ÜNİVERSİTE REFORMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
Erkan AĞRİKLİ Tarih Öğretmeni
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
Edirne Koleji Rehberlik Servisi Elektrik-Elektronik Mühendisliği MF-4 Edirne Koleji Rehberlik Servisi.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
.. HASTANEMİZE HOŞ GELDİNİZ. .. EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HASTANESİNİN TARİHÇESİ 20 Mayıs 1955 günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilen.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İLKÖĞRETİM BÖLÜMÜ TOPLULUĞU
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
Türkiye’de Açık ve Uzaktan Öğretim Temel Politikası (Çalıştay Raporu) Prof. Dr. Üstün Özen Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Dekanı.
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
MÜDEK Mühendislik Dekanları Konseyi Toplantısı Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi 11 Mayıs 2012, İzmir Dr. M. Yavuz Erçil Genel Sekreter.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Eğitim Alanındaki Yenilikler
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
Salih Zeki Anadolu Lisesi
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
İNSANİ VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
OKULUN GENEL GÖRÜNÜM RESMİ VE OKULUN AMBLEMİ KONULACAK.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ III.OLAĞANÜSTÜ GENEL KURULU
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
TÜRK DİLİ VE EdebİyatI bölümü
TÜRK Eğitim Sistemi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
KTÜ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
TÜRKİYE’DE VETERİNER HEKİMLİĞİNDE OKULLAŞMA SÜRECİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Karşılaştırmalı Eğitim
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM HAKKINDA 2004 yılında kurulan bölümümüzde; dilin bir araç olarak kullanıldığı sözel anlatımlar, geleneksel gösteri sanatları, toplumsal uygulamalar, festivaller.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ 6550 Sayılı Kanun Kapsamında
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
ÖĞRENCİ İŞLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI Fakülte, Yüksekokul, Enstitü, MYO Açılması Uygulama ve Araştırma Merkezi Açılması Bölüm, Anabilim Dalı, Bilim Dalı.
Sunum transkripti:

ÜNİVERSİTE REFORMLARI 1946-1982 Necla TABAK Yüksek Lisans

1946-1960 Dönemi Başlangıçta İstanbul Üniversitesi, İstanbul Teknik üniversitesi ile Ankara’da kurulan fakülteler vardı. Fakat daha sonraları bu üniversiteler toplumun değişen koşulları karşısında yetersiz kalmaya başlamıştır. 1946. Çok partili döneme geçilen bu dönemde üniversitelere de özerklik getirilmesi gündeme gelmiştir.

1946 yılında 4936 sayılı “Üniversiteler Kanunu” çıkarılmıştır 1946 yılında 4936 sayılı “Üniversiteler Kanunu” çıkarılmıştır. Kanuna göre; Üniversite ve fakültelere tüzel kişilik ve bilimsel özerklik tanınmıştır. Özerklik; ”rektörlerinin ve dekanlarının öğretim üyeleri tarafından seçilmesi“ olarak ifade edilmiştir. Öğretim kadar araştırmaya da ağırlık verilmesi gerektiği vurgulanmış, üniversite programlarının “klasik ve ansiklopedik” bilgi yığını olmaktan çıkarılması, üniversitenin ülke sorunlarına da yönelmesi sağlanmıştır.

1946’yı izleyen yıllarda meydana gelen siyasal, sosyal ve ekonomik değişmeler, büyük kentlerin dışında bölge üniversitelerini açılmasını gündeme getirmiştir. 1950-1960 Dönemi Bu dönemde yeni üniversiteler kurulmuştur. Yeni kurulan üniversitelerin geleneksel üniversitelerden farklı bir anlayışı yansıtmıştır.

Doğu üniversitesinin kuruluşu 2.Dünya Savaşı’nın bitişini izleyen yıllarda uluslar arası ilişkilerin gelişmesi, şehirleşme, sanayileşme gibi faktörler teknik yönü ağır basan, pratik yetenekleri fazla,kuramsal bilgilerden çok sorunlara dönük,yabancı dil bilen eleman yetiştirilmesi zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Bu zorunluluğun ilk ürünü olarak Doğu Anadolu’da kurulacak bir üniversite gündeme gelmiştir. Doğu’da kurulan üniversitenin adının Atatürk Üniversitesi olmasına ve Erzurum’da kurulmasına 1957 tarih ve 6990 sayılı”Atatürk Üniversitesi Kanunu”ile karar verilmiştir

2-Orta Doğu Teknik Üniversitesi Türkiye ve Ortadoğu ülkelerinin kalkınma çabaları için ihtiyaç duydukları bilim adamları ile çeşitli meslek adamlarının çalışma alanı ve fen ve teknik alanlarına eleman yetiştirmek için bir öğretim ve araştırma kurumunun kurulmasına kararlaştırılmış 1959 tarih ve 7307 sayılı “Ortadoğu Teknik Üniversitesi Kanunu” kabul edilmiştir.

