırılır ve yorumlanır. Bulgular birlikte değerlendirildikten sonra çözüm yolları üretilir ve uygulanır. Bu örnekte Çağan Öğretmen, dersinde hangi öğretim strateji, yöntem ya da tekniğini kullanmıştır? Deneye dayalı Buluş yoluyla Basamaklı öğretim Araştırma-inceleme Beyin Temelli

KPSS-2012

KPSS-2013

KPSS-2013