TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
Advertisements

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
REHBERLİK DERSİ III.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Etkinlikler ve Örnek Formlar
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
EDS462 Okul Deneyimi Dersi
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HEPİMİZ İÇİN HAYIRLI VE UĞURLU OLSUN EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HEPİMİZ İÇİN HAYIRLI VE UĞURLU OLSUN HOŞ GELDİNİZ.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
GRUP ADI LAST SEEN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
BENİMLE OYNAR MISIN? Yrd. Doç. Dr. Raif ZİLELİ
YAZ STAJI BİLGİLENDİRMESİ
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
AKRAN MENTÖRLÜĞÜ … Eğitim Fakültesi Doç. Dr. Gülşen VARLIKLI
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF UYUM PROGRAMI
Hatice Şimşek Keskin***
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (MSc., MEd.).
EDS462/OMB504 Okul Deneyimi Dersi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
ETKİNLİK PROGRAMI 24 Kasım 2014 Saat: 17:00 Kokteyl 18:00
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK DERSİ III.
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
Gözleme Dayalı Teknikler I
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI Yrd. Doç.Dr. Günseli ORAL Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü

Çalışmada, Toplum Hizmetleri Programının (THP) öğrencilerin sosyal davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Sosyal davranışlar, etrafındaki insanların sorunlarının farkında olmayı, empati kurmayı ve olumlu iletişim becerilerini kullanmayı kapsamaktadır.

Araştırmada 150 kontrol, 150 deney grubunda olmak üzere toplam 300 öğrenci yer almıştır. Denekler Antalya’da iki özel okulun 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşmuştur.

THP uygulanmadan önce, her iki gruptaki deneklerin sınıf öğretmenlerine Sosyal Davranış Öğretmen Gözlem Ölçeği (SDÖGÖ) dağıtılmış ve her öğrenci için doldurmaları istenmiştir. Araştırmacı tarafından tasarlanan THP 4 ay süreyle denek grubu okulunda uygulanmış, programın tamamlanmasından sonra her iki gruptaki sınıf öğretmenlerine tekrar SDÖGÖ dağıtılmıştır.

Toplum Hizmetleri Programının İlkeleri Öğrencilerin yardım davranışlarında bulunmalarını sağlayacak olanak ya da ortamlar oluşturmak, Bu davranışları olumlu şekilde pekiştirmek, Akran gruplarını rol model olarak kullanmaktır.

Toplum Hizmetleri Programında Yer Alan Gönüllü Hizmetler ve İçerdikleri Planlar

1 puan/saat değerindeki hizmetler Öğretmen Asistanlığı: Öğretmenin dersi hazırlamasına yardım etmek, dersten önce araç-gereçleri hazırlamak, ders esnasında öğretmene yardımcı olmak ve akranlara öğretmenin gerek gördüğü biçimde ders anlatmak.

2 puan/saat değerindeki hizmetler a. Okul Binası / Okul Bahçesinde Çalışmak: Okul bahçesini temizleme, bahçe ve bitki bakımı, bahçede bulunan malzemelerin temizliğini /bakımını yapmak. b. Okuldaki Görevlilere Yardımcı Olmak: Okulun farklı bölümlerinde çalışan görevlilere yardımcı olmak (örneğin sekreterlik, kütüphane, kayıp eşya bürosu, yemek hizmeti gibi işlerde yardımcı olmak).

3 puan/saat değerindeki hizmetler Etüt Saati Öğretmenliği : İlköğretim birinci basamak öğrencilerinin etüt saatlerinde ödevlerini yapmalarına ya da çeşitli konuları öğrenmelerine yardımcı olmak, etüt öğretmenlerinin verdiği bazı işleri yapmak.

4 puan/saat değerindeki hizmetler Hastanelerde, sivil toplum örgütlerinde, hayır kurumlarında, yetiştirme yurtlarında ve huzur evlerinde çalışmak: hastalara ya da yaşlılara gazete/kitap okumak, bildiği bazı özel becerileri (yabancı dil, satranç, spor, nakış, vs) isteyen küçüklere, akranlara ya da yetişkinlere öğretmek.

Sosyal Davranış Öğretmen Gözlem Ölçeği Araştırmacı tarafından, öğrencilerin okulda gösterdikleri yardım etme, empati, çevresel farkındalık, iyilik yapma gibi bazı sosyal davranışların öğretmenler tarafından değerlendirilmesini sağlamak amacıyla geliştirilmiştir.

Ölçeği geliştirmek için, ilk önce öğrencilerinde noksan olan sosyal davranışların neler olduğu konusunda öğretmenlerden görüş alınmıştır. Öğretmenlerin çoğunluğu öğrencilerin ben-merkezci olduklarını, sosyal sorunlarla yeterince ilgilenmediklerini ve başka insanların ihtiyaçlarına kayıtsız kaldıklarını belirtmişlerdir.

