İzmir - 20 Mayıs 20041 ELEKTRİK, ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLERİ’NİN İŞ ALANLARI TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI (EMO)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Sistem Analizi ve Planlama
Hazırlayanlar Prof. Dr. Fevziye AKÖZ (YTÜ)
ORYANTASYON 2002 TANITIM PROGRAMI. Amaç ve Faaliyetler SPIEOSA Öğrencilerin bilime olan ilgilerini arttırmak ve teknolojideki yeni gelişmeleri SPIE ve.
Yıldız Teknik Üniversitesi
SINAVSIZ GEÇİŞTE KİM NEREYİ YAZABİLİR?
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
Üniversiteye Geçiş (M.T.O.K)
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
GIDA MÜHENDİSLİĞİ NEDİR? GIDA MÜHENDİSLİĞİ, gıdaların üretiminden tüketimine (tarladan sofraya) kadar ki bütün süreçlerde mesleki bilgi ve deneyimleri.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
GEMLİK TİCARET MESLEK LİSESİ YGS VE LYS SUNUSU.
ALTERNATİF ENERJİ KAYNAKLARI TEKNOLOJİSİ
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
MELİH PEŞİNCİ 4/C 232. NASIL OLUNUR? Liseyi bitirmek. Üniversite sınavlarını kazanmak. Elektronik Mühendisliğini kazanmak ve bitirmek gerekmektedir.
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
GÜLTEN ÖZAYDIN ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Türkiye’deki Üniversitelerde İnternet Tabanlı Akademik Kayıt ve Not Takip Sistemleri (IANTS) Y.Doç.Dr.Ender Özcan Yeditepe Üniversitesi.
KAHTA MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM MERKEZİ METAL TEKNOLOJİ ALANI
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm.
ELEKTRİK ELEKTRONİK BÖLÜMÜ
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
ORTAÖĞRETİMDE ALAN/DAL SEÇİMİ
ATÇA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
2015 YAMANTÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ ALAN VE BÖLÜMLER
ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİLERİ ALANI
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Yrd. Doç. Dr. M. Dilek AVŞAROĞLU ERKAN
TEKSTİL MÜHENDİSLERİ ODASI /
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler SİNAN BERTAŞ
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
HÜDAVEND HATUN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANININ AMACI:
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
KARTEPE MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
Üniversite Yönetim Kurulu Rektörlüğe Bağlı Bölümler
Prof. Dr. Ali Yazıcı TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
İSKENDERUN MESLEK YÜKSEKOKULU
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
Sunum transkripti:

İzmir - 20 Mayıs ELEKTRİK, ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLERİ’NİN İŞ ALANLARI TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI (EMO)

İzmir - 20 Mayıs TMMOB II. Mühendislik ve Mimarlık Kurultay Kararları TMMOB her meslek grubunun kendi ihtiyaçlarına ve şartlarına bağlı olarak kaliteli ve güvenilir hizmet ve üretim sürecinde düzenlemelere gitmesini teşvik eder. Meslek odalarının bu konudaki çalışmalarının koordinasyonunu sağlar. TMMOB “Yetkin Mühendislik” konusunu bu tür çabaların olumlu bir sonucu olarak değerlendirir. Bu uygulamaya ihtiyaç duyan meslek odalarının koordinasyonunu düzenleyerek çerçeve yönetmeliğin oluşturulmasını gerçekleştirir. Meslek odaları, uygulama yönetmeliklerini kendileri hazırlar.

İzmir - 20 Mayıs Çalışmamıza önsöz Komisyon, rapor hazırlamasının dışında elde ettiği bilgi birikimini bir yandan Üniversite ortamına taşıyıp konu hakkında bilimsel çalışmalara katkı koyarken, diğer yandan odaların meslek disiplinini oluşturulması yönünde bir ilke imza atmıştır. Komisyon, rapor hazırlamasının dışında elde ettiği bilgi birikimini bir yandan Üniversite ortamına taşıyıp konu hakkında bilimsel çalışmalara katkı koyarken, diğer yandan odaların meslek disiplinini oluşturulması yönünde bir ilke imza atmıştır. Meslek odalarının en temel görevlerinden biri olan meslek standartlarının oluşturmanın yanı sıra, mühendislerin eğitimlerini tamamlarken hangi bilgilerle donanmış olması gerektiği yönüyle de başka bir bakış açısı geliştirilmiştir. Meslek odalarının en temel görevlerinden biri olan meslek standartlarının oluşturmanın yanı sıra, mühendislerin eğitimlerini tamamlarken hangi bilgilerle donanmış olması gerektiği yönüyle de başka bir bakış açısı geliştirilmiştir. Cengiz GÖLTAŞ 38. Dönem EMO YK. Başkanı 38. Dönem EMO YK. Başkanı

