Soru Cevap
Soru cevap tekniği sorulan soruların öğrenciler tarafından sözel olarak yanıtlanmasına dayanır.
Soru cevap tekniği ile öğrencinin katılımı sağlanır, öğrenilenler tekrar edilebilir, öğrenciye dönüt verilir.
Bu teknik, sınıf içinde hem öğretmenle hem tartışma arkadaşlarıyla sağlıklı iletişim kurmayı sağlar.
Soru, herkesin zihnindeki değişik cevapların, fikir ve görüşlerin ortaya çıkmasını, bunların demokratik bir biçimde ifade edilmesini; buradan da kişilerin tahammül, hoşgörü ve çoksesliliğe alışmalarını sağlar. Öğrenci, "başkalarının mantığı" ile de düşünmeye alışır.
Ayrıca öğrenci, kendisine de her an soru sorulabileceği veya söz düşeceği ihtimali ile dersi veya tartışmayı dikkatle izleme disiplinine alışır.
Soru cevap tekniği, her dersin öğretiminde kullanılabilir Soru cevap tekniği, her dersin öğretiminde kullanılabilir. Ayrıca, diğer öğretim yöntem ve tekniklerinin bir tamamlayıcısı olabilir.
Ancak soru sorulması, bir konuyu bilen kişiler için sıkıcı olabilir Ancak soru sorulması, bir konuyu bilen kişiler için sıkıcı olabilir. Ayrıca sınıfın geneli cevap vermezse veya cevaplamaya katılım azalırsa, dersin kalitesi düşer, sınıfın atmosferi bozulur.
Soru cevap tekniğinde uyulması gereken bazı ilkeler vardır: Sorular çeşitli öğrenme hedeflerine uygun olabilir ancak sorulan soruların daha çok öğrenciyi düşünmeye yönlendirmesi gerekmektedir. Mümkün olduğunca evet-hayır şeklinde cevaplanabilecek sorulardan kaçınılmalıdır.
Sorular açık ve anlaşılır ifadelerden oluşmalıdır.
Diğer taraftan sorulan sorunun öğrenciyi rencide etmemesine ve küçük düşürmemesine dikkat edilmelidir.
Öğretmen soru sorarken esnek olmalı, öğrencileri rahatlatmalı, soru veya cevap anlaşılmadığı zaman açıklama yapılmalıdır.
Sorular cevaplanırken her kafadan bir sesin çıkması ya da cevapların koro halinde verilmesi engellenmelidir.
Sorulan sorunun yanıtlanması için yeterli süre tanınması ve gerekli ipuçlarının verilmesi de diğer önemli noktalardır.
Araştırmalar öğretmenlerde kaliteli soru sorma becerilerinin deneyimle arttığını göstermektedir.
Uygulama Öğrencilerin alt ve üst bilişsel hedeflere ulaşmalarını sağlamada soru cevap tekniğinin kullanımını canlandırınız.