Bu görüşler çerçevesinde, öğrencilerin gözlenmesi mümkün olan yardım etme, öğretmen ve arkadaşlara olumlu davranma, genel olarak kendisiyle ve başkalarıyla barışık olma gibi sosyal davranışları içeren Likert tipi maddeler geliştirilmiş ve ölçek oluşturulmuştur.

Deney ve kontrol gruplarındaki her deneğin sınıf öğretmeni ölçeği doldurmuş ve ölçekte bulunan her madde sırasıyla ‘Asla’, ‘Ender ‘, ‘Sık sık’ ya da ‘Daima’ şıklarından sadece birine karşılık gelecek şekilde 1, 2, 3 ya da 4 olarak işaretlenmiştir.

SDÖGÖ üzerinde alınan puan, öğrencinin okul çevresindeki sosyal davranışı ile ilgili olan öğretmen görüşünü sergilemektedir. Ölçeğin güvenirlik analizinde, Cronbach-alfa değeri .87 olarak bulunmuştur

Toplum Hizmetleri Programının Uygulanması Programın başlamasından bir hafta önce, deney grubundaki bütün öğrencilere toplum hizmetleri programının hedef ve içeriğini belirten ayrıntılı bir mektup verilmiştir. Bu mektup, programın gönüllülük esasına dayalı olduğunu, programa katılmak istemeyenlerin hiçbir şekilde eleştirilmeyeceklerini açıkça belirtmiştir. Kontrol grubundaki denekler kendi olağan programlarını izlemeye devam etmiş, hiçbir toplum hizmeti ya da benzeri programa katılmamışlardır.

Deney grubundaki her öğrencinin yaptığı hizmetler, hizmetin yürütüldüğü bölümlerde çalışan kişiler tarafından belgelenmiştir. Bu belgeler her hafta okulun rehberlik servisine iletilmiştir. Her hafta, her öğrencinin aldığı puanlar toplanarak isimler puanlara göre düzenlenen onur listelerinden birinde yer almıştır. Bu listeler okulda sergilenmiştir. Her hafta listelerdeki isimler yenilenmiştir. Böylece, programa katılan öğrenciler, akranları için rol modeller olmuşlardır.

THP sınıflar, kayıp eşya bürosu, okul dışı hayır kurumları gibi farklı yerlerde gönüllü hizmetlerde bulunmayı içerdiğinden, araştırmacı tarafından her bölüm için farklı bir kayıt formu hazırlanmış, öğrencilerin hizmetleri bu formlar üzerinde, o bölümdeki yetkili tarafından belgelenmiştir. Denekleri gözlemleyen öğretmenlerin bu formlara erişim imkanı olmamıştır. Hem deney, hem de kontrol grubundaki öğretmenlerin araştırma içindeki görevleri, her öğrenci için SDÖGÖ’ni doldurmakla sınırlı tutulmuştur.

BULGULAR Bağımsız gruplar t- testinde, ilk ölçümlerde gruplar arasında anlamlı fark olmadığı (F(1; 299)=.034; p>0.05), son ölçümlerde ise anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür (F(1; 299)=26.47; p<0.05).

Cinsiyete Bağlı Bulgular a. Deney Grubu Cinsiyetin ilk ve son ölçümlerde elde edilen puanlar üzerindeki etkisini görmek için yapılan MANOVA, deney grubunda ilk ölçümlerde cinsiyetin kızlar lehine anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir (F(1; 299)= 5.44; p<0.05). Ancak son ölçümlerde deney grubunda cinsiyetin etkisi ortadan kalkmıştır (F(1; 299)=3.62 ; p>0.05).

b. Kontrol Grubu Kontrol grubunda ilk SDÖGÖ ölçümlerinde, cinsiyetin kızlar lehine anlamlı etkisi saptanmıştır (F(1,299)=3.90; p=0.50). Ancak son ölçümlerde bu grupta da cinsiyet etkisinin ortadan kalktığı gözlenmiştir (F(1,299)=2.55, p>0.05). Ancak kontrol grubunda cinsiyet etkisinin ortadan kalkması kız öğrencilerin SDÖGÖ ortalama puanlarının ikinci ölçümlerde düşük çıkmasından kaynaklanmaktadır.

Bu duruma dayanarak, Toplum Hizmetleri Programının sosyal davranışlar üzerindeki cinsiyet farklılığını ortadan kaldırdığını söylemek mümkündür.

Yaşa Bağlı Bulgular a. Deney Grubu MANOVA, ön ölçümlerde yaşın iyilik davranışları üzerinde anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir (F(2,298)= 4.28; p<0.05). Son ölçümlerde de, yaşın iyilik yapma davranışları üzerinde anlamlı etkisi olduğu gözlenmiştir (F(2,298)= 9.57; p<0.05). Tukey testinde, ilk ölçümlerde 12-14 yaş grubunun ortalama puanları arasında anlamlı fark bulunmuş (p<0.05; p= 0.007), 12- 13 ve 13-14 yaş gruplarının ortalama puanları arasında ise anlamlı fark bulunamamıştır.