İzmir - 20 Mayıs Sunuş Teknolojik gelişmeler, bazı meslek ve iş olanaklarının yok olmasına, yenilerinin doğmasına sebep olmaktadır. Bu değişime uyum sağlamak için eğitim sisteminde yenilik ve değişim gerekmektedir. Teknolojik gelişmenin bu zorlaması karşısında, eğitim sistemlerini bilim ve teknolojiye dayandırmayan/değiştirmeyen ülkeler, dünyadaki gelişmişlik yarışında geride kalacaklardır. Teknolojik gelişmeler, bazı meslek ve iş olanaklarının yok olmasına, yenilerinin doğmasına sebep olmaktadır. Bu değişime uyum sağlamak için eğitim sisteminde yenilik ve değişim gerekmektedir. Teknolojik gelişmenin bu zorlaması karşısında, eğitim sistemlerini bilim ve teknolojiye dayandırmayan/değiştirmeyen ülkeler, dünyadaki gelişmişlik yarışında geride kalacaklardır. Prof. Dr. Ömer KAYMAKÇALAN Prof. Dr. Ömer KAYMAKÇALAN

İzmir - 20 Mayıs Elektrik Mühendisliğindeki buluşlar, mekanik buluşlardan 100 sene geç başlamış ise de bu daldaki bilimsel ve teknolojik gelişmeler üssel ve devrimci olmuş ve 1970’lerin ortasından itibaren Bilişim çağını başlatmıştır. Prof. Dr. Necat İNCE Elektrik Mühendisliğindeki buluşlar, mekanik buluşlardan 100 sene geç başlamış ise de bu daldaki bilimsel ve teknolojik gelişmeler üssel ve devrimci olmuş ve 1970’lerin ortasından itibaren Bilişim çağını başlatmıştır. Prof. Dr. Necat İNCE Sonuç olarak bugün teknoloji, bilime dayalı olarak gelişmekte, gelişen teknoloji yeni bilim dalları açmakta, bunlar da başka yeni teknolojiler doğurmaktadır. Sonuç olarak bugün teknoloji, bilime dayalı olarak gelişmekte, gelişen teknoloji yeni bilim dalları açmakta, bunlar da başka yeni teknolojiler doğurmaktadır. Prof. Dr. Ömer KAYMAKÇALAN Sunuş

İzmir - 20 Mayıs Sunuş Yirminci yüzyılda, bilgi önemli bir kaynak sayılırken, yirmibirinci yüzyılda, bilim ve teknolojinin değeri ortaya çıkacak, bu değerlerin temel ilkelerinde de köklü değişimler yaşanacaktır. Yaşadığımız yüzyıl için gerekli hazırlıkları eksiksiz tamamlamayan ve en önemlisi de yetişmiş beyin gücünü hazırlamayan ülkeler, gelişemeyecektir. Yirminci yüzyılda, bilgi önemli bir kaynak sayılırken, yirmibirinci yüzyılda, bilim ve teknolojinin değeri ortaya çıkacak, bu değerlerin temel ilkelerinde de köklü değişimler yaşanacaktır. Yaşadığımız yüzyıl için gerekli hazırlıkları eksiksiz tamamlamayan ve en önemlisi de yetişmiş beyin gücünü hazırlamayan ülkeler, gelişemeyecektir. Mühendislerini iyi yetiştirmiş ve eğitmiş ülkeler, geleceğini kolayca şekillendirebilecektir. Mühendislerini iyi yetiştirmiş ve eğitmiş ülkeler, geleceğini kolayca şekillendirebilecektir.