3-Ege Üniversitesi Gelişmekte olan Türkiye’nin gerek kamu sektöründe gerekse özel sektördeki insangücü ihtiyacını karşılamak ve yüksek öğretimi yurt düzeyine yaymak amacıyla kurulan üniversitelerden biri Ege Üniversitesidir. Ege bölgesinin kültürel ve ekonomik merkezini oluşturan İzmir’de 20 Mayıs 1955 tarihinde 6595 sayılı kanunla Ege Üniversitesi kurulmuştur.

4-Karadeniz Teknik Üniversitesi Doğu Karadeniz; meyvecilik,madencilik ve enerji kaynakları bol olan bir bölge iken;bölgede öncülük yapacak bilim kurumunun kurulması gündeme gelmiş, 1955 tarih ve 6594 sayılı “Karadeniz Teknik Üniversitesi Kanunu” çıkarılmıştır.

1960-1973 DÖNEMİ 1950’li yıllardan itibaren büyük kent dışı üniversitelerin açılması ağırlık kazanmıştır. Fakat yeni kurulan üniversiteler kent üniversitelerini örnek olarak aldığı için gelişmekte yetersiz kalınmıştır. Sonucunda da 114 sayılı kanunla 1946 kanunda bazı değişiklikler yapılmıştır.Yeni kanunda; üniversitelerin kuruluş sisteminde, amaç ve görevlerinde değişiklik yapılmıştır.

114 sayılı kanunla 147 öğretim görevlisi ve yardımcısı görevden alınmıştır. Üniversite tarihinde bu olay “147’ler olayı” olarak geçmektedir. Bu olay; önemli ölçüde öğretim üyesi açığı meydana getirmiş, huzursuzluk ve öğretim ile araştırma olumsuz yönde etkilenmiştir. Bunun sonucunda da 1962 yılında 43 sayılı kanunla görevden uzaklaştırılan öğretim üyelerinin geri dönmesi sağlanmıştır.

Milli Eğitim Bakanı’nın üniversitelerin başı olması hükmü kaldırılmıştır. 1961 anayasası ile üniversitelere idari ve bilimsel yönden tam bir özerklik getirilmiştir. Anayasaya ilk defa üniversite ile ilgili 120.madde konulmuştur. Buna göre; *üniversitelerin kendi organları eli il yönetilmesi, *öğretim üye ve yardımcılarının üniversite dışındaki makamlarca görevlerinden uzaklaştırılamayacakları, *öğretim üye ve yardımcıları serbestçe araştırma ve yayında bulunacakları *Üniversitelerin kuruluş ve işleyişleri, organları, bunların seçim, görev ve yetkileri vb nin üniversite organlarınca denetlenmesi hükümleri getirilmiştir.

Eylül 1971 de 120.maddede değişiklik yapılmış; Hükümetin üniversitelerin yönetimine el koyabileceğine ilişkin hüküm eklenmiştir. Bu dönemde şu üniversiteler kurulmuştur: Hacettepe üniversitesi(1967, Ankara) Boğaziçi Üniversitesi(1971, İstanbul, Amerikan Robert Kolejinin devlet üniversitesi haline dönüşmesiyle oluşmuştur.)

Öğrencilerin yönetime katılması 1973 Reformları 1968 yılında bütün dünyada görülen öğrenci olayları Türkiye’yi yakından etkilemiştir. Bu etkileşim üniversitelerimizde köklü yenileşme gereğini ortaya koymuştur. Bu dönemde öğrenciler ve çeşitli çevrelerce istenen yenilikler vardır. Bunlar: Tam gün çalışma Öğrencilerin yönetime katılması Çağdaş eğitimin gerektirdiği ders programlarının yapılması Yükseköğretime girişte fırsat eşitliği tanınması Özerk olmayan üniversitelerin özerkliğe kavuşturulması Üniversitelere daha fazla öğrenci alınması.

Beş yıl kadar süren tartışmalardan sonra başlayan kanun çıkarma çalışmaları özellikle anarşi ve teröre dönüşen öğrenci olayların devam ettiği günlerde hızlanmıştır. Bu olaylardan dolayı eğitimin tümüne yönelik bir reform düşünülmüş, sonucunda da 1973 yılında iki kanun yürürlüğe girmiştir. Bunlar; ”Milli Eğitim Temel Kanunu” ile “Üniversiteler Kanunu”dur.

