GEZi GÖZLEM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Advertisements

MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Eğitimde Video ve Animasyon Kullanımı
Öğretim Etkinliklerini Planlama
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Similasyon (Benzetim)Tekniği
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Sistemleri]
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ Öğretim Yöntemleri
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Derya Duygu KARSLI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
MERHABA.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PORTFOLYO NEDİR? NASIL HAZIRLANIR? ELEKTRONİK PORTFOLYO NEDİR?
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRENME GALERİSİ.
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
Öğretmen-Veli İşbirliği İçin Web Tabanlı Platform Projesi
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
B İ LG İ SAYAR DESTEKL İ Ö Ğ RET İ M GENEL BAKIŞ.
TANIMLAR Patlayıcı Ortam : Yanıcı maddelerin gaz, buhar, sis ve tozlarının atmosferik şartlar altında hava ile oluşturduğu ve herhangi bir tutuşturucu.
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Öğretİmİn PlanlarI.
Düşünme Türleri ve Becerileri
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
OKULUN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
METEM REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Planlanması
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
UZAKTAN EĞİTİM.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Gözleme Dayalı Teknikler I
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
GÖZLEM GEZİSİ YÖNTEMİ Kapsamı
Sunum transkripti:

GEZi GÖZLEM

Gezi Gözlem Yöntemi Gezi Gözlem metodu, her çocukta var olan araştırmaya eğiliminin değerlendirilmesi olarak ortaya çıkmıştır. Eğitim-öğretimde gezi gözlem, varlık ve olayların kendi tabii ortamlarında plânlı ve amaçlı olarak incelenmesi demektir.

Gezi Gözlem Yöntemi Gözlem metodu genelde eğitsel ders gezileri olarak da adlandırılır. Öğrencileri fabrika, müze, kütüphane, çeşitli devlet kurumları, dağ, orman, göl gibi yerlere götürerek oralarda doğrudan gözlem yaptırılarak bilgi toplanabilir.

Gezi Gözlem Yöntemi Gözlem sınıflarda da yapılabilir. Sınıfa getirilecek bir kuş, bir maden parçası, bir model, bir tablo, film vs. incelendikten sonra gözlem sonuçları alınabilir.

Gezi Gözlem Yöntemi Gözlem, öğretimi kitaba bağımlılıktan ve sınıf atmosferinden kurtarmakta, daha kalıcı öğrenmeler sağlamaktadır. Gözleme katılan duyu organlarının fazlalığı nispetinde, öğrenme yaşantısının kalıcılık oranı da yüksek olacaktır.

Gözlem Çeşitleri Gözlemler; "tabii gözlem“, "kontrollü gözlem" olarak iki tür olarak sınıflanabileceği gibi "sürekli gözlem","basit gözlem","sistematik gözlem" gibi çeşitli şekillerde sınıflanabilmektedir. Süresine, yapıldığı yere, sayısına ve araç-gereç kullanma ihtiyacına göre de sınıflandırma yapılabilir.

Gözlem Çeşitleri Tabii gözlemde, bir olay nesne veya varlık, kendi ortamında oluşu esnasında incelenir. Kontrollü gözlemde ise gözlemcinin müdahalesi söz konusu olup, buna "deney" de denir.

Gözlem Çeşitleri Sürekli gözlem, periyodik kontroller olarak tanımlanabilir. Bir olay veya varlık belirli zamanlarda sürekli olarak izlenmekte ve bundan sonuç çıkarılmaktadır. Meteorolojik gözlemler, bitki gelişiminin incelendiği gözlemler bu tasnife girmektedir.

Gözlem Çeşitleri Rastlantılara dayalı, tekrarlanması aynı şartlarda gerçekleşmen ve standart bir tekniği bulunmayan gözlemler basit gözlemdir. Özellikle sosyal bilimciler tarafından sosyolojik araştırmalarda kullanılmaktadır. Gözlemin güvenliği açısından, araştırmacının gözlem yaptığını hissettirmemesi şarttır.

Gözlem Çeşitleri Sistematik gözlemde standart araçlarla toplanan bilgiler değerlendirilmektedir. Basit gözlemden daha geçerli ve güvenilirdir. Gözlemcinin elinde araştırmaya başlamadan hangi noktaları inceleyeceğine dair bir yol gösterici bulunmaktadır.

Gözlem Çeşitleri Gözlem ferdî olarak yapılabileceği gibi, küme çalışması veya büyük grup çalışması olarak da yapılabilir. Sınıf olarak yapılan bazı gözlemlere "eğitici gezi" de denilmektedir.

Yöntemin Faydaları Öğrencilerin kapalı kapılar ardından, sınıfın sıkıcı havasından kurtuldukları için, sevinerek katıldıkları ve doğrudan bilgi ve tecrübeye ulaştıkları bir eğitim ortamıdır. Öğrencinin birçok duyu organı devreye sokulduğu için, daha sağlam ve kalıcı bilgiler oluşturulur.