İzmir - 20 Mayıs Bu çalışmadaki temel amaç 1. Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar Mühendisliği (EEBM) alanındaki İş Alanlarının genel gruplamasını yapıp, bunların tartışılmasını sağlayarak görüş birliğine varmak. 2. Öncelikle EEBM olmak üzere tüm mühendislik iş alanlarını kapsayacak, yapılan işe bağlı olmayan ancak yaptıkları iş gereği çalışma alanlarının, mühendislik mesleği ve eğitimi ile olan bağlarını sergilemek. 3. Mühendislik eğitiminde; Kredi-saat doldurmak yerine, Mühendislik için olmazsa olmaz eğitimlerin yanı sıra, “parça-bütün” ilişkisi koparılmadan belirli alanlarda da derinliğine eğitim verilmesini sağlamak.

İzmir - 20 Mayıs Bu çalışmadaki temel amaç 4. Teknolojik gelişmeleri de dikkate alarak EEBM’lerin çalışma yaşamlarında gereksinim duydukları Mühendislik bilgilerini göz önüne sermek. 5. Temel Mühendislik bakışını yitirmeden, aynı zamanda alanında Yetkin mühendislik kavramının oluşmasını sağlamak ve kavramla birlikte yetkinin doğru adresten verilmesi gerektiğini anımsatmak. 6. Mühendislik Fakültelerinin “Lisans Eğitimini Tamamlamıştır.” belgesinin verilmesi gerektiğini dile getiren üniversite çevresinin söylemlerine eşuyumlu olarak, Oda’larca Mühendislik Belgesi verilebilmesi için yapılması gerekenleri ele almak ve bunları tartıştırmak.

İzmir - 20 Mayıs Kaynakların Derlenmesi 1. EEBM alanında iş alanları belirlemek amacıyla Yasal Mevzuat taraması yapılmıştır. 2. EEBM alanında oluşmuş, oluşmaya başlamış ve yakın zaman içerisinde oldukça yaygınlaşacak iş alanları ve yetkinlikleri için erişilebilen süreli ve süresiz yayınlar taranmıştır. 3. EEB Mühendisliği alanında eğitim veren bölümler ile bunların ders programları taranmıştır.

İzmir - 20 Mayıs EEBM İş Alanları ve yetkinliklerine yönelik olarak; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu, Türkiye Bilim Akademisi (TÜBA), AB Genel Sekreterliği, Türk Standartları Enstitüsü, Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü’nden bilgi ve belgeler istenilmiş, gelen yanıtlarda; bu alanda bir çalışmaları ve belgeleri olmadığı öğrenilmiştir. Kaynakların Derlenmesi

İzmir - 20 Mayıs Çalışmanın Olgunlaştırılması 1. Çalışma grubumuzun saptadığı ve gruplandırdığı (taslak) veriler, EMO Şubelerinin görüşüne sunulmuştur. 2. Taslak veriler, EEB Mühendislerinin İş Alanları ve Tanımları konusunda yetkin ve birbirlerinden oldukça farklı alanlarda çalışan meslektaşlarımızın bilgisine sunulmuş, değişik çalışma gruplarına elektronik ortamda iletilmiştir. Bu bildiride belirtilen sınıflamalar yapılırken elde edilen tüm veriler değerlendirilerek son halini almıştır.

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları Gruplandırma Yöntemi Seçenek; Konuların İşlevi, Konuların İşlevi, Konu Alanı, Konu Alanı, İş Alanlarının gruplanmasında; konuların işlevi yerine, konu alanı bazında yapılacak belirlemenin amaca daha uygun olacağına karar verilmiştir. EEB alanında elde edilen verilerden Mühendislik alanı olanlar tespit edilerek birbirleriyle teknik ve uygulama olarak ilişki içerisinde bulunanlar, yakın alan olarak gruplandırılmıştır.