Programın tamamlanmasından sonra yapılan ölçümlerde elde edilen puanlarda ise, 12-14 yaş arasındaki anlamlı farkın devam ettiği (p<0.05;p= 0.001), bununla beraber, 12-13 yaş arasında da anlamlı fark oluştuğu gözlenmiştir (p<0.05; p= 0.005). 13-14 yaş grubu ortalama puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır.

b. Kontrol Grubu Kontrol grubunda yapılan ilk ve son ölçümlerde, yaş grupları arasında anlamlı fark bulunamamıştır.

Bu duruma dayanarak, Toplum Hizmetleri Programının özellikle 13 yaş (7 Bu duruma dayanarak, Toplum Hizmetleri Programının özellikle 13 yaş (7. sınıf) düzeyinde anlamlı fark yarattığı ileri sürülebilir.

Araştırmada, cinsiyet ile yaşın deney ve kontrol gruplarında SDÖGÖ’nin birinci ve ikinci ölçümlerinde anlamlı ortak etkisine rastlanılmamıştır.

SONUÇ Sosyal davranışlar, özel olarak geliştirilmiş programlarla desteklenebilir. Toplumsal hizmetlerde bulunduğu sürece cinsiyeti ne olursa olsun, öğrencilerin sosyal sorunlar ya da gereksinimler karşısında farkındalık ve empati kazandıkları gözlenmiştir.

Ben-merkezci tutumlardan uzaklaşmak gençlerin farklı biçimlerde düşünüp, davranmasını sağlamaktadır. Bu uzaklaşmanın kızları daha da sosyalleştirdiği gibi, özellikle erkek çocukların olumlu tutum ve davranış kazanmasında etkili olduğu görülmektedir.

Yardım etme ve iyilik davranışları gelişimin farklı dönemlerinde farklı biçimlerde öğrenilirler. Bu duruma paralel olarak, araştırmada toplum hizmetleri programına aktif olarak katılan öğrencilerin arasında, yaş düzeyi açısından daha büyük öğrencilerin programdan daha çok yararlandıkları görülmüştür. Bu bulgulara dayanarak, toplum hizmetleri programının etkin biçimde kullanılabilmesi için 12 yaşın üzerindeki gruplara uygulanması gerektiği söylenebilir.

Psikolojik gelişim ve sosyal davranışların öğrenilmesi, örgün eğitimimizde ihmal edilmiş olan özelliklerdir. Bu araştırma, toplum hizmetlerine yönelik programların ülkemizde ergenlik dönemindeki gençlerin üzerindeki potansiyel etkisinin altını çizmektedir.

Toplum Hizmetleri Programı’nın yürütüldüğü deney grubundaki öğrencilerin olumlu benlik saygısı ve özgüven geliştirmeye yöneldikleri, benzer biçimde daha fazla inisiyatif kullanır hale geldikleri öğretmenler tarafından belirtilmiştir.

Toplumsal hizmetleri içeren eğitim programları, gençlerin kişisel sorunlarına daha gerçekçi bakış açıları getirmelerine ve başkalarına yardım etme konusunda kendi potansiyellerini fark etmelerine yardımcı olacaktır. Özetle, bu tür gönüllü çalışmalar ergenleri daha üretken olmaya ve topluma daha çok katılmaya teşvik edebilir.

Türkiye’de program geliştirme uzmanları ile eğitim yöneticilerinin olumlu sosyal davranışların gelişimine katkıda bulunacak eğitim programları oluşturmaları, bu programları yaş grubu, sosyoekonomik statü gibi öğrenci özelliklerine ve çevresel sorunlara göre uyarlamaları gereklidir.

Bu araştırmanın yapısı ve içeriği, ülkemizdeki ilköğretim ikinci basamak öğrencilerinin sosyal davranışlarının geliştirilmesine yönelik olan yorumlarla sınırlıdır. Ancak bulgularda görüldüğü üzere, bu tür programların Türk eğitim sisteminde çok önemli etkileri olabilir. Bu nedenle daha fazla sayıda araştırmaya gerek vardır.

Toplum Hizmetleri Programı’nın öğrenciler üzerindeki etkileri, Türkiye’de eğitimdeki değerler sisteminin eksik yönlerini göstermesi açısından da önem taşımaktadır. Bu zayıf noktaların ortaya çıkarılmasının gelecekteki çalışmaları güdülemesi ümit edilmekte; ülkemizde eğitim süreçlerinin arkasında yer alan felsefenin yeniden gözden geçirilmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.

SON