OKULLARDA AKRAN TEMELLİ UYGULAMALAR; AKRAN DANIŞMANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Advertisements

Eğitim İçeriğinin Sunumu
REHBERLİK SERVİSİ PANOSU
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
21. Yüzyılda Okul Rehberlik Hizmetleri
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
ROL OYNAMA.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
Liderin Kendini İfade Etme Becerisi. Grup Lideri; Kabul edici olmalı Kendi ihtiyaç ve duygularının farkında olmalı ve diğerlerinin ihtiyaçlarından ayırt.
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
AKRAN TEMELLİ YAKLAŞIMLAR
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
2. BİLGİ TOPLAMA VE SUNMA HİZMETİ
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Sağlıkla ilgili önlemler alma
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Rehberlik Servisi Tanıtımı
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ZORBALIK.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
PROJE 1 AKRAN ARABULUCULUĞU.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
YÖRET YÜKSEK ÖĞRENİMDE REHBERLİĞİ TANITMA VE REHBER YETİŞTİRME VAKFI ( )
PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK (PDR)
Rehber Öğretmenlerimiz Elif BAŞ BULUT Mustafa ŞENDEN Hoş geldiniz
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Kişisel Rehberlik.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
GİRİŞ.
FERAH ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANI$MA ve REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
REHBERLİK SERVİSİ.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
FATİH ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
NİZİPANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK DERSİ III.
OKUL TEMELLİ ÖNLEYİCİ REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
Sunum transkripti:

OKULLARDA AKRAN TEMELLİ UYGULAMALAR; AKRAN DANIŞMANLIĞI

Akran; Yaş, meslek, toplumsal durum vb Akran; Yaş, meslek, toplumsal durum vb. bakımından birbirine eşit olan kişiler, yaşıt.

AKRAN TEMELLİ UYGULAMALAR NEDİR? Akran temelli uygulamalar profesyonel olmayan kişilerin belli bir eğitimden geçerek, toplumda ihtiyacı olan diğerlerine yardım ve destek sunmasını amaçlayan uygulamaların tümüdür.

Akran Temelli Uygulamaların Dayandığı Kuram ve Yaklaşımlar Nelerdir? ; Sosyal Ağ Kuramı Sosyal Öğrenme Kuramı Davranışçı Yaklaşım İlkeleri

Akran temelli uygulamalar bir çok alanda ve bir çok yaş grubunda kullanılabilir. En sık kullanıldığı alan ise EĞİTİM alanıdır.

Öğrenci Kişilik Hizmetleri Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Akran Temelli Uygulamalar

TARİHÇE 1960’lı yıllar; ABD’de okullarda artan suç oranları 1970’li yıllar; ABD’de okullarda profesyonel olmayan kişilerin gönüllü çalışmaları 1980’li yıllar; Akran destek programlarının geniş bir örnekleme sunulması 1990’lı yıllar; ABD’de Ulusal Akran Yardımcıları Birliği’nin kurulması Türkiye’de ise akran yardımcılığı, 2000’li yıllarda eğitim sistemimize gelişimsel rehberlik anlayışının yerleşmeye başlaması ile ön plana çıkmıştır.

M.E.B İSTATİSTİKLERİ (2010 – 2011) %8,33 Okullarda bulunan öğrenci sayısı: 15.729.710 Okul psikolojik danışman sayısı: 15.311

Akran temelli uygulamalar pek çok farklı türe sahip olup; akran desteği, akran arabuluculuğu, akran eğitimi, akran lideri gibi isimlerle de anılmaktadır fakat akran yardımcılığı, akran temelli programlarda en çok kullanılan addır.

Akran yardımcılığı uygulaması öğrenciden öğrenciye hizmet olup okul öncesi dönemden yükseköğretim kademesine kadar uygulanabilen, öğrencilerin birbirlerine destek verdikleri bir süreçtir.

Neden Akran Yardımcılığı? Akranların birbirilerinden gelen mesajlara daha açık, olumlu örnekleri almaya daha yatkın olmaları, Akran yardımcılığı uygulamalarının; bu uygulamadan faydalanan öğrenciler kadar, akran yardımcısı öğrenciler için de yararlı olması, Akran yardımcılığı uygulaması sayesinde okul psikolojik danışmanlarının iş yükünün azalması, okullardaki rehberlik hizmetlerinin görünürlüğünün artması, Akran yardımcılığı eğitimi alan öğrenciler başta olmak üzere, uygulamaya katılan tüm öğrencilerin, edindikleri bilgi ve becerileri yaşamlarına transfer etmeleri, Okul iklimini pozitif yönde değiştirmesi

