Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Erol ÖZÇELİK, Engin KURŞUN, Y.Doç.Dr. Kürşat ÇAĞILTAY Orta Doğu Teknik Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİVERSİTE WEB SAYFALARINDA YER ALMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
Advertisements

Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Yaşadığımız çağda insanların elektronik ortamda sunulan bilgileri bulma ihtiyaçlarını.
HTTP’yi (istemci tarafı) kendi kendinize deneyin
Kişisel Web Sayfaları Kullanım Bilgileri
Bilgi Paketi Çalışmaları
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
1/8 Bologna Sürecinde Yönetişim Kırklareli Üniversitesi 3 Ekim 2012 Yrd.Doç.Dr. Mustafa Turan
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
 Yapılan işler  Yapılan işlerin süreci  Personel.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
EVRE 1 BLOK 1 Uygulamalı Bilgisayar Eğitimi Öğr. Gör. A. Murat ERGİN E.Ü.T.F. Biyoistatistik ve Tıbbi Bilişim A.D.
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
BT Destek Hizmetleri (Akademik Sistemler) Eylül 2006.
HİPERMEDYA ORTAMLARINDA ÜÇ NAVİGASYON SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Ali GÖK Orta Doğu Teknik Ünivrsitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri.
KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
KAVRAKOĞLU Eğitim Yönetim Sistemi (LMS) eduGate. eduGate-Uni Akademik kurumların eğitim süreçlerinin yönetilmesi için geliştirilmiş ve Uzaktan eğitim.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
U Y A R I Takibeden slaytlarda anlatılan internet explorer / proxy ayarları yapıldıktan sonra ancak KHÜ Bilgi Merkezi tarafından izin verilen web sayfalarına.
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Tanışma Toplantısı 07 Ekim 2009 Değişim Sürecinde Gerekli Bilgiler Doç.Dr.Nagihan OKTAYER Erasmus Koordinasyon Komitesi Üyesi
MELİH PEŞİNCİ 4/C 232. NASIL OLUNUR? Liseyi bitirmek. Üniversite sınavlarını kazanmak. Elektronik Mühendisliğini kazanmak ve bitirmek gerekmektedir.
Karadeniz Teknik Üniversitesi Bahar Dönemi / Trabzon Grup Üyeleri  Cennet AKMEŞE  Özlem DANIŞMAZ  Harun YILMAZ  Erol GÜLER Proje Adı: GE/KPSS.
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Müdürlüğü (YUZEM) tarafından koordine edilmektedir. Üniversitemiz birinci.
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Türkiye’deki Üniversitelerde İnternet Tabanlı Akademik Kayıt ve Not Takip Sistemleri (IANTS) Y.Doç.Dr.Ender Özcan Yeditepe Üniversitesi.
EYMİR KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ ALAN TANITIMLARI
Anahtarlama Cihazları ile Laboratuvarların Internet Bağlantısının Etkin Kullanımı Fatih Ertam Akademik Bilişim 2013 Akdeniz Üniversitesi.
Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi Toplantısı, 29 Nisan 2011, SAU Kültür ve Kongre Merkezi Öğretim ve Ölçme Değerlendirme Yöntemi Neden Belirlenmeli.
web dünyasında yeni bir yaklaşım: AJAX
FIRAT ÜNİVERSİTESİ PERSONEL OTOMASYONU
WEB PROGRAMCILIĞI.
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım TUNCAY TAŞBAŞ , ALPER ALEMDAR , Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ORTAK DERSLERİN UZAKTAN EĞİTİM YOLUYLA VERİLMESİ: ATAUZEM DENEYİMİ
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım TUNCAY TAŞBAŞ , ALPER ALEMDAR , Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve.
Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
İnternet Nedir? Hazırlayan: Fatih ARIKAN Bilişim Teknolojileri Öğrt.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
Mehmet Tahta Dokuz Eylül Üniversitesi
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
Dr. ZÜLFÜ GENÇ AYÇA FİDAN HABİBE KAZEZ FIRAT üniversitesi
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Ömer halİsdemir üniversitesİ Bilgi İşlem Daire BAŞKANLIĞI’na Hoşgeldiniz.. Arzu YILMAZ.
ERASMUS PERSONEL HAREKETLİLİĞİ
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANININ AMACI:
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
Ocak, 2013 Akdeniz Üniversitesi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ HARİTA YAPIMI
(Öğrenci Transkript) Akademik Bilgi Ve Kayıt Sistemi Student
AKADEMİK BİLİŞİM 2007 “UniTube – Üniversitelerarası Web Tabanlı Çokluortam İçerik Paylaşım Platformu” Bülent Gürsel Emiroğlu Başkent Üniversitesi Bilgisayar.
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Sunum transkripti:

Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Erol ÖZÇELİK, Engin KURŞUN, Y.Doç.Dr. Kürşat ÇAĞILTAY Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Akademik Bilişim 2006, Denizli

2 Giriş İhtiyaç: İnsanların elektronik ve dağıtık ortamda sunulan bilgilere etkin ulaşımı Çözüm: bu ortamlarında insan davranışları hakkında araştırmalar Araç: Göz hareketlerini izleme cihazları (kullanıcıların nereye, ne kadar süre baktıkları hakkında objektif ve nicel veriler) kullanımı

3 Çalışmanın Amacı Kullanıcıların bazı üniversite web sayfalarında bilgiye nasıl ulaştıklarını incelemek –ne kadar sürede –hangi başarı oranında –bu süreçteki örüntüler

4 Yöntem Veri toplama araçları ve işlem : –Dört farklı üniversitenin web sayfaları (Atatürk, Cumhuriyet, Fatih, ve Fırat) –4 farklı görev (bilgi bulma) e-posta, akademik takvim, kütüphane, sınav notu

