Geleneksel Yapı Türleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NEREDE VE NASIL YAŞIYORUZ
Advertisements

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
ADIM ADIM TÜRKİYE Yurdumuzu Dolaşırken.
Türkiye’deki Dünya Kültür Mirasları
Yeryüzünde Yaşam
MARKA YÖNETİMİ HAFTA IV. Türkiye’nin Marka Değerleri 1972 tarihli Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme çerçevesinde evrensel değerlere.
TURİZM DEĞERLERİMİZ.
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
ADIM ADIM TÜRKİYE.
Anadolu Arkeolojisi GSB 109 Doç. Dr. Billur Tekkök Güz 2006
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
ŞEHİRLER VE ETKİ ALANLARI
Sanayi kentleri ve gelişimi
AVRUPALI SEÇKİN DESTİNASYONLAR European Destinations Of Excellence (EDEN)
Medeniyetlerin kesişim noktası
ÖZGE BEŞİKÇİ - ZEYNEP YAŞA
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Lisesi Sosyal Bilimler Bölümü
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
HİTİT(ETİ) UYGARLIĞI.
TARİHSEL SÜREÇTE ŞEHİRLER
ANADOLU UYGARLIKLARI.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
STOCKHOLM İSVEÇ’İN BAŞKENTİ
ANADOLU MEDENİYETLERİ
Sosyal Bilgiler BEYLİKLER DÖNEMİ
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
HİTİTLER.
BİZANS MİMARLIĞI.
ÜLKEMİZİN TARİHİ ESERLERİ
BİZİM GÖZÜMÜZLE İSTANBUL
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Hülya Uçar İngilizce Öğretmenliği 1-B Normal Öğretim
OSMANLI MİMARLIĞI.
SANAT TARİHİ.
MİMARİ TASRIM KURAM VE YÖNTEMLERİ
Hititlerrr!.
YAŞANABİLİR ŞEHİRLER.
“UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi” ve “Dünya Mirası”nda Türkiye
Anadolu’da Kurulan İlk Türk Beylikleri Ve Yaptıklari Eserler
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
ADIM ADIM TÜRKİYE BATUHAN ÖZDEM.
Anadolu ve Mezopotamya
LOGO Öğrenciler: Beyzanur Akdağ Songül Pulat Nazlı Doğan ADIYAMAN Danışman Öğretmen Haşim Taş.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
TÜRKİYE DÜNYA MİRAS LİSTESİ VE JEOLOJİK MİRAS ALANLARI Prof.Dr. Atike NAZİK Ç.Ü. Jeoloji Mühendisliği Bölümü.
GÜZEL ÜLKEM TÜRKİYE SİZLERİ SEVİYORUM MAHİR KOÇ. DOĞAL VARLIK Doğada insan eli değmeden oluşan ve gezilip görülebilecek özelliği olan unsurlara doğal.
GÜZEL ÜLKEM TÜRKİYE.
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Ülkemizde yıllardan beri “Ilısu baraj yapımı” için
KLASİK YUNAN MİMARLIĞI
Öğr. Gör. Şebnem Kurtuluş Kıvanç
KÜLTÜR TURİZMİ.
SOSYAL YAPI İlin Türkiye'deki konumu Edirne haritası Çalışma alanı
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
MAĞARADAN BÜYÜK ŞEHRE İNSANIN SERÜVENİ. TARİH’İN TANIMI:Toplumların geçmişteki yaşayışlarını, oluşturdukları kültür ve uygarlığı, yer ve zaman göstererek,
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
DEMOGRAFI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK KENT VE KENTLİLİK
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ANADOLU’DA YER ALAN BAZI ANTİK MERKEZLER PALEOLİTİK DEVİR M.Ö. 400,000-10,000.
Sunum transkripti:

Geleneksel Yapı Türleri Bir toplumda, bir toplulukta eskiden kalmış olmaları dolayısıyla saygın tutulup kuşaktan kuşağa iletilen, yaptırım gücü olan kültürel kalıntılar, alışkanlıklar, bilgi, töre ve davranışlar bütünüdür.