Akran Yol Göstericiliği AKRAN YARDIMCILIĞI UYGULAMA TÜRLERİ Akran öğreticiliği Akran Eğiticiliği Özel Arkadaşlık Akran Arabuluculuğu Akran Yol Göstericiliği Akran Destek Grupları Akran Danışmanlığı

Akran Öğreticiliği; Başarılı ve başarısız öğrencilerin eşleştirildiği ve başarılı öğrencinin başarısız öğrenciye akademik başarısını arttırması konusunda yardım ettiği bir uygulamadır. Akran Eğiticiliği; Akranların, akranlarını yaşam dönemi itibariyle risk altında oldukları durumlar konusunda bilgilendirmeleri, rehberlik etmeleri ve uygun sorumlu davranış konusunda teşvik edici olmaları temeline dayanan bir uygulamadır. Özel Arkadaşlık; Kendilerini okul ortamından kopuk, yalnız ve dışlanmış hisseden ve bir başkasının desteğine ihtiyacı olan öğrencilere akranları tarafından yakın yardım ve arkadaşlık ilişkisi sunulması esasına dayanan bir uygulamadır.

Akran Arabuluculuğu; Akran arabuluculuğu uygulaması; okuldaki çatışma durumlarının, okul idaresine yansıyan problemlerin azalmasını ve okul ikliminin daha destekleyici hale gelmesini hedefleyen bir uygulamadır. Akran Yol Göstericiliği; Büyük sınıfların, tecrübeli olanların, daha güçlü pozisyonda yer alanların, küçük sınıflara, yeni gelenlere, zayıf durumda olanlara bazı yaşantıları daha kolay ve daha sorunsuz aşmaları için verdikleri bir yardım hizmetidir. Akran Destek Grupları; Benzer sorunlar yaşamakta olan öğrenciler, ruh sağlığı uzmanı olmayan bir gönüllü yetişkin ya da daha büyük öğrenci liderler eşliğinde grupla psikolojik danışma yaptıkları bir uygulamadır.

AKRAN DANIŞMANLIĞI NEDİR? Akran danışmanlığı, akran temelli uygulamalar şemsiyesi altında yer almakla birlikte daha çok kişisel sorunların çözümü için bire bir ve yüz yüze yapılan sorun çözme amaçlı görüşmeleri kapsamaktadır.

Akran Danışmanlığı Çalışma Konuları Nelerdir? Sigarayı bırakma ve sigara kullanım oranını azaltma Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Öz güven arttırma Yaşamla baş etme becerilerine katkı sağlama Kariyer farkındalığı ve bilinçli meslek seçimi Sorumluluk duygusu kazandırma Davranış problemleri olan öğrencilere yönelik çalışmalar Ergen hamileliği Boşanma Okul zorbalığı Madde kullanımı oranını azaltma Kaygı Duygusal stres ve davranış problemleri Çatışma çözme becerileri vb.

Akran Danışmanlığı İçin Gereken Özellikler Nelerdir? Akran Danışmanlığı İçin Gerekli Özellikler Akran Danışmanı Eğitimi Alan Öğrencide Bulunması Gereken Özellikler; Etik ilkelere bağlılık Gönüllülük Düşük olumsuz davranış oranı Sorumluluk sahibi olması Başkalarının iyi oluşu ile ilgilenme Dürüstlük ve liderlik potansiyeli Doğallık, içtenlik Çatışma çözme becerilerine sahip olma İletişim becerilerine sahip olma Güvenilirlik Çok kültürlülük Kişisel farkındalık Hoşgörülü ve duyarlı olma Akran Danışmanı Liderinde Bulunması Gereken Özellikler; Akran danışmanlığı programının işlevselliğine inanma İyi bir eğitimci olma İyi bir organizasyon yeteneği Etkili bir süpervizyon Etik ilkelere bağlılık Programın her aşamasında titiz çalışma Hesapverilebilirlik Profesyonel kimlik İyi bir model olma

Akran Danışmanlığı Programının Sınırlılıkları Nelerdir? Hassas ve riskli bir uygulama oluşu (etik kurallar, süpervizyon, iyi bir eğitim) Kolay ve ucuz olmaması Programın çok iyi bilinmemesi İşlevselliğinin kavranamaması Zaman azlığı Süpervizyon ve eğitim verme konusunda yetersiz donanım Okuldaki diğer rehberlik hizmetlerini gölgeleme Okul personeli tarafından gerekli desteğin verilmemesi Gerekli fiziksel donanımdan yoksun çalışma koşulları Katılımcı öğrencilerin programa karşı önyargıları

Tüm bu sınırlılıklara rağmen… Okul psikolojik danışmanının iş yükünü oldukça hafifleten Pek çok problemin psikolojik danışmana gelmeden çözülmesini sağlayan Öğrencilerin kişisel gelişimlerine katkıda bulunan Öğrencilerle rehberlik servisi arasında köprü görevi gören Zaman ve enerji tasarrufu sağlayan, oldukça etkili bir programdır.