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları Gruplandırma Yöntemi 1. İş Alanlarının belirlenmesi gerektiği görüşü belirli dönemlerde dile getirilmişse de çalışmayı sonuçlandırmak amacıyla ileri sürülen yöntemlerde ortak nokta bulunamamıştır. 2. Teknoloji çok hızlı gelişmekte ve İş Alanları da gün geçtikçe disipline edilemez bir sürece girmektedir. Böylesi bir dönemde İş Alanlarını disipline etme çabamız bir tezatlık oluştursa bile bu bir zorunluluktur. EEB Mühendislerinin İş Alanlarını aşağıdaki ana başlıklarda gruplandırdık. Bunlar;

İzmir - 20 Mayıs Enerji Taşıma Sistemleri/ Şebekeleri, 2. Elektrik Makineleri, 3. Enerji Üretim Sistemleri, Yük Yönetimi ve Siste Planlaması, 4. Enerji Depolama Birimleri (Bataryalar, piller), 5. Aydınlatma ve Tesisatı, 6. Asansörler, Yürüyen Merdiven, Yürüyen Yollar ve Vinçler, 6. Asansörler, Yürüyen Merdiven, Yürüyen Yollar ve Vinçler, 7. Elektrikli Taşıma Sistemleri (Elektrikli Yol Araçları) 8. Elektrik Tesislerinde Topraklama, Potansiyel Dengeleme Paratoner, Koruma ve Önleme Sistemi İş Alanları

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları 9. Televizyon/Radyo (Tv/R) İletişim Teknolojileri, Sistemleri ve Şebekeleri, 10. Veri İletişim Teknolojileri ve Sistemleri, 11. Tümleşik Haberleşme (ISDN-ATM), 12. Ağlar (Network) 13. Fiber Optik 14. Kablo Tv 15. Ses İletişimi (Çoklu Bakır iletkenlerle) 16. Santraller (PSTN) 17. Antenler 18. Radyo Link

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları 19. Mobil İletişimi 20. Telsiz Haberleşme 21. Özel Haberleşme 22. Uydu Haberleşme 23. Radarlar ve Sistemleri 24. Mikrodalga Elektroniği ve Sistemleri (Teknikleri) 25. Endüstriyel Elektronik 26. Elektronik Devre Tasarım ve Üretimi 27. Sayaçlar 28. Hava Ulaştırma Sistemleri 29. Konum belirleme ve Yön Bulma Sistemleri

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları 30. Sinyalizasyon (İşaretleşme) 31. Güvenlik Sistemleri ve Aygıtları 32. Ses, Resim ve Görüntü Aygıtları 33. Bilgisayar ve Bilgisayar Sistemleri 34. Bilgisayar ve İşletim Sistemi Yöneticiliği 35. Bilgisayar Yazılımcılığı 36. Robot ve Robot Teknolojisi (Mekatronik) 37. Tıbbı Elektronik (Biyomedikal Elektronik) 38. Konut Elektrifikasyonu ve Öz Denetimli(Akıllı) Bina Sistemleri

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları 39. Kablo ve İletken Teknolojileri Tasarım/Planlama/Üretimi 40. Test ve Ölçüm Aletleri 41. Proje/Yazılım Sistem Yönetim Mühendisliği 42. Organizasyon (Fabrika, İşletim, Mühendislikte Optimizasyon Yöntemleri vb.) 43. İş Güvenliği Mühendisliği Temel mühendislik alanlarının alt başlıklarında farklı yetkinlik alanlarının oluşması gereği ortaya çıkmıştır. Mühendislik alanlarını (isim ve çeşitlendirilmesi yönünden) daha da çoğaltmak mümkün olmakla birlikte, bunların her birinin isimleri de oldukça tartışmalıdır.

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları Uygulama Grupları Belirlenen bu alanlar, birbirinden ayrı olmakla birlikte; her bir alan da, işlev yönünden kendi içerisinde gruplara ayrılmaktadır. Belirlenen bu alanlar, birbirinden ayrı olmakla birlikte; her bir alan da, işlev yönünden kendi içerisinde gruplara ayrılmaktadır. Çalışmada belirtilen İş Alanları, zamanla yerleşecek, zaman içerisinde gelişen teknolojiler de dikkate alınarak bazı yetkinlikler başka başlıklar altında değerlendirilebilecek, yeni yetkinlikler eklenebilecek hatta kaldırılabilecektir. Bu gelişmeler doğal bir süreç olup, yaşadığımız süreç içerisinde örnekleri görülmektedir. Çalışmada belirtilen İş Alanları, zamanla yerleşecek, zaman içerisinde gelişen teknolojiler de dikkate alınarak bazı yetkinlikler başka başlıklar altında değerlendirilebilecek, yeni yetkinlikler eklenebilecek hatta kaldırılabilecektir. Bu gelişmeler doğal bir süreç olup, yaşadığımız süreç içerisinde örnekleri görülmektedir.