5 Atatürk Üni. Anasayfası

6 Fatih Üni. Anasayfası geri

7 Fırat Üni. Anasayfası geri

8 Cumhuriyet Üni. Anasayfası

9 Yöntem Web sayfasına bağlantı hızı etkisini kaldırmak için yerel sunucu Sitelerin hatırlanma etkisini en aza indirgemek için –dört farklı üniversite web sayfasına sırayla girmişlerdir. Bilgiyi bulma görev sırasının etkisini ortadan kaldırmak karşıt dengeleme (counterbalancing) latin kare (latin square) 1.A B C 2.B C A 3. C A B 1.Atatürk Ü.A ) E-posta 2.Fatih Ü.B ) Akademik takvim 3. Fırat Ü.,C ) Sınav notu 4.CumhuriyetD ) Kütüphane 5.Atatürk Ü.B ) Akademik takvim 6.Fatih Ü.C ) Sınav notu 7. Fırat Ü.,D ) Kütüphane 8.CumhuriyetA ) E-posta 9.Atatürk ÜC ) Sınav notu 10.Fatih Ü.D ) Kütüphane 11. Fırat Ü.,A ) E-posta 12.CumhuriyetB ) Akademik takvim

10 Yöntem Tobii 1750 göz hareketlerinin izleme donanımı

11 Yöntem Örneklem: 7 bayan + 9 bay toplam 16 araştırma görevlisi Deney deseni: –4 (üniversite web sayfası) X 4 (bilgi bulma görevi) faktörlü –Tekrar ölçümlü (within-subjects) deney deseni –Bağımlı değişkenler reaksiyon süresi, başarı oranı

12 Bulgular Anlamlı bir etki : Üniversite web sayfası  reaksiyon süresi ( Wilk’s lambda : F(3, 13)= 6.44, p<.05. )

13 Bulgular Bilgi bulma görevi  reaksiyon süresi ( Wilk’s lambda F(3, 13)= 5.13, p<.05.)

14 Bulgular Bilgi bulma görevi  başarı oranı (Wilk’s lambda değerine, F(3, 13)= 5.13, p<.05.)

15 Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Dairelerin yeri  Gözün baktığı nokta Dairenin içindeki sayılar  Göz hareket sırası Çizgiler  gözün bir noktadan digerine nasil hareket ettigi Gözün bir noktoada duraksama süresi Dairelerin büyüklüğü

16 Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: İ lk önce göz hareketlerin sayfanın sol üst köşesine doğru kaydırılması Sebep: Türkçe’de yazıların soldan sağa, yukarıdan aşağıya doğru yazılması olabileceği düşünülmektedir.

17 Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Ortam  Davranış bilgilerin yatay ve dikey eksende eşit olarak gruplandığı bir ortamda göz hareketleri soldan sağa yukarıdan aşağıya doğru hareket eder

18 Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Ekranının sol sütununda site bağlantılarının olduğu bir sayfa yapısında göz hareketleri dikey eksende değişmektedir

19 Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Bilgilerin yan yana yazıldığı bir ortamda ise göz hareketleri genelde yatay eksende gerçekleşmekte dir

20 Bulgular Ortalama reaksiyon süresi (milisaniy e) Başar ı oranı (%) Toplam bakış süresi (saniye) Bakış adedi Ortalama bakış süresi (milisaniye) Atatürk Fatih Fırat Cumhuriyet Görevde zorlanmalarına Bakış adetleri Ortalama bakış süresi Başarı oranı veya Reaksiyon süresinden En az bakış süresi (Fatih Üniversitesi)  bilgilerin yan yana yazılması olabilirFatih Üniversitesi En fazla bakış süresi (Fırat Üniversitesi)  bilgilerin daha ayrık yazılmış olmasıFırat Üniversitesi

21 Bulgular Kullanıcıların bağlantılara odaklanıp sitedeki bağlantılarla ilgili resimlere ve bağlantıların gruplandırıldı ğı başlık isimlerine çok fazla bakmadıkları

22 Tartışma 1.Bulgular, üniversite web sitesi tasarımının ve hangi bilginin bulunacağının reaksiyon süresini etkilediğini göstermektedir. 2.Sayfada bilgilerin nasıl yerleştirildiği katılımcıların nereye hangi sırada baktıklarını etkilemiştir. 3.Sınav notu bilgisini bulma görevi diğer görevlere göre daha yavaş ve hatalı bir şekilde yapılmıştır. Bunun sebebi sitelerdeki bağlantının ismiyle görevi arasındaki ilişkinin sorunlu olmasıdır. –Örnek: Atatürk Üniversitesi sınav notları yerine “Otomasyona Giriş”

23 Tartışma 4.Görevin zorluğuna paralel olarak bakış sayısı artmaktadır 5.Bilgilerin bir kitapta olduğu gibi yan yana yazıldığı sitelerde bakış süreleri az olurken bilgilerin birbirlerinden ayrık bir şekilde yer aldığı sitelerde bakış süreleri daha yüksek olmaktadır.

24 Uygulama için Öneriler Bağlantı adları açık ve anlaşılır olmalıdır. Bilgiler sadece yatay veya düşey eksen boyunca sıralanmamalı, bu eksenler dengeli bir şekilde kullanılmalıdır. Göz yakın noktalara odaklanarak hareket ettiği için birbiriyle ilgili bilgilerin gruplanarak verilmesi gerekmektedir. Kullanıcılar ilk olarak sitenin sol üst köşesine doğru gözlerini hareket ettirdikleri için önemli bilgiler sayfanın sol üst köşesine konulmalıdır

25 Soru ve Yorumlar