Akran Danışmanı Eğitimi Alan Öğrenci İçin Etik İlkeler Nelerdir? ; Güvenirlilik Havale etme koşulları ve süreci Rol modeli olma Öğrenilen becerilerin uygulanması Öğrenilen becerilerin günlük yaşama aktarılması Başkalarından faydalanmamak Ayrıcalıklı konumdan kaynaklanan kişisel güçleri kullanmamak Akran danışmanlığı felsefesine sadık kalmak

Akran Danışmanı Lideri İçin Etik İlkeler Nelerdir? ; Akran danışmanlarına görev ve sorumluluklarının sınırlarını kavratma Akran yardımcıları seçiminde özen ve dikkat Uygulamayı takip etme Mevcut koşul ve ihtiyaçları göz önünde bulundurarak çalışma Bireysel farklılıklara, kişisel gelişim ve kendini yönlendirme hakkına saygı duyma Pozitif rol modeli olma Sorumluluklarının farkında olma Ahlaki ve yasal standartları bilme Gizlilik

Akran Danışmanlığı Uygulama Süreci; 1)Program Geliştirme 2)Program Süresi ve Katılımcı Sayısı 3)Akran Danışmanlarının Seçimi 4)Programın İçeriği ve Eğitim Süreci 5)Programın Değerlendirilmesi a)Öğrenci Değerlendirmesi b)Programın Değerlendirilmesi

Türkiye’deki Uygulama Örnekleri; Akran Danışmanlığı Eğitim Projesi – Sakarya Akran Danışmanlık Hizmeti – Yeditepe Üniversitesi Akran Danışmanlık Hizmeti - İstanbul Üniversitesi Akran Danışmanlık Hizmeti ve Etkililiğinin İncelenmesi – Ege Üniversitesi

EĞİTİM VE UYGULAMA ÖNERİSİ; AKRAN DANIŞMANLIĞI EĞİTİM VE UYGULAMA ÖNERİSİ; İhtiyaç analizini yapılmalı Hedefler belirlenmeli Eğitim programı hazırlanmalı

EĞİTİM PROGRAMI ÖNERİSİ

Hafta Oturum KONU SÜRE 1 1-2 *Tanışma/Oryantasyon *Programın tanıtımı *Grup kurallarını belirleme (Kontrat) 45’+45’ 2 3-4 *Akran danışmanlarının rol ve fonksiyonları *Etik ilke ve sorumluluklar *Kişiler arası ilişkilerde saygı, güven ve seçim hakkının önemi *Akran danışmanı olmak için gerekli özellikler 3 5-6 *Empati *Saygı *Saydamlık *Somutluk 4 7-8 *Beden dili *İletişim 5 9-10 *Ben dili - sen dili *İletişim engelleri 6 11-12 *Etkin dinleme *Etkili soru sorma 7 13-14 *İçerik yansıtma *Duygu yansıtma *Özetleme 8 15-16 *Asgari düzeyde teşvik *Cesaretlendirme 9 17-18 *Çalışılacak konu ile ilgili bilgi verme 10 19-20 *Tüm bu becerilerin tekrarı ve örnek durumlar üzerinden uygulama yapma

Uygulama programını hazırladıktan sonra… 4. Uygulama öncesi hazırlıklar yapılmalı,

5. Eğitim süreci başlatılmalı

Hafta Oturum KONU SÜRE 1 1-2 *Tanışma/Oryantasyon *Programın Tanırımı *Grup kurallarını belirleme (Kontrat) 45’+45’ 2 3-4 *Akran danışmanlarının rol ve fonksiyonları *Etik ilke ve sorumluluklar *Kişiler arası ilişkilerde saygı, güven ve seçim hakkının önemi *Akran danışmanı olmak için gerekli özellikler 3 5-6 *Empati *Saygı *Saydamlık *Somutluk 4 7-8 *Beden dili *İletişim 5 9-10 *Ben dili - sen dili *İletişim engelleri 6 11-12 *Etkin dinleme *Etkili soru sorma 7 13-14 *İçerik yansıtma *Duygu yansıtma *Özetleme 8 15-16 *Asgari düzeyde teşvik *Cesaretlendirme 9 17-18 *Çalışılacak konu ile ilgili bilgi verme 10 19-20 *Tüm bu becerilerin tekrarı ve örnek durumlar üzerinden uygulama yapma

Akran Danışmanlığı Uygulaması Yapılmalı Program Değerlendirilmeli a- Programa yönelik b- Öğrenciye yönelik - Akran Danışanlar için - Akran Danışmanlar için