İzmir - 20 Mayıs √ Belirlenen 43 alan, EEB Mühendislerinin İş Alanlarının tümünü kapsamakla birlikte, EEB Mühendislerinin yaptıkları işleri tam olarak tanımlamadıkları, bu gruplandırmaya ek olarak başka bir gruplandırma yapmanın zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. √ EEBM İş Alanları Uygulama Grupları, EEBM İş Alanlarının tümünü kapsamasına rağmen bazılarında etkisiz veya işlevsiz kaldığı da gözden uzak tutulmamalıdır. İş Alanları Uygulama Grupları

İzmir - 20 Mayıs Planlama-Proje 2. Araştırma ve Geliştirme-Tasarım 3. Üretim/Yapım 4. İşletme-Bakım-Onarım-Teknik Destek 5. Müşavirlik-Danışmanlık 6. Eğitim ve Öğretim 7. Yönetim 8. Satış ve Pazarlama İş Alanları Uygulama Grupları

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Çalışma Grubumuzca; EEBM İş alanlarının bir kısmının değişik disiplindeki Mühendislerce yürütüldüğü, bazı alanlarda ise aynı işi yapabilmek için farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yapıldığı görülmüştür. EEBM İş alanlarının bir kısmının değişik disiplindeki Mühendislerce yürütüldüğü, bazı alanlarda ise aynı işi yapabilmek için farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yapıldığı görülmüştür. Mühendislerin azımsanmayacak bir bölümü, meslek bilgilerinin yanı sıra idarecilik görevlerini yürüttükleri saptanmıştır. Mühendislerin azımsanmayacak bir bölümü, meslek bilgilerinin yanı sıra idarecilik görevlerini yürüttükleri saptanmıştır. Teknolojinin çok hızlı gelişmesi Mühendislik bilgisinin de hızla geçersizleşmesine neden olmaktadır. Mühendislik bilgisinin teknolojiye uyum sağlayabilmesi için sık aralıklarla yenilenmesi bir zorunluluktur. Teknolojinin çok hızlı gelişmesi Mühendislik bilgisinin de hızla geçersizleşmesine neden olmaktadır. Mühendislik bilgisinin teknolojiye uyum sağlayabilmesi için sık aralıklarla yenilenmesi bir zorunluluktur.

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar Mühendisliğinde bilinen bölümlerin yeniden tanımlanması zorunluluğu ortaya çıktığı, Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar Mühendisliğinde bilinen bölümlerin yeniden tanımlanması zorunluluğu ortaya çıktığı, Üniversitelerin EEBM alanında eğitim veren bölümlerinin; Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, Enerji, Elektrik-Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Mekatronik, Mikroelektronik, Telekomünikasyon, Tıbbı Elektronik (Biyoelektronik) Mühendisliğinin yanı sıra Bilgisayar ve Kontrol ile Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Lisans Belgesi verdikleri saptanmıştır. Üniversitelerin EEBM alanında eğitim veren bölümlerinin; Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, Enerji, Elektrik-Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Mekatronik, Mikroelektronik, Telekomünikasyon, Tıbbı Elektronik (Biyoelektronik) Mühendisliğinin yanı sıra Bilgisayar ve Kontrol ile Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Lisans Belgesi verdikleri saptanmıştır.