Yükseköğretimimin bütünlüğü Üniversiteler Kanununun getirdiği yenilikler: Yükseköğretimimin bütünlüğü Yükseköğretimin çağdaş bilim teknoloji ve kalkınma hedeflerine uygunluğu Yükseköğretime yön vermek amacıyla YÖK’ün oluşturulması Öğretim ve programlarla ilgili kararların fakülte kurullarının görevleri kapsamına alınması vb şeklinde 16 maddeyi içerir.

Bu kanunla Türkiye’de ilk kez bir yüksek öğretim kurulu oluşturulmak istenmiştir. Bu dönemde yükseköğretimin dengeli bir şekilde yurt düzeyine yayılması amacıyla yeni üniversite açma politikası uygulanmıştır. Yeni kurulan üniversitelerin açılış nedenleri şunlardır: Eski üniversitelerin tutumuna tepki Teknolojik yenileşmeler ve endüstrinin gerektirdiği şartlar Ülkenin geri kalmış bölgelerine sosyal,ekonomik kültürel yönden değiştirmek Üniversitelerin ülke düzeyine dengeli olarak dağıtma

Bu dönemde kurulan üniversiteler şunlardır: Diyarbakır üniversitesi Çukurova üniversitesi Anadolu üniversitesi Cumhuriyet üniversitesi İnönü Üniversitesi Erciyes Üniversitesi 19 Mayıs üniversitesi Uludağ üniversitesi Selçuk üniversites, Fırat üniversitesi 100.Yıl üniversitesi

1981-1982 DÖNEMİ 1979 yılında yüksek öğretim alanındaki kargaşaya son vermek, bilime daha fazla katkıda bulunmak, toplumumuzun sorunlarına yönelik çağdaş insan yetiştirecek öğretim kurumlarını hazırlamak için milli eğitim bakanlığınca üniversiteler yasa tasarısı hazırlanmış ve bu (2547 sayılı kanun) ”Yükseköğretim Kanunu” 1981 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu kanuna göre; Üniversiteler ve bütün yükseköğretim kurumları, yükseköğretim kuruluna (YÖK) bağlanmıştır. YÖK, tüm yükseköğretimden sorumlu tek kuruluş haline gelmiştir.

Özel vakıf üniversitelerinin kurulması kararlaştırılmıştır. Yükseköğretim kurumlarına girecek öğrencileri tesbit etmek ve yerleştirmek için öğrenci seçme ve yerleştirme merkezi (ÖSYM) kurulmuştur.

1982 DÖNEMİ Yükseköğretim kurumlarının geliştirilmesi, verimlerinin artırılması, bütün yurtta yaygınlaştırılmak amacıyla yenilerinin açılması Üretim, insan gücü, eğitim unsurları arasında denge sağlanması Yükseköğretime ayrılan kaynaklar ve ihtisas gücünün dağıtılması Atatürk İlke ve İnkılap Tarihi,Türk dili ve yabancı dilin yanında Beden eğitimi ve ya güzel sanat dallarından birinin zorunlu ders olarak kabul edilmesi Yükseköğretim kurulu adı ile özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip bir organın öngörülmesi çalışmaları yapılmıştır.

SONUÇ OLARAK; 1973 yılına kadar; İstanbul’da 7 tane, Ankara, İzmir, Trabzon ve Erzurum’da toplam 9 üniversite bulunurken, 1973-1976’da yeni üniversiteler açılmış, 1981’de yüksek öğretim reformu ile üniversite sayısının artışında ikinci dönem başlamıştır. 19 olan üniversite sayısı 31’e yükselmiştir. 1992 yılında üniversite sayısında önemli ölçüde artış olmuştur. 1995-1996 da sayı 61 e yükselmiştir.

KAYNAKÇA KORKUT,Hüseyin.1984.Türk Üniversiteleri ve Üniversite Araştırması.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.Ankara GÜLER,Ali.(1994).Türkiye’de Üniversite Reformları.Adım yayınları.Ankara KORKUT,Hüseyin.”Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Üniversite reformları” http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/160/korkut.html.(20.12.2005) http://www.geocities.com/kocatepetarihcileri/turkuniversiteler.html.(20.12.2005) http://www.dogramaci.org/r-bol3-2.html.(20.12.2005) http://www.durmusgunay.net/universitenin-neligi-akademik-ozgurluk-ve-unıversite-ozerkligi/5/ (20.12.2005) KORKUT,Hüseyin.”Üniversite Araştırmaları”.1984.Çağdaş Eğitim-Öğretim dergisi.S:90.Yıl:9 http://www.yokgov.tr/hakkinda/hakkinda.htm (20.12.2005)