Yöntemin Faydaları Kullanım alanı çok geniştir, hemen her derste gezi gözlem metodu ile işlenecek birçok konu bulunabilmektedir. Bu yöntem kullanıldıkça, okul-çevre ilişkisi daha iyi gelişir. Öğrenciler çevrelerini daha iyi gezme, gözleme ve öğrenme fırsatı bulurlar.

Yöntemin Faydaları Bu teknik öğrencilere: olayları, kişileri, doğal koşulları içinde tanıma, eleştirici düşünme yeteneğini geliştirme, kişilere ve olaylara nesnel ölçülerle yaklaşma, sorumluluk duygusu gibi önemli davranışlar kazandırmaktadır.

Yöntemin Faydaları Sınıf öğretiminden gerçek öğretime doğru bir aşamadır. Yeni çalışmaları özendirir. Görerek ve yaşayarak öğrenmeyi sağlar. Öğrencilere ilk elden yaşantı sağlanır.

Yöntemin Sınırlılıkları Bazı durumlarda gözlem gezisi yapılacak yerler için ilgili makamlardan izin alınmalıdır. Eğer o bölgede tehlikeli durumlar varsa, gerekli güvenlik önlemlerinin de alınması gerekebilir.

Yöntemin Sınırlılıkları Öğrencilerin gidiş gelişleri ve gözlemleri sırasında kargaşa çıkmaması için ayrıntılı bir organizasyon gerekir.

Yöntemin Sınırlılıkları Gidiş gelişler de zaman alacağı için, bu metodu kullanacak öğretmenin çok ince bir plânlama yapması, zamanı çok dikkatli kullanması gerekir. Bunun için, gezi yapılacak yer veya konu hakkında önceden ayrıntılı bilgi sahibi olunması gerekir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlenecek varlık veya olay kendi şartlarında olmalıdır. Gözlemin amaç veya amaçları olmalıdır. Gözlem plânlı yapılmalıdır. Gözlem plânının öğrencilerle ve hatta velilerle birlikte yapılması, onların da katkısının sağlanması gereklidir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlemin plânlama aşamasında öğrencilerin gözlem konusuna ilgisinin çekilmesi şarttır. Bir gözlem plânında; gözlem tarihi ve süresi, gözlem yeri, gözlemin amacı, neyin veya nelerin gözleneceği bulunması gereklidir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlem gezisinde ise hangi vasıta ile gidilip- gelineceği, gözleme kimlerin katılacağı ve gözlemin nasıl yapılacağı gibi hususların bulunması gereklidir. Gezi içeren gözlemlerde disiplin problemleri olabilir. Bu sebeple organizasyonun çok iyi yapılması gereklidir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlem gezisi için okul idaresinden izin alarak, velilere gözlem gezisine gidileceği bildirilmeli, bunun için gerekli eşyalar hazırlanmalıdır. Öğrenciler, gittikleri yerlerde neye dikkat edeceklerini, neyi gözleyeceklerini iyi bilmelidirler. Yoksa gözlem gezisi bir zaman kaybı şekline dönüşebilir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlem sonunda gözlem sonuçlarını görmeye yönelik bir değerlendirmenin yapılması esastır. Değerlendirme yapılırken gözlem sırasında tutulan notlar, toplanan materyaller, alınan fotoğraf veya filmler, ses kayıtları v.s. ayrıntılı olarak değerlendirilmelidir.

Yöntemin Uygulama İlkeleri Gözlem sırasında öğrencilere not tutturma alışkanlığı kazandırılmalıdır. Böylelikle sınıf değerlendirmesinde öğrenci unuttuklarını hatırlar. Bu değerlendirme sırasında öğrencilere gezi- gözlemi anlattırma, yazdırma, resmini yaptırma, modelini, haritasını çizdirme v.s. yaptırılabilir.

Uygulanışı Bir eğitsel gezi ; Planlama Uygulama Gezi sonrası tartışma,değerlendirme aşamalarından oluşur.

Gezi-gözlem yönteminin az kullanmasının nedenleri Gezi için izin almanın çok zor olması ve masraflarının devlet tarafından karşılanmaması, Öğretmenlerin geziye katılan öğrencilerden sorumlu tutulmaları,

Gezi-gözlem yönteminin az kullanmasının nedenleri Eğitim amaçlı geziler için programda ayrılan bir zaman yoktur. Bu duruma bağlı olarak da öğretmenler gezi- gözlem yöntemini uygulamakla kendilerini yükümlü hissetmemektedirler.

Kaynaklar Özyürek,L., Öğretmenlere Yönelik Hizmet İçi Eğitim Programlarının Etkiliği,AÜ.Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları,Ankara. 1981. Ali Özdaş. Öğretim İlke Ve Yöntemleri. İstanbul 1997. http://www.egitim.aku.edu.tr/metod02.htm Hızal, A.,Programlı Öğretim Yöntemlerinin Etkinliği:Karşılaştırmalı,Uygulamalı Araştırma.AÜ Eğitim Bilimleri Yayınları.No.189, Ankara. 1992. http://www.dersimiz.com/eyazim/yazi.asp?id=60