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Elektrik, Elektronik, Bilgisayar bölümleri kendi başına temel mühendislik alanı olmuştur. Bu üç Mühendisliğin alt mühendisliklerini de içerecek şekilde verilen ve farklı isimlerle adlandırılan Mühendislik programı sayısı 11 dir. Buna rağmen EEB Mühendislerinin iş yaparken gereksinim duydukları bilgileri alacakları ders programlarına rastlanılmamaktadır. Elektrik, Elektronik, Bilgisayar bölümleri kendi başına temel mühendislik alanı olmuştur. Bu üç Mühendisliğin alt mühendisliklerini de içerecek şekilde verilen ve farklı isimlerle adlandırılan Mühendislik programı sayısı 11 dir. Buna rağmen EEB Mühendislerinin iş yaparken gereksinim duydukları bilgileri alacakları ders programlarına rastlanılmamaktadır. Çalışmamızda; EEB Mühendislerinin 43 çalışma alanının olduğu, bunun da 34’ünün Elektrik ve Elektronik Mühendislikleri yetki alanında bulunduğu saptanmıştır. Çalışmamızda; EEB Mühendislerinin 43 çalışma alanının olduğu, bunun da 34’ünün Elektrik ve Elektronik Mühendislikleri yetki alanında bulunduğu saptanmıştır.

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Elektrik-Elektronik Mühendisliği iki temel mühendislik programı olmasına rağmen bazı Elektrik-Elektronik Mühendisliği programlarında tek mühendislik alanıymış gibi eğitim yürütülmektedir. Oldukça geniş ve birbirinden kopuk alanların bir arada, bir mühendislik disiplini içerisinde bulunması doğru bulunmamaktadır.

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Bilkent Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü öğretim görevlileri YÖK’e verdikleri raporun son bölümünde: ”…Yani, bir Üniversitenin bir bireye verdiği diploma o üniversitenin kanaatine göre o bireyin mühendislik kariyerine başlaması için yeteri kadar bilgilendirildiğini belgelemektedir. Öte yandan, bireyin, Elektrik Mühendisliği projelerinin doğruluğunu ve uygunluğunu onaylayacak düzeyde tecrübe, bilgi birikimi ve yetkinliğe ulaştığını ise konunun uzmanı bir sivil toplum örgütü belgelemelidir. Avrupa Topluluğunda bu fonksiyonu Meslek Odaları yerine getirmektedir.” demektedirler.

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin iki önerisi var; Meslek ve uzmanlık veren dallarda diploma, mesleği icra için yeterli olmamalıdır diyoruz. Mesleği icra yetkisi için, üniversite, meslek odaları ve diğer ilgili tarafların bulunduğu yetkili kurulların hazırladıkları kriterlerin sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması gerektiğine inanıyoruz. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin iki önerisi var; Meslek ve uzmanlık veren dallarda diploma, mesleği icra için yeterli olmamalıdır diyoruz. Mesleği icra yetkisi için, üniversite, meslek odaları ve diğer ilgili tarafların bulunduğu yetkili kurulların hazırladıkları kriterlerin sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması gerektiğine inanıyoruz. Prof. Dr. Ahmet ERTEPINAR

İzmir - 20 Mayıs Değerlendirme Bilim ve teknolojinin üssel olarak arttığı bir zaman süreci içerisinde; Mühendislik temel eğitiminin asgari derslerinde bile bir bütünlük sağlanamamışken, yetkinliklerin de oldukça çoğaldığı hatta birbirine girdiği günümüzde üniversitelerin gerekli dinamik yapıyı sağlayamayacağı, yetkinliklerin artmasına bağlı olarak çok sayıda Yetkin gereksinimini karşılayamayacağı açıktır. Bilim ve teknolojinin üssel olarak arttığı bir zaman süreci içerisinde; Mühendislik temel eğitiminin asgari derslerinde bile bir bütünlük sağlanamamışken, yetkinliklerin de oldukça çoğaldığı hatta birbirine girdiği günümüzde üniversitelerin gerekli dinamik yapıyı sağlayamayacağı, yetkinliklerin artmasına bağlı olarak çok sayıda Yetkin gereksinimini karşılayamayacağı açıktır.

