Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri Dr. Ali TÜRKDOĞAN
f
Yapılandırmacılık kuramını sınıfta nasıl uygulanabileceğini açıklayan çeşitli eğitimsel modeller tasarlanmıştır. Bu modeller bilimsel bilgi, araştırmanın doğası, araştırma süreci ve öğrenmenin amaçları dikkate alınarak oluşturulur. Bunlardan bazıları 3E (Öğrenme Halkası ) 4 E 5E 7E
Öğrenme Halkası (3E)
5E Öğrenme Modeli
7E Öğrenme Modeli
3E 5E 7E 1-Güdüleme 1-Güdüleme 2-Ön bilgi belirleme 1-Araştırma 2-Kavram Tanıtımı 3-Açıklama 4-Açıklama 5-Derinleştirme 3-Kavram Uygulama 4-Derinleştirme 6-Değiştirme/İlişkilendirme 5-Değerlendirme 7-Değerlendirme
- 5E Öğrenme Modeli
1-Güdüleme (Engage) 5E Öğrenme Modeli Geçmiş bilgileri belirlenmeli Yeni bir problemle karşılaştırılmalı Karşılaştıkları problem merak uyandırıcı ve ilgi çekici nitelikte olmalı Öğrenci var olan durumunda hoşnut olmamalı Öğrencide neden sorusunu sordurabilecek etkinlikler tasarlanmalı Önemli olan öğrencilerin değişik fikirler sunmaları ve sorular sormaları
2-Araştırma (Explore) 5E Öğrenme Modeli Karşılaştıkları problemlere cevap aramalılar Probleme en uygun çözüm yolunu bulmaları sağlanmalı Tablo oluşturma, analiz etme fikir alışverişinde bulunma esastır, bu tartışmalar gözlem neticesinde de olabilir öğretmen yönlendirme yapılmalıdır
3-Açıklama (Explain) 5E Öğrenme Modeli Öğrenciler araştırma sonuçlarını sunmalı (veya öğretme söyleneni tahtaya yazmalı). Öğretmen temel terim tanım ve örneklerle konu açıklanmalı Öğrenciler yeni öğrendikleri bilgilerini açıklamalı-Eski bilgileri ile yeni bilgilerini karşılaştırmalı Bilimsel dil (ifadeler) kullanmaya dikkat edilmeli Öğretmen tartışmayı teşvik etmeli (ortamı hazırlamalı) Önemli olan öğrenilen bilgilerin doğru şekilde ifade etmesi bu aşamada daha da önemsenmeli
4-Derinleştirme (Elaborate) 5E Öğrenme Modeli 4-Derinleştirme (Elaborate) Öğrenilen bilgiler yeni bir probleme uygulanmalı Yeni bilgiler günlük hayatla ilişkilendirilmeli Öğrencilere bilginin nerede kullanılacağı, nasıl işe yarayacağı hissettirilmeli Önemli olan gerekli yeni bilgiyi yeni bir problemi çözmede doğru olarak kullanması ve özümsemesi
5-Değerlendirme (Evaluate) 5E Öğrenme Modeli 5-Değerlendirme (Evaluate) Süreç boyunca kazanılan bilgi ve beceriler değerlendirilmeli Öğretmen öğrencilerini gözlemeli, sorular sormalı Yeni öğrenilen bilginin doğruluğu ve öğrenilen bilginin anlamlı ve kalıcı olup olmadığı tekrar eden değerlendirmelerle kontrol edilmeli Değerlendirme yöntemleri öğrenci merkezli olmalı
Etkinliklerin durumu; Ölçme ve değerlendirme durumu Öğrenme Modellerinin Uygulandığı Sınıflarda Öğretmenin rolü; Öğrencinin rolü; Etkinliklerin durumu; Ölçme ve değerlendirme durumu
Öğrenme Modellerinin Uygulandığı Sınıflarda Kare Dikdörtgen Dörtgen Paralel kenar Yamuk Kare şekli Dikdörtgen şekli Paralel kenar şekli Yamuk şekli