Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Kitabı Sunusu editör: emine cabı yazarlar filiz kalelioğlu, emine cabı, serpil yalçınalp, halil ersoy, ümmühan avcı yücel, esin ergün
Yrd. Doç. Dr. Filiz KALELİOĞLU temel kavramlar Yrd. Doç. Dr. Filiz KALELİOĞLU
Bu bölümü tamamladıktan sonra; Eğitim ve öğretim kavramlarını tanımlayabilecek, Eğitme ve öğretme kavramlarını açıklayabilecek, Öğrenme ve öğretme kuramlarını tanımlayabilecek, İletişim ve iletişim sürecindeki kavramları öğrenebilecek, Teknoloji kavramını tanımlayabilecek, Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisi kavramlarının arasındaki ilişkiyi açıklayabilecek, Ortam ve ortam biçimlerini kavrayabilecek ve Öğretim materyali kavramını açıklayabileceksiniz. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Eğitim - Öğretim Eğitim, çok genel olarak öğrenmenin gerçekleştiği tüm deneyimleri kapsamaktadır. Bu deneyimlerin birçoğu plansız, rastlantısal veya informal olabilir. Öğretim, öğrenme sürecinde daha özel bir durum olup herhangi bir konuda belirli bir hedefi öğrencinin kazanmasını sağlamak üzere yapılan etkinlikler olarak tanımlamaktadır. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Eğitme - Öğretme Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Öğrenme Öğrenme ise öğrenci tarafında gerçekleşen ve bilginin veya becerinin kazanılma sürecidir. Driscoll (2005) öğrenmeyi, dış dünya ile etkileşim ve deneyimler sonucu davranışlardaki değişim veya değişme potansiyeli olarak tanımlanmaktadır. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Öğrenme Kuramları Öğrenme sürecini anlatmaktadır. Öğrenme ile ilgi yapılan çalışmalar sonucunda oluşmuş sistematik bilgi birimi olarak tanımlanabilir. Yapılan kontrollü deneylerden veya alan çalışmalarından sonra ortaya çıkmıştır (Driscoll, 2005). Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
İletişim İki birim arasında duygu, düşünce, görüş, bilgi, beceri ve tutumların yazılı, sözlü veya sözsüz olarak aktarılma sürecidir. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Öğrenme-Öğretme Süreci ile İletişim Süreci Benzerliği Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Teknoloji Teknoloji kavramı ilk duyulduğunda bilgisayar, televizyon veya cep telefonu gibi araçlar akla gelmektedir. Aslında algı yanlış da değildir; ancak kavramın kapsamını daraltmaktır. Teknoloji, bilimsel bilginin hayatı kolaylaştırmak, desteklemek veya iyileştirmek için ortaya koyduğu çözümlerdir. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Eğitim Teknolojisi Uygun teknolojik süreçlerin ve kaynakların oluşturulması, kullanılması ve yönetilmesi ile öğrenmeyi kolaylaştırmanın ve performansı arttırmanın etik uygulaması ve çalışmasıdır. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Öğretim Teknolojisi «öğretim tasarımı ve teknolojisi», çeşitli ortamlarda özellikle eğitim kurumlarında ve iş ortamlarında öğrenmeyi ve performansı arttırma amacıyla öğrenme ve performans problemlerinin analiz edilmesi, öğretimsel ve öğretimsel olmayan süreçlerin ve kaynakların tasarımlanması, geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve yönetilmesidir. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Ortam (Media) İletişim araçlarıdır. Kaynak ve alıcı arasındaki bilgiyi taşıyan her şeye denilebilir. Medya’nın amacı iletişim ve öğrenmeyi desteklemektir. Metin İnsanlar Nesneler Görseller Video Ses Ortam Kategorileri Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Ortam Biçimleri ve Öğretim Materyalleri Örnekleri Metin Kitap, bilgisayar yazılımı Bu kitap Ses CD, canlı yayın, podcast Başkent üniversitesi radyosunun canlı yayını Görsel Etkileşimli tahtadaki çizimler, gazetedeki resimler Geometrik şekillerin etkileşimli tahtaya çizimi Video DVD, belgesel film, akışkan video Başkent Üniversite’sinin tanıtım filmi Nesneler Gerçek veya sanal nesneler İskelet maketi İnsanlar Öğretmenler, konu alanı uzmanları Başkent Üniversitesi - BÖTE bölümü öğretim elemanları Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu
Öğretim Materyali Ortam biçimi belirlendikten sonra, örneğin DVD, hangi DVD’nin kullanılacağına karar verilmelidir. Belirli bir DVD artık bir öğretim materyalidir. Öğretim materyalleri, öğrencilerin öğrenmesini etkileyen bir ders içerisinde kullanılan belirli ürünlerdir (Smaldino, Lowther ve Russell, 2012). Örneğin, Internet konusunun etkileşimli olarak anlatıldığı bir bilgisayar yazılımı veya bu kitap içerisinde “Temel Kavramlar” bölümü öğretim materyallerine birer örnektir. Yrd. Doç. Dr. Filiz Kalelioğlu