İzmir - 20 Mayıs Sonuç Tüm bu bilgiler birlikte değerlendirildiğinde; EEB Mühendislerinin isim ve tanımları oluştururken EMO ve Üniversiteler ayrıntılı çalışmalar yapıp ortak temel ilkeler belirlenmelidir. Elektrik-Elektronik Mühendisliği gerek adı gerekse de eğitim programları yönüyle, birbirinden bağımsız Elektrik Mühendisliği ve/veya Elektronik Mühendisliği eğitimi verecek şekilde değiştirilmelidir. EMO disiplini altında bulunan EEB Mühendisliği iş alanları ile ilgili olarak yetkinliklerin nasıl saptanacağı, değerlendirilmelerin nasıl yapılacağı ve yetki sınırları gibi tanımların açıklığa kavuşturması amacıyla bir an önce çalışmalar başlatılmalıdır.

İzmir - 20 Mayıs Sonuç Teknolojinin çok hızlı gelişmesi sonucu Mühendislik bilgisindeki aşınmanın önlenmesi ancak Mühendis Odalarının Kurumsal Eğitim Merkezleri (MİSEM) ile sağlanabilecektir. EMO, bir yandan üyelerinin bilgisinin güncelleme eğitimlerini sürdürürken diğer yandan üyelerinin Yetkin Mühendislik yapabilmeleri için çalışmalarını hızlandırmalıdır. Teknolojinin çok hızlı gelişmesi sonucu Mühendislik bilgisindeki aşınmanın önlenmesi ancak Mühendis Odalarının Kurumsal Eğitim Merkezleri (MİSEM) ile sağlanabilecektir. EMO, bir yandan üyelerinin bilgisinin güncelleme eğitimlerini sürdürürken diğer yandan üyelerinin Yetkin Mühendislik yapabilmeleri için çalışmalarını hızlandırmalıdır. Yetkin Mühendislik kavramı başta EMO olmak üzere TMMOB bünyesinde acilen işlerliğe kavuşturulmalıdır. Yetkin Mühendislik kavramı başta EMO olmak üzere TMMOB bünyesinde acilen işlerliğe kavuşturulmalıdır.

İzmir - 20 Mayıs Sonuç Bu çalışma ile TMMOB içerisinde el atılmamış bir alanda bir ilk gerçekleştirilmiştir. Mühendisliğin önemi, iş alanları için gereksinim duyulan bilgilerin neler olduğu, yetkinliklerin Oda üzerinden verilmesi, EEBM iş alanlarını yürütenlerin hangi yetkinliğe sahip olması gerektiği gibi çok sayıda temel konuyu ele alması ve tartışmaların sağlıklı bir zemin üzerinden yapılması açısından da önemlidir. Bu tartışmalar ile derinlemesine yapılması gereken çok sayıda çalışma başlatılmalıdır. Bu çalışma ile TMMOB içerisinde el atılmamış bir alanda bir ilk gerçekleştirilmiştir. Mühendisliğin önemi, iş alanları için gereksinim duyulan bilgilerin neler olduğu, yetkinliklerin Oda üzerinden verilmesi, EEBM iş alanlarını yürütenlerin hangi yetkinliğe sahip olması gerektiği gibi çok sayıda temel konuyu ele alması ve tartışmaların sağlıklı bir zemin üzerinden yapılması açısından da önemlidir. Bu tartışmalar ile derinlemesine yapılması gereken çok sayıda çalışma başlatılmalıdır. Çalışma konusu yeni tamamlanmış olmasına rağmen, bazı Odalar, benzer çalışma yapmak üzere kaynak isteğinde bulunmuşlardır. Çalışmayı öğrenen değişik disiplinlerden Mühendisler, kendi Mühendislik disiplinlerinde de benzer çalışma yapılması gerektiğini söylemişlerdir. Çalışma konusu yeni tamamlanmış olmasına rağmen, bazı Odalar, benzer çalışma yapmak üzere kaynak isteğinde bulunmuşlardır. Çalışmayı öğrenen değişik disiplinlerden Mühendisler, kendi Mühendislik disiplinlerinde de benzer çalışma yapılması gerektiğini söylemişlerdir.

İzmir - 20 Mayıs Sonuç Çalışmanın küçük bir bölümünü kısa zamanda sunmaya çalıştık. Tümüne EMO Şubelerinden veya “Kitaplar” bölümünden (PDF) erişilebilirsiniz.

İzmir - 20 Mayıs İş Alanları ve Tanımları Çalışma Grubu