Bir yapının geleneksel sayılabilmesi için : Üslup, biçim ve görünüş tutarlılığının olması İnsanoğlunun yaratıcılığını gösteren bir eser olması Belirli bir zaman dilimi içerisinde mimari ya da teknolojik gelişmeleri; anıtsal mimari, şehir planlama veya peyzaj tasarımı alanında insani değerlere katkısı olması ya da belirgin bir etkileşimi göstermesi. Kültürel gelenekte ya da artık yok olmuş bir medeniyetin benzersiz ya da istisnai bir örneği temsil etmesi. Mimari ve teknolojik olarak seçkin bir örnek göstermesi, insanlık tarihine katkıda bulunması. Deniz kenarında veya değişik topografik koşullarda insanoğlunun yerleşimlerde uyguladığı teknolojik gelişimini göstermesi gerekmektedir.

Unesco Dünya Mirası Listesinde Türkiye İstanbul: Hipodrom, Ayasofya, Aya İrini, Küçük Ayasofya Camisi ve Topkapı Sarayı’nı içine alan Arkeolojik Park, Süleymaniye Camisi ve çevresini İçine alan Zeyrek Koruma Alanı, Tarihi surlar koruma alanını içermektedir.

Safranbolu Şehri Geleneksel dokusu, ahşap yığma evleri ve anıtsal yapılarıyla tamamı sit ilan edilmiş ender kentlerden bir tanesidir.

Hattuşaş (Boğazköy-Çorum/ Hitit Başkenti)

Nemrut Dağı (Adıyaman- Kahta) Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası

Xanthos (Ksanthos)- Letoon dini merkez

Troia Antik Kenti

Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi

Pamukkale- Hierapolis

Göreme Milli Parkı ve Kapadokya

Çatalhöyük Neolitik Kent (Cumra – Konya)

Yapı Türleri İdari yapılar: Kaleler, surlar, Meclis Binaları Kamusal Yapılar: Dini yapılar, Eğitim Yapıları, Çarşılar, Çeşmeler, Tiyatrolar Sivil Yapılar: Konutlar

Mimari plan tipleri yapıların türlerine göre değişim göstermektedir Mimari plan tipleri yapıların türlerine göre değişim göstermektedir. Mimarlar yapılarda yüzyıllar boyunca yeni teknikler ve tasarımlar geliştirerek mimarinin gelişimine katkıda bulunmuşlardır. Yüzyıllar boyunca kuşaktan kuşağa bir toplumdan başkasına aktarılarak gelen bu tekniklerin büyük bir kısmı günümüz yapılarında da kullanılmaya devam etmektedir. Camii, Tiyatro, Meclis Binası gibi tek yapılarda mimari teknikler geliştirmek kent planlamasına göre daha kolay olmuştur. Kent planlamasında mimar, kurulacak olan kentin topografik özelliklerini dikkate almak ve yerleşimleri buna göre planlamak zorundadır. Anadolu; şehir planlamacılığının en erken örneklerine sahip olmakla birlikte, günümüzde de kullanılan ızgara planlı kent tasarımının ilk yapıldığı kente (Milet) ve tasarımı yaratan bir mimara sahip olmanın ayrıcalığına sahiptir. Sonuç olarak şehir planlamaları belirli bir sisteme göre yapılmak zorundadır. Şehir içinde yer alan kamusal idari ve sivil yapılar şehir planının uygun gördüğü alanlara yerleştirildikten sonra kendi alanları içinde daha rahat bir planlama gelişimi gösterebilir.

Çatalhöyük günümüzden 9000 yıl öncesine tarihlenen bir yerleşim alanıdır. Doğu ve batı yönlerinde yan yana iki höyükten oluşmaktadır.  Hem Anadolu’nun hem de insanlık tarihinin en eski yerleşimlerinden bir tanesidir. Höyükler kabaca 2 bin yıl kesintisiz iskan edilmiştir. Özellikle neolitik yerleşimin genişliği, barındırdığı nüfusu, oluşturduğu güçlü sanat ve kültür geleneği ile son derece dikkat çekicidir. Yerleşimde 8 bin üzerinde insan yaşadığı kabul edilmektedir. Çatalhöyük'ün diğer neolitik yerleşimlerden temel farkı, bir köy yerleşmesini aşıp kentleşme evresini yaşamakta olmasıdır. Dünyanın en eski yerleşimlerinden biri olan bu yerleşimin sakinleri, ilk tarımcı topluluklardan da biridir. Bu özelliklerinin bir sonucu olarak UNESCO tarafından 2012 yılında Dünya Miras Listesi'ne dahil edilmesine karar verilmiştir.

Miletos’lu Hippodamos (Hippodamus) Adı bilinen ilk kent plancısı Hippodamos M.Ö VI. yüzyıl sonlarında, Anadolu’da, Miletos’ta Euryphon’un oğlu olarak dünyaya gelen, M.Ö V. yüzyılın ikinci yarısında İtalya’da Thurioi’de ölen Hippodamos’a ilişkin bilgilerimiz, oldukça azdır. Onu daha çok Aristoteles aracılığıyla tanıyoruz. Hippodamos Şeması’na göre planlanmış bir kentin, bir uçtan bir uca uzayıp giden sokakları, caddeleri, birbirlerini dik açılarla keserler. Bu kesişmeler eşit aralıklarla olabileceği gibi, aralıklardan biri ya da birkaçı ötekilerden daha küçük ya da daha büyük olabilir. Binalar, böyle oluşan dikdörtgen ya da kare biçimli kutuların içinde inşa edilirler. Böyle bir kent küçük parçalara bölünmüş bir kenttir. Bu nedenle Hippodamos’a “kentleri bölen adam” diyenler olmuştur. Bu bölmeyle ortaya çıkan şemanın bir adı da “dama tahtası” ya da “satranç tahtası”dır, çünkü böyle bölünen kentler onları andırırlar. Hippodamos Şeması’na göre bölünen kentler, aynı zamanda ızgara biçimindedirler

Izgara Plan Birbirleriyle dik açı yaparak kesişen doğrusal caddelerden ya da kare veya dikdörtgen yapı adalarından oluşan kent planıdır. Mezopotamya'da da bazı örnekleri bulunduğu bilinmekle birlikte, ilk gelişkin ızgara plan örneklerine Antik Yunan dünyasında rastlanır: Örneğin daha 8. yy'da kurulan eski İzmir (bugünkü bayraklı tepesi)'in ızgara plan düzeni gösterdiği bulgulanmıştır. MÖ 5. yy'da ünlü Hippodamos bu plan düzenini öylesine geliştirip yaygınlaştıracaktı ki, o dönemden bu yana ızgara plan'ın yaratıcısının Hippodamos olduğu öne sürülür. Pirene Miletos'un planlarını onun yaptığı sanılır. Ana cadde sokak ayrımına yer vermeyen bu erken örneklerden sonra, Helenistik çağ'da böylesi bir işlevsel kademeleme ortaya çıkar. Knidos kentinin planı bu anlayışla oluşturulmuştur. Roma'da ise yeni kurulan kentler hemen hemen daima ızgara planla gerçekleştirilmiştir. Roma ızgara planları kare yapı adalarının kare biçiminde bir sur içine yerleştirilmesiyle yaratılmışlardır. Tam merkezde ise Cardo ve decumanus denen iki ana cadde kesişmekte ve bu noktada Forum bulunmaktadır. Ortaçağ Avrupa'sında ızgara plan bir kaç yeni kent dışında hiç uygulanmamıştır. Izgara planın yaygın kullanımı 17. yy'dan başlayarak ABD kentlerinde ortaya çıkar. New York başta olmak üzere neredeyse tüm ABD kentleri bu tür planlarla inşa edilmiştir. Izgara plan batıda olduğu kadar doğuda da uygulanmıştır. Örneğin; eski bazı Çin ve Japon kentleri düzenli ızgara planına sahiptirler. Buna karşılık İslam ülkelerinde ızgara plan ancak batılılaşma dönemi sonrası görülür. Türkiye'de de en erken ızgara plan örnekleriyle 19. yy başında karşılaşılır. İstabul'da Selimiye semti bu türün erken örneklerinden biridir.

Priene Şehir Planı New York Şehir Planı